beantwoord

Zwolle / Duivendrecht / Amsterdam Centrum een verslechtering!

• 24 november 2016
  • 6 reacties
  • 386 Bekeken

Waarom is Duivendrecht geen intercity station meer? De reistijd tussen Zwolle en Amsterdam centrum (niet specifiek centraal) wordt door de wijzigingen écht slechter, kan oplopen tot 15 minuten meer reistijd. De aansluiting op de metro vanuit Amsterdam Zuid is slecht (wordt ws. met de Noord Zuid lijn beter, maar dat duurt nog twee jaar!), van Duivendrecht was / is deze goed. Alternatief is overstappen op Almere (waarschijnlijk in een overvolle trein die daar begint), maar de reistijd naar Centraal is langer. Argument van een snellere reisitijd naar Den Haag is lachwekkend en waarschijnlijk politiek gedreven (afspraken met de kamer?), hoeveel mensen reizen dagelijks tussen Zwolle en Den Haag? Bovendien is dat via Amersfoort sneller!
icon

Beste antwoord door iMark 24 november 2016, 17:59

Duivendrecht is al jaren geen 'echt' IC-station meer. Sinds de opening van de Utrechtboog in 2006 is het voor NS niet meer het belangrijke overstapstation dat het daarvoor wel was. (Dat er veel reizigers overstappen op de metro is voor NS bijzaak.)

Het feit dat er IC's stoppen is een overblijfsel uit het verleden. Ik heb begrepen dat doordat er meer Sprinters gaan rijden, de IC's voor teveel capaciteitsverlies zorgen ten oosten van Duivendrecht en in het vervolg moeten doorrijden. De spoorverdubbeling tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid heeft niet veel extra capaciteit gebracht omdat de perroncapaciteit in Duivendrecht zelf niet is uitgebreid. Twee extra perronsporen erbij zoals in Amsterdam RAI zou enorm helpen maar er is een enorme verbouwing in Duivendrecht voor nodig omdat daar bij de aanleg van het station (helaas) geen rekening mee is gehouden. Datzelfde geldt voor Diemen Zuid.

Voor reizigers uit de richting Weesp naar het centrum van Amsterdam (het Centraal Station ligt nu eenmaal niet bepaald centraal) wordt het wachten tot de Noord-Zuidlijn eindelijk gaat rijden en je in enkele minuten van Amsterdam Zuid naar stations als de Pijp en de Vijzelgracht kunt reizen. Eigenlijk is het jammer dat NS de stops in Duivendrecht al schrapt voordat de Noord-Zuidlijn in dienst is gekomen.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Ik reis dagelijks tussen Zl en Den Haag. Maar altijd via Amersfoort-Utrecht omdat dat sneller is. Moet ik wel in 2 a 3 minuten van spoor 8 naar 20 in Ut.
Badge +3
Duivendrecht is al jaren geen 'echt' IC-station meer. Sinds de opening van de Utrechtboog in 2006 is het voor NS niet meer het belangrijke overstapstation dat het daarvoor wel was. (Dat er veel reizigers overstappen op de metro is voor NS bijzaak.)

Het feit dat er IC's stoppen is een overblijfsel uit het verleden. Ik heb begrepen dat doordat er meer Sprinters gaan rijden, de IC's voor teveel capaciteitsverlies zorgen ten oosten van Duivendrecht en in het vervolg moeten doorrijden. De spoorverdubbeling tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid heeft niet veel extra capaciteit gebracht omdat de perroncapaciteit in Duivendrecht zelf niet is uitgebreid. Twee extra perronsporen erbij zoals in Amsterdam RAI zou enorm helpen maar er is een enorme verbouwing in Duivendrecht voor nodig omdat daar bij de aanleg van het station (helaas) geen rekening mee is gehouden. Datzelfde geldt voor Diemen Zuid.

Voor reizigers uit de richting Weesp naar het centrum van Amsterdam (het Centraal Station ligt nu eenmaal niet bepaald centraal) wordt het wachten tot de Noord-Zuidlijn eindelijk gaat rijden en je in enkele minuten van Amsterdam Zuid naar stations als de Pijp en de Vijzelgracht kunt reizen. Eigenlijk is het jammer dat NS de stops in Duivendrecht al schrapt voordat de Noord-Zuidlijn in dienst is gekomen.
Reputatie 4
Badge
In ieder geval zijn de spoornummers 2 en 3 nog niet gebruikt. Zou het niet mogelijk zijn de huidige hal op te offeren voor 2 sporen?
Badge +3
In principe is alles mogelijk en ik denk dat het ooit nog wel een keer van komt. Met de huidige infrastructuur blijft het stuk tussen Gaasperdammerweg aansluiting tot en met station Duivendrecht tot in lengte van jaren een knelpunt.
Ik kan me herinneren dat in een eerste versie van de plannen rond OV-SAAL er volledige viersporigheid gepland was tussen Amsterdam Zuid - Duivendrecht en Almere Centrum. Om kosten te besparen zijn daar steeds wat stukjes uitgehaald, te beginnen met de spooruitbreiding van station Duivendrecht. De stand van zaken rond OV-SAAL is hier terug te lezen:
https://www.prorail.nl/projecten/schiphol-amsterdam-zuid-duivendrecht/ov-saal
Kan de trein van Lelystad naar Duivendrecht niet van Zwolle naar Duivendrecht rijden?
Reputatie 3
Hoewel het voor mij ook vervelend is dat de IC's op Duivendrecht niet meer stoppen, kan ik het wel begrijpen. Alleen voor reizigers naar Zwolle en verder is het echt nadelig. Almere en Lelystad zijn nog steeds goed bereikbaar met de IC Lelystad - Dordrecht. Dat zijn maar weinig reizigers.

Wèl legt dit nog weer meer druk op de lijn Zwolle - Amersfoort, terwijl de Hanzelijn veel minder bezet is.

Reageer