beantwoord

We moeten extra betalen vanwege avondklok en weersomstandigheden en dit is niet eerlijk!

• 18 februari 2021
  • 10 reacties
  • 297 Bekeken

Ik heb deze maand met mijn weekend vrij card 2 keer gereisd (mijn reistijden zijn 17.52-20.34 en 18.02-20.55) Ik keek naar NS app om een reisroute te maken en ik zag dat alle treinen rijden niet vanwege weersomstandigheden Ik probeerde mijn best vanwege avondklok en nu heb ik een factuur gehad. Daar schrijft dat ik 44€ extra moet betalen. Ik heb met een medewerker gesproken. Ze zegt; “jaa, we zijn ook verdrietig vanwege weersomstandigheden maar we kunnen niks doen, we gaan niks terug betalen” Nu heb ik een vraag; vanwege avondklok kunnen we nooit reizen na 21.00 uur want Rutte zei; “we gaan reistijd controleren.” Ik heb in mijn elke reis bijna 3 uur gereisd door in overal schrijft “rijdt niet/cancelled” Nu is dit mijn schuld? Waarom moet ik nog betalen? Ik betaal al voor weekend vrij card om in het weekend te reizen zonder kost. In deze Corona tijd zijn we al depressief en we moeten hulpen voor elkaar maar nu NS met die manier zegt tegen mij “Blijf in jouw studentenkamer, je kan niet naar jouw ouders huis gaan” Hoe dan?! Aub iemand vertel deze irritante situatie me gewoon! Ik betaal al voor een weekend vrij card om in het weekend te reizen zonder kost en ik betaal nog voor reiskosten in het weekend vanwege weersomstandigheden en avondklok, IS DIT MIJN SCHULD?!

icon

Beste antwoord door Denice NS 18 februari 2021, 10:32

Hoi Mamohania. Welkom bij de Community.

Ik begrijp je irritatie wat betreft de extra kosten die zijn gemaakt heel goed. Helaas vergoeden wij geen extra gemaakte kosten vanwege het winterse weer van vorig weekend. Dit was immers overmacht. NS is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging volgens 8.2 van onze Algemene Voorwaarden.

Indien je tijdens je reis meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen kan je een claim indienen voor Geld Terug bij Vertraging.

Bekijk origineel

10 reacties

Dit heeft niets met eerlijkheid te maken maar met nederigheid. Het is nog steeds je eigen keuze om tegen duurdere tarieven te reizen. Er zullen minder mensen reizen en dat is juist de bedoeling van een avondklok.

Ik begrijp je irritatie wat betreft de extra kosten die zijn gemaakt heel goed. Helaas vergoeden wij geen extra gemaakte kosten vanwege het winterse weer van vorig weekend. Dit was immers overmacht. NS is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van uitval, gemiste aansluitingen en vertraging volgens 8.2 van onze Algemene Voorwaarden.

Indien je tijdens je reis meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen kan je een claim indienen voor Geld Terug bij Vertraging.

Dit heeft niets met eerlijkheid te maken maar met nederigheid. Het is nog steeds je eigen keuze om tegen duurdere tarieven te reizen. Er zullen minder mensen reizen en dat is juist de bedoeling van een avondklok.

Hmm dan denk even zo meneer; je bent een student die eenzaam moet leven en je hebt een ziekte moeder. Je moet jouw ouders even bezoeken want ze zijn jouw ouders maar er is een probleem je hebt een echt belangrijke toets en het duurt tot 18.00 uur, wat zou je doen? Aub even eerlijk, het gaat niet met nederigheid, we zijn allemaal al nederig want we proberen op de regels te letten. 

Beste Denice, 

Dank je voor jouw reactie. Ja, ik kan wel begrijpen dat NS het geld geeft niet terug maar er is een probleem; Er is avondklok dus we moeten vroeg 21.00 uur in onze huis zijn. Maar er is andere probleem die weersomstandigheden. Ja, nu hebben we 2 problemen en als we dat bij elkaar optellen, moeten we vroeg om 21.00 uur thuis zijn en we kunnen vanaf 18.30 reizen. Dus we hebben 2.5 uur om te reizen maar nu moeten we wachten in het station want de treinen rijden niet vanwege weersomstandigheden, nu snap jij wat ik bedoel?

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat dit alles met nederigheid niets te maken heeft. Eerder met enorme pech dat @Mamohania door alle regels omtrent de avondklok nu duurder uit is. 

Het is natuurlijk wel zo dat de Eigen Verklaring de mogelijkheid biedt om aan te geven dat je zorgt voor een ziek familielid en daarom tijdens de avondklok moet reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat dit alles met nederigheid niets te maken heeft. Eerder met enorme pech dat @Mamohania door alle regels omtrent de avondklok nu duurder uit is. 

Het is natuurlijk wel zo dat de Eigen Verklaring de mogelijkheid biedt om aan te geven dat je zorgt voor een ziek familielid en daarom tijdens de avondklok moet reizen.

Wat ik niet snap is dat er weekendvrij genoemd wordt en er dan €44 wordt gerekend? Zijn dat dan geen abonnementskosten? Want in het weekend gelden geen spitstijden.

De vraag is of de eenzame student ging reizen om ouders te bezoeken (weekend logeren) of dat moeder ziek is en hulp nodig heeft. Alleen in geval van hulp/mantelzorg geven kan een verklaring ingevuld worden voor reizen tijdens avondklok. De eenzame student kan ook na de lunch gaan reizen.

@MoDe : Ik denk dat TS op zondag is gestrand en derhalve pas op maandag is kunnen terugreizen. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen.

Badge +3

Of het is op een vrijdagavond geweest, dan betaal je bij inchecken vóór 18:25 de volle mep.

Maar op vrijdag reis je dan natuurlijk gewoon met je SRP, het week-abo is dan geldig en het weekend-abo op vrijdag vanaf 12:00.

Reputatie 7
Badge +3

De conclusie is wel dat het enorme pech is wanneer zoiets je overkomt en daardoor hoge vervoerskosten moet maken. Kosten waarmee vooraf geen rekening gehouden hebt.

Hmm dan denk even zo meneer; je bent een student die eenzaam moet leven en je hebt een ziekte moeder. Je moet jouw ouders even bezoeken want ze zijn jouw ouders maar er is een probleem je hebt een echt belangrijke toets en het duurt tot 18.00 uur, wat zou je doen? Aub even eerlijk, het gaat niet met nederigheid, we zijn allemaal al nederig want we proberen op de regels te letten. 

Wat ik alleen bedoel is dat je soms tegenslag hebt waar weinig tegen te doen is. Niet alle pech kun je verhalen op anderen, in dit geval de NS. Je kunt uiteraard een GTBV-claim indienen vanaf 30 minuten vertraging, maar dat is het dan wel.

Reageer