Welke debiel heeft ooit bepaald dat de overstap in Den Bosch best 2 minuten kan zijn?

Na heel veel berichten naar de NS klantenservice, helaas nu op deze manier. Ik reis al zeker 8 jaar dagelijks met de trein. Blaadjes op het spoor, winterweer, ongevallen met personen, normaliter snap ik best dat niet alles loopt zoals het zou moeten lopen.

Sinds 3 maanden heb ik, na 8 jaar Arnhem - Amsterdam, echter een nieuwe baan. Ditmaal in Eindhoven. Het probleem? Eén of ander totaal niet capabel persoon heeft bedacht dat de overstap in Den Bosch (trein van Eindhoven) best 2 minuten kan zijn. Ik heb de afgelopen maand screenshots gemaakt. Van de 5 keer dat je de trein in Eindhoven pakt, mis je in Den Bosch zeker 3x de overstap naar Arnhem. Die 2 minuten voor de overstap is voor de NS, hoe droevig ook, gewoon onmogelijk.

Het probleem? Telkens 30 minuten nutteloos moeten wachten. Degene bij de NS die de dienstregeling heeft bepaald, is een droeftoeter die totaal niet realistisch is. En het treinpersoneel mag best eens inzien dat lang op het station in Eindhoven stilstaan killing is voor mensen die na een lange werkdag naar huis willen.

Het standaard antwoord van de NS: je kan je geld terugvragen bij vertraging. Leuk, maar die paar euro per dag kan me gestolen worden. Wees ambitieus en rij gewoon op tijd!

4 reacties

Badge
Kunt u uw reisgegevens eens exacter doorgeven met route en tijden want ik zie in de reisplanner geen overstap die maar 2 minuten is als ik Arnhem - Eindhoven of vice versa plan. Het kan dus zijn dat u een overstap probeert te halen die officieel geen overstap is.

Maar met uw exacte reisinformatie en tijden kunnen we eens met u meekijken.

Uw toonzetting met 'Debiel', 'niet capabel persoon' en 'droeftoeter' mag van mij wel iets anders en het treinpersoneel heeft niets te maken met de dienstregeling, behalve dat ze hem zo goed mogelijk proberen uit te voeren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp het niet helemaal. Overdag is de overstap een minuut of 8, pas vanaf even voor 19.00 uur wordt de overstap inderdaad 2 minuten waarbij er als het mis gaat 8 minuten later ook nog de sprinter naar Arnhem als (trager) alternatief vertrekt.

Overigens heeft NS pas geleden nog beloofd dat er bij deze specifieke overstap in de avond bij kleine vertragingen gewacht wordt.. Eerder vertrekken uit Eindhoven heeft geen zin want dan staat de trein vervolgens bij Vught stil om de trein naar Arnhem voor te laten gaan.
Hi @Jeroen

Klopt, sommige woorden hadden niet gebruikt hoeven worden, waarvoor excuses (klopt het dat je berichten nu meer kan editen? Anders had ik het aangepast). Dat gezegd, je mag ook best begrijpen dat niet iedereen bij de NS werkt. Jij zit lekker in je trein, maar ik kom gewoon weer een half uur later thuis.

Het gaat om elke trein die na 18.00 uur uit Eindhoven vertrekt. Treinen met een vertrektijd van 17.57 en eerder, bieden inderdaad 8 minuten overstap. Dat is prima. Er zijn alleen genoeg mensen die geen 9 tot 5 baan hebben. Voor 18.00 uur de trein halen is vaak lastig en de switch van 8 minuten overstap naar 2 minuten is dan totaal onbegrijpelijk en oprecht onmogelijk.

Maar leg het me alsjeblieft uit. Indien een trein zo vaak later in Eindhoven is dan eigenlijk gepland en daardoor ook later aankomt in Den Bosch, doet het treinpersoneel dan echt zijn best of werkt die dienstregeling gewoon niet? Het moet één van de 2 zijn.

Hi @Tamzin

Bedankt voor je reactie.

Laten we gewoon eerlijk zijn: die sprinter naar Arnhem als oplossing slaat natuurlijk nergens op. Ik kan dan wellicht wel zitten, maar dat kan ik op het station in Den Bosch ook. Met de sprinter ben ik 2-3 minuten eerder in Arnhem, dan wanneer ik in Den Bosch wacht op de volgende Intercity.

Dat er door de NS "gezegd" is dat er langer gewacht wordt is leuk, maar de NS monitort zeker niet of deze woorden ook echt uitgevoerd worden? Ik kan je namelijk vertellen dat zelfs als de trein precies om 54 of 24 in Den Bosch aan komt rijden (de vertrektijd van de intercity naar Arnhem), deze of al weg is of net weg rijdt. Voor mensen die 's ochtends om 7 uur al in de trein zitten en 's avonds om 7 uur heel graag naar huis willen, is dat oprecht heel zuur en frustrerend.

Gewoon even 3 willekeurige foto's 😉 Ben pas net begonnen, maar aan het eind van het jaar zal ik een mooie collectie hebben. Ik denk dat je de irritatie wel begrepen zou hebben als ik in januari al screenshots was gaan maken (helaas niet gedaan). Het aantal keren dat ik in Den Bosch sta is op een gegeven moment niet grappig meer.

*Het maakt overigens niet uit of het de trein van 18.34 is of later. Ik neem de trein vaak ook nog later dan 18.34 en dan is het precies hetzelfde. Het komt echt door die 2 minuten overstap.
Reputatie 7
Badge +3
Als U minder risico wil lopen is het enige alternatief vrees ik om een kwartier eerder of later uit Eindhoven te vertrekken en zo in Den Bosch een ruimere overstap te nemen. Dat was de oorspronkelijk door NS geplande aansluiting, op verzoek van reizigers is later die twee minuten aansluiting gecreëerd die inderdaad de nodige risico's heeft.

Het probleem met de steeds te laat uit Eindhoven vertrekkende intercitys naar Utrecht in de avonduren is al vaker aangekaart.. Het blijft onduidelijk wat de oorzaak daar van is.

Reageer