beantwoord

Wordt er nog gekeken naar de belachelijke dienstregeling tussen Nijmegen en Tilburg universiteit?

  • 29 December 2016
  • 39 reacties
  • 1359 Bekeken

Wordt er nog gekeken naar de belachelijke verandering van het traject Nijmegen naar Tilburg universiteit, waarbij je 26 minuten in de kou in den bosch mag wachten op een trage sprinter..
Als ik dit had geweten was ik niet in Tilburg gaan studeren.
icon

Beste antwoord door IskOV 30 December 2016, 00:16

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik zou er maar niet op rekenen.

Hier is al een poging gedaan om tot een oplossing te komen voor een vergelijkbaar probleem met verbindingen van de sprinterstations tussen Utrecht-Den Bosch en Tilburg Universiteit.

Zie bijvoorbeeld dit topic.

Het is echt helemaal doorgerekend, met een zeer constructieve opstelling van NS om te kijken of het echt niet beter kon. Na uitvoerig puzzelwerk van verschillende forumleden en de makers van de dienstregeling, is de conclusie getrokken dat er gewoon geen oplossing realiseerbaar is met de huidige infrastructuur en randvoorwaarden.

Ik stel me zo voor dat dit ook geldt voor Nijmegen-Tilburg Uni.
Reputatie 2
Of dit topic

https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/lange-wachttijd-30563/index1.html#post194032


En dan bij het door mij gemaakte overzicht van forumposts betreffende de lange wachttijd in Den Bosch.

vooral de punten [4] en [8]

Alternatief is natuurlijk intercity nemen naar Tilburg NS en vandaar de bus te pakken.
lijnennetkaart Tilburg (4, 3 MB)
https://www.bravo.info/sites/www.bravo.info/files/documenten/arriva_tilburg_2016-2017-low.pdf

Buslijn 2, 3 of 4 richting Reeshof
Zie busboekje stadsdienst Tilburg
https://www.bravo.info/sites/www.bravo.info/files/documenten/busboekje_tilburg_2.pdf
Reputatie 3
Badge
Of dit topic

https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/lange-wachttijd-30563/index1.html#post194032


En dan bij het door mij gemaakte overzicht van forumposts betreffende de lange wachttijd in Den Bosch.

vooral de punten [4] en [8]

Alternatief is natuurlijk intercity nemen naar Tilburg NS en vandaar de bus te pakken.
lijnennetkaart Tilburg (4, 3 MB)
https://www.bravo.info/sites/www.bravo.info/files/documenten/arriva_tilburg_2016-2017-low.pdf

Buslijn 2, 3 of 4 richting Reeshof
Zie busboekje stadsdienst Tilburg
https://www.bravo.info/sites/www.bravo.info/files/documenten/busboekje_tilburg_2.pdf


Of fiets neerzetten op station Tb. Prima stallingen daar, zowel bewaakt (en betaald) als onbewaakt (en gratis).

Hoewel het ongelukkig blijft dat er een station Tilburg Universiteit is, dat voor een grote groep studenten aan die universiteit niet bereikbaar is zonder een langdurige overstap in Den Bosch. Waar overigens weer tegenover staat dat het voor studenten uit westelijke richting wel goed bereikbaar is...

Het lijkt er echt op dat al het gepuzzel op de dienstregeling ertoe geleid heeft dat er in ieder geval minstens één knooppunt de pineut is, en dat de keuze gevallen is op Den Bosch. Mede vooruitlopend op een verwachte frequentieverhoging van de IC's Randstad-Eindhoven, waarvan de sprinters nu de dupe geworden lijken te zijn. NS volgt gewoon de reizigersstromen, en kennelijk is die stroom tussen Randstad en Brabant zo groot, dat alle andere daaraan ondergeschikt worden gemaakt.
Reputatie 3
Krek, de laatste jaren gaan Intercityreizigers boven alles, sprinters krijgen daardoor soms enorm lange stationnementen (Ah - Dn heeft nu een rijtijdspeling van 35 (!) minuten). Je ziet zo wel dat geld boven alles gaat, want alleen op de IC's maakt NSR winst, sprinters zijn bijna altijd verlieslatend.
Maar de bus is toch geen oplossing voor ns?
en die bus stopt vooraan de campus, dan mag je nog steeds hele campus overlopen.
Daarnaast is de terugweg ook niet best, waarbij je 4 minuten hebt om heel den bosch over te rennen?

Er wordt nu gedaan als weinig veranderd is, nou de hele overstap is verpest. De rust in de trein tijd die je had om lekker wat voor jezelf te doen is weg want je moet overstappen.
Daarnaast is er geen internet in de sprinter treinen en ook geen klaptafeltjes, dus er is serieus niets positiefs veranderd aan de trein.
Fijn dat het voor het westen bereikbaar is.
Echter, ik mag nog langer dan een jaar met deze verschrikkelijke verbinding naar Tilburg.

En er zijn meerder mogelijkheden!
Er kan ook gewoon een trein komen die alleen station tilburg station universiteit rijdt.
Reputatie 2
Oplossing zou kunnen zijn om de intercity van Zwolle en Roosendaal te laten stoppen op station Tilburg universiteit in plaats van station Etten-Leur. En van Breda een overstapstation te maken op de sprinter, die gaat van Breda - Ettenleur - Roosendaal - Bergen en op Zoom naar Vlissingen. En de mogelijkheid om via Roosendaal rechtstreeks naar Antwerpen en Brussel te gaan. Mensen via de Randstad hebben al een snelle mogelijkheid om naar Antwerpen en Brussel te reizen via de hoge snelheidslijn.
Reputatie 3
Wat men beter zou kunnen doen, is alleen in de ochtendspits enkele IC's laten halteren bij de Uni. De rest van de dag lijkt het mij minder nodig, en als je vier of zes stops 's ochtends hebt, zijn de meeste problemen al verholpen.
Reputatie 2
Wat men beter zou kunnen doen, is alleen in de ochtendspits enkele IC's laten halteren bij de Uni. De rest van de dag lijkt het mij minder nodig, en als je vier of zes stops 's ochtends hebt, zijn de meeste problemen al verholpen.
Dat lijkt me ook een heel goed idee. Heb net het lesrooster bekeken van Tilburg Universiteit
https://mystudy.uvt.nl/esg11/it10.UNI_rooster

Rekening houden met looptijd, vertragingstijd van 5 minuten en het gegeven dat mensen een kwartier
voor aanvangstijd aanwezig willen zijn, is het handig, als de trein vanuit Zwolle rond deze tijden
halteert:
08.15 ¦ 08.30
09.15 ¦ 09.30
10.15 ¦ 10.30
11.15 ¦ 11.30

Als alternatief zou natuurlijk de spinter die rijdt van (Arnhem-)Nijmegen naar Den Bosch doorgetrokken kunnen worden naar Tilburg Universiteit.
Het jessie0209, welkom op het NS Serviceforum!

Jammer dat de nieuwe dienstregeling niet goed uitpakt Jessie. In andere topics is al meer aandacht besteed over de nieuwe dienstregeling, ook met betrekking tot het station Tilburg Universiteit. Ik raad je aan om jouw vraag in dit topic te stellen zodat Frank je hiermee kan helpen.
Reputatie 7
Badge +3
Voorlopig zal er weinig aan te doen zijn zonder dat de hele dienstregeling in Brabant weer wordt herzien. Het is een puinhoop rond Den Bosch, maar helaas.
Reputatie 4
Er is al grondig naar gekeken en wellicht kunnen de ontwikkelaars van de dienstregeling iets met de oplossingen die in dit topic worden voorgesteld.
@Waldo G Ook suggesties mogen in dit topic geplaatst worden. Niet alles is mogelijk, maar er kan altijd gekeken worden naar de mogelijkheden lijkt me.
Reputatie 3
Beetje een verkeerde volgorde vind je zelf niet? Men had hier rekening mee moeten houden tijdens het uitwerken van de nieuwe dgl. Dat klanten onnodig veel tijd verliezen door ellelange overstaptijden en dit niet serieus genomen wordt duidt op prutswerk. Geef gewoon toe dat er een blunder gemaakt is en zoek naar reele oplossingen!
@Ton1961 De makers van de dienstregeling van 2017 zijn maar liefst 5 jaar (!) bezig geweest met het maken van deze nieuwe dienstregeling. Niks wordt dan ook gedaan zonder dat hier goed over nagedacht is. We moeten rekening houden met ontzettend veel factoren en meer dan een miljoen reizigers. Helaas kunnen we met een nieuwe dienstregeling nooit iedereen blij maken. Rover heeft aangegeven dat er meer positieve dan negatieve veranderingen zijn met de nieuwe dienstregeling. Natuurlijk zijn er altijd punten die we kunnen verbeteren. Alleen is niet altijd alles mogelijk. Dit houdt niet in dat we niet kijken naar de suggesties van anderen. Feedback is daarom altijd welkom, maar dit betekent niet dat we met de feedback ook altijd daadwerkelijk dingen kunnen veranderen.
Reputatie 3
Toch moet ik echt zeggen, dat Rover niet gekeken heeft naar aansluitingen. 's-Hertogenbosch is m.i. namelijk de grootste achteruitgang in deze dienstregeling, en het lijkt toch dat de klachten pas begonnen, toen reizigers erachter kwamen. Je kan dan nog wel praten over versnellingen of extra treinen, maar talloze aansluitingen van een half uur rondom Den Bosch vind ik zelf echt niet kunnen.
Reputatie 3
Ook al is er 10 jaar aan gewerkt zegt dat nog niets over de kwaliteit. Overstaptijden van 28 minuten zijn domweg onacceptabel. Dat is iets uit de tijd van voor Spoorslag70. Overigens zijn niet alleen NS klanten ontevreden over deze nieuwe dgl, ook het eigen personeel moet er niets van hebben getuige de op handen zijnde staking volgende week woensdag. Als je het maar vaak genoeg blijft herhalen ga je nog haast echt geloven dat deze dgl een groot succes is!
Reputatie 3
Sorry, maar de (m.i. ongeoorloofde) staking heeft niets te maken met de dienstregeling an sich! Het personeel scheelt het weinig, of de reiziger er nu wel of niet op vooruit is gegaan. Zijn taak is primair het goed en - als het even kan - comfortabel vervoeren van de reizigers. De reden voor de staking, is de gemeende herinvoering van het rondje om de kerk. Dit heeft alleen maar te maken met de dienstroosters, maar niets met de nieuwe dienstregeling. Ook op basis van de oude dienstregeling kon je makkelijk een rondje om de kerk invoeren.
Reputatie 7
Sorry, maar de (m.i. ongeoorloofde) staking heeft niets te maken met de dienstregeling an sich! Het personeel scheelt het weinig, of de reiziger er nu wel of niet op vooruit is gegaan. Zijn taak is primair het goed en - als het even kan - comfortabel vervoeren van de reizigers. De reden voor de staking, is de gemeende herinvoering van het rondje om de kerk. Dit heeft alleen maar te maken met de dienstroosters, maar niets met de nieuwe dienstregeling. Ook op basis van de oude dienstregeling kon je makkelijk een rondje om de kerk invoeren.
Niet helemaal juist, voor ons is het ook prettig als reizigers een goede overstap en korte reistijd hebben, niet alleen maar omdat ze dat niet komen klagen, maar omdat je probeert een dienst zo goed mogelijk te leveren.

Verder heeft de dienstregeling natuurlijk ook consequenties voor ons. Even een voorbeeldje de 5900. Die heb ik sinds de nieuwe dienstregeling al ong. 15x retour gehad. Daar ik voorheen zo eens 5x per maand met de stopper (oude 5100) daar kwam. Dit is dezelfde trein die een slechte aansluiting heeft met de 5100 en 5000 nu in DDR. Als deze niet was ontkoppeld, had ik waarschijnlijk vaker verder gemoeten (RTD/GVC) als personeel, en de reiziger geen slechte overstap gehad.
Je hoort mij trouwens niet klagen, ik vind die 5900 wel mooi 😉
Reputatie 3
Ja, op zich raakt het elkaar wel, maar ik vind het een beetje opgeklopt om gelijk van een rondje om de kerk te spreken. VVMC doet dan, alsof jij als HC bij wijze van spreken alleen nog maar Rsd - Vs, Rsd - Ddr en Rsd - Bd doet. Toevallig sprak ik deze week een machinist, en die vertelt juist, dat hij met de nieuwe dienstregeling nog nooit zoveel verschillende trajecten rijdt! Je zit wel wat kleine verslechteringen, maar men kan beter praten met NS, in plaats van gelijk alle media aan te spreken en een (wilde) staking te beginnen.
Maar ja, helaas begint landelijke inzet van materieel en personeel langzamerhand steeds minder te worden, en wordt alles maar verdeeld in clusters. SNG alleen Randstad, Flirt alleen Brabant, ICR alleen voor een paar standplaatsen, etc. Rsd - Ddr is overigens wel mooi inderdaad, een leuk landelijk gebied (kwam er toevallig afgelopen zaterdag langs, op weg naar Rsd). Toch kan je op het traject beter in de IC Brussel zitten, SGM is nu niet echt je-van-het. Stoelen in cabine zitten wel iets beter gelukkig, die zijn niet vernieuwd gelukkig.
Reputatie 7
VVMC doet dan, alsof jij als HC bij wijze van spreken alleen nog maar Rsd - Vs, Rsd - Ddr en Rsd - Bd doet. Haha, nou... ik heb net even gekeken. 15x gewerkt sinds de nieuwe dienstregeling. Ik ben 1x naar Zwolle geweest en 1x naar Amsterdam. De overige 13 diensten hebben zich afgespeeld tussen RSD - VS, RSD - DDR en RSD - HT 😉
Reputatie 3
Hmm, da's dan wel minder, hopelijk heb je de komende tijd een wat beter rooster. Anders maar wachten tot april, dan wordt het pakket wel aanzienlijk beter. Komt denk ook wel, doordat Rsd redelijk afgelegen is, dan heb je sowieso al minder mogelijkheden. Mijn bron was iemand uit 020, die zitten sowieso al ruimer. Gelukkig vind je nog wat uitdaging in het sleutelen, anders wordt het ook zo saai 😛.
Reputatie 2
Toch moet ik echt zeggen, dat Rover niet gekeken heeft naar aansluitingen. 's-Hertogenbosch is m.i. namelijk de grootste achteruitgang in deze dienstregeling, en het lijkt toch dat de klachten pas begonnen, toen reizigers erachter kwamen. Je kan dan nog wel praten over versnellingen of extra treinen, maar talloze aansluitingen van een half uur rondom Den Bosch vind ik zelf echt niet kunnen.
De stilte van Rover rondom de nieuwe dienstregeling valt mij nu ook op. Hoe zit het advies van de diverse consumentenorganisaties op de nieuwe dienstregeling. Hoe is dat proces verlopen?
Welke belangen hebben er gespeeld?

---
Misschien is dit een mogelijk alternatief voor de lange reistijd.
Via Haaren reizen met lijn 140 naar Tilburg,
Op station Oisterwijk overstappen op de sprinter naar Tilburg Universiteit
http://9292.nl/reisadvies/station-nijmegen/station-tilburg-universiteit/aankomst/2017-01-09T0827?via=haaren#content

Aankomst 8.30 op station Tilburg Universiteit
vertrek Nijmegen Station om 6.39 uur

Of anders dit alternatief reizen via station Boxtel
http://9292.nl/reisadvies/station-nijmegen/station-tilburg-universiteit/aankomst/2017-01-09T0827?via=station-boxtel#content

Ik zie het probleem al de bussen sluiten totaal niet aan op de collegetijden van universiteit Tilburg.
Dat krijg je ervan met al die individuele verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid. Natuurlijk had dit makkelijk opgelost kunnen worden door een betere dienstregeling van de stadsdiensten in Tilburg, zodat de
stadsdienst om het .30 halteren op halte station Tilburg Universiteit en niet pas .43 uur
Dat is natuurlijk veel te laat, als je nog naar de collegezaal moet lopen als student.

http://9292.nl/reisadvies/station-nijmegen/station-tilburg-universiteit/aankomst/2017-01-09T0843#content

Als er 5 jaar over gedaan is om de nieuwe dienstregeling te maken, acht ik de kans niet zo groot dat er
iets gedaan wordt door de NS betreffende het treinvervoer van en naar station Tilburg Universiteit.
Wat enorm zou helpen is dat er geschoven zou kunnen worden in de busdiensten van Treinstation Tilburg
naar station Tilburg Universiteit en enkele haltes op het campus van Tilburg Universiteit. En wel op een dusdanige manier dat de bus minimaal 15 minuten halteert voor aanvang van collegetijd.

Of het collegerooster aanpassen op de tijden van de bus en de trein.
Dus een kwartier later beginnen.
Reputatie 3
Helaas is met de liberalisering van het OV, ook de nauwe samenwerking verdwenen. Men kijkt alleen nog naar de eigen diensten, en de aansluitingen met concullega's worden buiten beeld gelaten.
Reputatie 2
Ter aanvulling voor @Jessie0209 het advies van studentenmobiliteit in Tilburg.
Het advies is gedaan voor de invoering van de nieuwe NS dienstregeling.
https://www.tilburg.nl/fileadmin/files/actueel/mobiliteitsplan/Adviesrapport_StudentenmobiliteitTilburg.pdf
Vooral interessant om te lezen zijn:

Hoofdstuk 5.2 "Platformbijeenkomst", blz 16 en 17
[quote]Over het algemeen gaat het platform er vanuit dat de veranderingen in het onderwijs geen gigantische veranderingen zullen hebben op de studentenmobiliteit, aangezien de afgelopen decennia is gebleken dat de universiteit een instituut is waarbij aanpassingen zeer moeizaam verlopen. De campus blijft voor veel studenten naast een plek om te studeren, ook een plaats voor ontmoeting.

Naast het bespreken van de trends zijn er ook een drietal mogelijke opties besproken die de mobiliteit rondom de universiteit te verbeteren. De reacties daarop kunnen beknopt worden weergegeven:
- Tilburg Universiteit wordt een intercitystation. Op dit punt waren de reacties overwegend negatief. De verbinding per trein naar de universiteit is prima en deze aanpassing lijkt overbodig.
- Er komt een pendelbus van CS naar de universiteit. Hierover waren de reacties verdeeld. De een zou het wel een goed plan vinden, de ander geeft aan dat je nu per bus ook binnen 5 minuten op de universiteit bent. Dit zou dus ook overbodig zijn.
- We gaan het fietsen stimuleren. Het verbeteren van fietspaden en het stimuleren van een OV-fiets
fiets is volgens het platform de beste optie. Hier valt volgens hen veel winst te behalen.
Het idee wordt geopperd om meer te stimuleren op de OV-fiets. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat je deze fiets op beide stations (Centraal en Tilburg Universiteit) ter beschikking zou moeten hebben en daarnaast moeten de prijzen omlaag.[/qoute]


Hoofdstuk 7 "Advies"
[quote]Het in beeld houden van het studentenperspectief op mobiliteit
In de tweede centrale adviesvraag stond de vraag hoe de gemeente Tilburg het studentenperspectief van studenten op mobiliteit in beeld kan krijgen (en houden) centraal. Allereerst, bleek uit de platformbijeenkomst die is georganiseerd dat Tilburgse studenten zeer zeker bereid zijn om mee te denken over mobiliteit binnen de stad. Toch is er ook een groep studenten die moeilijker te bereiken is, namelijk de zogeheten ‘spoorstudenten’.
[...]
Wat betreft de groep ‘spoorstudenten’, raden wij aan om te proberen deze groep te bereiken via een van de meest gebruikte middelen door studenten; het internet. Door de ontwikkeling van een leuke, interactieve app kunnen studenten op een voor hen laagdrempelige wijze worden bereikt. Deze app zou zowel top-down informatie kunnen verschaffen als de mogelijkheid kunnen bieden om bottom-up input en feedback van studenten te krijgen. Tijdens het eerste oriënterende gesprek met de opdrachtgevers gaven zij aan graag een enquête uit te willen zetten onder studenten; een app biedt daarvoor enorm veel mogelijkheden. Belangrijk is wel dat de app bekendheid gaat genieten onder studenten, bijvoorbeeld door promotie op stations of bushaltes. Studenten zouden kunnen worden gestimuleerd om de app te downloaden, bijvoorbeeld door het verloten van leuke cadeaus of prijzen.[/qoute]



"Lijst van gesprekspartners" met name de studentenraad en de studentenverenigingen
Reputatie 2
Wordt hier nog naar gekeken? Of moeten studenten wachten tot het eerst volgende wijziging ergens in februari of maart?

Reageer