Zwolle-Leeuwarden Dienstregeling 2017



Toon eerste bericht

141 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als je beide IC's in Heerenveen, Steenwijk en Meppel laat stoppen kun je de beide sprinters inkorten tot Leeuwarden-Steenwijk v.v.
Reputatie 5
Badge
@ReWa Ze willen deze treinen op de sprinter naar Meppel inzetten. Dat is een rit van 50 min. Bijv. Arnhem-Winterswijk duurt langer. Dus het materieel is geschikt.
Over een probleem wil ik niet spreken. Ik hoop alleen niet dat het reiscomfort teveel in het geding komt, bijvoorbeeld door het motorgeluid op hoge snelheid.
Ik heb vaak met de Stadler GTW diesel gereisd, waarmee wil ik benadrukken dat dit materieel geschikt is voor regionaal vervoer, maar voor intercity vervoer zal de tijd het leren.

Anderzijds is het uiteraard al mooi dat er een oplossing is gevonden en moet er niet teveel gezeurd worden (dat zal ik dan verder ook niet doen).
Reputatie 7
Badge +4
Het is een optie. Als dan de NS-trein die nu na Zwolle als stoptrein doorgaat eens een echte Intercity zou worden...
Reputatie 7
Badge +3
@ReWa
Wat is het probleem?
Oh die accelereren ook rap rijden ook lachend 140 km/h gelukkig...
Reputatie 4
De oplossing voor de dienstregeling Zwolle-Leeuwarden lijkt in zicht te zijn.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/ns-wil-treinen-van-arriva-leasen-tussen-zwolle-en-leeuwarden-1.6390212
@Bemined
Juristen hebben inderdaad niet de moeite genomen om aparte regels te verzinnen voor midden- en hoogspanning en hebben het op één hoop gegooid. In de industrie wordt dat onderscheid met reden wel gemaakt. Hoogspanningsinstallaties moeten 10 a 100 keer zo groot zijn als de middenspanningsinstallaties die voor de bovenleiding worden gebruikt. Dat is een heel ander vakgebied.

Ik verwijt die auteur niets. De lokale krant kan niet overal een specialist voor in dienst hebben, een die wel doorvraagt als het antwoord niet klopt en er anders zelf een kanttekening bij plaatst. Budgetbeperkingen maken helaas dat journalistiek van het type nu.nl steeds vaker voorkomt: Klakkeloos persberichten overpennen. Ik heb weleens gelezen dat er in Nederland inmiddels tienmaal zoveel persvoorlichters als journalisten rondlopen. Die produceren niet geheel verrassend de meeste content.

Dat betekent echter niet dat ik het resulterende schrijfsel maar voor waar moet aannemen, of moet zwijgen als anderen dat lijken te doen.
Beste NS,

Wat ik mij afvraag is er eigenlijk wel een probleem met de energievoorziening, Gezien er dit jaar tijdens de Luchtmachtdagen wel 4 treinen per uur konden rijden en vorige jaar tijdens Koningsdag en Bevrijdingsdag reden er ook vier treinen per uur. Het is voor de aansluitingen op de Arriva treinen in Leeuwarden beter om 4 treinen per uur in te zitten, Ik heb daar zelf ook belang bij en bij 3 treinen worden de stations Grou Jirnsum, Akkrum en Wolvega niet evenredig over het uur bedient en bij 4 treinen wel, Als jullie de reiziger echt op nummer 1 hebben staan zouden er per december gewoon 4 treinen moeten gaan rijden of wachten jullie gewoon tot het vanuit de overheid in Den Haag word opgelegd?

Ik hoop dat jullie een zinnige uitleg hebben waarom het niet kan want ik begrijp jullie besluit niet?
Volgens de NEN: "De International Electrotechnical Commission (IEC) verstaat onder hoogspanning een elektrische spanning boven de 1000 volt wisselspanning (effectief) of 1500 volt gelijkspanning."

Dat het verhaal over dieseltreinen kant nog wal raakt klopt, al weet ik niet of je de auteur dat kan aanrekenen, kan ook gewoon van een NS woordvoerder afkomstig zijn. Maar je gaat hier nogal hard van stapel tegen de auteur, terwijl je zelf niet eens lijkt te weten wat de definitie van hoogspanning is.
Nee, er bestaan verschillende definities van middenspanning en volgens elk van die definities is hier ruimschoots sprake van middenspanning. Aan dit soort fouten in een artikel (en dan met name de andere twee fouten) kun je zien dat de auteur niet begrijpt waar hij of zij over schrijft. Dat betekent dat de informatie in het artikel die je niet kunt controleren ook niet betrouwbaar is; dat je er eigenlijk vanuit moet gaan dat het niet klopt. Je kunt hoogstens kijken of je betrouwbare bronnen kunt vinden die hetzelfde zeggen.
Ik weet niet waar jou drang alles te corrigeren vandaan komt, het is ten eerste niet relevant, en ten tweede compleet mis. Eigenlijk zeg je het zelf ook al: er bestaat geen definitie van middenspanning, volgens de IEC standaard is dat allemaal gewoon hoogspanning.
Dat is de grens tussen laagspanning en middenspanning. De bovenleiding staat onmiskenbaar op middenspanning omdat het in praktijk 1800V is. De grens tussen middenspanning en hoogspanning ligt op 15, 34 of 100 kV, afhankelijk van welke definitie je hanteert.

En wat betreft de buffels: Dat klopt, dus het smoesje "Ze zijn verkocht" klopt niet. De werkelijke reden is waarschijnlijk dat die dingen bepaald niet zuinig zijn, zelfs niet in vergelijking tot andere dieseltreinen. Ze zijn ook aan de kant gebleven terwijl NS vanwege het materieeltekort zelfs reizigers met bussen liet vervoeren.
Het bericht is opgesteld zodat een leek het ook kan begrijpen. En trouwens, de gestandaardiseerde grens voor hoogspanning is 1500V, precies de spanning die men nu heeft.

En wat betreft de buffels, die zijn niet van NS Reizigers maar van NS Financial Services Company, en die heeft ze niet bepaald onderhouden volgens mij waardoor inzet op korte termijn lastig zal zijn.
http://www.destentor.nl/snelle-extra-trein-tussen-zwolle-en-leeuwarden-komt-niet-1.6296650,

"Volgens NS is er momenteel te weinig hoogspanning op het traject om een extra trein in te kunnen vlechten".

Duidelijk antwoord dus.


Te weinig hoogspanning ... Daar heeft iemand bijles natuurkunde nodig, en dan doel ik niet alleen op het feit dat de bovenleiding daar gewoon op middenspanning staat.

Dat verhaal van die verkochte dieseltreinen in het artikel is ook kolder. De Wadlopers zijn verkocht, ja, maar de overtollige Buffels raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Reputatie 1
En gezien de stijging van het aantal reizigers lijken Arriva en Veolia er meer kijk op te hebben dan NS dat zich dood staart op IC-vervoer waar al jaren geen groei in zit.

Ik ben van mening dat het treinvervoer in Limburg en Achterhoek er op vooruit is gegaan.

In het begin van het Veolia tijdperk toen Veolia tijdelijk met Wadlopers als ''Maashopper'' reed omdat de huidige treinen nog geleverd moesten worden was het zeer slecht maar sindsdien is het er alleen maar vooruit gegaan.

Het heeft juist gezorgd voor overvolle treinen, vertragingen en zelfs het achterlaten van mensen op het perron. Enkele jaren opgelost door de treinen langer te maken (treinstel zelf) en indien mogelijk koppelen van meer rijstellen zodat alsnog iedereen mee kan gaan.

Arnhem - Doetinchem - Winterswijk, Voorheen NS later geknipt in Doetinchem (Syntus Doetinchem - Winterswijk, en vervolgens terug Arnhem -Winterswijk met Syntus als vervoerder precies hetzelfde verhaal. Later is dit door Arriva en Breng overgenomen.

Vertragingen bij zowel Veolia als Arriva (en voorheen Syntus) hebben vooral te maken omdat er sprake is van enkel spoor waardoor treinen op veel stations elkaar passeren. Als 1 trein vertraging heeft, dan heeft dit vervolgen voor bijna alle overige treinen. Momenteel zijn er plannen voor dubbel spoor en mogelijke elektrificatie op beide trajecten.

Het allerleukste: op beide trajecten rijden er momenteel meer treinen dan wat er voorheen bij de NS het geval was die deze lijnen onrendabel vonden en hierdoor afdankten met het gevolg dat deze over zijn genomen door andere vervoerders.

Wat het traject Arnhem - Tiel betreft: NS liet in de avond bussen rijden en was van mening dat deze spoorlijn zeer onrendabel was en deze grote kans had om gesloten te worden. Dankzij Syntus en tegenwoordig Arriva denkt er niemand meer aan om dit traject op te heffen.

Nadeel: De Provincie Gelderland heeft er voor gezorgd dat er geen toiletten verplicht zijn in de Achterhoek en daarom rijden de treinen zonder toiletten. Bij Syntus waren de toiletten in buffels zelfs permanent gesloten.

In Limburg (Veolia) zijn wel toiletten verplicht.

Syntus rijdt momenteel tussen Zutphen en Oldenzaal en is daar van de Provincie Overijssel verplicht om toiletten in de trein te hebben. Hierdoor zijn de treinen aangepast en rijden vervolgens met toiletten.

Ten slotte ben ik van mening dat deze reactie op een andere topic thuis hoort. Dit is een reactie op Tamzin
Reputatie 7
Badge +3
En gezien de stijging van het aantal reizigers lijken Arriva en Veolia er meer kijk op te hebben dan NS dat zich dood staart op IC-vervoer waar al jaren geen groei in zit.
Reputatie 1
@Thom
De eis van 2 ICs is wel degelijk onredelijk gezien de kleine hoeveelheid langeafstandreizigers op dit traject. Als de Provincie 2 ICs wil moet de Provincie die tweede ook maar betalen net als dat Twente extra sprinters betaalde.

Overigens is er in feite niet zo veel verschil tussen Leeuwarden en Emmen en dat heeft helemaal geen IC.


Arriva kiest er voor om de treinen om elk station te laten stoppen i.p.v. de NS die een iets snellere trein die niet overal stopt, zelfs niet in Mariënberg wat voor een waardeloos overstapt zorgde op de trein van/naar Almelo. 2x per uur Stoptrein i.p.v. 1x per uur omdat de andere trein toevallig een paar stations overslaat is een goede keuze.

Ook Veolia had in 2006 gekozen voor 2x per uur Stoptrein Nijmegen - Roermond en 2x per uur spitstrein Nijmegen - Venray.

NS deed dit alleen in 2005 wat betreft de Stoptrein Nijmegen - Roermond.
Vroeger had NS een sneltrein die 20 minuten sneller deed om van Nijmegen in Roermond te komen, maar de stoptreinen waren voor veel reizigers nadelig:

1x per uur Nijmegen - Boxmeer.
1x per uur Nijmegen - Venray
1x per uur Blerick - Roermond

In 2006:
1x per uur Nijmegen - Roermond stoptrein
1x per uur Nijmegen - Roermond sneltrein

Vanaf 2007: Veolia
2x per uur Nijmegen - Roermond stoptrein
2x per uur Nijmegen - Venray stoptrein (spitstrein)
Reputatie 5
Badge
@Tamzin Leeuwarden zelf is dubbel zo groot en heeft veel meer aanvoer. Er zijn zeker net in de daluren ook wel veel langeafstandstandsreizigers die gedoemd zijn tot de Stop-IC naar Den Haag CS. Er zijn nog wel redelijk wat reizigers. Een tweede sprinter moet eerder gesubsidieerd worden.
Reputatie 6
Badge
Het probleem is hier niet het geld voor de exploitatie, maar de ongeschikte infra.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
De eis van 2 ICs is wel degelijk onredelijk gezien de kleine hoeveelheid langeafstandreizigers op dit traject. Als de Provincie 2 ICs wil moet de Provincie die tweede ook maar betalen net als dat Twente extra sprinters betaalde.

Overigens is er in feite niet zo veel verschil tussen Leeuwarden en Emmen en dat heeft helemaal geen IC.
Reputatie 5
Badge
@Thom Het zou al een verbetering zijn als er in het weekend 2 snelle treinen zijn en de extra stoptrein de hele week rijdt, maar dat kan natuurlijk nog minder uit.
Reputatie 7
Badge +4
Wat groot is of klein is per definitie relatief en ook subjectief. Leeuwarden is duidelijk niet een van de vier grote steden maar als knooppunt overstijgt de stad het belang dat van het aantal inwoners. Alle verkeer van Noord-en ten dele Midden Friesland naar het Westen gaat via Leeuwarden en die drie overige aanvoerlijnen zijn er niet voor niks. Het is veruit de grootste stad in deze provincie, in het Noorden is alleen Groningen belangrijker. Denk bij het belang ervan eens aan het extra verkeer naar de Waddeneilanden.

De LC had beter kunnen schrijven „Leeuwarden behoort wat openbaar vervoer betreft tot de slechtst bereikbare belangrijke steden in ons land." In een belangenstrijd ontbreekt de juiste nuance wel eens vaker maar het belang waar men voor opkomt, is niet onredelijk. De redactie van de Leeuwarder Courant is zich er ook wel van bewust dat het wat genuanceerde taalgebruik met understatements van de Noorderling, in het Westen niet op de goede manier overkomt. Die cultuurverschillen bestaan nu eenmaal ook binnen één land.

Er zij maar weinig landen waar de regering zich op vijf kilometer van de Westgrens bevindt;-) Den Haag ligt zo lekker centraal in Nederland, jaja. Het zou mooi zijn als daar de regering van heel Nederland zat en niet alleen die van de Randstad.

Het gaat om twee sneltreinen per uur in plaats van eentje naast een extra stoptrein en die wens is niet onredelijk. De Leeuwarder Courant is overigens niet alleen de krant van Leeuwarden maar de belangrijkste krant van de hele provincie en is wars van sensatie, domweg ook omdat dat niet zo bij de volksaard past.
Reputatie 7
Badge +3
"Sla met de vuist op tafel - schrijft de Leeuwarder Courant in een hoofdartikel. „Leeuwarden behoort wat openbaar vervoer betreft tot de slechts bereikbare grote steden in ons land”."
Een blik op het lijstje van grote steden Nederland leert ons echter dat Leeuwarden ternauwernood op plaats 25 staat in die lijst.

Niets ten nadele van Friesland of Leeuwarden, maar je kunt Leeuwarden toch moeilijk een 'grote stad' noemen. De slechte bereikbaarheid heeft eerder met de ligging dan met iets anders te maken. Je kunt ook stellen Leeuwarden een van de weinige plaatsen in Nederland is die je vanuit 4 richtingen per trein kunt bereiken. Niet zoveel als Zwolle, maar toch niet onaardig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grootste_gemeenten_in_Nederland
http://www.destentor.nl/snelle-extra-trein-tussen-zwolle-en-leeuwarden-komt-niet-1.6296650,

"Volgens NS is er momenteel te weinig hoogspanning op het traject om een extra trein in te kunnen vlechten".

Duidelijk antwoord dus.

Reageer