wijzigen route vanuit Zeeland en niet meer stoppen op Schiphol

• 23 november 2016
  • 30 reacties
  • 1086 Bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

Er wordt gezegd dat je in Leiden maar 2 minuten moet wachten. Hier breng ik tegen in dat ik vroeger helemaal niet moest wachten.Je hoeft niet te wachten, je hebt alleen 2 minuten om over te stappen. Beide intercity's komen tegelijk aan op Leiden Centraal, dus er is verder geen wachttijd als het goed is, je zou direct in de andere trein kunnen stappen.
Uiteraard ben ik het met de bovenstaande mooipraterij absoluut niet mee eens. Ik zal het daar ook nooit en te nimmer mee eens worden. Wat er ook gezegd en gesproken wordt. Het was goed en nu is het niet meer goed. Kort en krachtig. Zo lang ik het me kan herinneren reed op 1 jaar na de intercity via Schiphol. Nu kan dat blijkbaar ineens niet meer. Enige jaren geleden reed de intercity ook 1 jaar via Haarlem. Ik wat toen blij dat die weer via Schiphol ging rijden. Maar ja, hier sta je overduidelijk tegen dovemans oren te praten.

En eerder moest je ook wachten, want toen stond de intercity ook 2 minuten stil daar. Je hoefde alleen niet over te stappen toen.

Verder spreek ik uit ervaring dat de intercity regelmatig enige minuten vertraagd is en ik dan dus deze overstap zou missen. Het belangrijkste is dat ik nu hoe je het wend of keert als ik naar Schiphol moet een keer extra met loodzware koffers moet gaan zeulen.Vertragingen zijn inderdaad een risico, echter rijden er vanaf Leiden Centraal 8 treinen per uur (4 intercity's en 4 sprinters) naar Schiphol. De vertraging blijft dan dus beperkt en bij vliegen moet je altijd een ruime tijd inplannen, want ook zonder overstap kun je vertraging krijgen.
Dat het overstappen met zware koffers niet zo prettig is, ontkent niemand. Echter zullen veruit de meeste Zeeuwen niet dagelijks met koffers naar Schiphol reizen. Hoewel het ongemak natuurlijk vervelend is, het zal niet een dagelijks ongemak zijn dat je met koffers moet zeulen.

Verder erger ik mij in dit forum aan de arrogantie van de NS waarbij alles mooi en goed gepraat wordt en alle ongemakken die deze nieuwe dienstregeling met zich mee brengt en waar ik diverse malen al op gewezen heb, helemaal niet eens beantwoord. Dingen en argumenten worden aangevoerd, maar over al de ongemakken die deze dienstregeling voor de Zeeuwen heeft, wordt niet eens gesproken.1. Niet iedereen hier is een NS-medewerker, velen zijn gewoon ook reizigers.
2. Volgens mij is er al een paar keer verteld dat het ongemak voor de ene weer een gemak voor de ander oplevert. Volgens de interne cijfers die NS aan het LOCOV (het adviesorgaan waar NS verplicht advies aan moet vragen) blijkt dat er meer Zeeuwen naar Haarlem en Amsterdam Centraal reizen dan naar Schiphol en Amsterdam Zuid. Dus tegenover het ongemak van de Zeeuwen die naar Schiphol moeten staat dus het gemak voor de reizigers die naar Haarlem en Amsterdam Centraal moeten.
3. Het anders doorkoppelen rond Leiden, zoals ik al zei, zou ertoe leiden dat de verbinding tussen Groningen/Leeuwarden/Zwolle en Den Haag Centraal zal verdwijnen. Aangezien dit een belangrijke verbinding voor die regio is waar veel meer reizigers gebruik van maken dan van Zeeland - Schiphol, verschuif je dan bovendien ook nog het probleem van de een naar een veel grotere groep uit een andere regio van het land.
4. Bij de door jouw gewenste 'doorkoppeling' bij Leiden zou zo'n lange treinserie ontstaan dat die zeer vertragingsgevoelig is. Dat is ook weer zeer ongunstig voor de Zeeuwen, aangezien je dan (veel) vaker de aansluiting op het onderliggende busnet en op de veer naar Breskens zou missen. Daar zitten de Zeeuwen denk ik ook niet op te wachten.

Ik weet dat ik echt de enige niet ben die er zo over denkt als ik. Je moet hier de Zeeuwse media maar eens lezen en kijken wat het provincie bestuur, diverse scholen en enkele gemeenten al over deze zaak gezegd hebben. Deze zeggen allemaal in grote trekken het zelfde wat ik al die tijd ook al heb gezegd. Verder is eer zelfs een petitie geweest die door 1500 man is ondertekend. Uiteraard heb ik die ook ondertekend. Dit wordt allemaal overduidelijk door de NS genegeerd.Diezelfde Zeeuwse media heeft ook bericht dat de reistijden over het algemeen helemaal niet zo veel negatiever uitpakken en andere belangrijke verbindingen juist veel sneller worden (denk bijv. aan de verbinding richting Breda, Arnhem-Nijmegen en Eindhoven).
Voor wat ik mee heb gekregen was de grootste klacht dat de treintijden wijzigde (dus niet de verbinding zelf, maar de vertrek-/aankomsttijden) en scholen en bedrijven dan hun tijden ook wellicht aan zullen moeten passen. Dat is echt niet iets dat alleen de Zeeuwen treft. Er zijn door het hele land wijzigingen in de vertrektijden die scholen en bedrijven treffen.

Verder het belangrijkste: je moet niet vergeten dat een dienstregeling niet zomaar even voor één regio compleet omgegooid kan worden. Een wijziging in de vertrektijden in Zeeland werkt door in het hele land. Zo moet je als je de Zeeuwse trein niet een kwartier zou verschuiven allereerst bijv. intercity Roosendaal-Zwolle een kwartier gaan verschuiven, waardoor je alle treinen in het Noorden en Oosten moet gaan verschuiven, waardoor je in Leiden alsnog weer diezelfde knoop krijgt en dus alsnog niets op schiet. Echter krijg je dan wel problemen met de Beneluxtrein (rijdt in vrijwel hetzelfde pad, waardoor je vanuit Zeeland dan nog maar 1 trein per uur naar de Randstad zult hebben en je er dus op achteruit gaat), maar bijv. ook weer met de Berlijntrein problemen krijgt, waardoor je weer problemen kan krijgen met de bediening van Enschede.

Het is niet allemaal zo makkelijk als je denkt. Niet altijd is de gewenste lijnvoering mogelijk. Zeeland is ook echt niet de enige die niet krijgt wat ze graag ziet. Zo wil Haarlem al jaren de rechtstreekse trein naar Utrecht Centraal terug, zo willen Arnhem en Nijmegen al jaren hun rechtstreekse trein naar Den Haag terug, zo willen Harderwijk, Hoogeveen en Zoetermeer al jaren (weer) door een intercity aangedaan worden, etc. NS kan gewoon onmogelijk aan al die ideaalbeelden voldoen van al die regio's en gemeenten. Het is echt niet zo dat NS reizigers probeert te pesten, ze proberen gezien alle wensen een zo optimaal mogelijke dienstregeling maken en dan kan het zijn dat sommigen inderdaad een keertje extra moeten overstappen en anderen dat niet hoeven.
Inmiddels staat op de website van Omroep Zeeland een berichtje van een ouderenbond die precies het zelfde zegt wat ik ook al die tijd al gezegd heb. Ik ben overduidelijk niet de enigste. Verder heeft inmiddels in de PZC inmiddels een stuk gestaan dat door de vele vertragingen de aansluiting naar Brabant ook niet optimaal werkt. Er is slechts een overstap tijd van 3 minuten. Daardoor zouden diverse mensen al verschillende keren te laat op hun werk zijn gekomen.
Dit laatste speelt natuurlijk ook in Leiden, zoals ik al eerder aangaf. Gelukkig heb je daar wel meerdere verbindingen in het uur met Schiphol, maar optimaal is het absoluut niet. Zoals ik al aangaf, hoe je het ook went of keert, je moet altijd "ergens" extra met loodzware koffers gaan zeulen.
Verder viel met het op de routeplanner van de NS me op dat als je via 's-Hertogenbosch naar Amsterdam Centraal gaat, je zelfs volgens de dienstregeling 5 minuten eerder aankomt dan wanneer je blijft zitten in de intercity naar Amsterdam Centraal. Dit is voor mij nog een extra bevestiging dat de nieuwe dienstregeling voor de verbinding met Zeeland een ramp is.
Reputatie 4
Het komt vaker voor dat de rechtstreekse verbinding niet de snelste reismogelijkheid is.
Maar voor de rest zijn alle voors en tegens van een rechtstreekse verbinding Zeeland-Schiphol al benoemd in mijn ogen.
qua overstap Roosendaal. Ik ben er wel heel blij mee dat die bizar lange overstap tijd van 12-15 minuten nu eindelijk verledentijd is. Ik heb hem ondertussen meerdere keren gedaan en alle keren (zowel heen als terug) de aansluiting gehaald. Simpele rekensom is snel gemaakt. Zelfs als je hem 1 op de 4x mist ben je niet slechter uit dan voorheen!
Wel wat raar dat je van perron 4b naar 3a moet, zie die trein er gewoon naast op 3b dan kunnen mensen recht oversteken.
Maar essentie van dit topic is de rechtstreekse verbinding naar Schiphol. Belangrijkste reden daarvoor is wellicht dat de Benelux trein Roosendaal weer als echte IC verbind met Schiphol? (Maar die staat weer een kwartier stil in Rotterdam -> treinen moeten rijden niet stil staan op stations!)
Reputatie 3
Het afschuwelijk slechte pad van de Benelux komt, omdat NS er eigenlijk op rekende dat de trein via Breda zou gaan rijden. Door de altijd falende software van de fabrikant (Bombardier), is hier ook een jaar uitstel. Men had echter al een ontwerp voor de dienstregeling gemaakt. Opeens bleek dus dat de Benelux via Roosendaal bleef rijden, dus toen moest de trein er ook nog bij. Hij moet overal tussendoor fietsen, en heeft door de nieuwe dienstregeling dus een slecht pad gekregen. Als de Benelux via de HSL gaat rijden, wordt de dienstregeling stukken beter.

Reageer