Wijzigingen materieelinzet 2018 | NS Community

Wijzigingen materieelinzet 2018

  • 1 December 2017
  • 28 reacties
  • 2932 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Ik zag op het forum al in een aantal topics wat vragen/discussies over de wijzigingen van het materieel met de dienstregeling van 2018. Hier een handig schemaatje 😉


28 reacties

Opvallend dat Zwolle-Roosendaal overgaat op ICM al hoewel dat gezien de drukte logischer is dan ICM op de huidige hoofdlijnen naar het noorden en oosten.
Enkeldeksmaterieel is er natuurlijk bijna altijd geweest op deze lijn (voorheen ook ICM of ICR). Er zijn ook maar een paar treinen echt druk op dit lijntje. Als ze voldoende lang rijden is het prima. Handig ook dat je niet 's avonds laat nog met 6 bakken DDZ rijdt voor niets, maar een los 3'tje genoeg zal zijn.
Wat fijn Slidestops 🙂 Dankje!
Het DD-AR materieel gaat dus van ut-brn naar zl-ut. Maar dit zijn maar 3 stellen. Gaat er dan ook nog DD-AR materieel van serie 7000 naar ut-zl?
Reputatie 5
Belachelijk dat de sprinter Apeldoorn - Enschede nog steeds belabberd blijft met een DDAR...Al jaren het afvoerputje van NS.
Badge
Beter oud materieel dan geen materieel (zeg ik als Apeldoorner 🙂 ). Die DDARretjes moeten toch ergens heen, en de 7000 is een mooi eilandbedrijf. En daarnaast: op dit traject wordt de laatste maanden gemixt met SGMm. Geen kolossale verbetering weliswaar, maar het is iets :8
Toch vind ik het opvallend dat ik nooit DDAR in de 6200, 8100 en 9000 zie. Gezien de grote halteafstanden lijkt me dat een prima plek.

By the way, waar is dit schemaatje eigenlijk van? Eén of andere interne NS-publicatie?
Reputatie 7
Badge
Niet alle trajecten staan erop trouwens.
Het DD-AR materieel moet wel ergens heen, dat klopt. Maar het is toch ook het eerstvolgende materieel wat er uit gaat. Er komt ook geen SNG dus kun je het toch beter in 1 keer goed doen?
Badge
Het is niet erg efficiënt als je nu grootschalig met sprintermaterieel gaat slepen terwijl er volgend jaar sowieso wéér gesleept moet worden bij het instromen van SNG. Laat voor nu de boel de boel en doe bij de introductie van SNG alles in één keer.

Ik vermoed overigens dat ook op de middellange termijn DDAR in de 7000 blijft rijden. Vervanging door SNG staat niet op de planning en eerst moet SGMm uit de roulatie worden gehaald. Eer dat zover is zijn we wel een jaartje of vijf, tien verder.
En wie weet, misschien sorteert NS alvast voor op het onvermijdelijke verlies van de 7000-concessie aan Blauwnet 😉
Waarom gooien ze niet eerst de oude DD-AR er uit? Dat materieel ziet er niet uit. Desnoods hebben we nog mooiere DM'90jes over die daar ook wel kunnen rijden 🙂 En het SGMm rijdt ook veel beter dan DD-AR
Reputatie 5
Ze gooien niet voor niets die DM90 weg. Laat die DDAR lekker in Brabant rijden, willen wij die flirts wel.
Niet alle trajecten staan erop trouwens.
Het is een lijstje met wijzigingen, trajecten zonder wijzigingen staan er niet op natuurlijk 🙂
Reputatie 7
Badge
Waarom gooien ze niet eerst de oude DD-AR er uit? Dat materieel ziet er niet uit. Desnoods hebben we nog mooiere DM'90jes over die daar ook wel kunnen rijden 🙂 En het SGMm rijdt ook veel beter dan DD-AR

SGM blijft nog een tijdje in de dienstregeling rijden dacht ik.
Reputatie 7
Badge

Het is een lijstje met wijzigingen, trajecten zonder wijzigingen staan er niet op natuurlijk :)


Aah op die manier.
Ze gooien niet voor niets die DM90 weg. Laat die DDAR lekker in Brabant rijden, willen wij die flirts wel.
Flirt is nog veel beter, maar ik hou het nog bescheiden 😛
Badge
Waarom gooien ze niet eerst de oude DD-AR er uit? Dat materieel ziet er niet uit. Desnoods hebben we nog mooiere DM'90jes over die daar ook wel kunnen rijden 🙂 En het SGMm rijdt ook veel beter dan DD-AR

Voor zover ik weet heeft het uitfaseren van SGMm topprioriteit ivm serieuze issues met de remmen. Gelukkig nog niet zo serieus dat het niet meer veilig is om ermee te rijden, maar de storingsgevoeligheid is erg hoog. Zeker in de herfstperiode wordt het aantal functionele SGMm's zowat gedecimeerd. Vandaar momenteel de vele klachten over kortere sprinters links en rechts: SLT rijdt fluitend door de herfstblaadjes heen en moet dus aan alle kanten inspringen voor defect SGMm, waardoor er minder materieel overblijft voor de reguliere diensten.

Wilt u liever in een Buffel zitten? Komende zomer hoor ik graag van u ;)
DM'90 heeft geen airco maar ARKO (Alle Ramen Kunnen Open), het is vervuilend want diesel, het mag op sommige trajecten met tunnels niet rijden want diesel, het is log en traag... Ga eens in Overijssel kijken, na jaren Buffelen is men dolgelukkig met de komst van de Flirts naar het Kamperlijntje en de Sallandlijn.

Volgens mij is de rode draad van dit draadje dat iedereen de Flirts wil en niemand de DDAR/SGMm. Allé, niet zo NIMBY doen mensen! :)
Schuiven met materieelinzet is kostbaar, als het al überhaupt mogelijk is - want een werkplaats moet ook geschikt zijn voor een bepaald materieeltype om in die buurt dat materieel te kunnen laten rijden.
Laat het rusten, wacht nog een jaartje en zie dan wat er gaat wijzigen met de komst van de stoomboot uit Spanje SNG's.
Ik wil het SGM wel hoor, alleen in de 7700 kan je er maar 3 kwijt dus moet je nog wat andere series zoeken :D

Het DD-AR materieel gaat dus van ut-brn naar zl-ut. Maar dit zijn maar 3 stellen. Gaat er dan ook nog DD-AR materieel van serie 7000 naar ut-zl?
Er staan nu (op papier) een hele boel DDARs op reserve, toen de FLIRT treinen instroomden is namelijk afgesproken dat er gedurende een jaar materieel achter de hand gehouden zou worden als reserve. Nu de eerste FLIRT stellen een jaar in dienst zijn wordt de eerste deel van dit reserve vrijgegeven.

Toch vind ik het opvallend dat ik nooit DDAR in de 6200, 8100 en 9000 zie. Gezien de grote halteafstanden lijkt me dat een prima plek.
Dat zou dan ook een enorme verspilling van capaciteit zijn. Zo'n DDAR heeft bijna evenveel zitplaatsen als 7 bakken ICM (419 versus 436), terwijl de treinseries die je noemt nu vaak aan een losse ICM-III genoeg hebben.
@Ddietzen
Alleen SGMm2 heeft die remproblemen en gaat daarom zo snel mogelijk aan de kant. Maar dat geldt dus niet voor SGMm3.
Ik woon zelf in Deventer en zie per jaar de treinen drukker worden, geen extra treindeel richting het westen etc. (in het verleden gebeurde dat wel).
Soms op vrijdag middag in de spits kun je soms gewoon niet meer mee van Amersfoort naar Deventer (trein vertrekt in Amersfoort om 17:50). Ik begrijp dat NS haar materieel zo efficiënt mogelijk moet inzetten, maar waarom er iedere 10m een VIRM trein moet rijden tussen Eindhoven en Amsterdam is mij een vraag. Op het traject Enkhuizen - Heerlen kunnen toch ICM stellen worden ingezet, zo houd de rest van het land ook nog wat plezier aan het reizen met de trein.
Er zullen op Heerlen-Enkhuizen VIRM's worden ingezet maar die zullen wel relatief kort zijn. Ook de treinen Eindhoven-Schiphol zullen (behalve in de spits) flink korter worden dan nu het geval is. Op zich maakt het voor de capaciteit weinig uit wat voor type trein er rijdt, er wordt gepland op een benodigd aantal plaatsen.

Voor de flexibilteit is het handiger om in dezelfde regio zoveel mogelijk hetzelfde type trein te laten rijden. Daarbij wordt er gekeken naar zaken als maximale perronlengte van de stations, waar bepaalde type treinen in onderhoud zijn, de aanzetsnelheid, opstelruimte, etc.

Wel bestaat er algemeen de indruk dat er naar het noorden en oosten het laatste jaar toch wat krapper gepland wordt dan elders. NS ontkent dat maar het vermoeden bestaat dat dit toch wel het geval is en te maken heeft met de in die regio's sinds vorig jaar ingezette geleidelijke personeelafbouw bij NS i.v.m. met de overgang van de twee Overijsselse diesellijnen naar Keolis. Als dat inderdaad zo is zou de krappe planning vanaf 10 december voorbij moeten zijn.

Overigens zal het dubbeldeksmaterieel hoogst waarschijnlijk sowieso op termijn van de rails verdwijnen omdat het niet voldoet aan de nieuwe wettelijke eisen t.a.v. toegankelijkheid voor rolstoelers. De nieuw bestelde intercity's zijn dan ook enkeldeks en krijgen ook staanplaatsen voor in de spits.
Badge
ICM in de 3900 tussen de VIRMs van de rest van PHS door is vervelend in de bijsturing. Als er bij vertragingen, storingen etc. vroegtijdig moet worden gekeerd in bijv. Amsterdam, Eindhoven of Sittard krijg je al snel vermenging van materieel. PHS is al risicovol genoeg dus laten we die problematiek er niet ook nog bij nemen.
Bedankt voor je reactie! Het zou inderdaad wel logies zijn dat NS de lijnen wat inkrimpt door de overname van die twee oude diesel lijnen. Alleen is het jammer dat we daar hier ook de dupe van worden. (die diesel lijnen komen niet door Deventer). Misschien komt het inderdaad door de lengte van de ICM, opzich zijn alle perrons op het traject Den Haag - Enschede best lang (al rijden ze met wat ondercapaciteit). En dan moet ik ook bekennen dat de VIRM gewoon een mooi ding is. hahah;p
Reputatie 5
Alle perrons, op Enschede na, kunnen 14-16 bakken richting Den Haag. Alleen dat rijdt nooit meer in NL. Enschede kan er 12 aan.
Badge
Denk niet dat ICM-13+ voorlopig nog gaat terugkomen. Je rijdt dan met 4 treinstellen, dus extra veel kans op een defect. Want als één stel ermee ophoudt, staan ze allemaal stil.
Om nog maar niet beginnen over de dienstverlening. Aangezien de doorloopkop is verwijderd bij de modernisering, zijn de veiligheidsrisico's hoog. Want 4 conducteurs op één trein zie ik niet gebeuren, en 3 eerlijk gezegd ook niet.
Reputatie 5
Valt wel mee toch? Zijn regelmatig ICM12's met vier driestellen.

Reageer