beantwoord

Weke trein gaat voor?

• 23 oktober 2019
  • 8 reacties
  • 318 Bekeken

Goedemorgen, als de ICE een paar minuten te laat is. Welke trein gaat er dan voor? De ICE of een Intercity? 

Groet,

Valentina

icon

Beste antwoord door Sycorax 23 oktober 2019, 09:01

Het antwoord op die vraag hangt van verschillende factoren af: om welk station gaat het, in welke richting, hoeveel minuten vertraging? Deze informatie wordt door de treindienstleider gebruikt om eventueel in te grijpen in de treinenloop. Als hij dit niet nodig acht, omdat de andere treinen niet al te veel hinder ondervinden van de vertraagde ICE, dan wordt de geplande volgorde van vertrek aangehouden. 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4

Het antwoord op die vraag hangt van verschillende factoren af: om welk station gaat het, in welke richting, hoeveel minuten vertraging? Deze informatie wordt door de treindienstleider gebruikt om eventueel in te grijpen in de treinenloop. Als hij dit niet nodig acht, omdat de andere treinen niet al te veel hinder ondervinden van de vertraagde ICE, dan wordt de geplande volgorde van vertrek aangehouden. 

Welkom op de NS Community, Valentinani89!

Badge

Een internationale trein (dus ook de ICE) gaat indien mogelijk voor de IC en sprinter ook als deze vertraagd is. Aangezien de internationale trein minder stops heeft rijd die een andere trein na het voorbij rijden nagenoeg niet meer in de weg, andersom wel vandaar deze keuze. Maar een IC trein hoeft daar niet 10 minuten op te wachten, er wordt door de Treindienstleider echt gekeken wat de beste optie is maar wel in het achterhoofd houdend dat de internationale trein een streepje voor heeft op de IC en sprinter.

Zo ben ik meerdere malen door de Treindienstleider gevraagd of ik nog tijdig kon stoppen voor het sein welke aan het einde van het perron stond om zo de internationale trein naar Berlijn voor te laten, ik reed toen een sprinter en had al een groen sein op het einde van het perron.  De internationale trein is toen alsnog voorgegaan doordat in overleg met mij het sein herroepen werd en ik met de sprinter gewacht heb. Als deze achter mij aan had gemoeten had deze nog veel meer vertraging opgelopen dus om die reden kreeg ik het dringende verzoek van de treindienstleider.

Badge +3

Richting het buitenland krijgen internationale treinen voorrang zodat vertragingen zo min mogelijk geëxporteerd worden.

Richting Amsterdam is het minder kritisch en zal een vertraagde internationale trein op een manier worden afgehandeld worden die het binnenlandse treinverkeer zo min mogelijk verstoort. Een ICE die vanuit Duitsland een minuut of tien vertraging heeft zal in Amsterdam met zo’n dertig minuten vertraging aankomen.

Ik neem aan dat dit de reden is waarom er bv ook niet van te voren omgeroepen wordt welke trein van bv station Haarlem als eerste vertrekt? Stel de IC vertrekt vanaf Haarlem om 8.25 en de sprinter om 8.31. De IC heeft 5 min vertraging en is om 8.30 nog niet binnen gereden op Haarlem..welke vertrekt het eerste? Ik zie altijd mensen rennen als de sprinter eerder aankomt, maar dan vertrekt toch de later binnenkomende IC als eerste. Soms gebeurt het omgekeerde en ben je toch sneller met de sprinter aangezien de IC later vertrekt en ook nog eens lanzgamer moet rijden vanwege de extra stops van de sprinter.

Niemand die hier wat informatie over heeft over welke trein wanneer voorrang heeft? 

Of heb ik niet goed gezocht op het forum..?

Reputatie 4

@snowmansion Het hangt echt per traject en vertraging af in welke volgorde vertrokken wordt. In jouw situatie gaat het om een relatief kort traject (tot aan Amsterdam Centraal), dus als de IC meer dan 5 minuten vertraagd is, krijgt deze nog maar relatief weinig extra vertraging door de sprinter die er dan voorgelaten wordt. Daarnaast keert de sprinter op Amsterdam Centraal in slechts 6 minuten en de IC in 9/10 minuten, dus als de sprinter langer moet wachten op Haarlem, is de kerende sprinter ook gelijk vertraagd.

In z'n algemeenheid schijnt er een kantelpunt te liggen op 7 minuten (ergens hier op het forum tegengekomen), dwz als een trein meer dan 7 minuten vertraging heeft dan wordt er in principe geen rekening meer gehouden met deze trein en hobbelt deze overal achteraan. Maar daar wordt dus vaak genoeg van afgeweken. 

Reputatie 7
Badge

De Koninklijke Trein gaat in principe voor alles, daarna beslist de ProRail treindienstleider rekening houdende met veel factoren als spoorbezetting, keertijden, route, rijtijden en soms zelfs in overleg met bijsturing de personeelsinzet van de vervoerder.

Reageer