beantwoord

Zoetermeer Intercity station

Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 5
Ik kom dan uit op 30% meer voor Schiedam C dan Zoetermeer + Z'Oost per trein. Dat is toegegeven meer, maar geen wereld van verschil. Als de verwachting van 2500 reizigers van de NS voor Z'meer-L'land uit zou komen en je telt dat er ook bij op, dan zou dat verschil verdwijnen, al lijkt het me wel optimistisch.
Onder dezelfde beredenering zou Almere 3 IC stops moeten krijgen.
Reputatie 5
Is dat omdat de reizigers in Bergen op Zoom 's avonds richting Vlissingen willen? Waarom rijdt de ochtendspitstrein niet richting Vlissingen?
Nee die trein is er puur om reizigers vanuit Vlissingen, Middelburg en Goes in de ochtend een snellere en rustigere verbinding te geven met de randstad. In de middag andersom. Dat die trein ook Bergen op Zoom stopt is handig voor de scholieren die vanuit Bergen op Zoom richting Roosendaal of verder naar Rotterdam reizen.
Kwaliteit om kwantiteit. In Bergen op Zoom dan weliswaar minder treinen, maar wel snellere treinen naar belangrijkere bestemmingen. Ik denk dat als je het zou vragen, er veel Zoetermeerders zouden zijn die liever per richting 2x sprinter op 3 stations + 2x intercity op 1 station hebben, dan overal 4 sprinters.
De toegevoegde waarde van een derde sprinterstation is relatief klein. Er zijn genoeg Zoetermeerders met mij die destijds niet om BleiZo/Z'meer-L'land gevraagd hebben, al helemaal nu veel geplande ontwikkelingen waar het station voor bedoeld was in het gebied eromheen stil liggen. Straks hebben hooguit alleen de bewoners van de wijk Oosterheem vanaf mei 2019 er iets aan als overstapstation richting Gouda. De RandstadRail richting Den Haag is zeker leuk en aardig - het stedenbouwkundig ontwerp van Zoetermeer is er terecht of onterecht compleet om bedacht en de afgelopen 20 jaar is er heel eenzijdig op het RandstadRail project gefocust - maar daar hebben de reizigers richting Gouda en Utrecht weinig aan.

Je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas. Zoetermeer is nou eenmaal een stad die voornamelijk gefocust is op Den Haag.

Studenten vanuit Brabant die op de HZ in vlissingen studeren hebben ook niks aan die extra spitstreinen. Veel zeeuwen zien ook liever een trein die naar Breda/Tilburg rijdt ipv de randstad. Daarnaast zullen nooit al die reizigers vanuit zoetermeer de IC gaan pakken, is namelijk niet voor iedereen voordeliger.

Daarnaast heeft zoetermeer al behoorlijk veel openbaar vervoersmogelijkheden. Steden zoals Oosterhout (nb), Waalwijk, Uden, Veghel hebben niet eens een treinverbinding. Mensen uit Zeeuws Vlaanderen kunnen zelfs niet eens zonder extra te betalen naar de rest van Nederland toe zonder door België te reizen.
Reputatie 3
Je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas. Zoetermeer is nou eenmaal een stad die voornamelijk gefocust is op Den Haag.
Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.
Reputatie 5

Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.

Ik denk dat dit sentiment alleen leeft bij Zoetermeerders. Ik geloof niet dat de inwoners van Leiden, Delft of Westland dit ook zo ervaren.
Reputatie 6

Achterhaald of niet, Zoetermeer en de Zoetermeerders is en zijn nu eenmaal sterk gericht op Den Haag: een stop van de Intercity zal er echt niet voor zorgen dat de Zoetermeerse neuzen meteen de andere kant op wijzen.

In de allereerste RandstadRail plannen was er ook tussen Zoetermeer en Rotterdam voorzien in een (snel)tram of metro, maar die werden al snel geschrapt omdat de kosten het aantal reizigers (zelfs in de meest optimistische raming) niet rechtvaardigde. Daarom rijdt er nu een bus. En om dezelfde reden is, toen NS de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn nog exploiteerden, de verbindingsboog tussen de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn langs Pijnacker richting Rotterdam (Katwijkerlaantracé) nooit verder dan de tekentafel gekomen.
Reputatie 5

Je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas. Zoetermeer is nou eenmaal een stad die voornamelijk gefocust is op Den Haag.Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.

Dat geloof ik zo. Echter Zoetermeer is zo groot geworden dankzij die visie van ambtenaren in de jaren 60. Was die visie er niet geweest dan was Zoetermeer lang niet zo groot geweest als het nu is. En zoals ik al zei, Zoetermeer heeft zeer goede verbindingen met Den Haag, verbindingen waar menig mens in Nederland jaloers op is. Zoetermeer is nogsteeds voor het grootste gedeelte gefocust op Den Haag, dat steeds meer mensen daar anders over denken geloof ik zo, maar om hoeveel mensen gaat dat? Hoeveel mensen gaan dan daadwerkelijk de trein nemen richting Utrecht? Zullen dat er 300 per dag zijn? Of 10.000? Ik denk dat dat aantal vooralsnog mee zou vallen als ik eerlijk ben.

Een voorbeeld is de trein van Vlissingen naar Roosendaal, die doet er normaliter 1:02 over, maar de spitstrein doet dit on 0:47. Scheelt 15 minuten over een afstand van zo'n 75 kilometer. Hier snap ik de extra IC. Tussen Zoetermeer en Utrecht Centraal is de reis nu zo'n 34 minuten, met overstap in Gouda. Tussen Gouda en Zoetermeer stopt de sprinter alleen op Zoetermeer-Oost. De overstap is 3 minuten. Haal je die overstap en stop op Zoetermeer Oost weg dan haal je er niet meer dan 5 minuten van die reistijd af, als het uberhaupt al 5 minuten gaat worden. Die 5 minuten gaat er niet voor zorgen dat nu ineens duizenden mensen extra de trein gaan pakken naar Utrecht.
Een overstap is gewoon minder aantrekkelijk voor veel mensen. Tevens kunnen mensen uit ypenburg en Voorburg ook eventueel in Zoetermeer overstappen.
NS had gewoon nooit het sneltrein concept moeten schrappen, want dat was inderdaad voldoende voor Zoetermeer. Echter met de downgrade van de IC en het afschaffen van de sneltrein is het echt geen overbodige luxe.
Gouda was trouwens ook geen IC station vroeger, die heeft er nu 8 per uur. Kunnen er best 2 van in Zoetermeer stoppen per uur i.p.v. Gouda.

Bergen op Zoom was trouwens vroeger al een IC stop, in de tijd dat de IC naar Vlissingen ook in Zeeland nog als IC reed.
Reputatie 5
Als je de stations van Zoetermeer, Ypenburg en Voorburg bij elkaar optelt, dan nog heb je maar de helft van de reizigers van station Gouda. En dat is nog voorzichtig ingeschat, want veel overstappende reizigers op Gouda checken niet uit/in en tellen dus niet mee.

Bergen op Zoom was vroeger een intercitystop, maar tegenwoordig de facto niet meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_intercitystations
Als je de stations van Zoetermeer, Ypenburg en Voorburg bij elkaar optelt, dan nog heb je maar de helft van de reizigers van station Gouda. En dat is nog voorzichtig ingeschat, want veel overstappende reizigers op Gouda checken niet uit/in en tellen dus niet mee.

Bergen op Zoom was vroeger een intercitystop, maar tegenwoordig de facto niet meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_intercitystations

Daarom 2 van de 8 intercity’s, dat is een kwart. Zou niemand pijn van hebben in Gouda,
Reputatie 7
Badge +3
Ach dat duurt een paar weken en dan weten ze het wel. Opzich is het in de weekenden en avonden geen overbodige luxe. Het raakt de dienstregeling nauwelijks en een 1x per half uur een sprinter is voor een stad met 130.000 inwoners veel te weinig.
Op papier lijkt 130.000 wel veel maar het overgrote deel daarvan gebruikt RandstadRail waardoor er relatief weinig treinreizigers over blijven (dat blijkt ook uit de cijfers). Je kunt de treinbediening niet los zien van de concurrentie van RandstadRail, als die er niet zou zijn was het een heel ander verhaal.

Ach dat duurt een paar weken en dan weten ze het wel. Opzich is het in de weekenden en avonden geen overbodige luxe. Het raakt de dienstregeling nauwelijks en een 1x per half uur een sprinter is voor een stad met 130.000 inwoners veel te weinig.Op papier lijkt 130.000 wel veel maar het overgrote deel daarvan gebruikt RandstadRail waardoor er relatief weinig treinreizigers over blijven (dat blijkt ook uit de cijfers). Je kunt de treinbediening niet los zien van de concurrentie van RandstadRail, als die er niet zou zijn was het een heel ander verhaal.

Je kan de Randstadrail ook als kans zien om een groot ov knooppunt te maken. Of ztmo sluiten en van ztm een IC station maken.

Het is btw voor Zoetermeer alleen maar slechter geworden de nieuwe dienstregeling. Reistijd naar Gouda en Utrecht langer (en andersom) en minder reiskeuzes. De IC vanuit Rotterdam naar Utrecht (en andersom) sluit niet meer aan op de sprinter vanuit Zoetermeer en naar Zoetermeer.
Reputatie 4
De bediening van Zoetermeer is volgens mij passend bij de vraag. 4 sprinters naar het eerste intercitystation is keurig te noemen. Als straks RandstadRail 4 is doorgetrokken naar Lansingerland wordt het oosten van Zoetermeer zelfs beter geïntegreerd in het spoorwegnet.
De bediening van Zoetermeer is volgens mij passend bij de vraag. 4 sprinters naar het eerste intercitystation is keurig te noemen. Als straks RandstadRail 4 is doorgetrokken naar Lansingerland wordt het oosten van Zoetermeer zelfs beter geïntegreerd in het spoorwegnet.

die sprinters rijden alleen overdag en doordeweeks. Savonds en in het weekend is het 2x per uur.
Reputatie 7
Badge +3
die sprinters rijden alleen overdag en doordeweeks. Savonds en in het weekend is het 2x per uur.
Ja en? Buiten de Randstad zoals rond Eindhoven rijden de sprinters in de avond en het weekend veelal om het uur.
Reputatie 4

De bediening van Zoetermeer is volgens mij passend bij de vraag. 4 sprinters naar het eerste intercitystation is keurig te noemen. Als straks RandstadRail 4 is doorgetrokken naar Lansingerland wordt het oosten van Zoetermeer zelfs beter geïntegreerd in het spoorwegnet.die sprinters rijden alleen overdag en doordeweeks. Savonds en in het weekend is het 2x per uur.

Tja, het reizigersaanbod rechtvaardigt niet meer dan 2 treinen per richting per uur in het weekend. Zolang als je hele vierzits voor jezelf hebt buiten de spits zie ik dat niet veranderd worden.
Helft van IC Gouda, helft Zoetermeer
Reputatie 7
Badge +3
Vergeet het maar, dat gaat niet gebeuren. In dat geval zou de frequentie van de sprinters gehalveerd moeten worden waardoor er veel meer reizigers gedupeerd worden.
Tamzin

Hoezo dan?
Reputatie 4
Zou je kunnen aangeven wat je bedoelt? Ik vind de reactie cryptisch.

Reageer