beantwoord

Wijziging in alternatieve dienstregeling Rotterdam - Leiden - Amsterdam

Beste NS, NS community,

Dagelijks reizen veel zorgverleners op het traject Rotterdam - Leiden - Amsterdam voor hun werk in de gezondheidszorg, een cruciale verbinding langs vele (universitaire) ziekenhuizen.
Doordat de coronamaatregelen is de dienstregeling gewijzigd, wat naast extra lange werkdagen nu ook tot een verdubbeling in reistijd betekend voor deze reizigers. Ik snap dat de bezetting verlaagd is, en dat er niet volledig volgens dienstregeling gereden kan worden. Maar ik snap niet dat juist op dit cruciale deel van het Randstad netwerk geen IC rijdt, zelfs onder de huidige omstandigheden.
Een andere mogelijke oplossing om de reistijd te reduceren door de sprinter van Den Haag Centraal - Leiden - Amsterdam te laten rijden via Den Haag Holland Spoor in plaats van Den Haag Centraal. Door deze wijziging is de overstap op de sprinter richting Rotterdam veel gunstiger. Daarnaast heeft Den Haag HS genoeg sporen om dit te faciliteren, en eventueel kan de trein hierna nog naar Den Haag CS. Hopelijk is dit te overwegen, dit zal de meeste reizigers op dit traject namelijk 30-60 minuten per dag aan reistijd schelen.

Ik hoor graag van u terug, en hoop dat jullie deze overweging kunnen doorgeven. Dit probleem is vrij urgent en ik vind dat dit zo snel mogelijk gewijzigd moet worden. Ook ben ik benieuwd wat de NS community van deze suggesties vinden.

Met vriendelijke groet,

Jasper

icon

Beste antwoord door Sanne NS 2 april 2020, 21:53

Goedenavond JK1980MU en welkom op de NS Community! 

Ik snap heel goed dat het vervelend is dat je reistijd ineens zo is gestegen. Ik snap ook dat er voor je gevoel een hele makkelijke oplossing zou zijn, maar helaas is de realiteit daarin wat anders. Wat ik voor je heb gedaan, is de feedback intern doorgezet. Ik durf je niet te beloven dat hier snel verandering in gaat komen, maar op deze manier wordt je feedback wel door ons gelezen en gesignaleerd. 

Bekijk origineel

18 reacties

Goedenavond JK1980MU en welkom op de NS Community! 

Ik snap heel goed dat het vervelend is dat je reistijd ineens zo is gestegen. Ik snap ook dat er voor je gevoel een hele makkelijke oplossing zou zijn, maar helaas is de realiteit daarin wat anders. Wat ik voor je heb gedaan, is de feedback intern doorgezet. Ik durf je niet te beloven dat hier snel verandering in gaat komen, maar op deze manier wordt je feedback wel door ons gelezen en gesignaleerd. 

Reputatie 6

Het officiële reisadvies Rotterdam - Amsterdam volgens de reisplanner is overigens met de Sprinter via Woerden en Breukelen. Dit duurt op Rtd - Asd maar 36 minuten langer dan de rit met de Intercity Direct. 

Mocht u over een rijbewijs beschikken is de snelste en handigste oplossing waarschijnlijk om een auto te regelen. 

Reputatie 6

Dat er juist voor de Randstad is gekozen geen intercity's te laten rijden is werkelijk onbegrijpelijk, en dat blijkt ook uit het aantal vragen en klachten dat er over te vinden is. Er is eigenlijk geen deel van Nederland waar het drukker is, met zelfs nu een groot aantal reizigers, dus er moet gewoon een fatsoenlijke treindienst rijden. 

Rotterdam-Amsterdam in het bijzonder duurt nu extreem lang, in een trein die een omweg maakt en niet geschikt is voor dit soort afstanden. Was het niet makkelijker geweest om in de Randstad Sprinters te schrappen in plaats van Intercity's? 

Reputatie 6
Badge +1

Voor reizigers tussen Rtd en Asd is de reistijd nu 1:16 met de sprinter via Woerden. De normale reistijd met de Intercity's via Leiden of Utrecht is 1:13 resp. 1:15. Of die paar minuten verschil nu de reis ‘extreem lang’ maakt? En van een omweg is geen sprake, deze trein rijdt bijna dezelfde route als de normale reisweg via Utrecht.

Als de NS sprinters gaat schrappen, hoe wil je dan dat de Sprinter stations bediend worden? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat er juist voor de Randstad is gekozen geen intercity's te laten rijden is werkelijk onbegrijpelijk, en dat blijkt ook uit het aantal vragen en klachten dat er over te vinden is. Er is eigenlijk geen deel van Nederland waar het drukker is, met zelfs nu een groot aantal reizigers, dus er moet gewoon een fatsoenlijke treindienst rijden. 

Rotterdam-Amsterdam in het bijzonder duurt nu extreem lang, in een trein die een omweg maakt en niet geschikt is voor dit soort afstanden. Was het niet makkelijker geweest om in de Randstad Sprinters te schrappen in plaats van Intercity's? 

Het is ongewenst om mensen voorzieningen te bieden om op langere afstanden te gaan reizen anders krijg je toch weer mensen die voor allerlei sociale doeleinden zoals bezoek aan familie of kennissen gaan reizen. Er zijn nu eenmaal mensen die weigeren zich ergens iets van aan te trekken.

Het gaat dus om het bieden van basisdiensten voor noodzakelijk woonwerkverkeer en dat is over kortere afstanden.

Het traject Leiden - Den Haag HS wordt in de reguliere dienstregeling alleen verzorgd door een intercity als ik het goed heb, door het wegvallen van deze verbinding neemt de reistijd enorm toe, dat heb ik ook al ervaren, mijn reistijd is met bijna 30 minuten toegenomen (mede door de lange wachttijd in Leiden)

Een andere mogelijke oplossing om de reistijd te reduceren door de sprinter van Den Haag Centraal - Leiden - Amsterdam te laten rijden via Den Haag Holland Spoor in plaats van Den Haag Centraal. Door deze wijziging is de overstap op de sprinter richting Rotterdam veel gunstiger. Daarnaast heeft Den Haag HS genoeg sporen om dit te faciliteren, en eventueel kan de trein hierna nog naar Den Haag CS. Hopelijk is dit te overwegen, dit zal de meeste reizigers op dit traject namelijk 30-60 minuten per dag aan reistijd schelen.

In de reisplanner zie ik dat er vanaf vandaag een sprinter van Amsterdam Centraal naar Den Haag Holland Spoor rijdt. De overstap naar Rotterdam is niet verbeterd, die is nu 20 minuten op HS. Ook is het aantal sprinters tussen Schiphol en Leiden gehalveerd, terwijl die toch redelijk bezet zijn; ruim genoeg om 1,5 meter afstand te houden maar 'm dat gaat met de helft niet meer worden.  

edit: even wat verder gekeken in de reisplanner maar vanaf dinsdag is het weer de dienstregeling als afgelopen week

Badge

@Popeye   Dat er nu naar Den Haag HS gereden wordt komt door werkzaamheden bij Den haag Centraal, dit is dus tijdelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou bijna nog vergeten dat ProRail ook nu nog werkzaamheden uitvoert. De vorige keer bij Den Haag Centraal reden allleen de treinen richting Leiden nog, dus nu zullen die sporen aan de beurt zijn.

@Popeye   Dat er nu naar Den Haag HS gereden wordt komt door werkzaamheden bij Den haag Centraal, dit is dus tijdelijk.

Dat verklaart. Voor mij zou het wel langer mogen duren, het bespaart mij wel flink reistijd

Reputatie 7
Badge +3

Bij de vorige werkzaamheden reed de 4600 niet naar Den Haag Centraal maar naar Rotterdam, dat bespaart pas echt flink wat reistijd. Nu rijden er door de weeks van (en naar) Centraal 4 sprinters per uur richting Leiden en 4 sprinters naar Dordrecht. Zouden er van elk maar 2 van en naar Centraal gaan en de andere zoals de 4600 tijdens de februari werkzaamheden doorrijden naar Rotterdam of zelfs helemaal tot Dordrecht dan hoeft niet iedereen via Centraal met een lange overstap en misschien ook minder met elkaar in contact komen omdat de overstap er dan niet is, niet bij een deur wachten, langs elkaar heen lopen, deurknopjes indrukken etc.

Badge

Probleem in deze is dat zo'n wijziging weken van tevoren gemaakt kan worden en helemaal afgestemd kan worden op alle afdelingen.  De basisdienstregeling zoals we deze nu rijden is in enkele dagen gemaakt en heeft daardoor wat minder mooie aansluitingen dan wenselijk is. Deze zijn ook echt wel aangekaart intern maar in hoeverre hier nog iets mee gedaan wordt of kan worden heb ik geen idee van.

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijp ik, en het is ook goed dat er wel gewoon in beide richtingen 4 keer per uur een trein is (op mijn sprinter station rijden gewoon alle treinen) maar de lange overstappen op Gvc zijn niet bepaald ideaal. En ik neem aan dat de sporen tussen Laan en HS toch ook wel eens bereden moeten worden. Er rijdt natuurlijk nog wel een vrachttrein en misschien af en toe wat leeg. 

Voor reizigers tussen Rtd en Asd is de reistijd nu 1:16 met de sprinter via Woerden. De normale reistijd met de Intercity's via Leiden of Utrecht is 1:13 resp. 1:15. Of die paar minuten verschil nu de reis ‘extreem lang’ maakt? En van een omweg is geen sprake, deze trein rijdt bijna dezelfde route als de normale reisweg via Utrecht.

Als de NS sprinters gaat schrappen, hoe wil je dan dat de Sprinter stations bediend worden? 

Het ging in dit geval niet om de connectie tussen Rotterdam en Amsterdam specifiek, maar om de IC stations tussenliggend. Het traject waar veel collega's van mij op reizen is Schiedam - Leiden, wat wel flink getroffen is qua reistijd.

Het is ongewenst om mensen voorzieningen te bieden om op langere afstanden te gaan reizen anders krijg je toch weer mensen die voor allerlei sociale doeleinden zoals bezoek aan familie of kennissen gaan reizen. Er zijn nu eenmaal mensen die weigeren zich ergens iets van aan te trekken.

Het gaat dus om het bieden van basisdiensten voor noodzakelijk woonwerkverkeer en dat is over kortere afstanden.

Zit zeker een kern van waarheid in, maar de huidige dienstregeling is de capaciteit vaak in de ochtendspits te laag om de 1.5 meter te kunnen waarborgen. En gezien mijn collega's dit gebruiken voor hun woon-werk verbinding naar het ziekenhuis, is dit natuurlijk erg spijtig (en risicovol daarnaast). Helaas is de realiteit dat veel medewerkers van (universitaire) ziekenhuizen ook niet om de hoek wonen.

Vandaar dat vele hun abonnement tijdelijk hebben stopgezet en nu gelukkig gebruik kunnen maken van de ZorgHelden actie, waarbij je een auto gratis kan leasen.

Probleem in deze is dat zo'n wijziging weken van tevoren gemaakt kan worden en helemaal afgestemd kan worden op alle afdelingen.  De basisdienstregeling zoals we deze nu rijden is in enkele dagen gemaakt en heeft daardoor wat minder mooie aansluitingen dan wenselijk is. Deze zijn ook echt wel aangekaart intern maar in hoeverre hier nog iets mee gedaan wordt of kan worden heb ik geen idee van.

Dat snap ik volledig! Vandaar de melding ook, hopelijk wordt er snel wat mee gedaan. Dit zou namelijk veel mensen helpen, vooral op het stuk tussen Schiedam en Leiden! En ook om de 1.5m te kunnen waarborgen, want zeker in de spits is dit vaak op dit traject zeer lastig..

@JK1980MU Er is inmiddels aangekondigd dat vanaf volgende week woensdag de basisdienstregeling een aantal uitbreidingen krijgt. De IC Amsterdam - Vlissingen gaat onder andere weer rijden, dus de directe verbinding tussen Schiedam en Leiden komt in ieder geval weer terug.

Zie https://nieuws.ns.nl/ns-versteviging-speciale-basisdienstregeling-met-extra-intercitys/ voor de officiële aankondiging.

Ik heb ook gelezen dat bij sommige ziekenhuizen, hotels in de nabijheid van deze ziekenhuizen geopend zijn om personeel van de ziekenhuizen tijdelijk gratis onder te brengen. Is deze mogelijkheid er in Leiden niet?? 

Reageer