beantwoord

zondagsdiensten - waarom bestaan deze nog steeds?

• 27 februari 2020
  • 14 reacties
  • 442 Bekeken

Waarom rijdt de NS anno 2020, in de huidig 24 uurseconomie, nog steeds zondagsdiensten? Iedere zondag kan ik steevast niet op mijn werk komen om 06.45 uur. Personeel van de NS die ik hiernaar heb gevraagd, weten zelf ook niet waarom. 

icon

Beste antwoord door Danny NS 27 februari 2020, 20:32

Hoi Spoorstaaf,

Bij vraag hoort aanbod zolang die vraag dusdanig is dat het de moeite waard is om aan te bieden. We kunnen er niet om heen dat de zondag ochtend de rustigste ochtend van de week is, daarvoor is gekozen voor minder treinen in de ochtend of treinen die later starten. Dit is overigens per traject verschillend.

Uiteraard zijn er mensen die op zondag vroeg moeten beginnen, ik werk zelf geregeld om 7 uur op een zondag. Echter is de vraag niet dusdanig dat we hier een trein voor laten rijden. 

Bekijk origineel

14 reacties

Hoi Spoorstaaf,

Bij vraag hoort aanbod zolang die vraag dusdanig is dat het de moeite waard is om aan te bieden. We kunnen er niet om heen dat de zondag ochtend de rustigste ochtend van de week is, daarvoor is gekozen voor minder treinen in de ochtend of treinen die later starten. Dit is overigens per traject verschillend.

Uiteraard zijn er mensen die op zondag vroeg moeten beginnen, ik werk zelf geregeld om 7 uur op een zondag. Echter is de vraag niet dusdanig dat we hier een trein voor laten rijden. 

Reputatie 5
Badge

Minder inkomsten EN veel hogere uitgaven vanwege extra loontoeslag op die uren. En zelfs daarmee is het nog een hele toer mensen te vinden die dan willen werken. En er is beslist geen universele 24-hr economy in NL. Nog erger: als je een baan hebt waar je om bvb 6.00 of nog eerder dient te beginnen vis je vrijwel altijd buiten de trein. Voor S´hol, waar een zeer groot deel v.h. personeel met wisseldiensten juist om 5.55 er dient te zijn, zijn speciale afspraken gemaakt, die dan echter bij zo ongeveer elke dienstregelingwzg. weer niet bekend blijken te zijn bij NS.

In de beide ons omringende buitenlanden, die een veel minder ontwikkelde 24-hr econ. hebben, is dit echter raarmaarwaar, veel minder het geval en biedt men vanaf rond 6.00 ook op ZO volop treintjes aan.

Badge

Waarom zou het een hele toer zijn om mensen te vinden die vroeger willen werken op zondag?  Voor ons bij de NS maakt het helemaal niet uit hoe laat je op zondag nu moet beginnen.  Aangezien we altijd al ook in het weekend werken in roulatie is een weekend dag voor ons ook een gewone werkdag dus daar zal het echt niet aan liggen.

Maar het moet inderdaad wel gewoon rendabel zijn om te rijden op de tijdstippen.

Overigens heb ik nog nooit gehoord dat er problemen zijn bij de nieuwe dienstregeling dat er opeens vroege treinen naar Schiphol zijn verdwenen uit de dienstregeling, sterker nog vanaf Almere is er zelfs een iets vroegere trein bijgekomen naar Schiphol sinds december 2019.

Er is een vraag, maar geen aanbod. Hoelang is het geleden dat hier een inventarisatie over gehouden is? De argumenten die u aanhaalt zijn echt flauwekul. Zondagsdiensten zijn niet meer van deze tijd. Beetje met je tijd meegaan, kom op!

Reputatie 7
Badge +3

Voor mensen met onregelmatige werktijden is het Nederlandse OV niet bepaald een feestje. Ook op “werkdagen” begint het OV in Nederland veel later te rijden dan in bijvoorbeeld België en Duitsland. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het op zondag zo mogelijk nog armetieriger is. 

Het Nederlandse OV is er vooral voor kantoormensen, scholieren en studenten. Andere sectoren zijn aangewezen op andere vervoersvormen.

Reputatie 7

Ik werk onregelmatig, ook in weekend en op feestdagen. Ook veel op de late avonden. Af en toe is het nemen van de trein inderdaad een probleem. Ik moet dan schipperen met tijd of dienst ruilen (heb geen auto). Even terzijde: niet alleen per trein kan het lastig zijn. Met de bus is nog moeilijker. Probeer in Breda maar eens een bus te vinden op zon- en feestdagen voor 9.00 uur. Dat komt pas een beetje op gang rond 9.30. Dan merk je wel dat je niet in de Randstad woont met nachttreinen enz. Verder: geen aanbod op vroege ochtenden of zeer late avonden betekent ook dat veel mensen een auto (moeten) aanschaffen of (moeten) behouden. En als je die dan toch hebt laten velen het OV maar links liggen. Ook al om de tijd die een totale OV-reis kan kosten op zondagen. De auto wint glansrijk.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom rijdt de NS anno 2020, in de huidig 24 uurseconomie, nog steeds zondagsdiensten? Iedere zondag kan ik steevast niet op mijn werk komen om 06.45 uur. Personeel van de NS die ik hiernaar heb gevraagd, weten zelf ook niet waarom. 

Ik denk dat je de verkeerde vraag hebt gesteld. Je had beter kunnen vragen: waarom beginnen de treindiensten in Nederland op zondag uren later dan in andere landen zoals België of Duitsland?

Nu was het voor de moderatoren een inkoppertje, want natuurlijk rijdt NS op zowel zaterdag als zondag een andere dienst dan doordeweeks omdat er dan minder reizigers zijn.

Badge

En om Nederland al een echte 24-uurs economie te noemen gaat wel heel ver, we staan pas aan het begin van zo'n economie want heel veel is nog steeds beperkt tot de zgn. kantooruren.

En nogmaals, kijk eens in de vroegste treinen op zondag hoeveel mensen daar nu mee reizen, we rijden dan in de kleinste samenstelling en nog hebben we meer lege stoelen dan reizigers in de trein.

En aangezien de NS niet gesubsidieerd is zullen de baten de kosten moeten dekken.

Reputatie 7
Badge +3

En nogmaals, kijk eens in de vroegste treinen op zondag hoeveel mensen daar nu mee reizen, we rijden dan in de kleinste samenstelling en nog hebben we meer lege stoelen dan reizigers in de trein.

Dat houd je altijd bij het opstarten en heb je ook op doordeweekse dagen. Immers er zijn nog geen reizigers die van verder komen.

Ik denk persoonlijk wel dat NS eens zou moeten kijken naar het gelijk trekken van de zaterdag- en zondagdienst. Ik heb de indruk dat het op zaterdag links en rechts wel wat minder kan en op zondag wel wat meer. Omdat de zondagsrust op zijn retour is, is het verschil in reizigersaanbod veel kleiner geworden.

Badge

Dat houd je altijd bij het opstarten en heb je ook op doordeweekse dagen. Immers er zijn nog geen reizigers die van verder komen.

Nou op de doordeweekse dagen rijden de eerste treinen die bij onze standplaats starten met veel meer reizigers dan de eerste treinen op zondag.

Reputatie 7

Op zondagochtend bewust met de kleinste samenstelling lees ik. Waarom dan ook niet met de kleinste samenstelling op maandagavond 23.00 uur? Dan zit ik ook weleens in de trein: vaak lang en heel erg leeg.

Reputatie 3

Op zondagochtend bewust met de kleinste samenstelling lees ik. Waarom dan ook niet met de kleinste samenstelling op maandagavond 23.00 uur? Dan zit ik ook weleens in de trein: vaak lang en heel erg leeg.

Omdat die stellen naar een emplacement toe moeten waar ze gecontroleerd en gereinigd kunnen worden

En om Nederland al een echte 24-uurs economie te noemen gaat wel heel ver, we staan pas aan het begin van zo'n economie want heel veel is nog steeds beperkt tot de zgn. kantooruren.

Nederland is zeker nog geen 24-uurseconomie te noemen zodra de laatste supermarkt om 10 uur dicht gaat, de “nachtwinkel” om 2 uur, en de McDonalds vaak rond drieën.

Badge

Het materieel wordt  aangepast aan het verwachte aantal reizigers, echter zijn er ook treinstellen die in de nacht elders moeten zijn voor de opstart de volgende dag en deze worden dan in de laatste ritten overgebracht naar de juiste locatie voor de dagstart.  Soms gebeurt dit overdag ook wel eens bv na een verstoring en dan wordt zo’n treinstel in opzending meegegeven.  Dit houdt in dat het treinstel wel aan de trein vast zit maar dat er geen reizigers in dit trenstel kunnen instappen.

Reageer