beantwoord

Wordt de snelheid tussen Zandvoort en Haarlem verhoogd?

• 2 december 2016
  • 4 reacties
  • 211 Bekeken

Reputatie 4
Gaat met ingang van de dienstregeling 2017 de snelheid van de treinen tussen Zandvoort en Haarlem omhoog? Ik zie namelijk dat de reistijd in beide richtingen is verlaagd van 11 minuten naar 10 minuten. En dat terwijl 11 minuten nu al nauwelijks genoeg is. Iedere ochtend (en niet alleen in de herfst!) vertrekt mijn trein netjes om 7:09 en komt bijna altijd ver in de 7:20 of 7:21 aan. Dan kan ik nu al zeggen dat in de nieuwe dienstregeling om 7:06 vertrekken en dan 7:16 aankomen in Haarlem NOOIT zal lukken.
icon

Beste antwoord door Treinspotter123 2 december 2016, 16:02

De maximumsnelheid wordt niet verhoogd, maar er gaat wel ander materieel ingezet worden tussen Zandvoort en Haarlem dat sneller op kan trekken dan het huidige materieel. Hier is wat tijdwinst uit te halen. De hele minuut korter in de reisplanner hoeft ook geen volledige minuut tijdwinst te zijn. De dienstregeling wordt tegenwoordig namelijk op.zes seconden nauwkeurig gemaakt en dan is het vervolgens een kwestie van afronden voor het resultaat dat in de reisplanner verschijnt.
Bekijk origineel

4 reacties

De maximumsnelheid wordt niet verhoogd, maar er gaat wel ander materieel ingezet worden tussen Zandvoort en Haarlem dat sneller op kan trekken dan het huidige materieel. Hier is wat tijdwinst uit te halen. De hele minuut korter in de reisplanner hoeft ook geen volledige minuut tijdwinst te zijn. De dienstregeling wordt tegenwoordig namelijk op.zes seconden nauwkeurig gemaakt en dan is het vervolgens een kwestie van afronden voor het resultaat dat in de reisplanner verschijnt.
Reputatie 4
Welk materieel gaat er dan komen? Er wordt momenteel afwisselend gereden met DDZ, DDM1, SGM, VIRM, SLT. En bij al deze typen zie ik dezelfde minimale tijdsduur van 11 minuten ontstaan tijdens de rit.
Reputatie 3
Integraal SGM, te Amsterdam kerend op de 4800 (Amsterdam - Haarlem - Alkmaar - Hoorn).
In dit filmpje doet de DDZ er ook 10 minuten over: https://www.youtube.com/watch?v=nxqGX6nyHfk

Het SGM materieel dat ingezet gaat worden heeft naast een iets hogere acceleratie ook meer deuren waardoor het in- en uitstappen mogelijk ook net iets sneller gaat. Zal om seconden gaan, maar in de dienstregeling gaat het vaak ook om seconden, de tijden die we als reiziger zien zijn afgerond op hele minuten, een paar seconden verschil kan het verschil zijn tussen afronden naar boven en afronden naar beneden.

Reageer