Welke materieel wordt afgevoerd? | NS Community
beantwoord

Welke materieel wordt afgevoerd?

  • 27 November 2019
  • 14 reacties
  • 854 Bekeken

Reputatie 2

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig welke materieel wordt afgevoerd of gerenoveerd wordt? Ik neem aan dat ICMM, SGMM, SLT, en DD-AR  naar DDZ, de SGMM heeft ook sandite dus als deze afgevoerd zal worden hoe gaat de NS dan tegen bladeren op het spoor doen dan?

 

icon

Beste antwoord door Slidestops 27 November 2019, 18:42

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Oh, en alle SLT-stoelen zijn inmiddels al vervangen. :)

is het wel verstandig een DDZ als sprinter in te zetten, ook omdat het een dubbeldekker is? en met icm bedoel je zeker de eerste generaties treinstellen?

Inzetten als sprinter gebeurt ook niet meer. Dat was tijdelijk toen er een groot tekort aan sprintermaterieel was.

Reputatie 7
Badge +3

Een aantal DDZ treinen hebben Sandite en ik verwacht dat het op ander materieel wordt gezet

Ik heb niet al te lang geleden ergens een artikel gelezen dat men van plan is een aantal SNG's geschikt te maken voor een Sandite installatie zodat deze in de herfst van 2020 de gladheid kunnen gaan bestrijden. Ik kan het artikel alleen niet meer vinden nu.

 

Edit, toch wat gevonden (al is dit niet het zelfde artikel als ik eerder ergens gelezen heb):

Frank Visser van de landelijke afdeling van ROVER heeft aan de NS gevraagd of het mogelijk is om de nieuwe stoptreinen ook van zo'n Sandite-installatie te voorzien. Volgens de NS is dat op korte termijn niet mogelijk, maar voor de herfst van 2020 waarschijnlijk wel.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/212103/NS-geen-kortere-overstap-met-oude-sprinter-Groningen-Zwolle

Er worden vooralsnog geen nieuwe Sandite installaties in treinen gebouwd omdat er proeven lopen met een ander systeem waar de resultaten goed van zouden zijn. Dit systeem (WRC)  is een systeem waarmee door de trein een een coating wordt aangebracht tussen het wiel en het spoor.

Helaas heb ik niet meer info over dit systeem, maar dit is wat ik recent heb begrepen.

Als eerst DDM, DDAR en SGM. Er zullen geen nieuwe DDZ treinen bijkomen - alle geschikte rijtuigen zijn daarvoor al opgebruikt.

ICM een stuk later pas en de SLT is helemaal nog niet zo oud. Die laatste wordt momenteel omgebouwd om een toilet, nieuwe stoelbekleding en een schuiftrede te krijgen.

Een aantal DDZ treinen hebben Sandite en ik verwacht dat het op ander materieel wordt gezet

DDZ rijdt nog steeds op een aantal sprinters, onder andere tussen Utrecht en Zwolle. Dat de NS van dit model dubbeldekkers af wil is ook raar, want DDM/DD-AR en zelfs DDZ hebben een enorm hoge capaciteit. SNG komt niet eens in de buurt. Wat één kort stammetje DD-AR mee kan nemen, zou drie stellen SNG helemaal vullen.

DDZ rijdt nog steeds op een aantal sprinters, onder andere tussen Utrecht en Zwolle. .

Dat is nog twee weken, vanaf 15 december is er voldoende SNG en verhuist het laatste DDZ naar de intercitydienst. De sprinters tussen Utrecht en Zwolle kunnen dan eindelijk ook een iets kortere rijtijd krijgen.

Voor de intercitydienst is per 15 december meer intercitymaterieel nodig onder andere omdat het DDM1 uit de spitsintercity's in Noord-Holland buiten dienst gaat. 

Als de ICNG in dienst komt heb ik het gevoel dat het niet veel beter wordt, ICMM is veel beter qua capaciteit.

Per bak klopt dat omdat de bakken korter zijn. Als je kijkt per meter trein is de capaciteit gelijk. NS heeft dat pas geleden een keer voorgerekend.

Reputatie 2

is het wel verstandig een DDZ als sprinter in te zetten, ook omdat het een dubbeldekker is? en met icm bedoel je zeker de eerste generaties treinstellen?

Reputatie 2

Als de ICNG in dienst komt heb ik het gevoel dat het niet veel beter wordt, ICMM is veel beter qua capaciteit.

Hoe moeten de tussengelegen stations op die lijn daarna bereikbaar blijven? Rijden er bussen? Er komt in de spits een extra trein bij, toch, die tot Harderwijk rijdt? Wat voor materieel komt daar op te rijden?

Ik had begrepen dat de pendeltreinen Harderwijk-Amersfoort voorlopig ook met SNG gaan rijden. Het is natuurlijk in de materieelplanning een sluitpost dus het zou me niet verbazen als er in de praktijk nog wel wat verschillend materieel te zien zal zijn.  

Badge +3

Ik lees zojuist (via een machinist) dat er DDZ ingezet wordt voor Sandite.

Tja, waarom ook niet?

Ik lees zojuist (via een machinist) dat er DDZ ingezet wordt voor Sandite.

Tja, waarom ook niet?

Dat wordt al jaren gedaan, er zijn 2 DDZ treinstellen met een sandite installatie. En de stellen kunnen natuurlijk nog gewoon rijden.

Reageer