winterweer? 1cm sneeuw?

• 21 januari 2019
  • 76 reacties
  • 2281 Bekeken

Wat is dat voor waanzin om de dienstregeling te halveren als er kans(!) is op 1 tot 3 cm sneeuw ?
Van alle voertuigen lopen treinen bij sneeuw en gladheid ongeveer het minste risico.
''Wij willen u veilig en comfortabel naar uw bestemming brengen'' ? ? ? ?
Nou, dat doe je niet door treinen te schrappen. Hier verzaakt NS haar plicht om voor goed openbaar vervoer te zorgen.
In mijn jeugd -40 jaar geleden- ging je bij slechte weersomstandigheden met de trein, dan was je er zeker van dat je op je bestemming kwam'. De laatste jaren is het net andersom, als je er zeker van wilt zijn dat je komt waar je wezen wil, pak dan maar de auto. Dan loop je wel veel meer risico als met de trein maar ja, de trein is de eerste die er de brui aan geeft.
Drie cm sneeuw is bijna niets, dan kun je nog geen sneeuwpop maken.
En 1 cm ? Daar merkt een trein niets van.

76 reacties

Badge
Ten eerste rijden we niet met een halve dienstregeling maar zal ongeveer 80% van de treinen gewoon rijden, echter hebben we in Nederland te maken met zeer druk bereden routes waardoor er geen tijd tussen de treinen zit om een eventuele wisselstoring o.i.d. te verhelpen zonder dat het gehele treinverkeer op dat traject stilgelegd moet worden. Door nu op die drukke trajecten wat meer ruimte te creëren zijn die mogelijkheden er wel.

En mocht er wel een storing zijn dan is het sneeuwbaleffect minder en is de kans er dat er wel via het andere spoor om de storing heen gereden kan worden.

Dat treinen geen last hebben van sneeuw is maar deels waar, met deze kou vriest het vocht snel aan op de koude treinrails wat er weer voor zorgt dat treinen minder snel op snelheid komen door slippende wielen en ook met remmen moeten we rekening houden met glijden en dus eerder en rustiger remmen.

Juist door tijdig de dienstregeling aan te passen geeft de NS blijk dat het belangrijk is om een grote chaos te voorkomen, ervaringen uit het verleden zullen we dan maar zeggen.

En 40 jaar geleden, tja dat was nog in de tijd dat de treinen nog 1x per uur reden ?

En ik wens u dan morgen heel veel succes in de auto, ik zal aan u denken als ik de lange files op de snelwegen voorbij rij vanwege sneeuw en ijzel op de wegen.

En de overlast voor de treinen zal op zich wel meevallen, alhoewel we natuurlijk wel hopen dat we geen aanvriezend ijs op de remmen hebben. Maar de infra is wat gevoeliger voor de kou, zo kunnen er stukken ijs/sneeuw tussen wissels komen waardoor de wissels niet meer in de juiste stand terecht komen en is er door de kou ook nog eens rijp aan de bovenleiding wat problemen kan geven.

Maar evengoed zullen we morgen ons best doen om iedereen te vervoeren.
Reputatie 7
Badge +3
sneeuwbaleffect
🤣🤣
Van een machinist wil ik een en ander wel aannemen, maar 1 tot 3cm sneeuw en temperaturen om het vriespunt dat zijn toch nauwelijks ''winterse omstandigheden'' te noemen in die zin dat het overlast zal geven ?
Bij bijvoorbeeld 10 cm sneeuw en -5 graden is het wat anders.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
Als ze in landen als Canada, Oostenrijk, China of Japan iedere keer bij mogelijk 2 cm sneeuwval massaal treinen moeten gaan schrappen hebben ze daar 's winters maandenlang een dagtaak aan.
Badge
@Jeroen

Als ze in landen als Canada, Oostenrijk, China of Japan iedere keer bij mogelijk 2 cm sneeuwval massaal treinen moeten gaan schrappen hebben ze daar 's winters maandenlang een dagtaak aan.

Andere landen, andere omstandigheden en andere infrastructuur en daarbij zijn er in Nederland qua wisselverwarming andere keuzes gemaakt dan in andere landen en dit bleek een verkeerde keuze, om die reden zijn ze in Nederland bezig om de wisselverwarmingen om te bouwen.
Die 20 procentuitval is onzin. Op mijn traject Sittard-Arnhem is geen enkele aansluiting. Zie de ns-app. En meer dan overvolle treinen. Tja, NS verkoopt geen plaatsbewijs, maar vervoersbewijs. Ik snap het wel: door de aankondiging voorkomt NS geldterug bij vertraging van meer een half uur.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het echt een beetje belachelijk hoor (niet lullig bedoelt verder).
Een paar cm sneeuw maar. Daar ga je toch geen dienstregeling voor aanpassen. Gewoon rijden met die handel. 😌

Btw...de treinen zullen vanochtend zeker wel heel vol zijn geweest met de ochtendspits me dunkt.
Reputatie 7
Badge +3
Andere landen, andere omstandigheden en andere infrastructuur en daarbij zijn er in Nederland qua wisselverwarming andere keuzes gemaakt dan in andere landen en dit bleek een verkeerde keuze, om die reden zijn ze in Nederland bezig om de wisselverwarmingen om te bouwen.
De gedwongen winkelnering bij de Gasunie onder druk van de overheid valt NS inderdaad niet te verwijten maar ProRail wel. Gelukkig moeten we nu snel van het gas af.
Reputatie 7
Badge
GVB heeft elektronische wissel verwarming op hun sporen hoorde ik. En dat schijnt echt veel beter te werken.
Reputatie 7
Badge +3
GVB heeft elektronische wissel verwarming op hun sporen hoorde ik. En dat schijnt echt veel beter te werken.
De overheid heeft de spoorwegsector destijds gedwongen om gasverwarming voor de wissels te installeren. De reden was dat de overheid dan via de Gasunie de opbrengsten van het gebruikte gas kreeg. Als gekozen was voor elektrische verwarming waren de inkomsten van de gebruikte elektriciteit bij buitenlandse kolenleveranciers terecht gekomen. Het kwalijke aan deze zaak is dat iedereen vanaf het begin wist dat wisselverwarming met gas zeer onbetrouwbaar en dus helemaal niet geschikt was.
Reputatie 7
Badge
De overheid heeft de spoorwegsector destijds gedwongen om gasverwarming voor de wissels te installeren. De reden was dat de overheid dan via de Gasunie de opbrengsten van het gebruikte gas kreeg. Als gekozen was voor elektrische verwarming waren de inkomsten van de gebruikte elektriciteit bij buitenlandse kolenleveranciers terecht gekomen. Het kwalijke aan deze zaak is dat iedereen vanaf het begin wist dat wisselverwarming met gas zeer onbetrouwbaar en dus helemaal niet geschikt was.

Nou lekker dan weer. 😌 Tja...het moet allemaal weer zo goedkoop mogelijk he...
Reputatie 7
Het feit dat ondertussen een heel vliegveld gesloten is (Rotterdam - Den Haag), wil toch wel aangeven dat andere sectoren er ook veel last van hebben. Schiphol houdt ook al rekening met extra vertraging en uitval. Ik denk dat het geen slechte zet van NS is om voorbereid te zijn.
Reputatie 7
Badge
Vliegtuigen en treinen lijken dan ook veel op elkaar inderdaad.
Reputatie 7
Vliegtuigen en treinen lijken dan ook veel op elkaar inderdaad.
Het is bijzonder dat mensen voor het een begrip hebben en het ander niet. Het gaat toch om hetzelfde? Door sneeuwval wordt de infrastructuur in Nederland nu eenmaal belemmerd. De avondspits zal ook wel flinke files opleveren. Alles is normaal en hoort erbij, tenzij de NS iets doet, want dan is het niet goed.
Ik vind het hypocriet..

Rijkswaterstaat liet rond 11.30 uur weten dat de sneeuwverwachting is bijgesteld naar boven. In eerste instantie ging de wegbeheerder uit van een laag van tussen de 1 en 3 centimeter. Maar nu is de verwachting dat er dinsdagmiddag tussen de 3 en 5 centimeter sneeuw valt.

Rijkswaterstaat geeft dus ook al aan dat er meer is dan verwacht.
Reputatie 7
Badge
Het is bijzonder dat mensen voor het een begrip hebben en het ander niet. Het gaat toch om hetzelfde? Door sneeuwval wordt de infrastructuur in Nederland nu eenmaal belemmerd. De avondspits zal ook wel flinke files opleveren. Alles is normaal en hoort erbij, tenzij de NS iets doet, want dan is het niet goed.
Ik vind het hypocriet..

Dat is niet zo. Maar waarom moeten de maatregelen meteen zo drastisch? Op het traject waar ik in de buurt woon rijd er helemaal geen intercity meer (volgens de reisplanner).
Reputatie 7

80% van de treinen rijd vandaag gewoon. Die 20%wordt eruit gehaald om calamiteiten op te vangen en te voorkomen dat alles overal vast komt te lopen. Er zit meer rek in de dienstregeling om in een slecht scenario toch nog te kunnen rijden.
Reputatie 7
Nog een toevoeging; door op deze manier minder treinen te laten rijden, kan van veel minder wissels gebruik gemaakt worden. De wissels die wel gebruikt worden, worden nu vaker gebruikt. Hierdoor daalt de kans op een wisselstoring door de sneeuw enorm.
Reputatie 5
Voor de meeste mensen is het geen probleem dat een reis iets langer duurt of dat ze een keer extra moeten overstappen of wat langer moeten wachten op een aansluiting.
Het probleem is dat er bijna geen goede verwarmde wachtruimtes meer zijn. Dat je wat langer op de trein moet wachten .... maar dat je als service gratis en voor niets mag bevriezen dat is het probleem.
Reputatie 1
Heeft iemand van de NS er ook een verklaring voor waarom een groot deel van de treinen die wél rijden, drastisch korter zijn dan anders. Dus jullie halen al treinen uit de dienstregeling, naar ik begrijp om evt tegenslagen beter op te vangen, waardoor dezelfde groep reizigers met minder treinen moet rijden, en dan zijn die treinen ook nog eens gehalveerd. Met als gevolg dat sommige treinen halverwege het traject uit de dienstregeling worden gehaald omdat ze te vol zijn en niemand er uit wilt. Simpele rekensom leert dat dergelijk beleid je de geanticipeerde "tegenslag" zélf creëert.
We proberen in deze omstandigheden de lengte van de treinen zo goed mogelijk aan te passen, maar dat lukt niet altijd. Op onze site vind je hier nog wat extra informatie over.
Reputatie 6
Ik moest die Dinsdag-des-Doods helaas ergens in Noord-Holland zijn. Slik... terwijl de megafiles al waren aangekondigd en de NS reeds preventief problemen maakte.

Ik ben om 18h00 vertrokken en nog voor 20h00 aangekomen. Het hele traject was volkomen filevrij. Nog nooit heb ik die rit zo rustig gemaakt.

Dank dus aan de Hollandse automobilist om het voorbeeld van de NS te volgen en zichzelf preventief uit de circulatie te hebben genomen.
Reputatie 7
Badge +3
De meeste files stonden dan ook in het midden van het land, vooral rond Utrecht, Arnhem, Nijmegen en Eindhoven.

Het westen had de sneeuw al in de ochtend gehad, na de ochtendspits.
Ik ga ervanuit dat het personeel van NS prima in staat is te beredeneren welke maatregelen nodig zijn bij welke omstandigheden. Fijn dat er wordt bekeken hoe de boel in goede banen te leiden. Maar... Tachtig procent klinkt goed, het probleem is alleen dat de verloren 20 procent grote gevolgen kan hebben voor de reistijd en de reiziger. Ik deed dinsdag ruim 2 uur over een traject van 35 minuten. Mijn gebruikelijke trein reed niet, de geadviseerde omleiding ook niet. Waarom was nergens terug te vinden en er was geen enkele communicatie over. Er was geen NS-medewerker te vinden (leeg hokje). Dan sta je lang in de kou te wachten tot er wel een keer een trein komt, en opnieuw tot de ‘aansluiting’ en de volgende ‘aansluiting’ een keer komen. Als er dan ook nog eens geen of nauwelijks sneeuw ligt, dan is het op het moment zelf, getergd door kou op stations zonder beschutting, soms moeilijk voor te stellen dat dit nu echt het beste voor mij als reiziger was.
Reputatie 6
Het heeft er ook mee te maken dat NS een soort sociale werkplaats is, waar leuke dienstroosters voor het personeel belangrijker zijn dan een robuuste en betrouwbare planning. Het is voor NS-machinisten namelijk ondoenlijk om op een veilige manier een trein te rijden als ze een paar keer achter elkaar op een dag hetzelfde traject moeten rijden. Ook de conducteurs kunnen dan niet meer de veiligheid garanderen. Het zou veel eenvoudiger zijn als personeel meer trajectgebonden ingezet zou worden, maar daar hebben die hardwerkende NS-ers geen zin in.
Reputatie 7
Badge
Het heeft er ook mee te maken dat NS een soort sociale werkplaats is, waar leuke dienstroosters voor het personeel belangrijker zijn dan een robuuste en betrouwbare planning. Het is voor NS-machinisten namelijk ondoenlijk om op een veilige manier een trein te rijden als ze een paar keer achter elkaar op een dag hetzelfde traject moeten rijden. Ook de conducteurs kunnen dan niet meer de veiligheid garanderen. Het zou veel eenvoudiger zijn als personeel meer trajectgebonden ingezet zou worden, maar daar hebben die hardwerkende NS-ers geen zin in.
Ik word hier een beetje doodmoe van. Bij verstoringen/calamiteiten/uitgedunde dienstregelingen/code rood worden onze diensten aangepast en daarbij worden we zeer zeker wel in de regio ingezet en geregeld betekent dat wel degelijk dat we een hele dienst op 1 lijn rijden.

Dat we dat in normale situaties niet willen (en NS dat ook niet wil) heeft geen zak te maken met het uitdunnen van een dienstregeling bij zwaardere weersituaties.

Reageer