beantwoord

Zeeuwse Lijn

  • 17 oktober 2016
  • 18 reacties
  • 1031 Bekeken

Voor 2011 was het mogelijk om vanuit Vlissingen in 2 uur en 39 minuten in Amsterdam Centraal te zijn, 1 keer per uur. Tussen Vlissingen en Roosendaal stopte de trein alleen in Vlissingen - Souburg, Middelburg, Goes, Kruiningen - Yerseke en Bergen op Zoom. Voor de overige stations was er een stoptrein die elk uur 1 keer reed.

Waarom kan er nu niet 2 keer per uur een intercity Vlissingen - Amsterdam en 2 keer per uur een Sprinter Vlissingen - Roosendaal rijden? Hiermee houd je iedereen tevreden, want er is een 1: een snellere verbinding met de randstad en 2: elk station heeft een halfuurs verbinding met Roosendaal. Stel, je woont in Arnemuiden of Kapelle - Biezelinge, dan kun je elk half uur richting Rotterdam, je kunt dan overstappen is Goes of Bergen op Zoom. Stel je woont is Goes of Bergen op Zoom, heb je een snelle verbinding met de Randstad.
icon

Beste antwoord door Ik Spoor 17 oktober 2016, 18:51

Waarom kan er nu niet 2 keer per uur een intercity Vlissingen - Amsterdam en 2 keer per uur een Sprinter Vlissingen - Roosendaal rijden?
Omdat er veel te weinig reizigers zijn voor 4 treinen per uur. NS krijgt geen subsidie en begint dus niet aan verliesgevende activiteiten.

Wellicht dat Arriva wel 4x keer per uur zou kunnen rijden maar dan met kleine treintjes op basis van eenmansbediening, dus zonder vaste conducteurs. Maar met twee of drie man personeel op iedere trein is dit bij het huidige aantal reizigers onbetaalbaar.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4
Waarom kan er nu niet 2 keer per uur een intercity Vlissingen - Amsterdam en 2 keer per uur een Sprinter Vlissingen - Roosendaal rijden?
Omdat er veel te weinig reizigers zijn voor 4 treinen per uur. NS krijgt geen subsidie en begint dus niet aan verliesgevende activiteiten.

Wellicht dat Arriva wel 4x keer per uur zou kunnen rijden maar dan met kleine treintjes op basis van eenmansbediening, dus zonder vaste conducteurs. Maar met twee of drie man personeel op iedere trein is dit bij het huidige aantal reizigers onbetaalbaar.
Reputatie 7
En de provincie Zeeland wil ieder station bediend hebben ieder half uur, zonder flink te betalen gaat de frequentie echt niet om hoog. Late ritjes, stop je soms op de helft van de stations voor niets, om aan te geven hoe weinig het aanbod. Het is alleen in de spits even druk, maar ook dan volstaat de VIRM6
Reputatie 4
En de provincie Zeeland wil ieder station bediend hebben ieder half uur
Dat is geen wens van de Provincie maar een eis in het exploitatiecontract van NS. Wel heeft NS voorgesteld om twee of drie stations te sluiten maar dat wil de Provincie niet omdat er geen geld is voor een vervangende busverbinding voor de dorpen die dan uit de boot vallen. En dat laatste komt weer omdat het halve OV-budget in Zeeland opgaat aan de bodemloze put van de veerdienst Vlissingen-Breskens en aan de refo-schoolbussen.
Reputatie 5
Badge
Je zou natuurlijk wel kunnen kijken of het ministerie voor Zeeland een uitzondering wil maken op de regel dat elk station overdag 2x per uur bediend moet worden. Dan kun je het oude model van 1x per uur een echter ic en 1x per uur een sprinter/stoppende ic weer invoeren. Eventueel met een extra spitsrit.
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt me geen goed idee want als je daar aan begint is het hek van de dam en is over een paar jaar de helft van alle sprinters in Nederland opgeheven. En dat enkel vanwege het gedram van een aantal mensen die perse een IC eisen ook al zijn er onvoldoende reizigers.
Reputatie 7
Badge +4
De oorzaken zijn divers maar het is te maf voor woorden dat Middelburg de enige provinciehoofdstad is zonder Intercity-verbinding. Ik hoef onderweg de klok van Arnemuiden echt niet te horen luiden en op Krabbendijke zie ik zelden mensen in- of uitstappen.
Reputatie 7
Badge +3
Middelburg is een provinciestad dat niet groter is als Wijchen of Hoogeveen.
Reputatie 7
Badge +3
Het mag dan een provinciehoofdstad zijn, maar 40.000 inwoners stelt natuurlijk niks voor. Als elk 40.000+ dorp/stad een IC-verbinding moet krijgen, hebben we best een probleem denk ik 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Je realiseert het al met het schrappen van vijf wat grotere dorpen 😉 Elk dorp een stop wat in alleen in naam een Intercity genoemd wordt, is nog belachelijker. De Intercitystopplaats Krabbendijke (4400 inwoners) is er wel mee geholpen. Op zondag mogelijk wat minder, want 43 procent stemt SGP. Door de week zal er wel verkeer door de scholen zijn.

Zeeland heeft wel wat te klagen nu de verbinding met Schiphol ook lastiger wordt in de nieuwe dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Stations schrappen is geen oplossing omdat de Provincie geen geld heeft voor vervangend busvervoer.

De beste oplossing is die van de Emmelijn. Uit het HRN, kortere treinen met eenmansbediening en dan kun je overdag 3 of 4 keer per uur rijden.
Reputatie 2
Van de provincie moeten er twee stoptreinen rijden. Een intercity wordt niet geeist. Dus rijdt er ook geen intercity meer omdat er te weinig reizigers zijn op deze doodlopende spoorlijn. Je zult dus de huidige stoptrein moeten nemen of zelf vervoer regelen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat eist de Provincie niet, dat is keiharde eis in het exploitatiecontract van NS met het ministerie van I&M.

De Provincie heeft niets te eisen want die is geen opdrachtgever en betaalt ook nergens aan mee.
Dan kun je het oude model van 1x per uur een echter ic en 1x per uur een sprinter/stoppende ic weer invoeren. Eventueel met een extra spitsrit.[/quote]

En de studenten die elke dag reizen? en de forenzen? bij het Izaac Beekman College in Kapelle komen veel jongeren met de trein. voor deze groepen reizigers is een halfuurs verbining noodzakelijk. een betere oplossing zou zijn dat in spitsuren een extra sneltrein rijdt, hiermee stel je reizigers voor rotterdam/amsterdam tevreden en laat je de overige groep niet staan.
Reputatie 7
Badge +4
Helemaal met je eens. Ik vind het niet alleen storend maar ook slecht voor het imago van Zeeland dat er -net als vroeger- geen echte Intercity met een stop in Goes, Middelburg en Vlissingen rijdt. Een mooie aansluiting aan Vlissingen-Breskens is dan wenselijk. Het zit er voorlopig niet in.
Reputatie 6
Badge
Waarom kunnen ze niet gewoon de treinen overal laten stoppen, maar dan wel niet verder dan Roosendaal? De sprinters van Den Haag naar Roosendaal/Breda worden ook geknipt in Dordrecht vanwege de weinige reizigers na Dordrecht. En vanaf Roosendaal ben je tenminste in de bewoonde wereld, van waaruit je kan reizen naar de grote steden. In Roosendaal alleen al wonen bijna even veel mensen als in Middelburg en Vlissingen samen.
In het eerste bericht van dit topic staat: "vanuit Vlissingen in 2 uur en 39 minuten in Amsterdam Centraal te zijn." Met de huidige dienstregeling is dat 3 uur en 3 minuten, of te wel 24 minuten langer. De voormalige intercity reed in 52 minuten van Vlissingen naar Roosendaal. De huidige, overal-stoppende, intercity doet er 1 uur en 2 minuten over, 10 minuten langer. Nog niet de helft van de reisduur toename. 2 Overal stoppende treinen is voor Zeeland een goede oplossing.
Goed punt Mat. En inderdaad is het belangrijkste probleem niet die 10 minuten Zeeland, maar allerlei veiligheids-pauze's die NS heeft ingebouwd om minder vertraging op te lopen. 7 minuten hier, 3 minuten daar loopt aardig op. Ik heb eens even snel zitten kijken, op het hele traject:

Goes 1 minuut
Bergen op Zoom 1 minuut
Roosendaal 7 minuten
Dordrecht 1 minuut
Rotterdam Centraal 3 minuten
Den Haag HS 2 minuten
Leiden Centraal 5 minuten
Haarlem 1 minuut
Dat is samen 21 (!!) minuten. Haal ik de 1 minuut stations weg blijft het nog steeds 17 minuten. Dat is heel wat meer dan die 10 minuten "stop-trein-stations-in-Zeeland"

2 uur 56 minuten - 17 minuten = 2 uur en 39 minuten, hé die kenden we ergens van (dat is de tijd van 2011)
@gtroost
Het is niet mogelijk om op elk station dezelfde minuut weer te vertrekken. Voor de Zeeuwse lijn zijn de stops van 1 minuut in Goes en Bergen op Zoom naar mijn mening nodig (zeker in de spits), in Roosendaal is de lange stop nodig om de overstap naar Breda te realiseren en om een slot tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht te kunnen krijgen. Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal zit daarnaast wel 3 minuten speling. De andere kant op zit er aardig wat speling tussen Goes en Vlissingen en dan bijzonder de stops in Goes en Middelburg en de trajecten Arnemuiden-Middelburg en Souburg-Vlissingen. De stop in Leiden is buitensporig lang, maar dat heeft dacht ik weer met andere treinen te maken. Als de trein niet meer op stations als Schiedam, Laan van NOI en Heemstede-Aardenhout gaat stoppen (niet echt relevante stations voor Zeeland) dan kan de reistijd mogelijk nog verder worden teruggebracht. Via Schiphol moet je niet meer willen met al die verstoringen rond dat station.
Maar NS gaat 'onderzoeken' of er in de spits een IC kan rijden die alleen stopt in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Vanaf Roosendaal zal deze dan aan de stoptrein worden gekoppeld om samen naar Amsterdam te crossen.
Helaas is ook het huidige materieel (VIRM) nodig op de Zeeuwse lijn voor de capaciteit; relatief korte perrons (max. 6 bakken) met in de spits veel reizigers per trein (VIRM-6 helemaal vol is geen uitzondering) en dit materieel slipt verschrikkelijk en is niet voorruit te branden.

Reageer