Worden er komende tijd nog nieuwe HSL(trajecten) aangelegd in Nederland? | NS Community

Worden er komende tijd nog nieuwe HSL(trajecten) aangelegd in Nederland?

  • 11 November 2022
  • 30 reacties
  • 1075 Bekeken

Reputatie 5

Ik vraag me af waarom het in Nederland zo stroef loopt met de aanleg van nieuwe (snelle) treintrajecten. Er wordt al jaren gesteggeld over een directe lijn Lelystad-Groningen via Heerenveen en de lijn Breda-Utrecht maar er is nog steeds niet aan begonnen.

Ik merk dat er in veel andere landen veel meer gedaan wordt op dit gebied. Vooral in Spanje, Italië, Frankrijk (en in mindere mate Duitsland) zijn er de afgelopen jaren al vele kilometers HSL-spoor aangelegd, maar hier is een relatief kort stukje Lelystad-Groningen al een enorm probleem. Hoe komt dat? Is NS niet geïnteresseerd, of heeft het geen politieke prioriteit?


30 reacties

Badge +3

Goh.. 5,4 miljard maar.. https://zuidas.nl/blog/2022/11/14/zuidasdok-kan-door/

Het wordt aantrekkelijker om de trein te nemen, ook naar internationale bestemmingen. En het wordt gemakkelijker verschillende vormen van vervoer, zoals trein, metro en fiets, met elkaar te combineren.

Op 28 november 2022 praat de Tweede Kamer over deze uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).

Badge +3

Schiphol vindt het besluit zoveel geld te investeren in infrastructuur „historisch.” Onder meer het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp kan op instemming rekenen. „Het zorgt namelijk voor ruimte in de Schipholtunnel. Deze ruimte kan vervolgens worden benut door zowel nationale als internationale treinen”, aldus CFO Robert Carsouw.

Wie? Oh wacht, de CFO van Schiphol Group die iets met treinen wil? 🙄

Royal Schiphol Group is een luchthavenonderneming… (dood paard?) 😴

Reputatie 5

Ik vraag me af waarom het in Nederland zo stroef loopt met de aanleg van nieuwe (snelle) treintrajecten. Er wordt al jaren gesteggeld over een directe lijn Lelystad-Groningen via Heerenveen en de lijn Breda-Utrecht maar er is nog steeds niet aan begonnen.

 

Als de regering klimaat/milieu echt zo belangrijk vindt als ze voorwendt, dan zou het relatief ‘schone’ vervoer over spoor veel meer gestimuleerd kunnen worden, ook als die investeringen niet direct terugverdiend worden. 

 

Wil je met het OV het milieu ondersteunen dan moet je je geld in sprinterverbindingen en lokaal vervoer steken en niet in prestigieuze HSL-lijnen.

 

Als het aan Tamzin ligt rijden er in Nederland alleen nog maar S-bahntreinen.

Vergeet niet dat er ook een heleboel mensen zijn die in een (grote) stad wonen en die graag met de trein naar een andere stad willen voor werk, (familie)bezoek, evenementen, cultuur, winkelen, etc. Dan is het ook wel fijn als je niet 30x hoeft te stoppen bij elke boerenschuur voordat je op je bestemming bent. Dat maakt de trein ook niet echt aantrekkelijk. Voor deze doelgroep is zijn goede, snelle IC-verbindingen onontbeerlijk.

Reputatie 7

Als het aan Tamzin ligt rijden er in Nederland alleen nog maar S-bahntreinen.

 

En het liefst ook allemaal zonder eerste klas, zonder conducteur en zwaar onderbetaald overig personeel want de vakbond moet ook in de ban 😂

Badge +3

Het Noorden blijft het Siberië van Nederland.

https://dvhn.nl/drenthe/Siberi%C3%AB-28057971.html

Gedeputeerde Nelleke Vedelaar (PvdA) was ronduit verbijsterd toen ze hoorde dat er geen geld komt om knelpunten op het spoor bij Meppel op te lossen. De benodigde 40 miljoen euro is klein bier bij alle grote spoorambities in Den Haag, maar het komt er niet.

Toch moeten de noordelijke bestuurders ook even bij zichzelf te rade gaan. De Lelylijn was het paradepaardje in hun lobby voor beter en sneller spoor. De Drentse commissaris Jetta Klijnsma, ze loopt al wat langer mee dan vandaag, voegde er altijd aan toe dat ‘Meppel’ en de Nedersaksenlijn minstens zo belangrijk zijn, maar dit geluid ging in het geweld over die Lelylijn dikwijls wat verloren.

Reageer