Zeeland 2022

• 2 February 2021
  • 14 reacties
  • 333 Bekeken

Hallo allemaal,

Ten eerste, als hier al een topic over is laat mij het weten, ik kon het zo snel niet vinden.

Een paar dagen eerder stond dit bericht in het PZC.

Ik ga vaak naar Zeeland omdat mijn ouders daar wonen, en vind dit dus zeker een goed ontwikkeling!

Maar, nu vraag ik me af, waarom wordt het zo ingewikkeld gemaakt?

Is het niet duidelijker/logischer om 2x per uur het sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal (of misschien doorkoppelen aan de sprinter Roosendaal Dordrecht?), en 1x per uur een Intercity tussen Vlissingen en Amsterdam.

Kijkt me economisch ook slimmer omdat dan geen zwaar en duur IC materieel overal moer stoppen.

Ik ben benieuwd wat hier het redenering achter is.

P.S., excuseer mogelijke taalfouten :-)

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet duidelijker/logischer om 2x per uur het sprinter tussen Vlissingen en Roosendaal (of misschien doorkoppelen aan de sprinter Roosendaal Dordrecht?), en 1x per uur een Intercity tussen Vlissingen en Amsterdam.

Dat had ik me ook al afgevraagd. De nu gekozen oplossing lijkt me inderdaad onnodig duur. 

Dan zorg je er wel voor dat mensen vaker moeten overstappen. Door één intercity per uur te laten stoppen op alle stations, bied je deze kleinere stations een rechtstreekse verbinding met de randstad aan (die ze in de huidige dienstregeling natuurlijk ook hebben).

Ook voor de grotere stations (Goes, Middelburg, Vlissingen), levert jouw suggestie meer overstappen op, omdat er dan maar één rechtstreekse trein per uur is, in plaats van twee zoals nu het geval zal zijn.

Dan zorg je er wel voor dat mensen vaker moeten overstappen. Door één intercity per uur te laten stoppen op alle stations, bied je deze kleinere stations een rechtstreekse verbinding met de randstad aan (die ze in de huidige dienstregeling natuurlijk ook hebben).

Ook voor de grotere stations (Goes, Middelburg, Vlissingen), levert jouw suggestie meer overstappen op, omdat er dan maar één rechtstreekse trein per uur is, in plaats van twee zoals nu het geval zal zijn.

Dat is wel een goed punt.

Echter, als die aansluiting een cross-platform in Roosendaal zou zijn denk ik dat het de ongemak wel kan beperken. 

Daarnaast denk ik dat dat laatste minder van belang is. Treinen rijden in principe al twee keer in het uur, dus snap ik niet helemaal waarom dat een probleem zou zijn. De enige waar op gelet moet worden zou de overstap naar België zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat de meeste reizigers liever één keer per uur een rechtstreekse verbinding hebben dan 2 of 3 keer per uur een verbinding met overstappen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat dat de veel hogere kosten waard is. Het maakt qua kosten nogal een verschil of je een ViRM4 of 6 in moet zetten of een SNG3 of 4, te meer daar de meeste doorgaande reizigers toch de intercity zullen nemen. 

Reputatie 5

Het was nog beter geweest de snelle intercity ook in het weekend te laten rijden en daarnaast de stoppende intercity éénmaal per uur. Stations als Arnemuiden en Rilland-Bath hebben helemaal geen twee treinen per uur nodig in het weekend, maar de provincie zal er wel op hebben aangedrongen.

Het was nog beter geweest de snelle intercity ook in het weekend te laten rijden en daarnaast de stoppende intercity éénmaal per uur. Stations als Arnemuiden en Rilland-Bath hebben helemaal geen twee treinen per uur nodig in het weekend, maar de provincie zal er wel op hebben aangedrongen.

De discussie over of er in Zeeland niet in de avond ook maar één stoptrein in het uur kan, zoals naar Lage Zwaluwe en de andere stationnetjes op die lijn, is net zo oud als het huidige tijdtabel.

Wat ik mij vooral afvraag is hoeveel passagiers er nou zijn die vanaf één van de kleiner stations naar de grote steden gaat. De provincie wil de stations openhouden voor verkeer binnen de provincie zelf, dat kan toch prima met 2x een sprinter in het uur naar Roosendaal?

Zoals al eerder gezegd, is ook goedkoper, en dat zou die stations misschien rendabel(er) maken?

Reputatie 7
Badge +3

In de avond en het weekend kun je inderdaad volstaan met één intercity en één sprinter. Alleen doordeweeks overdag heb je twee sprinters nodig.

Badge +3

NS is verplicht om elk station minimaal 2 keer per uur te bedienen toch? Dat komt dan niet door de provincie.

Reputatie 5

NS is verplicht om elk station minimaal 2 keer per uur te bedienen toch? Dat komt dan niet door de provincie.

Alleen doordeweeks tot 20.00 uur, niet in het weekend.

Reputatie 5
Badge

Ik denk niet dat dat de veel hogere kosten waard is. Het maakt qua kosten nogal een verschil of je een ViRM4 of 6 in moet zetten of een SNG3 of 4, te meer daar de meeste doorgaande reizigers toch de intercity zullen nemen. 

Een deel van de kosten zit ook in hoe efficient je dienstregeling is. Als je één van de twee intercity's in Roosendaal moet keren, staat het materieel daar ruim een uur niets de doen. Immers, de trein die doorrijdt is na twee uur terug. De kerende trein heeft aan 2 minuten keertijd niet genoeg; 32 kan ook niet, want dan rijdt de snelle IC uit Vlissingen. Dus wordt het 62 minuten. Dat betekent ook nog eens rangeren in Roosendaal. Je kan ook 32 minuten langs het perron keren, maar dan staat de snelle intericty ruim drie kwartier te keren in Vlissingen. Kortom, het wordt dan altijd erg inefficiënt. Alles met VIRM rijden geeft dan in ieder geval efficiëntere omlopen, alhoewel de materieelinzet zelf iets duurder is.

Een deel van de kosten zit ook in hoe efficient je dienstregeling is. Als je één van de twee intercity's in Roosendaal moet keren, staat het materieel daar ruim een uur niets de doen. Immers, de trein die doorrijdt is na twee uur terug. De kerende trein heeft aan 2 minuten keertijd niet genoeg; 32 kan ook niet, want dan rijdt de snelle IC uit Vlissingen. Dus wordt het 62 minuten. Dat betekent ook nog eens rangeren in Roosendaal. Je kan ook 32 minuten langs het perron keren, maar dan staat de snelle intericty ruim drie kwartier te keren in Vlissingen. Kortom, het wordt dan altijd erg inefficiënt. Alles met VIRM rijden geeft dan in ieder geval efficiëntere omlopen, alhoewel de materieelinzet zelf iets duurder is.

Mag ik vragen waar je die twee minuten op baseert? 
Dat dat in de huidige tijdtabel zo zou zijn hoeft niet te betekenen dat dat in het nieuwe ook zo zal zijn.

Daarnaast zal die scenario, mocht je gelijk hebben met die 2 minuten, toch ook in de weekend uitkomen? Want dan rijdt de snelle intercity niet, maar de sprinter nog wel, volgens de PZC.

EDIT: Gevonden in “adviesaanvraag dienstregeling 2022”:

Het voorstel is om één keer per uur in beide richtingen de Intercity Vlissingen - Amsterdam met circa vijftien minuten te versnellen, waarbij in Zeeland gestopt wordt op de stations Middelburg en Goes (naast Vlissingen). De kleinere Zeeuwse stations behouden één keer per uur de huidige rechtstreekse verbinding naar Rotterdam en Amsterdam en krijgen één keer per uur een nieuwe Sprinterverbinding Vlissingen - Roosendaal. De laatstgenoemde twee treindiensten vormen samen een halfuurdienst. De overstap in Roosendaal tussen Zeeland en Brabant blijft één keer per uur ongewijzigd en wordt één keer per uur iets ruimer (circa vijf minuten). In de avonduren en in het weekend handhaaft NS de huidige dienstregelingsstructuur.
(NS adviesaavraag dienstregeling, 2021: p.16)

Reputatie 7
Badge +3

De huidige dienstregelingstructuur handhaven betekent dat de twee intercity's dan beide als stoptrein doorrijden naar Vlissingen. En dat er in de daluren en in het weekend dus een heel ander patroon komt dan overdag.

Het was eenvoudiger om de losse sprinter te laten vervallen alleen is er dan wel nog slechts eens per uur aansluiting van/naar Breda omdat de Zeeuwse IC in Roosendaal geen aansluiting van/naar Breda geeft. 

Reputatie 5
Badge

Mag ik vragen waar je die twee minuten op baseert? 
Dat dat in de huidige tijdtabel zo zou zijn hoeft niet te betekenen dat dat in het nieuwe ook zo zal zijn.

Op dit moment komt de intercity uit Dordrecht aan in Roosendaal om .30. Dat kan ook om 29, maar eerder echt niet. De intercity richting Dordrecht vertrekt om .31 uit Roosendaal. Dat zou een keertijd van 2 minuten opleveren of zelfs 1. Dit gaat in 2022 niet veranderen, omdat de tijden van de intercity tussen Roosendaal en Amsterdam niet veranderen. Deze worden namelijk bepaald door onder andere de brugopening bij Dordrecht en de aansluiting in Leiden op de intercity's van en naar Groningen. De intercity Lelystad - Dordrecht kan wel schuiven en zal dit dan ook in 2022 doen. In het gat dat ontstaat gaat de extra intercity Arnhem - Schiphol - Rotterdam rijden.

Daarnaast zal die scenario, mocht je gelijk hebben met die 2 minuten, toch ook in de weekend uitkomen? Want dan rijdt de snelle intercity niet, maar de sprinter nog wel, volgens de PZC.

EDIT: Gevonden in “adviesaanvraag dienstregeling 2022”:

Het voorstel is om één keer per uur in beide richtingen de Intercity Vlissingen - Amsterdam met circa vijftien minuten te versnellen, waarbij in Zeeland gestopt wordt op de stations Middelburg en Goes (naast Vlissingen). De kleinere Zeeuwse stations behouden één keer per uur de huidige rechtstreekse verbinding naar Rotterdam en Amsterdam en krijgen één keer per uur een nieuwe Sprinterverbinding Vlissingen - Roosendaal. De laatstgenoemde twee treindiensten vormen samen een halfuurdienst. De overstap in Roosendaal tussen Zeeland en Brabant blijft één keer per uur ongewijzigd en wordt één keer per uur iets ruimer (circa vijf minuten). In de avonduren en in het weekend handhaaft NS de huidige dienstregelingsstructuur.
(NS adviesaavraag dienstregeling, 2021: p.16)

Inderdaad geldt in het weekend de huidige dienstregeling en is er geen probleem.

Reageer