beantwoord

Zoetermeer Intercity station


Zodra het derde station in Zoetermeer opent, zou Zoetermeer weer intercity station worden. Met 130.000 inwoners die graag non-stop naar Utrecht willen kunnen reizen, is dat heel fijn. Dit was namelijk tot zo'n 10 jaar geleden ook het geval.
NS, per wanneer gaat dit gebeuren ?
icon

Beste antwoord door DDietzen 5 februari 2018, 23:30

Helaas krijgt Zoetermeer ook per 9 dec 2018 geen IC-stop, zo blijkt uit de adviesaanvraag dienstregeling 2019. NS heeft besloten om de Sprinters in te passen door de IC's tussen Utrecht en Gouda uit elkaar te trekken (die rijden nu 3 min achter elkaar, straks 5). Hierdoor is een IC-stop in Zoetermeer niet meer noodzakelijk, en zal deze dan ook niet plaatsvinden. Dit ondanks het feit dat de IC's tussen Utrecht en Den Haag geen zinnige aansluitingen hebben in Den Haag en dus 2-3 min extra rijtijd prima zouden kunnen slikken.

Bekijk origineel

85 reacties

Reputatie 7
Vanaf eind 2018. Er zal dan nog altijd een stop op Gouda zijn, dus non stop naar Utrecht zal niet lukken
Badge
Helaas krijgt Zoetermeer ook per 9 dec 2018 geen IC-stop, zo blijkt uit de adviesaanvraag dienstregeling 2019. NS heeft besloten om de Sprinters in te passen door de IC's tussen Utrecht en Gouda uit elkaar te trekken (die rijden nu 3 min achter elkaar, straks 5). Hierdoor is een IC-stop in Zoetermeer niet meer noodzakelijk, en zal deze dan ook niet plaatsvinden. Dit ondanks het feit dat de IC's tussen Utrecht en Den Haag geen zinnige aansluitingen hebben in Den Haag en dus 2-3 min extra rijtijd prima zouden kunnen slikken.
Reputatie 1
Eh aansluiting op sprinter van/naar HS-delft, als de IC 2 min eerder/later uit gvc aankomt/vertrekt
Badge
Nope. De minimumoverstaptijd voor Den Haag C bedraagt 5 min, als je die bij die overstap wilt naleven moet je de IC met 4 min versnellen. Dat zit er niet in.
Die overstap zou alleen officieel mogelijk worden als er met de sprinters tussen Den Haag C en Dordrecht wordt geschoven, maar aangezien het Beneluxpad tussen Den Haag HS en Rotterdam C dient te worden behouden ivm de 12/4-lijnvoering, zal dat ook het komende dienstregelingsjaar niet (of nauwelijks) gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Een intercitystop in Zoetermeer is ongewenst om te voorkomen dat forensen naar Den Haag die gaan gebruiken.
Badge
Waarom is dat ongewenst? De dagtoevoegers 2000 en 2800 rijden (naar verluidt, ik reis er zelf bijna nooit) toch al vaak met overcapaciteit, die kunnen dan zeker een bons forenzen opvangen.
Daarnaast: als Zoetermeer een IC-stop krijgt, kan NS vermoedelijk de 6800-dienst uitdunnen van een overdagdienst naar een spitsdienst (vergelijkbaar met de 7700). Scheelt weer in materieel en personeel, dat elders goed van pas kan komen.
Reputatie 1
Nadeel is dan dat alle stations tussen voorburg en Bleizo in overdag een halfuurdienst krijgen (ik zie het als een nadeel?). In de spits is de 2000 niet rustig
Reputatie 7
Badge
Tamzin schreef:

Een intercitystop in Zoetermeer is ongewenst om te voorkomen dat forensen naar Den Haag die gaan gebruiken.

mogen die ambtenaren ook een kwartiertje staan, als ze held dag al zitten 🆒
Reputatie 5
Tamzin schreef:

Een intercitystop in Zoetermeer is ongewenst om te voorkomen dat forensen naar Den Haag die gaan gebruiken.

Fijn. En reizigers die 's avonds laat of in het weekend reizen kunnen extra lang genieten van de prachtige faciliteiten van station Gouda als de Sprinter maar 1x per half uur rijdt...
Tamzin schreef:

Een intercitystop in Zoetermeer is ongewenst om te voorkomen dat forensen naar Den Haag die gaan gebruiken.


Ja, stel je voor, dat reizigers een goede verbinding zouden krijgen...
Reputatie 6
Reizigers uit Zoetermeer hebben met RandstadRail een meer dan goede verbinding met Den Haag
Die RandstadRail doet twee keer zo lang over dezelfde afstand. Voor mensen aan de andere kant van Zoetermeer misschien interessant, maar voor wie in de buurt van het station woont is de trein echt een stuk sneller.
Reputatie 7
Badge +3
Het is natuurlijk waanzin treinen Den Haag-Enschede in de spits te gaan versterken alleen voor het stukje Den Haag-Zoetermeer. Onzinnig inefficiënt.
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
De sprinter doet er niet twee keer zo lang over.
Reputatie 5
Laat dan de IC desnoods in het weekend en 's avonds in Ztm stoppen. Die halfuurdienst-per-sprinter met extra stop in Middle of Nowhere gaat ook nergens over.
Tamzin schreef:

Het is natuurlijk waanzin treinen Den Haag-Enschede in de spits te gaan versterken alleen voor het stukje Den Haag-Zoetermeer. Onzinnig inefficiënt.


En ik maar denken dat het jouw paradepaardje was dat reizigers op korte trajecten geen zitplaatsen hoefden te krijgen? 🆒 Den Haag - Zoetermeer is minder dan een kwartier, hier plant de NS dus op staanplaatsen, terwijl Den Haag - Gouda langer dan een kwartier is en dus op zitplaatsen gepland zou moeten worden. Overigens is het aantal intercity's dat 's ochtends tussen Gouda en Den Haag zat volledig bezet is op een hand te tellen.
Slidestops schreef:

Vanaf eind 2018. Er zal dan nog altijd een stop op Gouda zijn, dus non stop naar Utrecht zal niet lukken


Dat is geweldig nieuws. Stoppen op Gouda was vroeger ook al en Woerden trouwens. Pluim voor NS.
Badge
Nogmaals: een IC-stop op Zoetermeer gaat per eind 2018 niet gebeuren. NS heeft een workaround gevonden (meer tijd tussen de Haagse en Rotterdanse IC's zodat er een Sprinter tussen past) waardoor een extra tussenstop op Den Haag - Gouda niet meer nodig is. Er wordt door IC's niet gestopt te Zoetermeer.
Reputatie 4
Vroeger stopten alle IC's ook op station Voorburg. Hier stapten veel forenzen over op de tram om Den Haag in te reizen. Hierdoor ontliepen ze het drukke Den Haag Centraal. Omdat het station later verhoogd werd aangelegd en het document waarin de IC stop vastlag alleen maar een verplichting was als het station op Voorburgs grondgebied lag, werd deze IC-stop eruit gehaald. Dit veroorzaakte ook de uiteindelijke opheffing van de tramlijn 10 die er reed.

DDietzen schreef:

De dagtoevoegers 2000 en 2800 rijden (naar verluidt, ik reis er zelf bijna nooit) toch al vaak met overcapaciteit, die kunnen dan zeker een bons forenzen opvangen.


De 2000 Utrecht-Gouda-Den Haag rijdt niet met overcapaciteit. Er zijn zelfs in de spits maar 3 dubbeldekstreinen, de rest is gewoon nog het veel drukkere enkeldesks net als de IC Den Haag-Amersfoort-Enschede. De IC 2800 Utrecht-Gouda-Rotterdam, welke niet langs Zoetermeer komt, is wel aardig in de overcapaciteit, maar dit zal ook komen door de groot aangemeete IC's Leeuwarden/Groningen-Utrecht-Rotterdam die hier rijden.
Reputatie 6
Ook na het omhoog brengen van station Voorburg lag het nog in de gemeente Voorburg (tegenwoordig Leidschendam-Voorburg) en in de eerste jaren na het omhoogbrengen heeft de Intercity er nog een tijdje gestopt.

Op loopafstand van station Voorburg lagen destijds (net over de gemeentegrens in Den Haag) grote kantoren en werklocaties, en waarschijnlijk waren het die, die een Intercitystop rechtvaardigden.

Tramlijn 10 is opgeheven omdat die voor het overgrote deel de route deelde met andere tramlijnen en op het stukje Voorburg Station - Rijswijk Herenstraat ook veel bussen rijden.
Het blijft waanzinnig dat een stad met 130.000 geen IC stop heeft. Volgens mij de grootse stad in Nederland die er geeneen heeft
wsm schreef:

Laat dan de IC desnoods in het weekend en 's avonds in Ztm stoppen.



En daarmee wordt een tweede Almere Buiten geboren. Er zullen weer volop machinisten zijn die deze onregelmatigheid niet kunnen verwerken en vergeten te stoppen.
Reputatie 2
Station Zoetermeer heeft nog geen 5500 in-en uitstappers per dag, dus waarom zou hier dan ook nog een intercity moeten stoppen.
Marcel Stroo schreef:

Station Zoetermeer heeft nog geen 5500 in-en uitstappers per dag, dus waarom zou hier dan ook nog een intercity moeten stoppen.


Dat kunnen er dan zomaar meer worden . Bovendien blijft het een feit dat het de 3e stad van zuid Holland is, waar savonds en in het weekend maar 1x per half uur een sprinter stopt.
klant-peter schreef:


wsm schreef:

Laat dan de IC desnoods in het weekend en 's avonds in Ztm stoppen.

En daarmee wordt een tweede Almere Buiten geboren. Er zullen weer volop machinisten zijn die deze onregelmatigheid niet kunnen verwerken en vergeten te stoppen.


Ach dat duurt een paar weken en dan weten ze het wel. Opzich is het in de weekenden en avonden geen overbodige luxe. Het raakt de dienstregeling nauwelijks en een 1x per half uur een sprinter is voor een stad met 130.000 inwoners veel te weinig.

Reageer