beantwoord

werkzaamheden zaandam-amsterdam

• 5 februari 2021
  • 9 reacties
  • 170 Bekeken

Beste NS,

Voor komend weekend staan er werkzaamheden gepland voor o.a. traject Zaandam-Amsterdam. Gaan deze werkzaamheden nog steeds door ondanks de voorspelde weeromstandigheden? 

Als verpleegkundige wil ik graag met de trein dit weekend naar het werk reizen maar ik ben bang dat dit onmogelijk gaat worden met ook nog een stopbus tussen Zaandam-Amsterdam Sloterdijk.

icon

Beste antwoord door Jeroen 5 februari 2021, 16:01

Mochten de werkzaamheden niet doorgaan dan blijft de treindienst aangepast, simpelweg omdat er te weinig tijd is om deze weer compleet te wijzigen naar een normale (uitgeklede)treindienst vanwege logistieke en personele planning.

Overigens zal er een uitgeklede dienstregeling (LUD) gereden worden gedurende het hele weekend vanwege de verwachtte sneeuwval. Prorail beperkt dan het aantal treinen welke kunnen rijden zodat er minder wissels bediend hoeven te worden waardoor het risico op problemen veel kleiner wordt.

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemiddag Dossie en welkom bij de NS Community!

Op dit moment zijn er nog geen aanpassingen gedaan aan de dienstregeling. Je kunt hier het een en ander lezen wat er gedaan wordt aan voorbereidingen. Er bestaat uiteraard een kans dat de dienstregeling alsnog aangepast wordt als gevolg van de weersomstandigheden. Zoals ook geadviseerd wordt in het artikel, kun je daarvoor het beste onze Reisplanner in de gaten houden.

Badge

Mochten de werkzaamheden niet doorgaan dan blijft de treindienst aangepast, simpelweg omdat er te weinig tijd is om deze weer compleet te wijzigen naar een normale (uitgeklede)treindienst vanwege logistieke en personele planning.

Overigens zal er een uitgeklede dienstregeling (LUD) gereden worden gedurende het hele weekend vanwege de verwachtte sneeuwval. Prorail beperkt dan het aantal treinen welke kunnen rijden zodat er minder wissels bediend hoeven te worden waardoor het risico op problemen veel kleiner wordt.

Even een correctie inderdaad. Ik zie dat we (Klantenservice) net het bericht hebben gekregen dat er een verminderde dienstregeling rijdt, wat Jeroen al aangaf. We doen alsnog ons best om op vrijwel elk traject twee treinen per uur te laten rijden. Check de Reisplanner voor een zo actueel mogelijk advies.

Reputatie 7
Badge +3

Op de NS staat het nu ook aangegeven dat er minder treinen rijden https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/dit-weekend-minder-treinen-vanwege-winterweer.html

Ik zou me wel voor stellen dat met de sneeuw die voorspeld is de werkzaamheden niet door kunnen gaan. En bussen met zulke sneeuw is ook niet ideaal. Hoewel ik zelf een keer met sneeuw juist wel een goede ervaring heb met een NS bus. In december 2017 lag er ook flink wat sneeuw en ik moest (nou ja, wilde graag) eind van de middag naar familie voor een verjaardag. Dat zou ik met de bus doen maar de lijnbussen reden niet meer, verwachting was dat ze vanaf 18:00 weer zouden rijden. Anders ging ik vaak eerst 1 halte met de trein ( De Vink - Leiden Centraal) en dan verder met de bus, maar dat weekend waren er werkzaamheden waardoor de treinen hier niet reden. De NS stopbus bleef ondanks de sneeuw wel rijden, dus die maar naar Centraal genomen waar ik iets na zessen was en inderdaad, de Arriva bussen waren toen net weer opgestart.  Dat de stadsbus moeite had met de sneeuw blijkt wel uit dit filmpje van een bus die geholpen moest worden om weg te komen van de bushalte vlak voor de overweg bij de Heerenstraat. Sneeuw en een beetje een helling is geen goede combinatie. 

Belangrijk punt is dat het probleem niet direct ontstaat bij het eerste vlokje sneeuw en niet meteen is opgelost zodra het stopt met sneeuwen.

Dat klinkt logisch, maar dat betekent dus wel dat er zaterdag nog niet veel aan de hand zal zijn. Waarschijnlijk zal het probleem in de regio Amsterdam zich in de loop van zondag manifesteren. Een vroege dienst is nog heel wat anders dan een late dienst. De vraag is hoe heftig het gaat worden. Modellen lopen grofweg uiteen van 5 tot en met 40 centimeter sneeuw. Verwacht in ieder geval niet dat maandag alles weer gewoon rijdt, zeker niet aangezien het zondagavond nog steeds sneeuwt.

Badge

Problemen ontstaan als wissel verwarmingen niet werken en als er brokken sneeuw/ijs van treinen tussen de wisseltongen komen waardoor de wissel niet meer in zijn eindstand kan komen.

Uit voorzorg rijden er wat minder treinen zodat er ruimte is om eventuele problemen te kunnen oplossen.

Nu hopen dat de treinen de kou ook weer goed kunnen doorstaan.

Reputatie 7
Badge +3

Wordt dit de eerste echte sneeuw voor de SNG?

Ik ging toendertijd nog niet met de trein naar werk maar dat ging de SLT niet zo goed af. 

Badge

Dat wordt de eerste keer serieuze sneeuw voor de SNG, We gaan het beleven.

Reputatie 5
Badge

Werkzaamheden hoeven overigens niet altijd fysiek buiten aan het spoor plaats te vinden. Als men onderhoud uitvoert in een ‘onderstation’ (stroomvoorziening) of relaiskast (beveiliging) kan er redelijk beschut gewerkt worden, maar heb je toch geen treinen. Wellicht is men komend weekend aan het klussen in de Hemtunnel en kan dat gewoon doorgaan. Tegen de tijd dat het in de tunnel sneeuwt, moeten we ons echt zorgen gaan maken. =D

Reageer