beantwoord

Zoetermeer Intercity station

• 5 februari 2018
  • 94 reacties
  • 5624 Bekeken

Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 3
Op Rotterdam Alexander heb je 3,5 keer zoveel reizigers als in Zoetermeer... Echt niet te vergelijken.
Zelfde vraag. Hoe komt dat, denk je?
Reputatie 5

Op Rotterdam Alexander heb je 3,5 keer zoveel reizigers als in Zoetermeer... Echt niet te vergelijken.Zelfde vraag. Hoe komt dat, denk je?

Dat komt omdat Rotterdam Alexander een drukker knooppunt is dan Zoetermeer. Een sneltram en een paar buslijnen zoals in Zoetermeer is wat anders dan een verbinding met het drukste en grootste metronetwerk van Nederland.

Toen Schiedam Centrum een paar jaar geleden een upgrade kreeg naar echt intercity station, viel de groei van reizigers wel mee (iets van 10%), dus dat is maar een kleine factor.
Reputatie 3
Tussen Rotterdam Centraal en Gouda rijdt buiten de spits slechts twee maal per uur een stoptrein. Tussen Den Haag Centraal en Gouda is dat vier maal per uur. Waarom zou dat zijn? En in de nieuwe dienstregeling heb je vanuit Zoetermeer een overstap van 4 minuten op station Gouda op de IC naar Utrecht Centraal. Prima toch.
Reputatie 3
Schiedam had tot 2012 gewoon sneltreinen, daarna werden dat intercity's. Ook stoppen niet alle intercity's in Schiedam (Den Haag Centraal - Eindhoven - slaat hem over). Zo een echt ingrijpende verandering is dat dus ook weer niet, 10% verschil ligt in lijn met mijn verwachting.

Tot 1989/1990 stopten op zowel R'dam Alexander als Zoetermeer alleen stoptreinen. Na 1990 kwam er een onregelmatige sneltreinverbinding voor Zoetermeer. We hebben jarenlang die beruchte constructie gehad waarbij we die moesten delen met Voorburg, en ook gold later dat die sneltrein in de spits werd vervangen door de sneltrein - nota bene! - Rotterdam CS - Rotterdam Alexander - Gouda - Utrecht (die sloeg Woerden over, dus was feitelijk ook een intercity). Vervolgens heeft Zoetermeer sinds 2006 helemaal geen sneltreinen meer.
Dat is toch echt 'wat anders' dan Rotterdam Alexander. Die kregen vanaf 1989 intercity's - geen sneltreinen! intercity's - en hebben die sindsdien onafgebroken gehad. Sinds 2006 is de frequentie van die intercity's zelfs alleen maar verhoogd. Je gaat mij niet wijs maken dat dat langdurige bevoordelen van Rotterdam Alexander t.k.v. Zoetermeer met de jaren niet van grote invloed is geweest op de knoopuntvorming en vestigingsklimaat van de directe omgeving, en het gebruik van het station. Op een gegeven moment is er de gewenning dat Alexander intercity's heeft, en dat zie je in het gebruik van het station terug. Dan vind ik die 3.2 factor verschil eerlijk gezegd zelfs meevallen.

Ze zouden trouwens van mij ook best wel Zoetermeer Oost mogen opheffen. Tel de reizigers van Zoetermeer Oost op bij die van Zoetermeer zelf en je komt uit op 8800 reizigers ongeveer, vergelijkbaar met Bergen op Zoom, Assen, Driebergen-Zeist of Alphen aan den Rijn. Dan is een intercitystop zo gek niet meer. Liever één intercitystation dan 2 of 3 sprinterstations (persoonlijk, althans).

Onlangs heeft de gemeente Zoetermeer trouwens een visie gepresenteerd voor het herontwikkelen en bereikbaarder maken van het gebied rond het station en richting het centrum. Wie weet brengt dat wel wat verandering teweeg. Dat kan alleen nog heel wat jaren duren.
Reputatie 3
Tussen Rotterdam Centraal en Gouda rijdt buiten de spits slechts twee maal per uur een stoptrein. Tussen Den Haag Centraal en Gouda is dat vier maal per uur. Waarom zou dat zijn? En in de nieuwe dienstregeling heb je vanuit Zoetermeer een overstap van 4 minuten op station Gouda op de IC naar Utrecht Centraal. Prima toch.
Omdat er op Rotterdam Alexander natuurlijk ook nog 4 intercity's per uur rijden buiten de spits, dan heb je niet al die extra sprinters nodig. Zoetermeer heeft geen intercity's, dus die 4 in plaats van 2 sprinters per uur moeten dan wel, minstens. Lijkt me niet zo ongewikkeld?

Overstappen is inderdaad niet het einde van de wereld, maar Zoetermeer Oost en straks BleiZo overslaan en NIET hoeven overstappen is nog beter.

Trouwens alleen overdag, savonds en in het weekend ook maar 2x per uur. Bovendien hoeft er op die route geen rekening worden gehouden met goederen, war tussen Rotterdam en Gouda wel het geval is

Op Rotterdam Alexander heb je 3,5 keer zoveel reizigers als in Zoetermeer... Echt niet te vergelijken.Zelfde vraag. Hoe komt dat, denk je?
Dat komt omdat Rotterdam Alexander een drukker knooppunt is dan Zoetermeer. Een sneltram en een paar buslijnen zoals in Zoetermeer is wat anders dan een verbinding met het drukste en grootste metronetwerk van Nederland.

Toen Schiedam Centrum een paar jaar geleden een upgrade kreeg naar echt intercity station, viel de groei van reizigers wel mee (iets van 10%), dus dat is maar een kleine factor.

Schiedam is nooit geüpgraded. De sneltreinen die daar stopten kregen gewoon een andere naam..
Vroeger was Gouda trouwens ook geen intercity station. Kunnen er best een paar van de 8 minder stoppen.
Reputatie 5
Ze zouden trouwens van mij ook best wel Zoetermeer Oost mogen opheffen. Tel de reizigers van Zoetermeer Oost op bij die van Zoetermeer zelf en je komt uit op 8800 reizigers ongeveer, vergelijkbaar met Bergen op Zoom, Assen, Driebergen-Zeist of Alphen aan den Rijn. Dan is een intercitystop zo gek niet meer. Liever één intercitystation dan 2 of 3 sprinterstations (persoonlijk, althans).

Bergen op Zoom is geen intercitystation. De intercities rijden daar als stoptrein omdat er geen sprinters rijden. Assen en Driebergen-Zeist staan momenteel op de shortlists om geschrapt te worden. Alphen a/d Rijn is in tegenstelling tot Zoetermeer een kruispunt in het spoornet. Aangezien er bij overstappen op dit station geen in/uitcheck nodig is, ligt het werkelijk aantal reizigers veel hoger dan het geregistreerde aantal reizigers. Daarnaast is een stop noodzakelijk vanwege het enkelsporig traject dat daar ligt.

Schiedam is nooit geüpgraded. De sneltreinen die daar stopten kregen gewoon een andere naam..

Onzin. De sneltrein reed maar 2 keer per uur, de intercity 4 keer per uur. Daarnaast reden de sneltreinen via Haarlem, en rijden de intercities afwisselend via Haarlem en Schiphol. Dus dat is weldegelijk een behoorlijke verandering.
Reputatie 5

Tel de reizigers van Zoetermeer Oost op bij die van Zoetermeer zelf en je komt uit op 8800 reizigers ongeveer, vergelijkbaar met Bergen op Zoom, Assen, Driebergen-Zeist of Alphen aan den Rijn. Dan is een intercitystop zo gek niet meer. Liever één intercitystation dan 2 of 3 sprinterstations (persoonlijk, althans).

Station Arnemuiden heeft 500 reizigers per dag, en toch 2x per uur in iedere richting in IC, dezelfde trein als die in Bergen op Zoom rijdt. Hoe komt dit? Omdat die IC tussen Roosendaal en Vlissingen gewoon een sprinter is ondat er niks anders rijdt. Je vergelijking gaat dus ook niet op helaas.

Onzin. De sneltrein reed maar 2 keer per uur, de intercity 4 keer per uur. Daarnaast reden de sneltreinen via Haarlem, en rijden de intercities afwisselend via Haarlem en Schiphol. Dus dat is weldegelijk een behoorlijke verandering.

nee dat is geen onzin, want die andere “intercity” die nu in Schiedam stopt is ook gewoon een veredelde sneltrein, die stopt in Blaak, Delft, Laan van NOI (wat die vroeger ook niet deed)
Reputatie 5

Onzin. De sneltrein reed maar 2 keer per uur, de intercity 4 keer per uur. Daarnaast reden de sneltreinen via Haarlem, en rijden de intercities afwisselend via Haarlem en Schiphol. Dus dat is weldegelijk een behoorlijke verandering.Schiedam is nooit geüpgraded. De sneltreinen die daar stopten kregen gewoon een andere naam..nee dat is geen onzin, want die andere “intercity” die nu in Schiedam stopt is ook gewoon een veredelde sneltrein, die stopt in Blaak, Delft, Laan van NOI (wat die vroeger ook niet deed)

Als je meer stoppende treinen krijgt, namelijk een verdubbeling van de sneltreinfrequentie, dan noem ik dat een upgrade. In feite komt het er inderdaad op neer dat de snelle intercity is afgeschaft en er eigenlijk nog alleen sneltreinen rijden (achterliggende gedachte is/was om de IC Direct vol te krijgen). Maar voor Zoetermeer doet het niet zo heel erg ter zake. Schiedam C is een station dat inmiddels meer dan 20,000 reizigers per dag krijgt en de stations op Zoetermeer halen bij elkaar niet eens de helft daarvan.
Reputatie 3
Bergen op Zoom is geen intercitystation. De intercities rijden daar als stoptrein omdat er geen sprinters rijden.

Station Arnemuiden heeft 500 reizigers per dag, en toch 2x per uur in iedere richting in IC, dezelfde trein als die in Bergen op Zoom rijdt. Hoe komt dit? Omdat die IC tussen Roosendaal en Vlissingen gewoon een sprinter is ondat er niks anders rijdt. Je vergelijking gaat dus ook niet op helaas.

De reizigers in Bergen op Zoom kunnen stappen op een trein richting Roosendaal die daarna als intercity rijdt naar Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Holland Spoor, Leiden, Haarlem, Amsterdam, zonder overstap. Dat is een prachtige verbinding. Het feit dat er in de ochtend twee extra spitstreinen per uur rijden richting Roosendaal en niet richting Vlissingen, laat wel zien welke richting het bij deze lijn om gaat. Hoe de treinen nou wel of niet eigenlijk zouden moeten heten ter hoogte van Bergen op Zoom doet hier weinig toe. Als Zoetermeer iets vergelijkbaar had gehad maar het had een sprinter geheten, had je mij alsnog niet gehoord.

Driebergen-Zeist en bijv. Veenendaal-De Klomp zijn ook geen 'intercitystations' volgens de vertrekstaten. Er stoppen wel intercity's, alleen niet allemaal. Het zijn gedeeltelijke intercitystations. De status van Veenendaal-De Klomp is wankel, maar Van Driebergen-Zeist heeft de NS voor zover ik weet gezegd dat het "in de lijn der verwachting ligt" dat ook in de beoogde tienminuten dienstregeling er intercity's zullen zijn die dit station aandoen.
Bij Assen gaat het alleen om de 'super-intercity' Randstad-Groningen waar ze binnenkort proeven mee willen doen die Assen en Lelystad overslaat, er blijven normale intercity's stoppen op Assen.
Alphen aan den Rijn is misschien bij nader inzien functioneel gezien inderdaad minder vergelijkbaar.

In Schiedam stoppen 8x per uur intercity's (4 per richting), ofwel 1 per 2700 in- uitstappers ongeveer. Pas diezelfde verhouding toe op Zoetermeer en Z'meer Oost bij elkaar en je komt uit op ongeveer 3 intercity's per uur totaal. Een gedeeltelijke intercitydienst met 2x per uur, of desnoods 1x richting Gouda/Utrecht, is dan niet geheel onredelijk. Het zou al veel schelen.
Badge +3
Veenendaal-De Klomp (Klp) is gewoon een buitenbeentje dus.

Zodra de sprinter Utrecht - Arnhem weer terug komt zal daar echt geen intercity meer stoppen, vermoed ik zomaar.

Op zich is dat wel een optie, als de intercity's op Driebergen-Zeist op de lijst staan om geschrapt te worden?
Reputatie 3
Ik vond het zelf altijd al gek om in Veenendaal-De Klomp te stoppen met de IC naar Ede-Wageningen, zo'n klein afgelegen stationnetje (zo komt het over). Blijkbaar ben ik niet de enige 😉
Reputatie 5

In Schiedam stoppen 8x per uur intercity's (4 per richting), ofwel 1 per 2700 in- uitstappers ongeveer. Pas diezelfde verhouding toe op Zoetermeer en Z'meer Oost bij elkaar en je komt uit op ongeveer 3 intercity's per uur totaal. Een gedeeltelijke intercitydienst met 2x per uur, of desnoods 1x richting Gouda/Utrecht, is dan niet geheel onredelijk. Het zou al veel schelen

Je bent in je berekening wel 1 dingetje vergeten: er stoppen in Zoetermeer 2 keer zoveel sprinters als in Schiedam (4x extra per uur).

Als je dat in je berekening ook even meeneemt, en je trekt dat dan weer van die eindconclusie af van "ongeveer 3 intercity's per uur totaal" dan stopt er dus eigenlijk een trein teveel.
Badge +3
Er rijden geen sprinters tussen Utrecht en Arnhem (die gaan dus vóór Veenendaal over de A12 heen naar Veenendaal Centrum en Rhenen).

Met als gevolg (als er geen IC's zouden stoppen) géén enkele verbinding tussen Maarn en Ede-Wageningen.

Off-topic verder... Ikzelf heb een tijdje in Zeist overnacht, en moest dus dan ook ('s ochtends) naar De Klomp. Dat ging dan via Utrecht (het officiële terugsteek-advies) óf via Ede-Wageningen en dan een stukje terug (mocht eigenlijk niet, reis was 3 minuten langer of zo, maar werd nooit moeilijk over gedaan).

Na de middagspits stoppen ze zowel op De Klomp als op Driebergen-Zeist (zolang het duurt dus). Sprinter Utrecht - Arnhem zou ideaal zijn!
Reputatie 6

Dat komt omdat er rondom Rotterdam Alexander veel grote kantorenlocaties en onderwijsinstellingen liggen, de winkelcentra trekken veel reizigers, in de directe omgeving van het station wonen veel mensen en last but not least: Rotterdam Alexander is een belangrijk overstapstation op metro en bus: veel stads- en streeklijnen hebben hier hun begin- en eindpunt. Al deze factoren gelden niet voor Zoetermeer.

Verder, het feit dat er op sommige kleine stations Intercitytreinen stoppen, zoals bijvoorbeeld Arnemuiden of Horst-Sevenum komt voort uit het feit dat het aantal reizigers zo gering is, dat de inzet van zowel Intercity's als Sprinters te zwaar verliesgevend is, of in het geval van bijvoorbeeld Bodegraven, een gevolg van infrastructurele beperkingen. Doordat de lijn Leiden - Alphen aan den Rijn - Woerden grotendeels enkelsporig is, moeten de treinen elkaar kruisen in Bodegraven. Deze omstandigheden zijn daarom ook geen reden, om juist in Zoetermeer een stop van de Intercity te rechtvaardigen.
Reputatie 3
Je bent in je berekening wel 1 dingetje vergeten: er stoppen in Zoetermeer 2 keer zoveel sprinters als in Schiedam (4x extra per uur).

Als je dat in je berekening ook even meeneemt, en je trekt dat dan weer van die eindconclusie af van "ongeveer 3 intercity's per uur totaal" dan stopt er dus eigenlijk een trein teveel.

Ik neem dan aan dat je doelt op de verhouding met het aantal reizigers, want in Schiedam en Zoetermeer stoppen per richting beiden 4x per uur een sprinter. Je kunt dan trouwens even goed concluderen dat er naar verhouding teveel sprinters in Zoetermeer stoppen en niet genoeg intercity's, oftewel: verruil gewoon een van die sprinters met een intercity, dan ben je er ook 😉
Reputatie 3
Dit allemaal gezegd hebbende geef ik wel toe dat de directe omgevingingen van het station en de matige OV-knooppuntfunctie goede tegenargumenten zijn voor een intercity stop in de huidige situatie (sowieso is het gebied rond het station wat mij betreft rijp voor grondige herontwikkeling ongeacht wel/niet inercity's).

Persoonlijk ga ik er niet veel last van hebben, want het is niet mijn dagelijkse traject. Ik vind het alleen jammer om te zien dat mijn oude stad er na de afschaffing van de sneltrein in 2006 wéér op achteruit gaat.

Maar goed, Zoetermeer-Lansingerland komt er eenmaal aan en er gaan nu ook eenmaal geen intercity's op Zoetermeer stoppen. Het zij zo. Als de overstap op Gouda bij 4 minuten blijft, en Zoetermeer Oost zou worden opgeheven, zou ik er ook prima mee kunnen leven.
Reputatie 5

Bergen op Zoom is geen intercitystation. De intercities rijden daar als stoptrein omdat er geen sprinters rijden.

De reizigers in Bergen op Zoom kunnen stappen op een trein richting Roosendaal die daarna als intercity rijdt naar Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Holland Spoor, Leiden, Haarlem, Amsterdam, zonder overstap. Dat is een prachtige verbinding. Het feit dat er in de ochtend twee extra spitstreinen per uur rijden richting Roosendaal en niet richting Vlissingen, laat wel zien welke richting het bij deze lijn om gaat. Hoe de treinen nou wel of niet eigenlijk zouden moeten heten ter hoogte van Bergen op Zoom doet hier weinig toe. Als Zoetermeer iets vergelijkbaar had gehad maar het had een sprinter geheten, had je mij alsnog niet gehoord.

En in de avondspits rijden er weer 2 extra spitstreinen van Roosendaal naar Vlissingen.

Daarnaast als je toch gaat vergelijken: zoetermeer heeft 4 treinen per uur in beide richtingen, bergen op zoom 2 (plus 4 treinen extra per dag). Daarnaast heeft zoetermeer 2 tramverbindingen die meerdere malen per uur richting den haag rijden. Om maar niet te beginnen over het feit dat zoetermeer binnenkort een 3e station krijgt en bergen op zoom er alsnog maar 1 heeft?

Er zijn overigens nog wel meer dingen niet eerlijk volgens jouw redenatie. Waarom heeft de brandweer van bergen op zoom (51.000 inwoners) een 24/7 bezetting van minimaal 8 man op de kazerne en heeft de brandweer van zaandam (75.000 inwoners) alleen overdag een beroepsbezetting en in de nacht niet? Waarom heeft de stad steenbergen (13.000 inwoners) geen ambulancepost en staat er in het dorp dinteloord (6.000 inwoners) een ambulancepost die 24/7 bemand is?
Reputatie 5

Ik neem dan aan dat je doelt op de verhouding met het aantal reizigers, want in Schiedam en Zoetermeer stoppen per richting beiden 4x per uur een sprinter. Je kunt dan trouwens even goed concluderen dat er naar verhouding teveel sprinters in Zoetermeer stoppen en niet genoeg intercity's, oftewel: verruil gewoon een van die sprinters met een intercity, dan ben je er ook

Nee, in Schiedam stopt toch echt maar per richting 2x per uur een sprinter, aangevuld met 4 IC's in beide richtingen. Totaal stoppen er dus 12 treinen per uur in Schiedam en 8 treinen in Zoetermeer. Als je bedenkt dat Schiedam zo'n 4 keer zoveel reizigers haalt, dan heeft Zoetermeer 3 keer zoveel stoppende treinen per passagier 😉
Wees blij dat er nu al zoveel treinen stoppen in Zoetermeer, want op basis van de reizigersaantallen is het niet echt verdiend.
Reputatie 5
Badge

VerhaalNee, in Schiedam stopt toch echt maar per richting 2x per uur een sprinter, aangevuld met 4 IC's in beide richtingen.

Het zijn toch echt 4 sprinters per uur per richting 😉
Reputatie 5
Ah mijn fout, dacht dat ze het gedowngrade hadden, maar dat was alleen tijdelijk zo voor Delft Zuid. Niettemin nog steeds veel meer in/uitstappers per trein in Schiedam.
Reputatie 3
En in de avondspits rijden er weer 2 extra spitstreinen van Roosendaal naar Vlissingen.
Is dat omdat de reizigers in Bergen op Zoom 's avonds richting Vlissingen willen? Waarom rijdt de ochtendspitstrein niet richting Vlissingen?

Kwaliteit om kwantiteit. In Bergen op Zoom dan weliswaar minder treinen, maar wel snellere treinen naar belangrijkere bestemmingen. Ik denk dat als je het zou vragen, er veel Zoetermeerders zouden zijn die liever per richting 2x sprinter op 3 stations + 2x intercity op 1 station hebben, dan overal 4 sprinters.
De toegevoegde waarde van een derde sprinterstation is relatief klein. Er zijn genoeg Zoetermeerders met mij die destijds niet om BleiZo/Z'meer-L'land gevraagd hebben, al helemaal nu veel geplande ontwikkelingen waar het station voor bedoeld was in het gebied eromheen stil liggen. Straks hebben hooguit alleen de bewoners van de wijk Oosterheem vanaf mei 2019 er iets aan als overstapstation richting Gouda. De RandstadRail richting Den Haag is zeker leuk en aardig - het stedenbouwkundig ontwerp van Zoetermeer is er terecht of onterecht compleet om bedacht en de afgelopen 20 jaar is er heel eenzijdig op het RandstadRail project gefocust - maar daar hebben de reizigers richting Gouda en Utrecht weinig aan.

Ah mijn fout, dacht dat ze het gedowngrade hadden, maar dat was alleen tijdelijk zo voor Delft Zuid. Niettemin nog steeds veel meer in/uitstappers per trein in Schiedam.
Ik kom dan uit op 30% meer voor Schiedam C dan Zoetermeer + Z'Oost per trein. Dat is toegegeven meer, maar geen wereld van verschil. Als de verwachting van 2500 reizigers van de NS voor Z'meer-L'land uit zou komen en je telt dat er ook bij op, dan zou dat verschil verdwijnen, al lijkt het me wel optimistisch.

Reageer