beantwoord

Worden de overstaptijden verruimd i.v.m. de Coronamaatregelen?

• 15 mei 2020
  • 29 reacties
  • 732 Bekeken

Voor een reis die ik vanaf juni wekelijks ga maken, moet ik driemaal overstappen. De overstaptijden zijn resp. 5, 5, en 14 minuten. T.g.v. de Coronamaatregelen verwacht ik dat ik tenminste 2 aansluitingen ga missen. Dat betekent dat mijn enkele reis 1 uur langer gaat duren (4 uur i.p.v. 3 uur). Overweegt NS om de overstaptijden te verruimen? 

icon

Beste antwoord door Slidestops 15 mei 2020, 14:40

De dienstregeling en overstaptijd wordt verder niet veranderd. Dit is niet mogelijk. Schuif je ergens een paar minuten dan mis je mogelijk dr aansluiting een aantal stations verder.

Bekijk origineel

29 reacties

Hoi Liesbeth C, welkom bij de NS Community!

Wil je met ons delen om welke overstap het precies gaat?

Van Winsum naar Ede-Wageningen : overstappen in: Groningen: 5 min, Zwolle: 5 min., Amersfoort 14 min. De volgende dag terug.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat je beter zelf een wat ruimere marge kunt nemen. Als het druk is loop je het risico dat je niet meekunt.

Reputatie 7

De dienstregeling en overstaptijd wordt verder niet veranderd. Dit is niet mogelijk. Schuif je ergens een paar minuten dan mis je mogelijk dr aansluiting een aantal stations verder.

Ik snap dat dat een domino-effect geeft, maar dit geldt niet alleen voor mij. Veel reizigers zullen hun aansluitingen missen. Misschien iets om t.z.t. rekening mee te houden bij het opstellen van het jaarlijkse nieuwe dienstrooster?

Daar staat wel wat over in het protocol verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer

Badge

@Popeye er wordt gekeken naar de ruimte die er mogelijk is, echter zal die waarschijnlijk uit de ruimte in de rijtijd moeten komen omdat anders de hele dienstregeling overhoop moet.

Zo zullen ze indien mogelijk de grootste knelpunten kunnen oplossen door iets te schuiven met de tijden waar dit mogelijk is, maar verwacht er niet te veel van.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen gewoon even lekker snel doorrijden, dan maar niet energiezuinig. :sweat_smile:

Badge

@Jeroen gewoon even lekker snel doorrijden, dan maar niet energiezuinig. :sweat_smile:

Energiezuinig rijden ??? :rofl:  Dat was de laatste in het rijtje, veilig, comfortabel, op tijd en energiezuinig dus tja die valt gewoon af. 

Reputatie 7
Badge +3

En dat op tijd wordt dan gewoon te vroeg aankomen. Gaan met die geel-blauwe banaan. :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Ik had begrepen dat het niet de bedoeling is dat reizigers aansluitend kunnen overstappen van de ene op de andere trein, juist om zo min mogelijk drukte te creëren op de perrons. En dat dat ook de reden is dat treinen niet meer naast elkaar mogen staan langs hetzelfde perron. 

Reputatie 6

Ik had begrepen dat het niet de bedoeling is dat reizigers aansluitend kunnen overstappen van de ene op de andere trein, juist om zo min mogelijk drukte te creëren op de perrons. En dat dat ook de reden is dat treinen niet meer naast elkaar mogen staan langs hetzelfde perron. 

Dus dan verdwijnen bepaalde cross-over stappen zoals bijvoorbeeld op Leiden denk ik. 

Badge

Wat denk je dat er gebeurt als we op Leiden niet naast elkaar staan maar de ene trein op de A zijde en de andere op de B zijde ?  Dan wordt het 1 grote run van mensen over het perron. 

Ik denk dat de perrons van het spoor ruim genoeg zijn voor cross perron overstappen en dat het meer bedoeld is voor smalle perrons/haltes.  Daarbij zou je dan heel veel mensen een overstap ontnemen en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Badge +3

Het is niet gecommuniceerd volgens mij, maar het lijkt er op dat veel cross-platform overstappen geslachtofferd gaan worden als iedereen zich netjes aan de regels van in/uitstappen en zoveel mogelijk 1,5m gaat/moet houden.

Dat kost inderdaad de nodige minuten, net als even naar de supermarkt (Hier graag even wachten... mensen die naar buiten willen eerst… het ontsmette winkelwagentje of mandje van de vorige klant aangereikt krijgen… oh wacht u bent samen?, dan allebei een wagentje...)

Fluiten is niet meer instappen immers. Om dat (als reiziger) te redden moet je de regels dus overtreden. :thinking:

Of inderdaad als trein even wat langer wachten en de vertraging inhalen. Lastig met een sprinter lijkt mij, want op het volgende station heb je misschien weer precies hetzelfde? Voordeel is wel dat te vroeg vertrekken er niet meer bij is! :joy:

Schaal de GTbV machine maar 500% op, als de trein zelf geen vertraging had maar je toch met je beste keurige wil niet op tijd mee kon? Om maar te zwijgen van “ik mocht niet mee, trein was vol zei de HC”… Oh, eens kijken of de HC dat ook gemeld heeft (is dat te controleren in het GTbV systeem?)

Dan kijken we even naar je uitcheck Robert.. Ja, je hebt inderdaad een trein later genomen en de Smullers binnen de poortjes was dicht dus daar zal het niet aan liggen!)

Nee joh ik moest even naar de WC op het station maar doe maar GTbV of zo.. Dat dus!

Off-topic, maar met GTbV en NS Flex krijg je nog steeds per claim de halve of volle ritprijs 2e klas voltarief terug (heb het ook niet bedacht maar het staat gewoon in de vergoedingentabel, bij * onderaan). Dat loopt op tot € 27,00 per enkele reis bij langere reizen.

Oh? Maar da's bijna zo veel als mijn Weekend Vrij kost per maand? Ja…!

‘Lukt’ het je dus om braaf meerdere keren per maand een overstap te missen… :hugging:

Reputatie 7
Badge +3

Als het protocol moet worden uitgevoerd dan moet de hele dienstregeling opnieuw gepland worden. Ik heb zeer grote twijfels of er wel is nagedacht over de consequenties van de randvoorwaarden die in het protocol genoemd worden. Vooral de teksten over het perrongebruik roepen meer vragen op dan ze antwoorden geven.

Reputatie 6

Als het protocol moet worden uitgevoerd dan moet de hele dienstregeling opnieuw gepland worden. Ik heb zeer grote twijfels of er wel is nagedacht over de consequenties van de randvoorwaarden die in het protocol genoemd worden. Vooral de teksten over het perrongebruik roepen meer vragen op dan ze antwoorden geven.

Het moeilijke is dat als de dienstregeling op de schop zou gaan, het ook nog de vraag is wanneer we terug kunnen naar intensiever perron gebruik. Dus dan zou er weer goed moeten worden gekeken naar nieuwe dienstregeling

Popeye, dank je, ik kende dit protocol niet. Ik heb het inmiddelss gedownload. Het protocol is duidelijk over de dienstregeling i.r.t.in- en uitstappen!

Reputatie 7
Badge +3

Eerlijk gezegd denk ik dat er geen moer terecht gaat komen van de voorgestelde wijzigingen in het perrongebruik. Mooi vastgelegd in een protocol maar in de praktijk niet uitvoerbaar.

Degenen die het protocol hebben opgesteld hebben geen idee wat er allemaal moet gebeuren om alle randvoorwaarden te implementeren. De randvoorwaarden zullen een behoorlijke impact op de capaciteit van de treindienst, met name de beschikbare perroncapaciteit. Gevolg zal zijn dat er minder treinen kunnen rijden. En dat terwijl NS weer de volledige treindienst moet gaan rijden om capaciteitsproblemen te voorkomen.

Er wordt me wat afgeneuzeld in dit land.

Reputatie 7
Badge +3

Het moeilijke is dat als de dienstregeling op de schop zou gaan, het ook nog de vraag is wanneer we terug kunnen naar intensiever perron gebruik. Dus dan zou er weer goed moeten worden gekeken naar nieuwe dienstregeling

Ik denk dat een andere dienstregeling een illusie is. Je zit met enorme aantallen beperkingen zoals de vele enkelsporige baanvakken, brugopeningen, gelijkvloerse kruisingen, de beruchte drie minuten eis, beperkte perronruimte, roostereisen, etc. Zoiets aanpassen vraagt maanden zo niet jaren voorbereidingstijd. De enige optie op korte termijn om de rijtijden/overstaptijden te veranderen is om doorgaande verbindingen op te knippen en overal alleen maar te pendelen over korte afstanden maar dan krijg je juist nog meer overstappers op de stations. In de praktijk zal het er op uit draaien dat per 1 juni op grotere stations allerlei overstappen komen te vervallen en een reis met overstap in veel gevallen een kwartier of een halfuur langer gaat duren. Reizen per trein blijft ook na 1 juni voorlopig een avontuurlijke hindernisbaan. 

Off-topic, maar met GTbV en NS Flex krijg je nog steeds per claim de halve of volle ritprijs 2e klas voltarief terug (heb het ook niet bedacht maar het staat gewoon in de vergoedingentabel, bij * onderaan). Dat loopt op tot € 27,00 per enkele reis bij langere reizen.

Oh? Maar da's bijna zo veel als mijn Weekend Vrij kost per maand? Ja…!

‘Lukt’ het je dus om braaf meerdere keren per maand een overstap te missen… :hugging:

Je zult noit meer vergoed krijgen dan je betaald hebt, het maximum in je abonnementsperiode is het betaalde abonnementsgeld. Dat heb ik overigens al een paar keer bereikt, maar dat gaat vrij snel met lange afstanden reizen op een dal vrij 1e klas.

Reputatie 7
Badge +3

@Popeye

Als de perronindeling wordt veranderd waardoor treinen bijv niet meer naast maar achter elkaar staan zal de reisplanner vanwege de ingebouwde overstapnormen deze aansluiting gewoon niet meer aangeven en vervalt ook het recht op GTBV. Dat heb je nu ook al soms bij werkzaamheden. 

@Tamzin 

Ik heb het toch helemaal niet over vertragingen agv gewijzigde perronindelingen of gewijzigde dienstregelingen? 

Reputatie 7
Badge +3

@Popeye

De discussie ging er over dat door wijzigingen in vertreksporen het aantal GTBV claims met 500% omhoog zou gaan en dat je daardoor vrijwel gratis zou kunnen reizen of zelfs meer terug krijgen dan je betaald hebt. Maar dat is dus sowieso niet aan de orde. 

@Tamzin

Maar wat heb ik daarmee van doen? Ik geef alleen aan dat je nooit meer zult ontvangen dan de kosten die je voor de abonnement hebt gemaakt, jouw opmerkingen lijken mij meer aan Robert op zijn plaats. Misschien het citaat dat ik aanhaal ook even lezen?

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Op de grote(re) emplacementen is het helemaal niet mogelijk om treinen buiten het station op te houden zonder de hele planning in het honderd te laten lopen. Maar we zullen het gaan zien. Ik ben benieuwd wat voor reisadviezen de Reisplanner gaat tonen wanneer adviezen vanaf 2 juni opgevraagd kunnen worden.

Reageer