Zwijndrecht - Breda

• 21 oktober 2016
  • 29 reacties
  • 584 Bekeken

Beste NS, ik reis dagelijks tussen Zwijndrecht en Breda. In die trein zitten ook veel reizigers vanuit Barendrecht en de stations daarvoor. Nu blijkt dat in de nieuwe dienstregeling deze rechtstreekse verbinding is komen te vervallen. En nu komt het.....de reden is (volgens jullie eigen informatie) dat alleen op deze manier de Sprinter-verbinding tussen Dordrecht en Den Bosch gerealiseerd kon worden. Dat vind ik echt waanzin, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat de reisbehoefte Dordrecht - Den Bosch per Sprinter groter is dan de reisbehoefte Barendrecht/Zwijndrecht Breda. Ik neem aan dat hier veel klachten over zullen komen. De Sprinters Den Haag - Breda/Roosendaal zijn altijd één van de drukste Sprinters in deze regio.

29 reacties

Reputatie 6
Badge
Dit wordt gedaan aangezien de NS dat materieel beter wilt gaan inzetten. Zo gaan de sprinters niet verder dan Dordrecht, en moet je daar wachten op een aansluitende sprinter. Ook komt er 1x per uur (!) een Intercity van Dordrecht naar Breda. Die zou je kunnen gebruiken. Ook ik ben het met je eens dat het waanzin is.
Voor vrijwel alle reizigers op dit traject geldt dat ze deze trein nemen om niet te hoeven overstappen. Helaas gaat dat niet meer lukken.
Reputatie 3
Ook leuk is de verbinding tussen bijv. Oudenbosch en Rotterdam Lombardijen in het weekend.
Nu rechtstreeks in 37 minuten
Straks 68 minuten met een overstap in Dordrecht van 30 minuten. Je ziet net de aansluitende trein wegrijden.
Inderdaad @Schraper dit zijn nou de precies de gevallen die ik bedoel. Ik denk dat veel mensen gebruik maken van dit gehele Sprinter-traject en die zijn nu allemaal de pineut. En dat allemaal om een Sprinter te kunnen realiseren van Dordrecht naar Den Bosch. Maak dat de kat wijs. Hier spelen andere belangen....
Dit wordt gedaan aangezien de NS dat materieel beter wilt gaan inzetten. Zo gaan de sprinters niet verder dan Dordrecht, en moet je daar wachten op een aansluitende sprinter. Ook komt er 1x per uur (!) een Intercity van Dordrecht naar Breda. Die zou je kunnen gebruiken. Ook ik ben het met je eens dat het waanzin is.

Helaas is de nieuwe dienstregeling zo gemaakt dat die Intercity vanuit Dordt precies wegrijdt als de Sprinter vanuit Zwijndrecht aankomt. Echt waar, wie verzint dit!
Reputatie 6
Badge
Het kan nog leuker: als je dan van Dordrecht eindelijk in Breda terecht gekomen bent en je wilt verder naar Eindhoven, mag je 16 minuten wachten op je aansluiting. Nu zijn dit nog 0 minuten 😞
Reputatie 4
Beste NS, ik reis dagelijks tussen Zwijndrecht en Breda. In die trein zitten ook veel reizigers vanuit Barendrecht en de stations daarvoor. Nu blijkt dat in de nieuwe dienstregeling deze rechtstreekse verbinding is komen te vervallen. En nu komt het.....de reden is (volgens jullie eigen informatie) dat alleen op deze manier de Sprinter-verbinding tussen Dordrecht en Den Bosch gerealiseerd kon worden. Dat vind ik echt waanzin, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat de reisbehoefte Dordrecht - Den Bosch per Sprinter groter is dan de reisbehoefte Barendrecht/Zwijndrecht Breda. Ik neem aan dat hier veel klachten over zullen komen. De Sprinters Den Haag - Breda/Roosendaal zijn altijd één van de drukste Sprinters in deze regio.
Er is een hele andere reden. Momenteel rijden de sprinters uit Den Haag tot Breda en die Utrecht tot Breda. Beide treinen hebben hetzelfde probleem: bezuiden Dordrecht en bezuiden Den Bosch zijn ze veel minder bezet dan benoorden beide plaatsen. Daarom worden de twee huidige diensten omgezet in drie nieuwe: Den Haag-Dordrecht, Dordrecht-Den Bosch en Den Bosch-Utrecht. Een en ander leidt tot een veel efficiënter materieelgebruik omdat tussen Dordrecht en Den Bosch kortere treinen ingezet kunnen worden dan nu het geval is.
Reputatie 3
@ IkSpoor,

Is het doel van NS het efficiënt rijden van treinen of voor het zo snel en comfortabel mogelijk vervoeren van haar klanten ?
Ik hoop toch het laatste.
Reputatie 4
@schraper
Beide. Het is niet de bedoeling met treinen te gaan rijden die voor driekwart leeg zijn. NS krijgt geen subsidie dus daar kunnen ze niet aan beginnen tenzij jij bereid bent een flinke extra tariefsverhoging te betalen.
Mijn ervaring is dat er juist veel mensen reizen tussen de Sprinter stations voor Dordrecht (dus R'dam Lombardijen, Barendrecht en Zwijndrecht) en beneden Dordrecht (Breda en Roosendaal). Deze grote groep forensen worden dus flink benadeeld. En bovendien, efficiency een punt is dan blijf ik erbij dat een Sprinter van Dordrecht naar Den Bosch straks zo goed als leeg gaat zijn. Wie kiest ee tenslotten voor een Sprinter als je op dat traject ook een IC kan pakken?!
Reputatie 7
Tussen Dordt en Roosendaal/Breda heb ik nog nooit een trein meer als halfvol gezien.. dus ik snap best dat ze met minder materieel willen gaan rijden..
Tussen Dordt en Roosendaal/Breda heb ik nog nooit een trein meer als halfvol gezien.. dus ik snap best dat ze met minder materieel willen gaan rijden.. Nou de trein in de ochtendspits is vol. De trein van Dordrecht Zuid naar Breda v 7:56 is dermate vol dat er straks door te verwachten extra reizigers er in Dordrecht Zuid geen zitplaats meer beschikbaar is. Althans als er dan nog steeds met 1 treinstel wordt gereden.
En van een trein in de dal uren die 10 minuten stil blijft staan in Lage Zwaluwe waardoor alle aansluitingen verloren gaan is een lage bezetting een logisch gevolg.
Tsja, dat is dan een kwestie van perceptie, want de reizigers ervaren dat toch echt anders. Het gaat mij overigens niet alleen om de hoeveelheid materieel (overigens ook heel belangrijk), maar vooral de directe verbinding Den Haag/Breda die verdwijnt.
Zoals ook al elders aangegeven, deze verbinding heeft slechts tijdelijk bestaan, vroeger en waarschijnlijk in de toekomst opnieuw (zo waren wel de plannen) reed er een sneltrein hier. Deze rijdt dan tussen Breda en Dordrecht als stoptrein, om vervolgens als intercity door te rijden richting Leiden en verder naar of Haarlem-Amsterdam of Schiphol-Amsterdam/Almere. Dat men dit niet nu gelijk al doet zal er maken kunnen hebben met dat de dienstregeling 2017 in veel opzichten een tussenfase is in afwachting van de elke 10 minuten een trein dienstregeling.
Zoals ook al elders aangegeven, deze verbinding heeft slechts tijdelijk bestaan, vroeger en waarschijnlijk in de toekomst opnieuw (zo waren wel de plannen) reed er een sneltrein hier. Deze rijdt dan tussen Breda en Dordrecht als stoptrein, om vervolgens als intercity door te rijden richting Leiden en verder naar of Haarlem-Amsterdam of Schiphol-Amsterdam/Almere. Dat men dit niet nu gelijk al doet zal er maken kunnen hebben met dat de dienstregeling 2017 in veel opzichten een tussenfase is in afwachting van de elke 10 minuten een trein dienstregeling.

Maar nogmaals, hier hebben reizigers van stoptreinstations van voor Dordrecht die naar Breda moeten helemaal niets aan. Ik kan dus in Zwijndrecht niet op een IC of sneltrein stappen. Dus voor deze hele grote groep reizigers was een directe stoptrein van voor Dordrecht naar Breda/Roosendaal dus ideaal. Overstappen = vertraging = irritatie.
Hallo Jeroen74 en welkom op het NS Serviceforum,

Ik zal dit allemaal meenemen en doorspelen zodat we nogmaals naar de mogelijkheden kunnen kijken. Ondanks dat de verbinding niet meer rechtstreeks is zijn er nu wel meer mogelijkheden in de ochtendspits om deze reis te maken. Ook kan je nu overstappen op Rotterdam en Dordrecht. Daarbij wil ik wel aangeven dat de snelste optie er 5 minuten langer over doet dan hedendaags. De trein vertrekt in de ochtend ook nog eens 4 minuten eerder waardoor je dus 1 minuut later aankomt dan met de huidige dienstregeling.
Maar nogmaals, hier hebben reizigers van stoptreinstations van voor Dordrecht die naar Breda moeten helemaal niets aan. Ik kan dus in Zwijndrecht niet op een IC of sneltrein stappen.
Klopt, maar zoals ik aangaf was die verbinding er oorspronkelijk ook niet. Die verbinding heeft slechts een paar jaar tijdelijk bestaan, maar dit zorgde ervoor dat doorgaande reizigers dus juist weer een langzamere verbinding kregen doordat ze op elk tussenstation gingen stoppen. Het aantal reizigers vanaf Breda Prinsenbeek is ook gedaald toen deze sprinter ging rijden ipv de oude sneltrein.
hoe jaagt je mensen de trein uit? van zwijndrecht naar zevenbergen in het weekend is nu 22 minuten, na 11 dec 57 minuten?
Reputatie 7
Badge +3
Dat is vervelend maar hoeveel reizigers zijn er in het weekend van Zwijndrecht naar Zevenbergen?
Hallo Jeroen74 en welkom op het NS Serviceforum,

Ik zal dit allemaal meenemen en doorspelen zodat we nogmaals naar de mogelijkheden kunnen kijken. Ondanks dat de verbinding niet meer rechtstreeks is zijn er nu wel meer mogelijkheden in de ochtendspits om deze reis te maken. Ook kan je nu overstappen op Rotterdam en Dordrecht. Daarbij wil ik wel aangeven dat de snelste optie er 5 minuten langer over doet dan hedendaags. De trein vertrekt in de ochtend ook nog eens 4 minuten eerder waardoor je dus 1 minuut later aankomt dan met de huidige dienstregeling.

Bedankt voor het meenemen. Twee kanttekeningen. Dat ik nu ook kan overstappen in Dordrecht en Rotterdam klinkt als een voordeel dat nu ontstaan is, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ik (en als die medeforensen met mij) willen natuurlijk liever minder reistijd en geen overstap. Daarnaast is het toch geen optie om eerst 25 minuten de andere kant richting Rotterdam te reizen om daar op een IC te stappen naar Breda. Die reis duurt 50 minuten tov. mijn huidige reis van 28 minuten.
De snelste optie doet er overigens geen 5 minuten langer over hoor volgens de NS app. Dat zijn er echt meer! Controleer maar. En als allerlaatste, ja, als je met de nieuwe dienstregeling eerder vertrekt en de trein doet er langer over dan kom je inderdaad maar iets later aan op de plaats van bestemming, maar zo'n redenering snijdt toch geen hout. Je moet kijken naar de totale reistijd en het overstappen. Ik kan nl. ook twee treinen eerder nemen dan kom ik zelfs vroeger aan dan dat ik nu doen 😉
Reputatie 2
Het hele probleem van de nieuwe dienstregeling rond Dordrecht is dat men om op zich terechte redenen de treindiensten heeft opgeknipt, maar daarbij is vergeten dat er ook nog genoeg reizigers zijn die een reis over Dordrecht heen maken. De treindiensten die op station Dordrecht keren zijn namelijk allen zeer beroerd op elkaar afgestemd en sluiten of niet aan of maar in één richting fatsoenlijk aan.

Ik krijg ook wel het zeer sterke vermoeden dat de reizigersorganisaties hierover in het adviestraject slecht geïnformeerd zijn. Destijds werd aangegeven in de adviesaanvraag dat bv. reizigers uit Zevenbergen naar Rotterdam Centraal weliswaar moeten gaan overstappen, maar sneller op hun bestemming zijn omdat ze vanaf Dordrecht met een IC kunnen reizen. Echter zit in de dienstregeling een fraaie sluitseinaansluiting (dus 16 minuten wachten op de volgende IC) waarmee de overstap zo ruim is dat NS de knappe prestatie heeft neergezet om die reis ondanks de overstap op een IC alsnog langzamer is dan nu.
Het hele probleem van de nieuwe dienstregeling rond Dordrecht is dat men om op zich terechte redenen de treindiensten heeft opgeknipt, maar daarbij is vergeten dat er ook nog genoeg reizigers zijn die een reis over Dordrecht heen maken. De treindiensten die op station Dordrecht keren zijn namelijk allen zeer beroerd op elkaar afgestemd en sluiten of niet aan of maar in één richting fatsoenlijk aan.

Ik krijg ook wel het zeer sterke vermoeden dat de reizigersorganisaties hierover in het adviestraject slecht geïnformeerd zijn. Destijds werd aangegeven in de adviesaanvraag dat bv. reizigers uit Zevenbergen naar Rotterdam Centraal weliswaar moeten gaan overstappen, maar sneller op hun bestemming zijn omdat ze vanaf Dordrecht met een IC kunnen reizen. Echter zit in de dienstregeling een fraaie sluitseinaansluiting (dus 16 minuten wachten op de volgende IC) waarmee de overstap zo ruim is dat NS de knappe prestatie heeft neergezet om die reis ondanks de overstap op een IC alsnog langzamer is dan nu.

@Daniel: dit is nou precies wat ik bedoel, jij slaat de spijker op zijn kop. Er is geen rekening gehouden met het feit dat er dus ook (best veel) reizigers OVER Dordt heen reizen. Die groep is nu de dupe.
Reputatie 7
Badge +3
@Daniel
Inderdaad de juiste conclusie: het opknippen is verstandig maar dan moet je wel voor goede aansluitingen zorgen. In Den Bosch speelt overigens hetzelfde probleem qua aansluitingen alleen nog een graadje erger.
Reputatie 2
Dat is vervelend maar hoeveel reizigers zijn er in het weekend van Zwijndrecht naar Zevenbergen?

Nou veel meer zullen het er niet worden als de aansluitingen zo beroerd zijn, begin van een sterfhuisconstructie voor Zevenbergen en Oudenbosch..
Reputatie 4
Dat valt wel mee. Het leeuwendeel van de reizigers uit Zevenbergen en Oudenbosch gaat naar Roosendaal, Dordrecht of Rotterdam. En die worden er niet slechter van.

Reageer