beantwoord

Zoetermeer Intercity station

• 5 februari 2018
  • 94 reacties
  • 5683 Bekeken

Zodra het derde station in Zoetermeer opent, zou Zoetermeer weer intercity station worden. Met 130.000 inwoners die graag non-stop naar Utrecht willen kunnen reizen, is dat heel fijn. Dit was namelijk tot zo'n 10 jaar geleden ook het geval.
NS, per wanneer gaat dit gebeuren ?
icon

Beste antwoord door DDietzen 5 februari 2018, 23:30

Helaas krijgt Zoetermeer ook per 9 dec 2018 geen IC-stop, zo blijkt uit de adviesaanvraag dienstregeling 2019. NS heeft besloten om de Sprinters in te passen door de IC's tussen Utrecht en Gouda uit elkaar te trekken (die rijden nu 3 min achter elkaar, straks 5). Hierdoor is een IC-stop in Zoetermeer niet meer noodzakelijk, en zal deze dan ook niet plaatsvinden. Dit ondanks het feit dat de IC's tussen Utrecht en Den Haag geen zinnige aansluitingen hebben in Den Haag en dus 2-3 min extra rijtijd prima zouden kunnen slikken.
Bekijk origineel

94 reacties

Reputatie 3
Het inwoneraantal is niet relevant voor het laten stoppen van een IC op een station, wel het aantal in-en uitstappers. En in Zoetermeer zijn dat er te weinig.
Het blijft waanzinnig dat een stad met 130.000 geen IC stop heeft. Volgens mij de grootse stad in Nederland die er geeneen heeft
Station Zoetermeer heeft nog geen 5500 in-en uitstappers per dag, dus waarom zou hier dan ook nog een intercity moeten stoppen.

Dat kunnen er dan zomaar meer worden . Bovendien blijft het een feit dat het de 3e stad van zuid Holland is, waar savonds en in het weekend maar 1x per half uur een sprinter stopt.
Reputatie 5

Op Rotterdam Alexander heb je 3,5 keer zoveel reizigers als in Zoetermeer... Echt niet te vergelijken.Zelfde vraag. Hoe komt dat, denk je?

Dat komt omdat Rotterdam Alexander een drukker knooppunt is dan Zoetermeer. Een sneltram en een paar buslijnen zoals in Zoetermeer is wat anders dan een verbinding met het drukste en grootste metronetwerk van Nederland.

Toen Schiedam Centrum een paar jaar geleden een upgrade kreeg naar echt intercity station, viel de groei van reizigers wel mee (iets van 10%), dus dat is maar een kleine factor.
Reputatie 3
Tussen Rotterdam Centraal en Gouda rijdt buiten de spits slechts twee maal per uur een stoptrein. Tussen Den Haag Centraal en Gouda is dat vier maal per uur. Waarom zou dat zijn? En in de nieuwe dienstregeling heb je vanuit Zoetermeer een overstap van 4 minuten op station Gouda op de IC naar Utrecht Centraal. Prima toch.
Reputatie 3
Bergen op Zoom is geen intercitystation. De intercities rijden daar als stoptrein omdat er geen sprinters rijden.

Station Arnemuiden heeft 500 reizigers per dag, en toch 2x per uur in iedere richting in IC, dezelfde trein als die in Bergen op Zoom rijdt. Hoe komt dit? Omdat die IC tussen Roosendaal en Vlissingen gewoon een sprinter is ondat er niks anders rijdt. Je vergelijking gaat dus ook niet op helaas.

De reizigers in Bergen op Zoom kunnen stappen op een trein richting Roosendaal die daarna als intercity rijdt naar Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Holland Spoor, Leiden, Haarlem, Amsterdam, zonder overstap. Dat is een prachtige verbinding. Het feit dat er in de ochtend twee extra spitstreinen per uur rijden richting Roosendaal en niet richting Vlissingen, laat wel zien welke richting het bij deze lijn om gaat. Hoe de treinen nou wel of niet eigenlijk zouden moeten heten ter hoogte van Bergen op Zoom doet hier weinig toe. Als Zoetermeer iets vergelijkbaar had gehad maar het had een sprinter geheten, had je mij alsnog niet gehoord.

Driebergen-Zeist en bijv. Veenendaal-De Klomp zijn ook geen 'intercitystations' volgens de vertrekstaten. Er stoppen wel intercity's, alleen niet allemaal. Het zijn gedeeltelijke intercitystations. De status van Veenendaal-De Klomp is wankel, maar Van Driebergen-Zeist heeft de NS voor zover ik weet gezegd dat het "in de lijn der verwachting ligt" dat ook in de beoogde tienminuten dienstregeling er intercity's zullen zijn die dit station aandoen.
Bij Assen gaat het alleen om de 'super-intercity' Randstad-Groningen waar ze binnenkort proeven mee willen doen die Assen en Lelystad overslaat, er blijven normale intercity's stoppen op Assen.
Alphen aan den Rijn is misschien bij nader inzien functioneel gezien inderdaad minder vergelijkbaar.

In Schiedam stoppen 8x per uur intercity's (4 per richting), ofwel 1 per 2700 in- uitstappers ongeveer. Pas diezelfde verhouding toe op Zoetermeer en Z'meer Oost bij elkaar en je komt uit op ongeveer 3 intercity's per uur totaal. Een gedeeltelijke intercitydienst met 2x per uur, of desnoods 1x richting Gouda/Utrecht, is dan niet geheel onredelijk. Het zou al veel schelen.
Badge +3
Veenendaal-De Klomp (Klp) is gewoon een buitenbeentje dus.

Zodra de sprinter Utrecht - Arnhem weer terug komt zal daar echt geen intercity meer stoppen, vermoed ik zomaar.

Op zich is dat wel een optie, als de intercity's op Driebergen-Zeist op de lijst staan om geschrapt te worden?
Reputatie 5

Je kan nooit iedereen tevreden stellen helaas. Zoetermeer is nou eenmaal een stad die voornamelijk gefocust is op Den Haag.Steeds meer Zoetermeerders beginnen dat eenzijdige gefocus op Den Haag ten koste van andere steden in de omgeving - een visie van ambtenaren in de jaren '60 - achterhaald te vinden. Een intercitystop op Zoetermeer was een mooi begin geweest om dat tij engiszins te keren. Dat 'ie ondanks een extra stop op weg naar Gouda nog steeds niet komt, is dan ook teleurstellend.

Dat geloof ik zo. Echter Zoetermeer is zo groot geworden dankzij die visie van ambtenaren in de jaren 60. Was die visie er niet geweest dan was Zoetermeer lang niet zo groot geweest als het nu is. En zoals ik al zei, Zoetermeer heeft zeer goede verbindingen met Den Haag, verbindingen waar menig mens in Nederland jaloers op is. Zoetermeer is nogsteeds voor het grootste gedeelte gefocust op Den Haag, dat steeds meer mensen daar anders over denken geloof ik zo, maar om hoeveel mensen gaat dat? Hoeveel mensen gaan dan daadwerkelijk de trein nemen richting Utrecht? Zullen dat er 300 per dag zijn? Of 10.000? Ik denk dat dat aantal vooralsnog mee zou vallen als ik eerlijk ben.

Een voorbeeld is de trein van Vlissingen naar Roosendaal, die doet er normaliter 1:02 over, maar de spitstrein doet dit on 0:47. Scheelt 15 minuten over een afstand van zo'n 75 kilometer. Hier snap ik de extra IC. Tussen Zoetermeer en Utrecht Centraal is de reis nu zo'n 34 minuten, met overstap in Gouda. Tussen Gouda en Zoetermeer stopt de sprinter alleen op Zoetermeer-Oost. De overstap is 3 minuten. Haal je die overstap en stop op Zoetermeer Oost weg dan haal je er niet meer dan 5 minuten van die reistijd af, als het uberhaupt al 5 minuten gaat worden. Die 5 minuten gaat er niet voor zorgen dat nu ineens duizenden mensen extra de trein gaan pakken naar Utrecht.
Reputatie 4

De bediening van Zoetermeer is volgens mij passend bij de vraag. 4 sprinters naar het eerste intercitystation is keurig te noemen. Als straks RandstadRail 4 is doorgetrokken naar Lansingerland wordt het oosten van Zoetermeer zelfs beter geïntegreerd in het spoorwegnet.die sprinters rijden alleen overdag en doordeweeks. Savonds en in het weekend is het 2x per uur.

Tja, het reizigersaanbod rechtvaardigt niet meer dan 2 treinen per richting per uur in het weekend. Zolang als je hele vierzits voor jezelf hebt buiten de spits zie ik dat niet veranderd worden.
Helft van IC Gouda, helft Zoetermeer
Tamzin

Hoezo dan?
Reputatie 7
Vanaf eind 2018. Er zal dan nog altijd een stop op Gouda zijn, dus non stop naar Utrecht zal niet lukken
Het is natuurlijk waanzin treinen Den Haag-Enschede in de spits te gaan versterken alleen voor het stukje Den Haag-Zoetermeer. Onzinnig inefficiënt.
En ik maar denken dat het jouw paradepaardje was dat reizigers op korte trajecten geen zitplaatsen hoefden te krijgen? 🆒 Den Haag - Zoetermeer is minder dan een kwartier, hier plant de NS dus op staanplaatsen, terwijl Den Haag - Gouda langer dan een kwartier is en dus op zitplaatsen gepland zou moeten worden. Overigens is het aantal intercity's dat 's ochtends tussen Gouda en Den Haag zat volledig bezet is op een hand te tellen.
Reputatie 4
Vroeger stopten alle IC's ook op station Voorburg. Hier stapten veel forenzen over op de tram om Den Haag in te reizen. Hierdoor ontliepen ze het drukke Den Haag Centraal. Omdat het station later verhoogd werd aangelegd en het document waarin de IC stop vastlag alleen maar een verplichting was als het station op Voorburgs grondgebied lag, werd deze IC-stop eruit gehaald. Dit veroorzaakte ook de uiteindelijke opheffing van de tramlijn 10 die er reed.

De dagtoevoegers 2000 en 2800 rijden (naar verluidt, ik reis er zelf bijna nooit) toch al vaak met overcapaciteit, die kunnen dan zeker een bons forenzen opvangen.
De 2000 Utrecht-Gouda-Den Haag rijdt niet met overcapaciteit. Er zijn zelfs in de spits maar 3 dubbeldekstreinen, de rest is gewoon nog het veel drukkere enkeldesks net als de IC Den Haag-Amersfoort-Enschede. De IC 2800 Utrecht-Gouda-Rotterdam, welke niet langs Zoetermeer komt, is wel aardig in de overcapaciteit, maar dit zal ook komen door de groot aangemeete IC's Leeuwarden/Groningen-Utrecht-Rotterdam die hier rijden.
Reputatie 6
Ook na het omhoog brengen van station Voorburg lag het nog in de gemeente Voorburg (tegenwoordig Leidschendam-Voorburg) en in de eerste jaren na het omhoogbrengen heeft de Intercity er nog een tijdje gestopt.

Op loopafstand van station Voorburg lagen destijds (net over de gemeentegrens in Den Haag) grote kantoren en werklocaties, en waarschijnlijk waren het die, die een Intercitystop rechtvaardigden.

Tramlijn 10 is opgeheven omdat die voor het overgrote deel de route deelde met andere tramlijnen en op het stukje Voorburg Station - Rijswijk Herenstraat ook veel bussen rijden.
Laat dan de IC desnoods in het weekend en 's avonds in Ztm stoppen.

En daarmee wordt een tweede Almere Buiten geboren. Er zullen weer volop machinisten zijn die deze onregelmatigheid niet kunnen verwerken en vergeten te stoppen.
Reputatie 3
Station Zoetermeer heeft nog geen 5500 in-en uitstappers per dag, dus waarom zou hier dan ook nog een intercity moeten stoppen.

Laat dan de IC desnoods in het weekend en 's avonds in Ztm stoppen.En daarmee wordt een tweede Almere Buiten geboren. Er zullen weer volop machinisten zijn die deze onregelmatigheid niet kunnen verwerken en vergeten te stoppen.

Ach dat duurt een paar weken en dan weten ze het wel. Opzich is het in de weekenden en avonden geen overbodige luxe. Het raakt de dienstregeling nauwelijks en een 1x per half uur een sprinter is voor een stad met 130.000 inwoners veel te weinig.
Reputatie 3
@DM87
Je hebt het steeds over het inwonertal van Zoetermeer, maar dat zegt niets over het aantal in-en uitstappende reizigers op een station. Station Harderwijk heeft ongeveer een gelijk aantal in-en uitstappers en daar wonen 47.000 mensen.
Reputatie 4
En zo zit het ook. Vergeleken met andere stations vind ik het aantal reizigers altijd wel meevallen als ik stop in Zoetermeer, zeker 's-avonds. Dit zal zeker ook te maken hebben met de tram richting Den Haag welke in Zoetermeer zelf ook haltes heeft dichter bij de mogelijke klanten waar over gesproken wordt. Zelf neem ik ook als het kan de eerste sprinter vanuit Leiden richting Den Haag. Deze zit ook altijd aardig vol. Als je daarbij meeneemt dat deze eerste trein pas om 6.08 aankomt is dat ook wel te begrijpen. Een eerdere sprinter zou ook extra reizigers trekken. Maar of dit genoeg is voor een extra inzet? Dat is hetzelfde probleem dat Zoetermeer heeft. In de spits zou een extra stop misschien z'n nut hebben, daarbuiten is het geld weggooien. Overdag rijden er al 4 sprinters en het is een stukje van 12 min, wat een extra stop eigenlijk nutteloos maakt. Zeker als je bedenkt dat de aansluitingen in Den Haag eigenlijk in eerste instantie beter moeten. Als de IC (ik spreek dus over die van .37/.38 die na 8 uur wel rijdt) aan komt rijden veel bussen en treinen (spr. Ledn .39) vaak al weg omdat de aansluitingen in Den Haag slecht geregeld zijn.
En zo zit het ook. Vergeleken met andere stations vind ik het aantal reizigers altijd wel meevallen als ik stop in Zoetermeer, zeker 's-avonds. Dit zal zeker ook te maken hebben met de tram richting Den Haag welke in Zoetermeer zelf ook haltes heeft dichter bij de mogelijke klanten waar over gesproken wordt. Zelf neem ik ook als het kan de eerste sprinter vanuit Leiden richting Den Haag. Deze zit ook altijd aardig vol. Als je daarbij meeneemt dat deze eerste trein pas om 6.08 aankomt is dat ook wel te begrijpen. Een eerdere sprinter zou ook extra reizigers trekken. Maar of dit genoeg is voor een extra inzet? Dat is hetzelfde probleem dat Zoetermeer heeft. In de spits zou een extra stop misschien z'n nut hebben, daarbuiten is het geld weggooien. Overdag rijden er al 4 sprinters en het is een stukje van 12 min, wat een extra stop eigenlijk nutteloos maakt. Zeker als je bedenkt dat de aansluitingen in Den Haag eigenlijk in eerste instantie beter moeten. Als de IC (ik spreek dus over die van .37/.38 die na 8 uur wel rijdt) aan komt rijden veel bussen en treinen (spr. Ledn .39) vaak al weg omdat de aansluitingen in Den Haag slecht geregeld zijn.

Hoeveel zou het extra kosten ? De trein rijdt er al langs en trein is misschien een minuut later in Den Haag dus omlopen blijven in tact. Ik denk dat een intercity een heleboel extra reizigers zou trekken. Ook al is een overstap in Gouda een kleine moeite, weet ik zeker dat het sommige mensen afschrikt de trein te pakken.
@DM87
Je hebt het steeds over het inwonertal van Zoetermeer, maar dat zegt niets over het aantal in-en uitstappende reizigers op een station. Station Harderwijk heeft ongeveer een gelijk aantal in-en uitstappers en daar wonen 47.000 mensen.

Die reizigers komen vanzelf wel dan. Bovendien is een inwoner aantal echt wel relevant. In elk ander Europees land zou een stad van die grootte een IC station zijn, ongeacht reizigers.
De stroomkosten zullen in elk geval enorm stijgen als je een IC laat stoppen op het punt waar deze net op volle snelheid (130) rijdt.
Een IC welke doorrijdt te Zoetermeer verbruikt namelijk door uitrijden helemaal geen stroom meer tussen Zoetermeer en Den Haag.
Weer optrekken vanaf Zoetermeer zal dus een fors kostenplaatje opleveren.

Verder kan 3 minuten later binnenkomen al flinke gevolgen hebben voor de personeelsdiensten welke op de minuut gepland worden.
Badge +3
Ik ben in deze discussie op Twitter beland, waarin je dus niet meer 5 keer maar slechts 2 keer per uur van Den Haag HS naar Amsterdam kunt?

Het punt is dat is dus naar Amsterdam moet en niet naar Brussel. Sowieso is overstappen ongewenst gezien ik werk in de trein en bijna 15 jaar 5 keer per uur een directe verbinding heb gehad.

Omdat ik geen ander zinnig topic weet (en er ook geen nieuw topic aan wil wagen) post ik het maar hier.

Tis toch gek dat de twee na grootste stad een steeds slechtere verbinding krijgt?

Heb verwezen naar dit topic, dus wellicht heeft Anthony daar wat aan, of kan stoom afblazen.
Wat heeft dit nu met Zoetermeer te maken ?
Mooi voorbeeld van topicvervuiling.

Reageer