zaterdag 18 December van amsterdam naar aachen | NS Community
beantwoord

zaterdag 18 December van amsterdam naar aachen

  • 17 November 2021
  • 10 reacties
  • 220 Bekeken

Goedendag,

 

Ik ben doof en ik merk 2 site ( NS.NL en NSinternational.nl ) niet overeen van vertrektijden en tussenstation aankomst op staan .

 

op NS site :

 

08.11 uur Amsterdam CS

09.28 uur Eindhoven Centraal

09.38 uur naar Heerlen

10.41 uur Heerlen

10.43 uur naar Aachen

11.13 uur Aankomst in Aachen

 

International NS site :

 

08.11 uur Amsterdam CS

10.15 uur Sittard

10.18 uur naar Landgraaf

10.44 uur Landgraaf

10.49 uur naar Aachen

11.13 uur Aankomst in Aachen

 

voor mij is wel in verwarring.

 

welke is de juiste site ?

 

Pierre

icon

Beste antwoord door rvdborgt 18 November 2021, 07:58

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het beste het advies met een overstap in Heerlen volgen, het advies van NS in dit geval.

De overstap is in Heerlen op hetzelfde perron, wel uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Uitchecken kan in Aachen vlak voor de hal bij het Reisezentrum.

Ik zie wel een  vertrek uit Amsterdam 08.16, overstap in Heerlen om 10.41/10.43 en Aachen 11.13. Dit is ook de normale en logische route.

We moeten er naar terug dat de volledige dienstregeling wordt getoond voor de rechtstreekse treinen vanuit Nederland, dus ook naar de verste bestemming die direct met een trein vanuit Nederland bereikbaar is, Frankfurt, Brussel, Berlijn etc. Aken lijkt weer terug te zijn.

Die automatische verwijzing naar NSInternational is ongelukkig, omslachtig en tijdrovend. En, zo blijkt, nog verwarrend ook.

 

Reputatie 7
Badge +1

Mogelijk zijn ze beide correct. Op welke dag is dit?

van Amsterdam naar Aachen moet ik ook in Eindhoven overstappen zoals ik de tijdsaanduiding boven aangeef

Reputatie 7
Badge +1

Juist, de datum staat in het onderwerp…

Beide adviezen zijn correct:

  1. NSI (en ook DB trouwens) laat je in de eerste IC zo ver mogelijk doorrijden (Sittard), om dan daar op Arriva over te stappen. De 2e overstap kan ook in Heerlen i.p.v. Landgraaf.
  2. ns.nl laat je in Eindhoven wachten op de NS-IC naar Heerlen, om dan daar pas op Arriva over te stappen.

Met het eerste advies reis heb je wat meer overstaptijd, dus dat lijkt me wat relaxter. Met het 2e advies heb je in Heerlen maar 2 minuten en in die tijd moet je ook nog omchecken, dus dat lijkt me wat risicovoller. Bovendien is het doorgaans een goed idee om zo ver mogelijk door te reizen met de trein waar je in zit.

Reputatie 7
Badge +1

Deze aansl. van IC te Heerlen op ARV trein is een van de meest slechte in NL-mijn persoonlijke score is 3 uit 5 gemist. Dus hou terdege rekening met 1 uur vertraging. in Heerlen is nu een nieuwe Jumbo links trap af van dat nieuwe maankwartier met goedkopere cf en versnaperingen als NS je aftroggelt.

Of-als je toch vrij reizen hebt- trek er wat extra tijd voor uit en reis via m,aastricht.

Zijn er overigens die dag niet alweer eens werken tussen Sittard en Heerlen? Kijk op rijdendetreinen.nl

PS-wil je naar Aachen vanwege de Weihnachts/Adventsmarkt?-veel daar van worden in NRW geschrapt-zoek in de week ervoor terdege of het wel/niet doorgaat.; EN indien wel moet je zeker een covid-pass kunnen tonen

Badge +3

De optie via Landgraaf is het handigst, want dan heb je 5 minuten om over te stappen. Je moet dan nog wel van spoor 2 naar spoor 3 maar daarvoor hoef je geen trappen op of af, of over een spoorwegovergang.

Optie 2 is beter omdat de overstap van de IC op Arriva in Heerlen in de meerderheid van de gevallen gemist wordt. Op de terugreis kun je wel in Heerlen overstappen, dat gaat vrijwel atijd goed.

Zijn er overigens die dag niet alweer eens werken tussen Sittard en Heerlen? Kijk op rijdendetreinen.nl

Nee, dat is van 20-29 november.

https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-pakt-vijf-stations-aan-tussen-sittard-en-heerlen

Reputatie 7
Badge

Uit ervaring kan ik zeggen dat de intercity 9 van de 10x wel aansluiting biedt, maar het zorgt wel voor extra stress, omdat je nooit zeker bent of het toch echt gehaald wordt. De Arrivatrein wacht 1 max. 2 minuten. Zelf doe ik nu ook de Sittard-variant.

Mocht je toch de aansluiting missen is Heerlen Centrum best aardig om eens door heen te lopen en ook de nieuwe stationsomgeving is echt ok om te zien.

In Sittard is er ook kort tijd om om te checken, maar het voordeel is dat de IC naar Heerlen anders altijd nog genomen kan worden. Terugweg is inderdaad met een minuut of 7 overstap ok in Heerlen. Na een uur of zes/zeven rijdt de NS Intercity niet meer en is het sowieso weer de stoptrein naar Sittard.

Reputatie 5

De optie via Landgraaf is het handigst, want dan heb je 5 minuten om over te stappen. Je moet dan nog wel van spoor 2 naar spoor 3 maar daarvoor hoef je geen trappen op of af, of over een spoorwegovergang.

Je moet wel degelijk een spoorwegovergang over, want op het traject Heerlen ↔️ Kerkrade wordt in Landgraaf links gereden zodat de trein steeds na de overweg stopt, die dan meteen open kan. Van noord naar zuid kom je daarom achtereenvolgens spoor 2, 1 en 3 tegen. 

Reageer