beantwoord

Zoetermeer Intercity station

  • 5 februari 2018
  • 94 reacties
  • 5527 Bekeken

Zodra het derde station in Zoetermeer opent, zou Zoetermeer weer intercity station worden. Met 130.000 inwoners die graag non-stop naar Utrecht willen kunnen reizen, is dat heel fijn. Dit was namelijk tot zo'n 10 jaar geleden ook het geval.
NS, per wanneer gaat dit gebeuren ?
icon

Beste antwoord door DDietzen 5 februari 2018, 23:30

Helaas krijgt Zoetermeer ook per 9 dec 2018 geen IC-stop, zo blijkt uit de adviesaanvraag dienstregeling 2019. NS heeft besloten om de Sprinters in te passen door de IC's tussen Utrecht en Gouda uit elkaar te trekken (die rijden nu 3 min achter elkaar, straks 5). Hierdoor is een IC-stop in Zoetermeer niet meer noodzakelijk, en zal deze dan ook niet plaatsvinden. Dit ondanks het feit dat de IC's tussen Utrecht en Den Haag geen zinnige aansluitingen hebben in Den Haag en dus 2-3 min extra rijtijd prima zouden kunnen slikken.
Bekijk origineel

94 reacties

Reputatie 4
Helft van IC Gouda, helft Zoetermeer
Zou je kunnen aangeven wat je bedoelt? Ik vind de reactie cryptisch.
Tamzin

Hoezo dan?
Reputatie 7
Badge +3
Helft van IC Gouda, helft Zoetermeer
Vergeet het maar, dat gaat niet gebeuren. In dat geval zou de frequentie van de sprinters gehalveerd moeten worden waardoor er veel meer reizigers gedupeerd worden.
Helft van IC Gouda, helft Zoetermeer
Reputatie 4

De bediening van Zoetermeer is volgens mij passend bij de vraag. 4 sprinters naar het eerste intercitystation is keurig te noemen. Als straks RandstadRail 4 is doorgetrokken naar Lansingerland wordt het oosten van Zoetermeer zelfs beter geïntegreerd in het spoorwegnet.die sprinters rijden alleen overdag en doordeweeks. Savonds en in het weekend is het 2x per uur.

Tja, het reizigersaanbod rechtvaardigt niet meer dan 2 treinen per richting per uur in het weekend. Zolang als je hele vierzits voor jezelf hebt buiten de spits zie ik dat niet veranderd worden.
Reputatie 7
Badge +3
die sprinters rijden alleen overdag en doordeweeks. Savonds en in het weekend is het 2x per uur.

Ja en? Buiten de Randstad zoals rond Eindhoven rijden de sprinters in de avond en het weekend veelal om het uur.
De bediening van Zoetermeer is volgens mij passend bij de vraag. 4 sprinters naar het eerste intercitystation is keurig te noemen. Als straks RandstadRail 4 is doorgetrokken naar Lansingerland wordt het oosten van Zoetermeer zelfs beter geïntegreerd in het spoorwegnet.

die sprinters rijden alleen overdag en doordeweeks. Savonds en in het weekend is het 2x per uur.
Reputatie 4
De bediening van Zoetermeer is volgens mij passend bij de vraag. 4 sprinters naar het eerste intercitystation is keurig te noemen. Als straks RandstadRail 4 is doorgetrokken naar Lansingerland wordt het oosten van Zoetermeer zelfs beter geïntegreerd in het spoorwegnet.

Ach dat duurt een paar weken en dan weten ze het wel. Opzich is het in de weekenden en avonden geen overbodige luxe. Het raakt de dienstregeling nauwelijks en een 1x per half uur een sprinter is voor een stad met 130.000 inwoners veel te weinig.Op papier lijkt 130.000 wel veel maar het overgrote deel daarvan gebruikt RandstadRail waardoor er relatief weinig treinreizigers over blijven (dat blijkt ook uit de cijfers). Je kunt de treinbediening niet los zien van de concurrentie van RandstadRail, als die er niet zou zijn was het een heel ander verhaal.


Je kan de Randstadrail ook als kans zien om een groot ov knooppunt te maken. Of ztmo sluiten en van ztm een IC station maken.

Het is btw voor Zoetermeer alleen maar slechter geworden de nieuwe dienstregeling. Reistijd naar Gouda en Utrecht langer (en andersom) en minder reiskeuzes. De IC vanuit Rotterdam naar Utrecht (en andersom) sluit niet meer aan op de sprinter vanuit Zoetermeer en naar Zoetermeer.
Reputatie 7
Badge +3
Ach dat duurt een paar weken en dan weten ze het wel. Opzich is het in de weekenden en avonden geen overbodige luxe. Het raakt de dienstregeling nauwelijks en een 1x per half uur een sprinter is voor een stad met 130.000 inwoners veel te weinig.
Op papier lijkt 130.000 wel veel maar het overgrote deel daarvan gebruikt RandstadRail waardoor er relatief weinig treinreizigers over blijven (dat blijkt ook uit de cijfers). Je kunt de treinbediening niet los zien van de concurrentie van RandstadRail, als die er niet zou zijn was het een heel ander verhaal.
Als je de stations van Zoetermeer, Ypenburg en Voorburg bij elkaar optelt, dan nog heb je maar de helft van de reizigers van station Gouda. En dat is nog voorzichtig ingeschat, want veel overstappende reizigers op Gouda checken niet uit/in en tellen dus niet mee.

Bergen op Zoom was vroeger een intercitystop, maar tegenwoordig de facto niet meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_intercitystations


Daarom 2 van de 8 intercity’s, dat is een kwart. Zou niemand pijn van hebben in Gouda,
Reputatie 5
Als je de stations van Zoetermeer, Ypenburg en Voorburg bij elkaar optelt, dan nog heb je maar de helft van de reizigers van station Gouda. En dat is nog voorzichtig ingeschat, want veel overstappende reizigers op Gouda checken niet uit/in en tellen dus niet mee.

Bergen op Zoom was vroeger een intercitystop, maar tegenwoordig de facto niet meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_intercitystations
Een overstap is gewoon minder aantrekkelijk voor veel mensen. Tevens kunnen mensen uit ypenburg en Voorburg ook eventueel in Zoetermeer overstappen.
NS had gewoon nooit het sneltrein concept moeten schrappen, want dat was inderdaad voldoende voor Zoetermeer. Echter met de downgrade van de IC en het afschaffen van de sneltrein is het echt geen overbodige luxe.
Gouda was trouwens ook geen IC station vroeger, die heeft er nu 8 per uur. Kunnen er best 2 van in Zoetermeer stoppen per uur i.p.v. Gouda.

Bergen op Zoom was trouwens vroeger al een IC stop, in de tijd dat de IC naar Vlissingen ook in Zeeland nog als IC reed.
Reputatie 5

Je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas. Zoetermeer is nou eenmaal een stad die voornamelijk gefocust is op Den Haag.Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.

Dat geloof ik zo. Echter Zoetermeer is zo groot geworden dankzij die visie van ambtenaren in de jaren 60. Was die visie er niet geweest dan was Zoetermeer lang niet zo groot geweest als het nu is. En zoals ik al zei, Zoetermeer heeft zeer goede verbindingen met Den Haag, verbindingen waar menig mens in Nederland jaloers op is. Zoetermeer is nogsteeds voor het grootste gedeelte gefocust op Den Haag, dat steeds meer mensen daar anders over denken geloof ik zo, maar om hoeveel mensen gaat dat? Hoeveel mensen gaan dan daadwerkelijk de trein nemen richting Utrecht? Zullen dat er 300 per dag zijn? Of 10.000? Ik denk dat dat aantal vooralsnog mee zou vallen als ik eerlijk ben.

Een voorbeeld is de trein van Vlissingen naar Roosendaal, die doet er normaliter 1:02 over, maar de spitstrein doet dit on 0:47. Scheelt 15 minuten over een afstand van zo'n 75 kilometer. Hier snap ik de extra IC. Tussen Zoetermeer en Utrecht Centraal is de reis nu zo'n 34 minuten, met overstap in Gouda. Tussen Gouda en Zoetermeer stopt de sprinter alleen op Zoetermeer-Oost. De overstap is 3 minuten. Haal je die overstap en stop op Zoetermeer Oost weg dan haal je er niet meer dan 5 minuten van die reistijd af, als het uberhaupt al 5 minuten gaat worden. Die 5 minuten gaat er niet voor zorgen dat nu ineens duizenden mensen extra de trein gaan pakken naar Utrecht.
Reputatie 6
Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.

Achterhaald of niet, Zoetermeer en de Zoetermeerders is en zijn nu eenmaal sterk gericht op Den Haag: een stop van de Intercity zal er echt niet voor zorgen dat de Zoetermeerse neuzen meteen de andere kant op wijzen.

In de allereerste RandstadRail plannen was er ook tussen Zoetermeer en Rotterdam voorzien in een (snel)tram of metro, maar die werden al snel geschrapt omdat de kosten het aantal reizigers (zelfs in de meest optimistische raming) niet rechtvaardigde. Daarom rijdt er nu een bus. En om dezelfde reden is, toen NS de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn nog exploiteerden, de verbindingsboog tussen de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn langs Pijnacker richting Rotterdam (Katwijkerlaantracé) nooit verder dan de tekentafel gekomen.
Reputatie 5

Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.


Ik denk dat dit sentiment alleen leeft bij Zoetermeerders. Ik geloof niet dat de inwoners van Leiden, Delft of Westland dit ook zo ervaren.
Reputatie 3
Je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas. Zoetermeer is nou eenmaal een stad die voornamelijk gefocust is op Den Haag.
Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.
Reputatie 5
Is dat omdat de reizigers in Bergen op Zoom 's avonds richting Vlissingen willen? Waarom rijdt de ochtendspitstrein niet richting Vlissingen?
Nee die trein is er puur om reizigers vanuit Vlissingen, Middelburg en Goes in de ochtend een snellere en rustigere verbinding te geven met de randstad. In de middag andersom. Dat die trein ook Bergen op Zoom stopt is handig voor de scholieren die vanuit Bergen op Zoom richting Roosendaal of verder naar Rotterdam reizen.
Kwaliteit om kwantiteit. In Bergen op Zoom dan weliswaar minder treinen, maar wel snellere treinen naar belangrijkere bestemmingen. Ik denk dat als je het zou vragen, er veel Zoetermeerders zouden zijn die liever per richting 2x sprinter op 3 stations + 2x intercity op 1 station hebben, dan overal 4 sprinters.
De toegevoegde waarde van een derde sprinterstation is relatief klein. Er zijn genoeg Zoetermeerders met mij die destijds niet om BleiZo/Z'meer-L'land gevraagd hebben, al helemaal nu veel geplande ontwikkelingen waar het station voor bedoeld was in het gebied eromheen stil liggen. Straks hebben hooguit alleen de bewoners van de wijk Oosterheem vanaf mei 2019 er iets aan als overstapstation richting Gouda. De RandstadRail richting Den Haag is zeker leuk en aardig - het stedenbouwkundig ontwerp van Zoetermeer is er terecht of onterecht compleet om bedacht en de afgelopen 20 jaar is er heel eenzijdig op het RandstadRail project gefocust - maar daar hebben de reizigers richting Gouda en Utrecht weinig aan.

Je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas. Zoetermeer is nou eenmaal een stad die voornamelijk gefocust is op Den Haag.

Studenten vanuit Brabant die op de HZ in vlissingen studeren hebben ook niks aan die extra spitstreinen. Veel zeeuwen zien ook liever een trein die naar Breda/Tilburg rijdt ipv de randstad. Daarnaast zullen nooit al die reizigers vanuit zoetermeer de IC gaan pakken, is namelijk niet voor iedereen voordeliger.

Daarnaast heeft zoetermeer al behoorlijk veel openbaar vervoersmogelijkheden. Steden zoals Oosterhout (nb), Waalwijk, Uden, Veghel hebben niet eens een treinverbinding. Mensen uit Zeeuws Vlaanderen kunnen zelfs niet eens zonder extra te betalen naar de rest van Nederland toe zonder door België te reizen.
Reputatie 5
Ik kom dan uit op 30% meer voor Schiedam C dan Zoetermeer + Z'Oost per trein. Dat is toegegeven meer, maar geen wereld van verschil. Als de verwachting van 2500 reizigers van de NS voor Z'meer-L'land uit zou komen en je telt dat er ook bij op, dan zou dat verschil verdwijnen, al lijkt het me wel optimistisch.
Onder dezelfde beredenering zou Almere 3 IC stops moeten krijgen.
Reputatie 3
En in de avondspits rijden er weer 2 extra spitstreinen van Roosendaal naar Vlissingen.
Is dat omdat de reizigers in Bergen op Zoom 's avonds richting Vlissingen willen? Waarom rijdt de ochtendspitstrein niet richting Vlissingen?

Kwaliteit om kwantiteit. In Bergen op Zoom dan weliswaar minder treinen, maar wel snellere treinen naar belangrijkere bestemmingen. Ik denk dat als je het zou vragen, er veel Zoetermeerders zouden zijn die liever per richting 2x sprinter op 3 stations + 2x intercity op 1 station hebben, dan overal 4 sprinters.
De toegevoegde waarde van een derde sprinterstation is relatief klein. Er zijn genoeg Zoetermeerders met mij die destijds niet om BleiZo/Z'meer-L'land gevraagd hebben, al helemaal nu veel geplande ontwikkelingen waar het station voor bedoeld was in het gebied eromheen stil liggen. Straks hebben hooguit alleen de bewoners van de wijk Oosterheem vanaf mei 2019 er iets aan als overstapstation richting Gouda. De RandstadRail richting Den Haag is zeker leuk en aardig - het stedenbouwkundig ontwerp van Zoetermeer is er terecht of onterecht compleet om bedacht en de afgelopen 20 jaar is er heel eenzijdig op het RandstadRail project gefocust - maar daar hebben de reizigers richting Gouda en Utrecht weinig aan.

Ah mijn fout, dacht dat ze het gedowngrade hadden, maar dat was alleen tijdelijk zo voor Delft Zuid. Niettemin nog steeds veel meer in/uitstappers per trein in Schiedam.
Ik kom dan uit op 30% meer voor Schiedam C dan Zoetermeer + Z'Oost per trein. Dat is toegegeven meer, maar geen wereld van verschil. Als de verwachting van 2500 reizigers van de NS voor Z'meer-L'land uit zou komen en je telt dat er ook bij op, dan zou dat verschil verdwijnen, al lijkt het me wel optimistisch.
Reputatie 5
Ah mijn fout, dacht dat ze het gedowngrade hadden, maar dat was alleen tijdelijk zo voor Delft Zuid. Niettemin nog steeds veel meer in/uitstappers per trein in Schiedam.
Reputatie 5
Badge

VerhaalNee, in Schiedam stopt toch echt maar per richting 2x per uur een sprinter, aangevuld met 4 IC's in beide richtingen.



Het zijn toch echt 4 sprinters per uur per richting 😉
Reputatie 5

Ik neem dan aan dat je doelt op de verhouding met het aantal reizigers, want in Schiedam en Zoetermeer stoppen per richting beiden 4x per uur een sprinter. Je kunt dan trouwens even goed concluderen dat er naar verhouding teveel sprinters in Zoetermeer stoppen en niet genoeg intercity's, oftewel: verruil gewoon een van die sprinters met een intercity, dan ben je er ook


Nee, in Schiedam stopt toch echt maar per richting 2x per uur een sprinter, aangevuld met 4 IC's in beide richtingen. Totaal stoppen er dus 12 treinen per uur in Schiedam en 8 treinen in Zoetermeer. Als je bedenkt dat Schiedam zo'n 4 keer zoveel reizigers haalt, dan heeft Zoetermeer 3 keer zoveel stoppende treinen per passagier 😉
Wees blij dat er nu al zoveel treinen stoppen in Zoetermeer, want op basis van de reizigersaantallen is het niet echt verdiend.
Reputatie 5

Bergen op Zoom is geen intercitystation. De intercities rijden daar als stoptrein omdat er geen sprinters rijden.

Station Arnemuiden heeft 500 reizigers per dag, en toch 2x per uur in iedere richting in IC, dezelfde trein als die in Bergen op Zoom rijdt. Hoe komt dit? Omdat die IC tussen Roosendaal en Vlissingen gewoon een sprinter is ondat er niks anders rijdt. Je vergelijking gaat dus ook niet op helaas.
De reizigers in Bergen op Zoom kunnen stappen op een trein richting Roosendaal die daarna als intercity rijdt naar Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Holland Spoor, Leiden, Haarlem, Amsterdam, zonder overstap. Dat is een prachtige verbinding. Het feit dat er in de ochtend twee extra spitstreinen per uur rijden richting Roosendaal en niet richting Vlissingen, laat wel zien welke richting het bij deze lijn om gaat. Hoe de treinen nou wel of niet eigenlijk zouden moeten heten ter hoogte van Bergen op Zoom doet hier weinig toe. Als Zoetermeer iets vergelijkbaar had gehad maar het had een sprinter geheten, had je mij alsnog niet gehoord.

En in de avondspits rijden er weer 2 extra spitstreinen van Roosendaal naar Vlissingen.

Daarnaast als je toch gaat vergelijken: zoetermeer heeft 4 treinen per uur in beide richtingen, bergen op zoom 2 (plus 4 treinen extra per dag). Daarnaast heeft zoetermeer 2 tramverbindingen die meerdere malen per uur richting den haag rijden. Om maar niet te beginnen over het feit dat zoetermeer binnenkort een 3e station krijgt en bergen op zoom er alsnog maar 1 heeft?

Er zijn overigens nog wel meer dingen niet eerlijk volgens jouw redenatie. Waarom heeft de brandweer van bergen op zoom (51.000 inwoners) een 24/7 bezetting van minimaal 8 man op de kazerne en heeft de brandweer van zaandam (75.000 inwoners) alleen overdag een beroepsbezetting en in de nacht niet? Waarom heeft de stad steenbergen (13.000 inwoners) geen ambulancepost en staat er in het dorp dinteloord (6.000 inwoners) een ambulancepost die 24/7 bemand is?
Reputatie 3
Dit allemaal gezegd hebbende geef ik wel toe dat de directe omgevingingen van het station en de matige OV-knooppuntfunctie goede tegenargumenten zijn voor een intercity stop in de huidige situatie (sowieso is het gebied rond het station wat mij betreft rijp voor grondige herontwikkeling ongeacht wel/niet inercity's).

Persoonlijk ga ik er niet veel last van hebben, want het is niet mijn dagelijkse traject. Ik vind het alleen jammer om te zien dat mijn oude stad er na de afschaffing van de sneltrein in 2006 wéér op achteruit gaat.

Maar goed, Zoetermeer-Lansingerland komt er eenmaal aan en er gaan nu ook eenmaal geen intercity's op Zoetermeer stoppen. Het zij zo. Als de overstap op Gouda bij 4 minuten blijft, en Zoetermeer Oost zou worden opgeheven, zou ik er ook prima mee kunnen leven.

Reageer