Zwolle-Leeuwarden Dienstregeling 2017



Toon eerste bericht

141 reacties

Reputatie 1
Grote vraag is nu waarom de 4e trein er niet komt.

"NS ziet geen mogelijkheden" luidt het bericht.

Bedeoelen ze dan: NS denk dat ze niet rendabel een 4e trein kunnen laten rijden ondanks de subsidie van de provincie Friesland.

OF

NS denk dat de infrastructuur (voeding via de bovenleiding) niet geschikt is om permanent 4 treinen per uur te laten rijden en men is niet in staat een creatieve oplossing te bedenken, zoals het inzetten van dieseltreinen.


Wat het infrastructuur betreft denk ik eerder of de huidige infrastructuur momenteel aan de eisen voldoet om 4 treinen per uur te laten rijden.

Ik denk eerder dat de problemen vooral zitten tussen Zwolle en Meppel, omdat hier ook de treinen van/naar Groningen gebruik van maken.

Ik denk eerder aan de keuze of het überhaupt rendabel voor een 4e trein.

Ik denk eerder dat er gekeken moet worden of de sprinter andere vertrektijden kan krijgen om een strakke 30 minutendienst te krijgen met de intercity die ook elk station stopt i.p.v. het huidige 20/40.

Of de Zeeuwse Variant, 2x per uur een trein om de 30 minuten haalbaar is blijft nog de vraag.
De belangrijkste vragen zijn:

Belangrijkste vraag:
-Is het gunstig om de intercity vanuit Zwolle 2x per uur te laten stoppen op alle tussengelegen stations.
a: ja
b: nee.

Is het antwoord nee dan komt de volgende vraag. Wat is namelijk de reden?
a: Reizigers willen wat de intercity (momenteel 1x per uur) die niet overal stopt houden zoals die is, dus niet de reistijd verhogen.
b: Onrendabel.

Opmerkingen: de Sprinter Zwolle - Leeuwarden rijdt alleen doordeweeks. Als deze trein nu dagelijks had gereden zoals voorheen het geval was op zowel de Zeeuwse lijn als Zwolle - Groningen is het maken van de keuze eigenlijk makkelijker.

In België bestaat er een andere dienstregeling dan in Nederland.
-Weekdienstregeling (doordeweeks.
-Weekenddienstregeling.
Dienstregeling tijdens het weekend kan anders zijn da doordeweeks met o.a. minder treinen, afwijkende bestemming en mogelijk nog meer afwijkingen.

Misschien kunnen ze zoiets in Friesland invoeren voor het spoorlijn Zwolle - Leeuwarden, maar het kan ook verwarring opleveren als de situatie in het weekend anders is dan in het weekend.

Wat heel Nederland betreft zou het ook fijn zijn als bepaalde treinen op sommige stations alleen doordeweeks stoppen of slechts tijdens de spits en deze in het weekend en evt. buiten de spitsuren het station overslaan omdat deze dan onrendabel voor de trein zijn. Denk bijvoorbeeld belangrijke stations voor studenten of drukke stations voor forenzen.
Reputatie 7
Badge +3
Michael.hunen.3
Je hetze tegen stoptreinreizigers begint absurd te worden. Stations een groot deel van de week maar helemaal niet meer bedienen omdat een paar drammers twee ICs per uur willen voor een paar minuten tijdwinst is buiten iedere realiteit.

De vergelijking met België slaat ook nergens op omdat het daar gaat om stations met vaak minder dan 50 reizigers per dag. België kent twee keer zowel stations (vaak in dorpen net minder dan 1000 inwoners) als Nederland en heeft maar 2/3 deel van de inwoners.

Tot slot: NS is volgens de concessie verplicht om doordeweeks ieder station twee maal per uur te bedienen. En als ze dat niet willen dan neemt Arriva de lijn Zwolle-Leeuwarden graag over.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
2 ICs en 1 sprinter is in strijd methode concessievoorwaarden.
Reputatie 5
Badge
Sprintercity 😃
Reputatie 1
@iMark
2 ICs en 1 sprinter is in strijd methode concessievoorwaarden.


Volgens mij is NS sinds 2015 verplicht om doordeweeks op sprinterstations voortaan 2x per uur te stoppen.

Voorheen reden de sprinters uit Den Haag vanaf Dordrecht naar Roosendaal en Breda alleen in de spits 2x per uur en buiten de spits alleen 1x per uur.

Arnhem - Ede-Wageningen en Sittard-Heerlen was voorheen ook 1x per uur.

Arnhem - Tiel is van Arriva, dus die mag wel blijven doorgaan met 1x per uur een trein.

Zwolle - Leeuwarden wordt er 2x op elk station gestopt, namelijk door 1 sprinter (ma - vr) en 1 intercity die op elk tussengelegen stations stopt (alle dagen). Dat zijn dus 2 treinen per uur en is dus toegestaan.
Reputatie 7
Badge +3
Even terzijde: Arnhem - Tiel gaat vanaf december overdag 2x per uur rijden.
Reputatie 1
Even terzijde: Arnhem - Tiel gaat vanaf december overdag 2x per uur rijden.

Klopt inderdaad. Ik had dit even achterwege gelaten omdat ik het had over de verplichting die NS had gekregen over verplichting om op elk station minstens 2x per uur te stoppen.

Arriva is dit niet verplicht, daarom gaat er pas vanaf december 2x per uur een trein rijden tussen Arnhem en Tiel. In elk geval een vooruitgang.

Terug komen op NS:
Sittard - Heerlen reed t/m 2014 1x per uur een sprinter, dat is in 2015 2x per uur geworden.
Veolia Transport en Arriva zijn niet verplicht om minstens 2x per uur te stoppen op elk station, maar tot nou toe blijft er ook vanaf december tussen Sittard en Heerlen op elk station om het half uur een trein stoppen.
Badge +3
@iMark
2 ICs en 1 sprinter is in strijd methode concessievoorwaarden.


Duidelijk. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of het veel zin heeft om Wolvega, Grou-Jirnsum en Akkrum 2x per uur te bedienen. Maar als het in de concessievoorwaarden staat, dan heeft NS daarvoor getekend. Of er reizigersaanbod is of niet.
Reputatie 7
Badge +3
Arriva moet op Sittard-Heerlen ook om het halfuur rijden op grond van de regionale concessievoorwaarden. Voor Arriva is dat geen issue omdat ze met eenmansbediening werken en hun directe kosten dus bijna de helft lager zijn als bij NS.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Wolvega heeft 15.000 inwoners plus ook nog een streekfunctie dus daar is voldoende vraag.

Overigens is een groot deel van de reizigers in de treinen naar Zwolle ook regionaal vervoer tussen Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk voor wie een paar minuten extra rijtijd niet zo'n punt is.
Reputatie 5
Badge
@Tamzin hoe groot het knooppunt is valt wel tegen. Het is een buurtbus en 2 buslijnen. Meer niet.
Reputatie 7
Badge +3
@Groeneruiter Bij dit soort knooppunten komt een groot deel van de reizigers met eigen vervoer naar het station.

Bij ons in Brabant heb je ook zoiets met Maarheeze. Het dorp heeft maar 7000 inwoners, er is 1 buslijn met een lage frequentie maar het station trekt wel 1400 reizigers per dag.
Reputatie 1
@Groeneruiter Bij dit soort knooppunten komt een groot deel van de reizigers met eigen vervoer naar het station.

Bij ons in Brabant heb je ook zoiets met Maarheeze. Het dorp heeft maar 7000 inwoners, er is 1 buslijn met een lage frequentie maar het station trekt wel 1400 reizigers per dag.

Station Maarheeze, net buiten het dorp i.p.v. middenin of aan het andere kant van het dorp wat beide gunstiger is, dus dat is op zich al onaantrekkelijker.

De bus reed vroeger om de 30 minuten maar dat is tegenwoordig alleen tijdens de spits.
Vroeger reed de bus eerst naar Maarheeze, dan naar Soerendonk en tenslotte verder naar Budel en Weert.
Tegenwoordig rijdt de bus na de A2 bij afslag Maarheeze eerst naar Soerendonk, keert daar om en komt vervolgens op de zelfde plek terug bij de A2. Vervolgens rijdt de bus door Maarheeze, dan langs station om vervolgens naar Budel te rijden om daar de oude route weer op te pakken naar Weert.

Tegenwoordig:
1x per uur Eindhoven - Weert
1x per uur Eindhoven - Leende en 1x per uur Maarheeze - Weert.

De reden van wijzigingen: Hermes was verplicht om bij opening van station Maarheeze ten eerste daar te stoppen wat goed is. Ook was Hermes verplicht van NS tot routewijziging (rondje Soerendonk) om meer mensen de bus uit te krijgen die vervolgens met de trein naar Maarheeze te gaan.

Soerendonk ligt tussen Maarheeze en Budel, dus het was beter geweest om de oude route te handhaven: Eindhoven - Leende - Maarheeze - Soerendonk - Budel - Weert.
Reputatie 5
Badge
@Tamzin @michael.hunen.3 Maarheze is en blijft ondanks die aantallen nogsteeds te onbelangrijk voor een IC stop net als Wolvega naar mijn mening. Je kan ook zeggen dat er 1x/uur een IC stopt op Wolvega, maar dan ben je bijna weer terug bij de huidige situatie.
Reputatie 1
@Tamzin @michael.hunen.3 Maarheze is en blijft ondanks die aantallen nogsteeds te onbelangrijk voor een IC stop net als Wolvega naar mijn mening. Je kan ook zeggen dat er 1x/uur een IC stopt op Wolvega, maar dan ben je bijna weer terug bij de huidige situatie.

Ik had het over lijn 173 Eindhoven - Weert die langs Maarheeze komt.
Reputatie 5
Badge
@michael.hunen.3 Een lijn tussen 2 IC stops? Dan lijkt Maarheeze me niet zo belangrijk.
http://www.destentor.nl/snelle-extra-trein-tussen-zwolle-en-leeuwarden-komt-niet-1.6296650,

"Volgens NS is er momenteel te weinig hoogspanning op het traject om een extra trein in te kunnen vlechten".

Duidelijk antwoord dus.
Badge +3
"Sla met de vuist op tafel - schrijft de Leeuwarder Courant in een hoofdartikel. „Leeuwarden behoort wat openbaar vervoer betreft tot de slechts bereikbare grote steden in ons land”."
Een blik op het lijstje van grote steden Nederland leert ons echter dat Leeuwarden ternauwernood op plaats 25 staat in die lijst.

Niets ten nadele van Friesland of Leeuwarden, maar je kunt Leeuwarden toch moeilijk een 'grote stad' noemen. De slechte bereikbaarheid heeft eerder met de ligging dan met iets anders te maken. Je kunt ook stellen Leeuwarden een van de weinige plaatsen in Nederland is die je vanuit 4 richtingen per trein kunt bereiken. Niet zoveel als Zwolle, maar toch niet onaardig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grootste_gemeenten_in_Nederland
Reputatie 7
Badge +4
Wat groot is of klein is per definitie relatief en ook subjectief. Leeuwarden is duidelijk niet een van de vier grote steden maar als knooppunt overstijgt de stad het belang dat van het aantal inwoners. Alle verkeer van Noord-en ten dele Midden Friesland naar het Westen gaat via Leeuwarden en die drie overige aanvoerlijnen zijn er niet voor niks. Het is veruit de grootste stad in deze provincie, in het Noorden is alleen Groningen belangrijker. Denk bij het belang ervan eens aan het extra verkeer naar de Waddeneilanden.

De LC had beter kunnen schrijven „Leeuwarden behoort wat openbaar vervoer betreft tot de slechtst bereikbare belangrijke steden in ons land." In een belangenstrijd ontbreekt de juiste nuance wel eens vaker maar het belang waar men voor opkomt, is niet onredelijk. De redactie van de Leeuwarder Courant is zich er ook wel van bewust dat het wat genuanceerde taalgebruik met understatements van de Noorderling, in het Westen niet op de goede manier overkomt. Die cultuurverschillen bestaan nu eenmaal ook binnen één land.

Er zij maar weinig landen waar de regering zich op vijf kilometer van de Westgrens bevindt;-) Den Haag ligt zo lekker centraal in Nederland, jaja. Het zou mooi zijn als daar de regering van heel Nederland zat en niet alleen die van de Randstad.

Het gaat om twee sneltreinen per uur in plaats van eentje naast een extra stoptrein en die wens is niet onredelijk. De Leeuwarder Courant is overigens niet alleen de krant van Leeuwarden maar de belangrijkste krant van de hele provincie en is wars van sensatie, domweg ook omdat dat niet zo bij de volksaard past.
Reputatie 5
Badge
@Thom Het zou al een verbetering zijn als er in het weekend 2 snelle treinen zijn en de extra stoptrein de hele week rijdt, maar dat kan natuurlijk nog minder uit.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
De eis van 2 ICs is wel degelijk onredelijk gezien de kleine hoeveelheid langeafstandreizigers op dit traject. Als de Provincie 2 ICs wil moet de Provincie die tweede ook maar betalen net als dat Twente extra sprinters betaalde.

Overigens is er in feite niet zo veel verschil tussen Leeuwarden en Emmen en dat heeft helemaal geen IC.
Reputatie 5
Badge
Het probleem is hier niet het geld voor de exploitatie, maar de ongeschikte infra.
Reputatie 5
Badge
@Tamzin Leeuwarden zelf is dubbel zo groot en heeft veel meer aanvoer. Er zijn zeker net in de daluren ook wel veel langeafstandstandsreizigers die gedoemd zijn tot de Stop-IC naar Den Haag CS. Er zijn nog wel redelijk wat reizigers. Een tweede sprinter moet eerder gesubsidieerd worden.
Reputatie 1
@Thom
De eis van 2 ICs is wel degelijk onredelijk gezien de kleine hoeveelheid langeafstandreizigers op dit traject. Als de Provincie 2 ICs wil moet de Provincie die tweede ook maar betalen net als dat Twente extra sprinters betaalde.

Overigens is er in feite niet zo veel verschil tussen Leeuwarden en Emmen en dat heeft helemaal geen IC.


Arriva kiest er voor om de treinen om elk station te laten stoppen i.p.v. de NS die een iets snellere trein die niet overal stopt, zelfs niet in Mariënberg wat voor een waardeloos overstapt zorgde op de trein van/naar Almelo. 2x per uur Stoptrein i.p.v. 1x per uur omdat de andere trein toevallig een paar stations overslaat is een goede keuze.

Ook Veolia had in 2006 gekozen voor 2x per uur Stoptrein Nijmegen - Roermond en 2x per uur spitstrein Nijmegen - Venray.

NS deed dit alleen in 2005 wat betreft de Stoptrein Nijmegen - Roermond.
Vroeger had NS een sneltrein die 20 minuten sneller deed om van Nijmegen in Roermond te komen, maar de stoptreinen waren voor veel reizigers nadelig:

1x per uur Nijmegen - Boxmeer.
1x per uur Nijmegen - Venray
1x per uur Blerick - Roermond

In 2006:
1x per uur Nijmegen - Roermond stoptrein
1x per uur Nijmegen - Roermond sneltrein

Vanaf 2007: Veolia
2x per uur Nijmegen - Roermond stoptrein
2x per uur Nijmegen - Venray stoptrein (spitstrein)
Reputatie 7
Badge +3
En gezien de stijging van het aantal reizigers lijken Arriva en Veolia er meer kijk op te hebben dan NS dat zich dood staart op IC-vervoer waar al jaren geen groei in zit.

Reageer