wijzigen route vanuit Zeeland en niet meer stoppen op Schiphol

• 23 november 2016
  • 30 reacties
  • 1087 Bekeken

Helaas heeft de NS gemeend vanuit Zeeland de rechtstreekse verbinding met Schiphol te moeten laten vervallen. Er wordt gezegd dat men in Leiden Centraal het perron met oversteken en dan kan overstappen op de trein naar Schiphol. Men kan ook in R'dam Centraal overstappen op de HSL. Dit is ronduit een enorme verslechtering. Men vergeet dat je dan een keer extra met loodzware koffers moet gaan sjouwen. Verder wordt de HSL "aanbevolen". Ik zie dit alles als een manier om de HSL treinen vol te krijgen en vooral om de mensen extra te laten betalen. Verder gaat een rit naar de Randstad aanzienlijk langer duren. Het smoesje wat wordt gebruikt is dat men met Brabant een betere verbinding krijgt. Helaas ga ik meestal naar de Randstad en niet naar Brabant. Ik denk dat dit voor het merendeel van de Zeeuwen het geval is. Ondanks diverse protesten van o.a. de Provincie Zeeland, diverse Zeeuwse gemeenten en een petitie zet de NS toch deze rampzalige plannen door. Het zoveelste bewijs dat de NS niet klantgericht denkt en zijn eigen zin doorzet en dit goedpraat met smoesjes en probeert alles goed te praten. Het treinkaartje naar de Randstad zal zeker niet goedkoper worden ondanks dat men er aanzienlijk langer over doet en een goede verbinding is vervallen.

30 reacties

Reputatie 6
Badge
Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor de Zeeuwen. Op Rotterdam overstappen op de IC Direct, en je bent er zelfs een stuk sneller. Jullie boffen maar, halleluja.
Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor de Zeeuwen. Op Rotterdam overstappen op de IC Direct, en je bent er zelfs een stuk sneller. Jullie boffen maar, halleluja.
Uiteraard tegen betaling van een toeslag en een keer extra met loodzware koffers te zeulen. Wij boffen niet maar hebben pech
Reputatie 6
Badge
Die toeslag is het dubbel en dwars waard. Hoewel ik zelf liever zie dat ze die toeslag tussen Schiphol en Amsterdam invoeren, zou een hoop geld schelen.
Blijft nog staan dat je een keer extra met loodzware koffers moet zeulen. Verder zeg ik maar dat het die toeslag het absoluut niet waard is. De tarieven zijn al hoog genoeg en dan moet je nog een toeslag betalen. Je moet het aan de NS overlaten de reiziger hun zuur verdiende centjes af te troggelen. Verder ben je met de nieuwe dienstregeling langer onderweg naar de Randstad. Ik noem dit gewoon een dictatuur van een monopolist.
Alles is gewoon klantonvriendelijk
Hi avdweele. Welkom op het NS Serviceforum.

Ik kan me je ergernis goed voorstellen aangezien de verbinding vanuit Zeeland met de Randstad in de afgelopen jaren jammer genoeg er niet beter op is geworden. Je ervaring ga ik uiteraard intern doorgeven! Ik kan jammer genoeg niks aan de situatie veranderen. Bij het wijzigen van de dienstregeling zullen er altijd reizigers op vooruit en op achteruit gaan helaas :(

Waarom is de reistijd van Zeeuwse treinreizigers tussen 2011 en 2017 zo achteruit gegaan? Met name de reistijd tussen Amsterdam en Vlissingen is met bijna een half uur toegenomen. (bron: Treinreiziger.nl)

* In de nieuwe dienstregeling verbeteren de aansluitingen tussen Zeeland en Brabant. Reizigers tussen Zeeland en Brabant krijgen een significante reistijdwinst (circa 10 minuten). Per saldo verwacht NS dat hierdoor het aantal reizigers zal groeien.

* Het klopt dat de reistijd voor reizen zonder overstap tussen Zeeland en de Randstad in de afgelopen jaren is toegenomen.

* Voor wie overstapt in Rotterdam op de IC Direct richting Schiphol is het verschil met de reistijd in 2011 niet meer dan 6 minuten.

* De langere reistijd Vlissingen-Amsterdam heeft ook te maken met de keuze in 2013 om in Zeeland alle Intercity’s op alle stations te laten stoppen.

* Daarvoor reed er per uur 1 snelle Intercity en 1 stoppende Intercity waardoor de kleinere stations slechts 1x per uur een trein hadden. Doordat de snelle IC nu ook overal stopt is deze ongeveer een kwartier langer onderweg.

* Deze keuze is in samenspraak met de regio gemaakt.

* In de nieuwe concessie is NS ook verplicht op elk station op het hoofdrailnet in Nederland tenminste 2x per uur te stoppen.

* NS onderzoekt voortdurend mogelijkheden om verbeteringen in de dienstregeling aan te brengen. Zo studeert NS nu o.a. op een kleine reistijdverbetering vanuit Zeeland in de spits. Over de uitkomst valt nog niets te zeggen.
Hi avdweele. Welkom op het NS Serviceforum.

Ik kan me je ergernis goed voorstellen aangezien de verbinding vanuit Zeeland met de Randstad in de afgelopen jaren jammer genoeg er niet beter op is geworden. Je ervaring ga ik uiteraard intern doorgeven! Ik kan jammer genoeg niks aan de situatie veranderen. Bij het wijzigen van de dienstregeling zullen er altijd reizigers op vooruit en op achteruit gaan helaas :(

Waarom is de reistijd van Zeeuwse treinreizigers tussen 2011 en 2017 zo achteruit gegaan? Met name de reistijd tussen Amsterdam en Vlissingen is met bijna een half uur toegenomen. (bron: Treinreiziger.nl)

* In de nieuwe dienstregeling verbeteren de aansluitingen tussen Zeeland en Brabant. Reizigers tussen Zeeland en Brabant krijgen een significante reistijdwinst (circa 10 minuten). Per saldo verwacht NS dat hierdoor het aantal reizigers zal groeien.

* Het klopt dat de reistijd voor reizen zonder overstap tussen Zeeland en de Randstad in de afgelopen jaren is toegenomen.

* Voor wie overstapt in Rotterdam op de IC Direct richting Schiphol is het verschil met de reistijd in 2011 niet meer dan 6 minuten.

* De langere reistijd Vlissingen-Amsterdam heeft ook te maken met de keuze in 2013 om in Zeeland alle Intercity’s op alle stations te laten stoppen.

* Daarvoor reed er per uur 1 snelle Intercity en 1 stoppende Intercity waardoor de kleinere stations slechts 1x per uur een trein hadden. Doordat de snelle IC nu ook overal stopt is deze ongeveer een kwartier langer onderweg.

* Deze keuze is in samenspraak met de regio gemaakt.

* In de nieuwe concessie is NS ook verplicht op elk station op het hoofdrailnet in Nederland tenminste 2x per uur te stoppen.

* NS onderzoekt voortdurend mogelijkheden om verbeteringen in de dienstregeling aan te brengen. Zo studeert NS nu o.a. op een kleine reistijdverbetering vanuit Zeeland in de spits. Over de uitkomst valt nog niets te zeggen.

Helaas wordt in dit antwoord volledig voorbijgegaan aan het feit dat de trein vanuit Zeeland via Haarlem gaat rijden en niet meer via Schiphol. Dit is voor mij de allergrootste ergernis. Ik heb bijna nooit iets te zoeken in Haarlem, wel regelmatig op Schiphol. Of ik nu de HSL pak of de normale trein in Leiden, ik zal dan altijd een keer extra met koffers moeten zeulen. Verder vind ik dit hele gebeuren een manier om de passagiers in de HSL te krijgen, uiteraard tegen een toeslag. De verbinding was goed via Schiphol. Al jaren rijdt men via Schiphol en nu gaat men ineens via Haarlem rijden. Dit is gewoon de dictatuur van een monopolist en een staaltje van klantonvriendelijkheid en absoluut niet willen luisteren wat de klant wil. Overigens mijn klachten zijn ook door de Provincie Zeeland en diverse gemeenten in Zeeland al geuit. Uiteraard wordt daar door de klantonvriendelijke NS ook niet naar geluisterd. Dit hele verhaal is niet goed te praten met al die mooipraterij van de NS en verhalen dat je de HSL ook kunt nemen en dat dat zelfs sneller is. Deze opmerkingen zijn alleen bedoeld om de mensen in de HSL te krijgen om zo nog een extra toeslag te kunnen vragen, boven op de toch al dure treinkaartjes. Sorry klantonvriendelijke NS, de waarheid is helaas bikkelhard en ik zal ondanks die mooipraterij van de NS dit altijd blijven roepen. Ik besef dat er toch op geen enkele manier naar mij geluisterd wordt. Er wordt zelfs niet naar de Provincie Zeeland enz. geluisterd, laat staat naar mij. Maar ik wil gewoon even mijn hart luchten
Reputatie 4
Badge
In de advies aanvraag aan het locov staat : De reizigersstroom tussen Zeeland en Schiphol en Amsterdam Zuid bedraagt ongeveer 350 reizen per dag, de reizigersstroom tussen Zeeland, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk bedraagt ongeveer 450 reizen per dag.
In dat geval hebben meer mensen voordeel van de route via Haarlem - Amsterdam C dan via Schiphol - Amsterdam Zuid.
Uiteraard weer een nieuwe smoes en mooipraterij om het vervallen van de rechtstreekse verbinding met Schiphol goed te praten en de mensen in de HSL proberen te krijgen. Tegen dit alles is in Zeeland (en niet alleen mij) veel weerstand. Er is zelfs een online petitie gestart. Maar ja , met de klantonvriendelijke NS valt nu eenmaal niet te praten. Dit bovenstaande verhaaltje is weer echt iets om hun klantonvriendelijk gedrag goed te praten.
Jammer dat de NS hier het monopoly heeft. Ik zou direct voor een andere vervoerder kiezen. Eigenlijk zou de Provincie Zeeland als de concessie voor de NS verloopt, deze niet meer moeten verlengen en deze aan een andere vervoerder moeten geven.
Reputatie 4
Badge
Ik zou direct voor een andere vervoerder kiezen. Eigenlijk zou de Provincie Zeeland als de concessie voor de NS verloopt, deze niet meer moeten verlengen en deze aan een andere vervoerder moeten geven.

Ik zie eigenlijk niet echt wat voor voordeel dat oplevert voor Zeeland. Een andere vervoerder zal zeer waarschijnlijk 2x per uur met Flirt 3en heen en weer tussen Vlissingen en Roosendaal gaan pendelen. Nu heb je tenminste nog een directe verbinding met een groot deel van de Randstad.
Als ik straks naar Schiphol moet, moet ik hoe dan ook toch ook overstappen. Of dat dan in Roosendaal of elders is, dat maakt dan toch geen verschil meer.
Reputatie 2
Uiteraard weer een nieuwe smoes en mooipraterij om het vervallen van de rechtstreekse verbinding met Schiphol goed te praten en de mensen in de HSL proberen te krijgen. Tegen dit alles is in Zeeland (en niet alleen mij) veel weerstand. Er is zelfs een online petitie gestart. Maar ja , met de klantonvriendelijke NS valt nu eenmaal niet te praten. Dit bovenstaande verhaaltje is weer echt iets om hun klantonvriendelijk gedrag goed te praten.
Jammer dat de NS hier het monopoly heeft. Ik zou direct voor een andere vervoerder kiezen. Eigenlijk zou de Provincie Zeeland als de concessie voor de NS verloopt, deze niet meer moeten verlengen en deze aan een andere vervoerder moeten geven.

Helaas zijn wij soms genoodzaakt om keuzes te maken en kunnen wij niet voor iedereen het perfecte product bieden. Binnen onze concessie-eisen, de ruimte op het spoor en de vraag van reizigers proberen wij een product te maken dat zo goed mogelijk aansluit bij de grootste groep reizigers. Dit betekent dat hierdoor sommige reizigers achteruit gaan.

Wij bieden nog steeds een directe verbinding naar de randstad (Rotterdam/Den Haag/Amsterdam Centraal) en met 1 overstap kom je vanuit Zeeland bijna in alle grote steden van Nederland: Utrecht, Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Arnhem, Nijmegen, Schiphol, Amersfoort, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Deventer.

Helaas kunnen we niet alle steden direct verbinden met elkaar, hier is de ruimte niet voor op het spoor en krijg je een inefficiency in de inzet (mogelijk gaat de frequentie omlaag). Wij streven naar het beste product voor een zo groot mogelijke groep reizigers.
Reputatie 1
Om eerlijk te zijn zit ik er totaal niet mee als Zeeuw. Hoeveel Zeeuwen gaan er nou met de trein naar Schiphol toe? Natuurlijk zijn er reizigers, maar dan spreek je niet over honderden mensen.
Vergeet ook niet dat de grootste vertragingen en verstoringen vaak ontstaan bij Schiphol en dat Zeeland hier altijd de dupe van is door stations over te slaan e.d.

De overstap op IC direct had wel beter gemoeten. Die trein wordt straks nutteloos voor Zeeland. Ondanks je een toeslag moet betalen, ben je in de huidige dienstregeling wel een heel halfuur sneller in Amsterdam! Straks is dat een kleine 15 minuten, dat is €2,40 absoluut niet waard. Was het nou 50 cent had ik ja gezegd 🙂
Reputatie 1
Ben het wel eens met Ns-trein. Jammer dat de 2200 serie (Vlissingen-A'dam via Den Haag v.v.) en 900 serie (Breda-Schiphol-A'dam IC direct v.v. ) in Rtd niet naast elkaar staan om een Crossplatform overstap op elkaar te bieden. Zelfde geldt voor de 2200 en 1000 serie. Nu is het net niet.
Reputatie 4
@NStrein ik vind het heerlijk als door verstoringen in de randstad stations worden overgeslagen, dan schiet het tenminste op en kan ik later vertrekken.

Helaas zijn wij soms genoodzaakt om keuzes te maken en kunnen wij niet voor iedereen het perfecte product bieden. Binnen onze concessie-eisen, de ruimte op het spoor en de vraag van reizigers proberen wij een product te maken dat zo goed mogelijk aansluit bij de grootste groep reizigers. Dit betekent dat hierdoor sommige reizigers achteruit gaan.

Wij bieden nog steeds een directe verbinding naar de randstad (Rotterdam/Den Haag/Amsterdam Centraal) en met 1 overstap kom je vanuit Zeeland bijna in alle grote steden van Nederland: Utrecht, Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Arnhem, Nijmegen, Schiphol, Amersfoort, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Deventer.

Helaas kunnen we niet alle steden direct verbinden met elkaar, hier is de ruimte niet voor op het spoor en krijg je een inefficiency in de inzet (mogelijk gaat de frequentie omlaag). Wij streven naar het beste product voor een zo groot mogelijke groep reizigers.

Ik begrijp best dat niet alle steden met elkaar verbonden kunnen worden. Maar wat ik niet begrijp, en daar zal ik mij altijd tegen blijven verzetten is het feit dat er al jaren vanuit Zeeland een hele goede verbinding met Schiphol was en dat die er nu niet meer is. Ik rij al jaren met de trein maar dit is gewoon ronduit een verslechtering. Verder zie en hoor ik via de regionale media diverse mensen hetzelfde als ik zeggen. Zelfs het provincie bestuur hoor ik het zeggen. Ik vind dat hier in deze discussie op geen enkele manier terug komt. Er worden allemaal argumenten uit de kast gehaald, maar waar het werkelijk om gaat wordt of niet genoemd of in de marge gewoon met allerlei mooipraterij goed gepraat.
Reputatie 6
Als ik zo alle dingen voorbij zie komen op het forum en in de media zijn de redenen voor de verslechtering:
- In het verleden is de IC naar Vlissingen in de Randstad een soort sneltrein geworden omdat de concessie over de HSL moest worden terugverdiend.
- De IC stopt op de Zeeuwse lijn twee keer per uur op alle stations, i.p.v. een keer per uur een IC en een keer per uur een Sprinter.
- 40% van de reizigers over de Zeeuwse Lijn gaat door naar Brabant, dus wordt die een betere overstap op Roosendaal geboden.
- In the grand scheme of things is de Zeeuwse Lijn niet heel belangrijk. Enkele forumleden hebben hier al geopperd dat de Zeeuwse Lijn voor NS niet rendabel is.

Denk dat je met een betere aansluiting op de ICD in Rotterdam echt beter af bent dan in de IC blijven zitten (en was het niet de bedoeling dat de toeslag op termijn wordt afgeschaft?). Als je op Rotterdam een directe cross-platform overstap hebt, is die toeslag het dubbel en dwars waard. Daarnaast: gaan er echt pelotons met koffers en vakantiegangers per dag naar Schiphol vanuit Zeeland?
En als de Zeeuwse Lijn uit het hoofdrailnet wordt gehaald, heb je inderdaad (zoals een medeforumgebruiker al zei) kans dat het dan gewoon een stoptrein Roosendaal - Vlissingen wordt, waardoor je er nog een extra overstap bij krijgt.
Reputatie 1
Eens met het laatste bericht. Als de NS een goede overstap op ICD realiseert is er niets meer aan de hand. Zeker als de toeslag weggaat zul je niemand in Zeeland horen klagen.

Al hoop ik wel dat de NS gewoon in Zeeland blijft rijden hoor, een andere vervoerder zal helemaal drama zijn 😉
Reputatie 4
Een andere vervoerder heeft er dan waarschijnlijk gelijk het busvervoer bij. Kan voor scholieren nog best aantrekkelijk zijn door goedkope abonnementen.
Overigens is die vergelijking van treinreiziger.nl ook niet helemaal fair. Feitelijk boeit alleen het aantal reizigers tussen Zeeland en Schiphol vs Zeeland en Haarlem. Amsterdam Sloterdijk en CS stopt ie toch wel
Reputatie 6
Badge
Is er al over nagedacht om de trein vanuit Zeeland via Schiphol naar Lelystad te laten rijden ipv de nieuwe verbinding Dordrecht - Lelystad die nu via Schiphol gaat rijden, waardoor de IC Vlissingen moet omrijden via Haarlem? Lijkt me veel logischer en je houdt de nationale luchthaven goed (direct) bereikbaar vanuit alle hoeken van het land.

In 2012(?) reed de IC Vlissingen ook een jaar via Haarlem, toen om zoveel mogelijk mensen in de ICD te krijgen. Nu lijkt mij daar geen sprake van, omdat er een directe reguliere verbinding tussen Schiphol en Rotterdam blijft, maar de Zeeuwen worden met deze wijziging wel andermaal weer 'gepest' richting de randstad.
Reputatie 1
Is de extra overstap in Leiden echt zo erg? Die is maar 2 minuten en mocht het niet haalbaar zijn dan zijn er nog tig treinen richting Schiphol. Ik snap het probleem niet zo om eerlijk te zijn. Liever een betrouwbaar traject dan alleen maar met vertragingen.
Reputatie 2
Is er al over nagedacht om de trein vanuit Zeeland via Schiphol naar Lelystad te laten rijden ipv de nieuwe verbinding Dordrecht - Lelystad die nu via Schiphol gaat rijden, waardoor de IC Vlissingen moet omrijden via Haarlem? Lijkt me veel logischer en je houdt de nationale luchthaven goed (direct) bereikbaar vanuit alle hoeken van het land.
In 2012(?) reed de IC Vlissingen ook een jaar via Haarlem, toen om zoveel mogelijk mensen in de ICD te krijgen. Nu lijkt mij daar geen sprake van, omdat er een directe reguliere verbinding tussen Schiphol en Rotterdam blijft, maar de Zeeuwen worden met deze wijziging wel andermaal weer 'gepest' richting de randstad.

Daar is ongetwijfeld over nagedacht, maar het nadeel is dat dan de overstap in Roosendaal richting Breda en verder compleet verdwijnt (wordt dan zo'n 20 minuten). Dat is natuurlijk zeer onwenselijk.
De huidige Zeeuwse intercity ligt in Leiden immers verknoopt met de intercity Den Haag Centraal - Groningen / Leeuwarden. Wil je een verbinding naar Schiphol met de knoop in Roosendaal, dat moet je die intercity dus verbreken.
Dit is echter niet erg wenselijk, want zo'n lange intercity is behoorlijk vertragingsgevoelig. Daarnaast blijkt uit de tellingen van NS dat er vanuit Zeeland en West-Brabant (Bergen op Zoom en Roosendaal) meer reizigers naar Heemstede-Aerdenhout, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal reizen, dan naar Schiphol en Amsterdam Zuid. Per saldo zullen er dus meer reizigers nadeel hebben dan er voordeel hebben.
Reizigers vanuit Zeeland naar Schiphol kunnen nu of in Rotterdam Centraal overstappen op de Intercity Direct, of in Leiden Centraal cross-platform overstappen op de intercity naar Groningen of Leeuwarden. Het ongemak is dus beperkt.

Daar is ongetwijfeld over nagedacht, maar het nadeel is dat dan de overstap in Roosendaal richting Breda en verder compleet verdwijnt (wordt dan zo'n 20 minuten). Dat is natuurlijk zeer onwenselijk.
De huidige Zeeuwse intercity ligt in Leiden immers verknoopt met de intercity Den Haag Centraal - Groningen / Leeuwarden. Wil je een verbinding naar Schiphol met de knoop in Roosendaal, dat moet je die intercity dus verbreken.
Dit is echter niet erg wenselijk, want zo'n lange intercity is behoorlijk vertragingsgevoelig. Daarnaast blijkt uit de tellingen van NS dat er vanuit Zeeland en West-Brabant (Bergen op Zoom en Roosendaal) meer reizigers naar Heemstede-Aerdenhout, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal reizen, dan naar Schiphol en Amsterdam Zuid. Per saldo zullen er dus meer reizigers nadeel hebben dan er voordeel hebben.
Reizigers vanuit Zeeland naar Schiphol kunnen nu of in Rotterdam Centraal overstappen op de Intercity Direct, of in Leiden Centraal cross-platform overstappen op de intercity naar Groningen of Leeuwarden. Het ongemak is dus beperkt.

Ik ben het hier totaal mee oneens. In Zeeland wordt vreselijk gemopperd over die nieuwe dienstregeling. Vooral omdat Schiphol niet meer wordt aangedaan en de reis nu langer duurt.
Er wordt gezegd dat je in Leiden maar 2 minuten moet wachten. Hier breng ik tegen in dat ik vroeger helemaal niet moest wachten. Verder spreek ik uit ervaring dat de intercity regelmatig enige minuten vertraagd is en ik dan dus deze overstap zou missen. Het belangrijkste is dat ik nu hoe je het wend of keert als ik naar Schiphol moet een keer extra met loodzware koffers moet gaan zeulen. Met 2 minuten overstaptijd is dit geen lolletje.
Verder erger ik mij in dit forum aan de arrogantie van de NS waarbij alles mooi en goed gepraat wordt en alle ongemakken die deze nieuwe dienstregeling met zich mee brengt en waar ik diverse malen al op gewezen heb, helemaal niet eens beantwoord. Dingen en argumenten worden aangevoerd, maar over al de ongemakken die deze dienstregeling voor de Zeeuwen heeft, wordt niet eens gesproken. Er wordt als een kat rond de hete brij gedraaid. Ik weet dat ik echt de enige niet ben die er zo over denkt als ik. Je moet hier de Zeeuwse media maar eens lezen en kijken wat het provincie bestuur, diverse scholen en enkele gemeenten al over deze zaak gezegd hebben. Deze zeggen allemaal in grote trekken het zelfde wat ik al die tijd ook al heb gezegd. Verder is eer zelfs een petitie geweest die door 1500 man is ondertekend. Uiteraard heb ik die ook ondertekend. Dit wordt allemaal overduidelijk door de NS genegeerd.
Reputatie 2
Er wordt gezegd dat je in Leiden maar 2 minuten moet wachten. Hier breng ik tegen in dat ik vroeger helemaal niet moest wachten.Je hoeft niet te wachten, je hebt alleen 2 minuten om over te stappen. Beide intercity's komen tegelijk aan op Leiden Centraal, dus er is verder geen wachttijd als het goed is, je zou direct in de andere trein kunnen stappen.

En eerder moest je ook wachten, want toen stond de intercity ook 2 minuten stil daar. Je hoefde alleen niet over te stappen toen.

Verder spreek ik uit ervaring dat de intercity regelmatig enige minuten vertraagd is en ik dan dus deze overstap zou missen. Het belangrijkste is dat ik nu hoe je het wend of keert als ik naar Schiphol moet een keer extra met loodzware koffers moet gaan zeulen.Vertragingen zijn inderdaad een risico, echter rijden er vanaf Leiden Centraal 8 treinen per uur (4 intercity's en 4 sprinters) naar Schiphol. De vertraging blijft dan dus beperkt en bij vliegen moet je altijd een ruime tijd inplannen, want ook zonder overstap kun je vertraging krijgen.
Dat het overstappen met zware koffers niet zo prettig is, ontkent niemand. Echter zullen veruit de meeste Zeeuwen niet dagelijks met koffers naar Schiphol reizen. Hoewel het ongemak natuurlijk vervelend is, het zal niet een dagelijks ongemak zijn dat je met koffers moet zeulen.

Verder erger ik mij in dit forum aan de arrogantie van de NS waarbij alles mooi en goed gepraat wordt en alle ongemakken die deze nieuwe dienstregeling met zich mee brengt en waar ik diverse malen al op gewezen heb, helemaal niet eens beantwoord. Dingen en argumenten worden aangevoerd, maar over al de ongemakken die deze dienstregeling voor de Zeeuwen heeft, wordt niet eens gesproken.1. Niet iedereen hier is een NS-medewerker, velen zijn gewoon ook reizigers.
2. Volgens mij is er al een paar keer verteld dat het ongemak voor de ene weer een gemak voor de ander oplevert. Volgens de interne cijfers die NS aan het LOCOV (het adviesorgaan waar NS verplicht advies aan moet vragen) blijkt dat er meer Zeeuwen naar Haarlem en Amsterdam Centraal reizen dan naar Schiphol en Amsterdam Zuid. Dus tegenover het ongemak van de Zeeuwen die naar Schiphol moeten staat dus het gemak voor de reizigers die naar Haarlem en Amsterdam Centraal moeten.
3. Het anders doorkoppelen rond Leiden, zoals ik al zei, zou ertoe leiden dat de verbinding tussen Groningen/Leeuwarden/Zwolle en Den Haag Centraal zal verdwijnen. Aangezien dit een belangrijke verbinding voor die regio is waar veel meer reizigers gebruik van maken dan van Zeeland - Schiphol, verschuif je dan bovendien ook nog het probleem van de een naar een veel grotere groep uit een andere regio van het land.
4. Bij de door jouw gewenste 'doorkoppeling' bij Leiden zou zo'n lange treinserie ontstaan dat die zeer vertragingsgevoelig is. Dat is ook weer zeer ongunstig voor de Zeeuwen, aangezien je dan (veel) vaker de aansluiting op het onderliggende busnet en op de veer naar Breskens zou missen. Daar zitten de Zeeuwen denk ik ook niet op te wachten.

Ik weet dat ik echt de enige niet ben die er zo over denkt als ik. Je moet hier de Zeeuwse media maar eens lezen en kijken wat het provincie bestuur, diverse scholen en enkele gemeenten al over deze zaak gezegd hebben. Deze zeggen allemaal in grote trekken het zelfde wat ik al die tijd ook al heb gezegd. Verder is eer zelfs een petitie geweest die door 1500 man is ondertekend. Uiteraard heb ik die ook ondertekend. Dit wordt allemaal overduidelijk door de NS genegeerd.Diezelfde Zeeuwse media heeft ook bericht dat de reistijden over het algemeen helemaal niet zo veel negatiever uitpakken en andere belangrijke verbindingen juist veel sneller worden (denk bijv. aan de verbinding richting Breda, Arnhem-Nijmegen en Eindhoven).
Voor wat ik mee heb gekregen was de grootste klacht dat de treintijden wijzigde (dus niet de verbinding zelf, maar de vertrek-/aankomsttijden) en scholen en bedrijven dan hun tijden ook wellicht aan zullen moeten passen. Dat is echt niet iets dat alleen de Zeeuwen treft. Er zijn door het hele land wijzigingen in de vertrektijden die scholen en bedrijven treffen.

Verder het belangrijkste: je moet niet vergeten dat een dienstregeling niet zomaar even voor één regio compleet omgegooid kan worden. Een wijziging in de vertrektijden in Zeeland werkt door in het hele land. Zo moet je als je de Zeeuwse trein niet een kwartier zou verschuiven allereerst bijv. intercity Roosendaal-Zwolle een kwartier gaan verschuiven, waardoor je alle treinen in het Noorden en Oosten moet gaan verschuiven, waardoor je in Leiden alsnog weer diezelfde knoop krijgt en dus alsnog niets op schiet. Echter krijg je dan wel problemen met de Beneluxtrein (rijdt in vrijwel hetzelfde pad, waardoor je vanuit Zeeland dan nog maar 1 trein per uur naar de Randstad zult hebben en je er dus op achteruit gaat), maar bijv. ook weer met de Berlijntrein problemen krijgt, waardoor je weer problemen kan krijgen met de bediening van Enschede.

Het is niet allemaal zo makkelijk als je denkt. Niet altijd is de gewenste lijnvoering mogelijk. Zeeland is ook echt niet de enige die niet krijgt wat ze graag ziet. Zo wil Haarlem al jaren de rechtstreekse trein naar Utrecht Centraal terug, zo willen Arnhem en Nijmegen al jaren hun rechtstreekse trein naar Den Haag terug, zo willen Harderwijk, Hoogeveen en Zoetermeer al jaren (weer) door een intercity aangedaan worden, etc. NS kan gewoon onmogelijk aan al die ideaalbeelden voldoen van al die regio's en gemeenten. Het is echt niet zo dat NS reizigers probeert te pesten, ze proberen gezien alle wensen een zo optimaal mogelijke dienstregeling maken en dan kan het zijn dat sommigen inderdaad een keertje extra moeten overstappen en anderen dat niet hoeven.
Reputatie 1
Qua wensen heeft de NS dit jaar echt haar best gedaan. Ik heb veel mensen horen klagen over de overstap in Roosendaal, die was altijd te lang en nu nog maar 3 minuten. Ook reizigers vanuit Zeeland en West-Brabant hadden geen goede verbinding meer naar Boxtel/Best ook dat heeft de NS hersteld. Er zijn nog wel tal plaatsen op te noemen: Apeldoorn, Nijmegen, Utrecht Centraal, Weert, Wijchen, Zaltbommel, ze worden allemaal sneller voor ons. We verliezen Schiphol, maar krijgen er zoveel plaatsen voor terug waar uiteindelijk meer reizigers wat aan hebben. Deze dienstregeling is het meest gunstig sinds ze elk station in Zeeland aandoen. Wie weet krijgen we nog een goede overstap op IC direct, dat hoop ik persoonlijk ook voor Schiphol/Amsterdam.
Reputatie 1
Waarom zou je als Zeeuw elke dag naar Schiphol gaan? In dat geval raad ik je aan dichter in de buurt te gaan wonen. Op Leiden kan je overstappen op de trein naar Schiphol.

Reageer