beantwoord

Wat voor weer is het in Zandvoort?

• 17 april 2021
  • 26 reacties
  • 455 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Er schijnen al twee weekenden achter elkaar extreme weersomstandigheden rond Zandvoort te zijn. Heb er verder niks over gehoord in het nieuws en/of weerbericht. Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen die kunnen vertellen wat er daar allemaal uit de lucht valt? :slight_smile:

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/36899-10-april-2021-het-weer-haarlem-zandvoort

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 april 2021, 11:45

Voorheen werden er op weekenddagen met mooi weer extra treinen ingelegd naar Zandvoort. Tegenwoordig staan die in de reguliere dienstregeling en worden ze geschrapt als het weer niet mooi genoeg is.

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb die omstandigheden op Buienradar ook nooit kunnen ontdekken, sterker nog: het weer week er totaal niet af van de omgeving.:innocent:

Goedemorgen mrfreeze

Dat is inderdaad een beetje gek. Nu kom ik het op onze website niet tegen en is deze site van een externe partij. Ik raad je aan om bij hen deze melding te maken. 

*Bericht aangepast

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat je bedoelt dat je het niet op de NS-site tegenkomt? Maar ook daar staat het gewoon, hoor … https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/detail?id=6010091

Ik denk dat je bedoelt dat je het niet op de NS-site tegenkomt? Maar ook daar staat het gewoon, hoor ...

Ik zie inderdaad dat ik niet helemaal goed keek. Wel gek zeg! Ik ga even onze reisinformatie een berichtje sturen. Misschien weten zij iets meer voor mij waarom deze melding wordt gemaakt! 

Badge +3

Voorheen werden er op weekenddagen met mooi weer extra treinen ingelegd naar Zandvoort. Tegenwoordig staan die in de reguliere dienstregeling en worden ze geschrapt als het weer niet mooi genoeg is.

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, da's wel een plausibele verklaring. Maar het staat wel een beetje gek :slight_smile:

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat je bedoelt dat je het niet op de NS-site tegenkomt? Maar ook daar staat het gewoon, hoor ...

Ik zie inderdaad dat ik niet helemaal goed keek. Wel gek zeg! Ik ga even onze reisinformatie een berichtje sturen. Misschien weten zij iets meer voor mij waarom deze melding wordt gemaakt! 

Er is besloten om extra treinen naar Zandvoort te laten rijden. Die staan vast in de dienstregeling. Als je deze melding ziet, zijn ze geschrapt (waarschijnlijk omdat het te frisjes is om lekker op het strand te zitten).

De melding ziet er een stuk ernstiger uit dan ie in werkelijkheid is. Is intern ook al aangekaart, maar ik denk dat dit wel zo blijft eigenlijk.

Kijk, hier heb ik iets aan! Dat scheelt weer een lange zoektocht! Dankjewel voor je hulp @Edwin 

Reputatie 7
Badge +3

Het is vorige maand ook als nieuwsbericht op de NS wesbite verschenen.

https://nieuws.ns.nl/ns-zet-eerder-extra-strandtreinen-in-richting-zandvoort/

In de planning wordt het mogelijk gemaakt om deze extra treinen niet te rijden wanneer we op basis van de weersvoorspellingen verwachten dat er minder reizigers naar het strand zullen gaan. Zo stemmen we het aanbod af op de vraag. De NS Reisplanner is een dag van tevoren bijgewerkt, zodat reizigers van te voren kunnen checken welke treinen er rijden. Aan het eind van het seizoen evalueren we deze vernieuwde opzet van de dienstregeling tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee.

Badge +3

Het ziet er natuurlijk wel afschrikwekkend uit in de reisplanner… terwijl er dus niets aan de hand is, en strikt genomen heb je ook geen extra reistijd van 15 minuten.

Laat die storingsmelding achterwege en het ziet er al beter uit voor wie toch naar Zandvoort moet.

Reputatie 7

Had het al vaker zien staan. Ik begrijp niet dat het NS het op deze vreemde manier vermeld, met "storing" (waaraan?) en het vage "vanwege weersomstandigheden" waarbij de associatie bij mensen gelijk is dat het stormt, het flink vriest of extreem heet is. Je kan toch concreet aangeven dat de treinen op bepaalde tijden niet zullen rijden omdat het niet warm genoeg is en er daarom niet voldoende reizigersaanbod is? Lekker simpel en transparant voor iedereen. 

Reputatie 7
Badge

Had het al vaker zien staan. Ik begrijp niet dat het NS het op deze vreemde manier vermeld, met "storing" (waaraan?) en het vage "vanwege weersomstandigheden" waarbij de associatie bij mensen gelijk is dat het stormt, het flink vriest of extreem heet is. Je kan toch concreet aangeven dat de treinen op bepaalde tijden niet zullen rijden omdat het niet warm genoeg is en er daarom niet voldoende reizigersaanbod is? Lekker simpel en transparant voor iedereen. 

Ik denk dat dat met de beperkingen van het systeem te maken heeft.

Die trein rijdt niet (=storing).

Waarom rijdt ie niet? → Temperatuur te koud (=weersomstandigheden).

Zoals ik al zei: Dit is intern ook reeds aangegeven, maar ik verwacht niet dat men voor 1 uitzonderlijk geval een aparte melding gaat ontwerpen.

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt me zelfs logischer om aan te geven wanneer de extra treinen wel rijden in verband met Amsterdammers die met warm weer allemaal naar Zandvoort willen.

Een aanduiding is voor afwijkende of abnormale omstandigheden. Niet voor: zolang het niet warm genoeg is zijn de weersomstandigheden zo dat we niet rijden.

Het is een volstrekt maffe aanduiding op deze wijze. Geef aan wanneer de extra treinen wel rijden. NS moet zo communiceren dat het voor iedereen meteen duidelijk is hoe het zit. Wie dit niet weet, komt er ook niet op.

Al ben ik wel blij dat het nu opgelost is.

Reputatie 7
Badge +3

Voorheen werd het ook als “storing” gezien wanneer er extra treinen reden bij mooi weer.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/27721-1-juni-2019-het-weer-haarlem-zandvoort

Reputatie 7
Badge +3

Sinds het ingegaan is dat er van en naar Zandvoort in april en mei standaard extra treinen worden gepland in weekenden, feest- en vakantiedagen, die weer kunnen vervallen als het niet zulk mooi strandweer is, hebben die treinen vaker niet dan wel gereden. Als ik zo terug kijk hebben ze alleen vorige week zondag 9 mei gereden.

https://treinposities.nl/rit_per_station/hlm/15441

Badge

We hebben dan ook nog geen echt mooi weer gehad in de weekenden sinds de terrassen weer open mochten. En nu is het druk richting Schiphol omdat mensen allemaal het land uit willen nu het mag van het kabinet. :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Het lenteweer valt inderdaad wat tegen, hoewel ik het gister en donderdag toch nog best aardig vond in de tuin, beetje uit de wind met een zonnetje erbij. Tot er donderdag begin van de avond behoorlijk donkere wolken kwamen gevolgd door een fikse bui. Maar overdag was het best lekker, misschien geen weer om lekker op het strand te liggen, maar eens strandwandeling had best gekund. Maar daar heb je dan weer geen 4 extra treinen per uur voor nodig.

Het viel me gewoon op en ik vroeg me af of het zo niet meer werk kost, eerst allemaal plannen en dan laten vervallen. Nou ja, dat mag NS aan het eind van het seizoen evalueren.

Reputatie 7
Badge +4

Ik blijf het een maf systeem vinden vanuit het oogpunt van de consument. Het mooie van de trein is immers dat je weet wanneer hij rijdt. Hier regent het. Het strand van Reeuwijk zal ook wel niet druk zijn. Mijn fietsreis is vervallen. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Zo'n scherm met vertrektijd met meer “Rijdt niet” in het rood dan wel rijdende trein oogt nou niet echt positief.

Bij werkzaamheden laat NS juist niet meer de vervallen treinen omdat het scherm anders dan zo vol staat met vervallen treinen dat het verwarrend kan zijn voor de reiziger.

En hier was droog  ten tijde van jouw bericht Thom, maar intussen is het ook begonnen met regenen.

Het lenteweer valt inderdaad wat tegen, 

Dat is nog zwak uitgedrukt. Het was de koudste april sinds 1986 en half mei is er amper een neerslagtekort.

De natuur vaart er gelukkig wel bij wel bij. Ik hoop dat dit een trendbreuk is, maar ben bang van niet. Ik ben in ieder geval blij dat NS vooruit plant, zelfs als de treinen later weer uit de dienstregeling gehaald moeten worden (ook al zou het beter gecommuniceerd kunnen worden) . 

Badge

...

Het viel me gewoon op en ik vroeg me af of het zo niet meer werk kost, eerst allemaal plannen en dan laten vervallen. Nou ja, dat mag NS aan het eind van het seizoen evalueren.

Je moet het eerder zien vanuit een ander oogpunt, treinen laten vervallen gaat makkelijker dan extra treinen toevoegen. Daarom is deze optie nu gekozen om de treinen bij slecht weer te laten vervallen.  Dan ontstaan er weliswaar gaten in diensten maar de mensen zijn er al, in de omgekeerde situatie moet je diensten overhoop halen om de extra treinen mogelijk te maken. En natuurlijk moet het logistieke plaatje met materieel ook kloppen.

Qua communicatie valt er zeker nog wat te halen maar zoals Edwin al aangaf zit hem dat in de tekort komingen van het huidige systeem, hopelijk kunnen ze met het nieuwe systeem hier beter mee omgaan.

Reputatie 7
Badge +3

Vanuit het oogpunt van de diensten van het treinpersoneel en de logistieke planning kan ik het nog wel begrijpen, maar is dat dan gekoppeld aan de ritten in de reisplanner? Je zou misschien anders achter de schermen alles klaar hebben kunnen staan om te rijden, maar alleen als mooi weer verwacht wordt die ritten ook daadwerkelijk in de reisplanner zetten. 

Maar zoals ik al aangaf, NS mag later evalueren wat beter bevalt, dit of de opzet van vorig jaar. Zou alleen mooi zijn wanneer er niet iedere keer van die vervallen treinen in de reisplanner zijn. Of gewoon mooi weer hebben zodat ze wel rijden. :sunny:

Reputatie 7
Badge +3

We hebben dan ook nog geen echt mooi weer gehad in de weekenden sinds de terrassen weer open mochten. En nu is het druk richting Schiphol omdat mensen allemaal het land uit willen nu het mag van het kabinet. :rofl:

Je moet wel al weg kunnen naar het buitenland.  Mijn een jaar geleden doorgeschoven vakantie naar wat sinds vandaag een geel gebied is geworden met vertrek aankomende week is juist een paar dagen geleden geannuleerd. Reizen worden pas voor eind mei aangeboden. 

Badge

@Momo , doe dan dat mooie weer maar :D

@MoDe , wellicht geannuleerd om kosten voor de organisatie te voorkomen omdat het nog niet bekend was of het advies aangepast werd. Maar nu wordt er door verschillende organisaties al gekeken om extra vluchten te gaan maken om aan de vraag te voldoen (en om geld te verdienen).

Reputatie 7
Badge +3

Ja, voor mij mag het mooie weer ook komen. En dan hoef ik niet eens naar Zandvoort. Mag jij die extra treinen rijden Jeroen.

Reageer