beantwoord

Zoetermeer Intercity station

• 5 februari 2018
  • 94 reacties
  • 5418 Bekeken

Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 3
@DM87
Je hebt het steeds over het inwonertal van Zoetermeer, maar dat zegt niets over het aantal in-en uitstappende reizigers op een station. Station Harderwijk heeft ongeveer een gelijk aantal in-en uitstappers en daar wonen 47.000 mensen.
Reputatie 4
En zo zit het ook. Vergeleken met andere stations vind ik het aantal reizigers altijd wel meevallen als ik stop in Zoetermeer, zeker 's-avonds. Dit zal zeker ook te maken hebben met de tram richting Den Haag welke in Zoetermeer zelf ook haltes heeft dichter bij de mogelijke klanten waar over gesproken wordt. Zelf neem ik ook als het kan de eerste sprinter vanuit Leiden richting Den Haag. Deze zit ook altijd aardig vol. Als je daarbij meeneemt dat deze eerste trein pas om 6.08 aankomt is dat ook wel te begrijpen. Een eerdere sprinter zou ook extra reizigers trekken. Maar of dit genoeg is voor een extra inzet? Dat is hetzelfde probleem dat Zoetermeer heeft. In de spits zou een extra stop misschien z'n nut hebben, daarbuiten is het geld weggooien. Overdag rijden er al 4 sprinters en het is een stukje van 12 min, wat een extra stop eigenlijk nutteloos maakt. Zeker als je bedenkt dat de aansluitingen in Den Haag eigenlijk in eerste instantie beter moeten. Als de IC (ik spreek dus over die van .37/.38 die na 8 uur wel rijdt) aan komt rijden veel bussen en treinen (spr. Ledn .39) vaak al weg omdat de aansluitingen in Den Haag slecht geregeld zijn.
En zo zit het ook. Vergeleken met andere stations vind ik het aantal reizigers altijd wel meevallen als ik stop in Zoetermeer, zeker 's-avonds. Dit zal zeker ook te maken hebben met de tram richting Den Haag welke in Zoetermeer zelf ook haltes heeft dichter bij de mogelijke klanten waar over gesproken wordt. Zelf neem ik ook als het kan de eerste sprinter vanuit Leiden richting Den Haag. Deze zit ook altijd aardig vol. Als je daarbij meeneemt dat deze eerste trein pas om 6.08 aankomt is dat ook wel te begrijpen. Een eerdere sprinter zou ook extra reizigers trekken. Maar of dit genoeg is voor een extra inzet? Dat is hetzelfde probleem dat Zoetermeer heeft. In de spits zou een extra stop misschien z'n nut hebben, daarbuiten is het geld weggooien. Overdag rijden er al 4 sprinters en het is een stukje van 12 min, wat een extra stop eigenlijk nutteloos maakt. Zeker als je bedenkt dat de aansluitingen in Den Haag eigenlijk in eerste instantie beter moeten. Als de IC (ik spreek dus over die van .37/.38 die na 8 uur wel rijdt) aan komt rijden veel bussen en treinen (spr. Ledn .39) vaak al weg omdat de aansluitingen in Den Haag slecht geregeld zijn.

Hoeveel zou het extra kosten ? De trein rijdt er al langs en trein is misschien een minuut later in Den Haag dus omlopen blijven in tact. Ik denk dat een intercity een heleboel extra reizigers zou trekken. Ook al is een overstap in Gouda een kleine moeite, weet ik zeker dat het sommige mensen afschrikt de trein te pakken.
@DM87
Je hebt het steeds over het inwonertal van Zoetermeer, maar dat zegt niets over het aantal in-en uitstappende reizigers op een station. Station Harderwijk heeft ongeveer een gelijk aantal in-en uitstappers en daar wonen 47.000 mensen.

Die reizigers komen vanzelf wel dan. Bovendien is een inwoner aantal echt wel relevant. In elk ander Europees land zou een stad van die grootte een IC station zijn, ongeacht reizigers.
De stroomkosten zullen in elk geval enorm stijgen als je een IC laat stoppen op het punt waar deze net op volle snelheid (130) rijdt.
Een IC welke doorrijdt te Zoetermeer verbruikt namelijk door uitrijden helemaal geen stroom meer tussen Zoetermeer en Den Haag.
Weer optrekken vanaf Zoetermeer zal dus een fors kostenplaatje opleveren.

Verder kan 3 minuten later binnenkomen al flinke gevolgen hebben voor de personeelsdiensten welke op de minuut gepland worden.
Badge +3
Ik ben in deze discussie op Twitter beland, waarin je dus niet meer 5 keer maar slechts 2 keer per uur van Den Haag HS naar Amsterdam kunt?

Het punt is dat is dus naar Amsterdam moet en niet naar Brussel. Sowieso is overstappen ongewenst gezien ik werk in de trein en bijna 15 jaar 5 keer per uur een directe verbinding heb gehad.
Omdat ik geen ander zinnig topic weet (en er ook geen nieuw topic aan wil wagen) post ik het maar hier.

Tis toch gek dat de twee na grootste stad een steeds slechtere verbinding krijgt?
Heb verwezen naar dit topic, dus wellicht heeft Anthony daar wat aan, of kan stoom afblazen.
Wat heeft dit nu met Zoetermeer te maken ?
Mooi voorbeeld van topicvervuiling.
Badge +3
Wat heeft dit nu met Zoetermeer te maken ?
Mooi voorbeeld van topicvervuiling.

Was er al bang voor, maar:

1. HS en Zoetermeer liggen niet zo ver uit elkaar. Of ze IC status missen geen idee.
  2. Ik zag niet in waar ik zo snel deze soortgelijke discussie kon posten, hooguit in een Dordrecht topic of zo, maar dat vind ik geen Randstad.
  3. Nieuw topic over openen heb ik geen zin in, want dan is het 'mijn probleem ineens'.
  4. Het geeft goed aan hoe mensen denken over minder stops op 'hun' station.
Maar als dit onder vervuiling valt, weg ermee maar dus, verwijder mijn reactie maar.
Reputatie 3

@DM87
Die reizigers komen vanzelf wel dan. Bovendien is een inwoner aantal echt wel relevant. In elk ander Europees land zou een stad van die grootte een IC station zijn, ongeacht reizigers.

Dit is echt onzin. In Duitsland zijn ze nog veel strikter. De Berlijnse voorstad Spandau heeft bijvoorbeeld geen IC stop.

Waarom niet? Omdat daar ook een soort RandstadRail is.
Reputatie 1
Zoetermeer heeft veel inwoners, maar naar verhouding weinig instappers. Dit komt omdat Zoetermeer nog steeds veel gericht is op Den Haag en daar rijdt RandstadRail naar toe.. Zoetermeer is veel minder gericht op Utrecht. Als de IC zou stoppen in Zoetermeer zal dat volgens mij niet veel extra reizigers opleveren alleen verschuiving vanaf Zoetermeer-Oost. Ook in het sneltrein-tijdperk rond 2006 (Sneltrein gvc-ztm-gd-wd-ut-ah) had Zoetemeer veel minder instappers dan de overig IC-stations. Dus ik ben niet voor een stop van de IC in Zoetermeer.

@DM87
Dit is echt onzin. In Duitsland zijn ze nog veel strikter. De Berlijnse voorstad Spandau heeft bijvoorbeeld geen IC stop.

Waarom niet? Omdat daar ook een soort RandstadRail is.

Klopt niet. IC Berlijn stopt in spandau. Een beter voorbeeld is misschien Leverkusen.

Anyway, we kunnen discussiëren maar de NS doet toch wat die zelf wil, ondanks verwoede pogingen van de gemeente Zoetermeer.
Daarbij komt nog dat RandstadRail door de vele haltes aan de beide lijnen een veel groter gebied bestrijkt, de Zoetermeerse trein stations liggen ook nog flink excentrisch en trekken alleen daardoor al weinig reizigers.
inderdaad geen intercity station vanaf 2019. Wel grappig dat de NS zich in allerlei bochten wringt om maar niet te stoppen in een stad met 130.000 inwoners.
Reputatie 3
Het inwoneraantal is niet relevant voor het laten stoppen van een IC op een station, wel het aantal in-en uitstappers. En in Zoetermeer zijn dat er te weinig.
Reputatie 3
Ik kom zelf oorspronkelijk uit Zoetermeer, en ik heb me ook jarenlang kapot geërgerd aan de slechte verbinding met het oosten. Het lang mogen genieten van station Gouda is inderdaad heel herkenbaar en iets typisch Zoetermeers.

Het is heel frustrerend, want de planologen in de jaren '60 en '70 die Zoetermeer uitgedacht hadden, hebben met oogkleppen op de hele stad om de Zoetermeer Stadslijn en de verbinding met Den Haag gebouwd (Afrit 6 van de A12 is alleen maar richting Den Haag). Het station en de spoorverbinding Den Haag-Gouda hebben ze hierin volledig onbenut gelaten, naar mijn idee. Het station ligt niet zoals gebruikelijk in of aan het stadscentrum of in de buurt van kantoren en bedrijvigheid, maar in the middle of nowhere, langs een weg in een wijk met langdurig leegstaande bedrijfspanden.

Hierdoor hebben de planologen van weleer Zoetermeerders achtergelaten met een jarenlang slepend kip- en ei probleem: er wordt weinig opgestapt bij Zoetermeer, want de verbinding met het oosten is traag. waardoor men vervolgens voorhoudt dat de verbinding met het oosten niet verbeterd hoeft te worden, want er wordt toch niet veel opgestapt. Enzovoorts. Deze cyclus wordt maar niet verbroken.

Ik had gehoopt dat de komst van nóg een station tussen Zoetermeer en Gouda tot een intercitystop in Zoetermeer had geleid, want laten we wel wezen: drie(!) sprinterstations op dezelfde doorgaande lijn, maar geen enkele intercity voor zo'n grote stad is wel matig. Maar helaas, de teleurstellende gang van zaken slepen voort. Misschien dat het opheffen van Zoetermeer Oost wel eens idee zou kunnen zijn.
Het inwoneraantal is niet relevant voor het laten stoppen van een IC op een station, wel het aantal in-en uitstappers. En in Zoetermeer zijn dat er te weinig.

Dat zouden er ongetwijfeld meer worden met een intercity stop. Nou vond ik in de sneltrein tijd een intercity stop ook overbodig. Maar aangezien sneltreinen niet meer bestaan en intercity’s veredelde sneltreinen zijn geworden zou dat gewoon moeten.

Tevens vind ik een inwonertal wel relevant. Dat bied namelijk ook potentie. We hebben het over de 3e stad van zuid Holland..
Ik kom zelf oorspronkelijk uit Zoetermeer, en ik heb me ook jarenlang kapot geërgerd aan de slechte verbinding met het oosten. Het lang mogen genieten van station Gouda is inderdaad heel herkenbaar en iets typisch Zoetermeers.

Het is heel frustrerend, want de planologen in de jaren '60 en '70 die Zoetermeer uitgedacht hadden, hebben met oogkleppen op de hele stad om de Zoetermeer Stadslijn en de verbinding met Den Haag gebouwd (Afrit 6 van de A12 is alleen maar richting Den Haag). Het station en de spoorverbinding Den Haag-Gouda hebben ze hierin volledig onbenut gelaten, naar mijn idee. Het station ligt niet zoals gebruikelijk in of aan het stadscentrum of in de buurt van kantoren en bedrijvigheid, maar in the middle of nowhere, langs een weg in een wijk met langdurig leegstaande bedrijfspanden.

Hierdoor hebben de planologen van weleer Zoetermeerders achtergelaten met een jarenlang slepend kip- en ei probleem: er wordt weinig opgestapt bij Zoetermeer, want de verbinding met het oosten is traag. waardoor men vervolgens voorhoudt dat de verbinding met het oosten niet verbeterd hoeft te worden, want er wordt toch niet veel opgestapt. Enzovoorts. Deze cyclus wordt maar niet verbroken.

Ik had gehoopt dat de komst van nóg een station tussen Zoetermeer en Gouda tot een intercitystop in Zoetermeer had geleid, want laten we wel wezen: drie(!) sprinterstations op dezelfde doorgaande lijn, maar geen enkele intercity voor zo'n grote stad is wel matig. Maar helaas, de teleurstellende gang van zaken slepen voort. Misschien dat het opheffen van Zoetermeer Oost wel eens idee zou kunnen zijn.

Zoetermeer oost opheffen is een prima idee, zijn we ook gelijk deels van de opstoppingen voor de overweg af. Dat nieuwe station heeft opzich wel potentie om mensen in de trein te krijgen vanuit Oosterheem. En Zoetermeer zelf een IC stop, die krijgt dan ook een x aantal reizigers van Zoetermeer oost erbij.
Reputatie 3
Je gelooft toch niet dat er 8 treinen per uur gaan stoppen op een station met slechts 5500 in-en uitstappers. Dat gaat echt niet gebeuren.
Reputatie 4
Het zit niet in de planning om in Zoetermeer te stoppen. Dat wordt hier al 9 maanden aangegeven.
Reputatie 5
Je zou verwachten dat met het nieuwe station het aantal reizigers op Zoetermeer juist verder zal afnemen en de noodzaak voor een intercitystation nog minder groot wordt.
Goede zaak dus dat NS een oplossing heeft gevonden zonder dat Zoetermeer een intercity station nodig heeft. Al zal de gemeente wel balen, want deze had het station mede gebouwd met het idee dat Zoetermeer dan ook een intercitystop zou krijgen.
Reputatie 3
Je gelooft toch niet dat er 8 treinen per uur gaan stoppen op een station met slechts 5500 in-en uitstappers. Dat gaat echt niet gebeuren.
En waarom denk je dat het er niet meer zijn dan die 5500? Kijk eens naar Rotterdam Alexander. Zeer vergelijkbaar station. Tweesporig, zit tussen Gouda en een grote stad. Straks als Lansingerland-Zoetermeer af is, dan zullen er zowel tussen Rotterdam en Gouda als Den Haag en Gouda 4 stations zijn. Naast het spoor is Alexander ook prima verbonden met de rest van Rotterdam met het stads-OV (metro). Die wijk heeft 95000 inwoners, minder dan Zoetermeer zelfs. Toch stappen er op dat station ruim 3 keer zoveel reizigers op. Wat zou hiervoor een belangrijke reden kunnen zijn?

Of zullen we daar ook maar de intercity afschaffen zodat reizigers tussen Rotterdam en Gouda ook lekker kunnen doorkarren? Zo'n drama is het toch allemaal niet voor die reizigers op Alexander om de sprinter naar Gouda te nemen en dan daar over te stappen.
Badge +3
Je zou nog voor een constructie kunnen kiezen zoals op het traject Amsterdam CS - Utrecht, waar sommige IC's op Amstel stoppen en andere weer op Bijlmer ArenA. Net als Duivendrecht en ook Woerden, waar lang niet alle IC's stoppen (alleen Utrecht - Leiden).

Maar ja, daarmee is het natuurlijk geen intercitystation (zoals bijv. Dieren wél is!), ook al stoppen er (sommige) intercity's.

Of Veenendaal - De Klomp, waar alléén maar intercity's (maar lang niet allemaal) stoppen. Dat laatste wegens geen sprinters tussen Ede - Wageningen en Maarn 🙂
Reputatie 3
@JCarlJ zoals je zelf al aangeeft ligt het station van Zoetermeer in de middle of nowhere. Station Rotterdam Alexander heeft een goede aansluiting op de metro.
Reputatie 3
@JCarlJ zoals je zelf al aangeeft ligt het station van Zoetermeer in de middle of nowhere. Station Rotterdam Alexander heeft een goede aansluiting op de metro.
Dus? Zoetermeer is ook goed aangesloten op de Randstadrail en regionale buslijnen? Wat is je punt?

Sterker nog, die metro is alleen maar een argument om Alexander van het intercity-net af te halen. Ze hebben "toch al" die verbinding met Rotterdam (metro)?
Reputatie 5
Op Rotterdam Alexander heb je 3,5 keer zoveel reizigers als in Zoetermeer... Echt niet te vergelijken.

Reageer