Zwolle-Leeuwarden Dienstregeling 2017



Toon eerste bericht

141 reacties

Reputatie 5
Badge
@michael.hunen.3 Een lijn tussen 2 IC stops? Dan lijkt Maarheeze me niet zo belangrijk.
Reputatie 1
@Tamzin @michael.hunen.3 Maarheze is en blijft ondanks die aantallen nogsteeds te onbelangrijk voor een IC stop net als Wolvega naar mijn mening. Je kan ook zeggen dat er 1x/uur een IC stopt op Wolvega, maar dan ben je bijna weer terug bij de huidige situatie.

Ik had het over lijn 173 Eindhoven - Weert die langs Maarheeze komt.
Reputatie 5
Badge
@Tamzin @michael.hunen.3 Maarheze is en blijft ondanks die aantallen nogsteeds te onbelangrijk voor een IC stop net als Wolvega naar mijn mening. Je kan ook zeggen dat er 1x/uur een IC stopt op Wolvega, maar dan ben je bijna weer terug bij de huidige situatie.
Reputatie 1
@Groeneruiter Bij dit soort knooppunten komt een groot deel van de reizigers met eigen vervoer naar het station.

Bij ons in Brabant heb je ook zoiets met Maarheeze. Het dorp heeft maar 7000 inwoners, er is 1 buslijn met een lage frequentie maar het station trekt wel 1400 reizigers per dag.

Station Maarheeze, net buiten het dorp i.p.v. middenin of aan het andere kant van het dorp wat beide gunstiger is, dus dat is op zich al onaantrekkelijker.

De bus reed vroeger om de 30 minuten maar dat is tegenwoordig alleen tijdens de spits.
Vroeger reed de bus eerst naar Maarheeze, dan naar Soerendonk en tenslotte verder naar Budel en Weert.
Tegenwoordig rijdt de bus na de A2 bij afslag Maarheeze eerst naar Soerendonk, keert daar om en komt vervolgens op de zelfde plek terug bij de A2. Vervolgens rijdt de bus door Maarheeze, dan langs station om vervolgens naar Budel te rijden om daar de oude route weer op te pakken naar Weert.

Tegenwoordig:
1x per uur Eindhoven - Weert
1x per uur Eindhoven - Leende en 1x per uur Maarheeze - Weert.

De reden van wijzigingen: Hermes was verplicht om bij opening van station Maarheeze ten eerste daar te stoppen wat goed is. Ook was Hermes verplicht van NS tot routewijziging (rondje Soerendonk) om meer mensen de bus uit te krijgen die vervolgens met de trein naar Maarheeze te gaan.

Soerendonk ligt tussen Maarheeze en Budel, dus het was beter geweest om de oude route te handhaven: Eindhoven - Leende - Maarheeze - Soerendonk - Budel - Weert.
Reputatie 7
Badge +3
@Groeneruiter Bij dit soort knooppunten komt een groot deel van de reizigers met eigen vervoer naar het station.

Bij ons in Brabant heb je ook zoiets met Maarheeze. Het dorp heeft maar 7000 inwoners, er is 1 buslijn met een lage frequentie maar het station trekt wel 1400 reizigers per dag.
Reputatie 5
Badge
@Tamzin hoe groot het knooppunt is valt wel tegen. Het is een buurtbus en 2 buslijnen. Meer niet.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Wolvega heeft 15.000 inwoners plus ook nog een streekfunctie dus daar is voldoende vraag.

Overigens is een groot deel van de reizigers in de treinen naar Zwolle ook regionaal vervoer tussen Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk voor wie een paar minuten extra rijtijd niet zo'n punt is.
Reputatie 7
Badge +3
Arriva moet op Sittard-Heerlen ook om het halfuur rijden op grond van de regionale concessievoorwaarden. Voor Arriva is dat geen issue omdat ze met eenmansbediening werken en hun directe kosten dus bijna de helft lager zijn als bij NS.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
2 ICs en 1 sprinter is in strijd methode concessievoorwaarden.


Duidelijk. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of het veel zin heeft om Wolvega, Grou-Jirnsum en Akkrum 2x per uur te bedienen. Maar als het in de concessievoorwaarden staat, dan heeft NS daarvoor getekend. Of er reizigersaanbod is of niet.
Reputatie 1
Even terzijde: Arnhem - Tiel gaat vanaf december overdag 2x per uur rijden.

Klopt inderdaad. Ik had dit even achterwege gelaten omdat ik het had over de verplichting die NS had gekregen over verplichting om op elk station minstens 2x per uur te stoppen.

Arriva is dit niet verplicht, daarom gaat er pas vanaf december 2x per uur een trein rijden tussen Arnhem en Tiel. In elk geval een vooruitgang.

Terug komen op NS:
Sittard - Heerlen reed t/m 2014 1x per uur een sprinter, dat is in 2015 2x per uur geworden.
Veolia Transport en Arriva zijn niet verplicht om minstens 2x per uur te stoppen op elk station, maar tot nou toe blijft er ook vanaf december tussen Sittard en Heerlen op elk station om het half uur een trein stoppen.
Reputatie 7
Badge +3
Even terzijde: Arnhem - Tiel gaat vanaf december overdag 2x per uur rijden.
Reputatie 1
@iMark
2 ICs en 1 sprinter is in strijd methode concessievoorwaarden.


Volgens mij is NS sinds 2015 verplicht om doordeweeks op sprinterstations voortaan 2x per uur te stoppen.

Voorheen reden de sprinters uit Den Haag vanaf Dordrecht naar Roosendaal en Breda alleen in de spits 2x per uur en buiten de spits alleen 1x per uur.

Arnhem - Ede-Wageningen en Sittard-Heerlen was voorheen ook 1x per uur.

Arnhem - Tiel is van Arriva, dus die mag wel blijven doorgaan met 1x per uur een trein.

Zwolle - Leeuwarden wordt er 2x op elk station gestopt, namelijk door 1 sprinter (ma - vr) en 1 intercity die op elk tussengelegen stations stopt (alle dagen). Dat zijn dus 2 treinen per uur en is dus toegestaan.
Reputatie 6
Badge
Sprintercity 😃
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
2 ICs en 1 sprinter is in strijd methode concessievoorwaarden.
Reputatie 7
Badge +3
Michael.hunen.3
Je hetze tegen stoptreinreizigers begint absurd te worden. Stations een groot deel van de week maar helemaal niet meer bedienen omdat een paar drammers twee ICs per uur willen voor een paar minuten tijdwinst is buiten iedere realiteit.

De vergelijking met België slaat ook nergens op omdat het daar gaat om stations met vaak minder dan 50 reizigers per dag. België kent twee keer zowel stations (vaak in dorpen net minder dan 1000 inwoners) als Nederland en heeft maar 2/3 deel van de inwoners.

Tot slot: NS is volgens de concessie verplicht om doordeweeks ieder station twee maal per uur te bedienen. En als ze dat niet willen dan neemt Arriva de lijn Zwolle-Leeuwarden graag over.
Reputatie 1
Grote vraag is nu waarom de 4e trein er niet komt.

"NS ziet geen mogelijkheden" luidt het bericht.

Bedeoelen ze dan: NS denk dat ze niet rendabel een 4e trein kunnen laten rijden ondanks de subsidie van de provincie Friesland.

OF

NS denk dat de infrastructuur (voeding via de bovenleiding) niet geschikt is om permanent 4 treinen per uur te laten rijden en men is niet in staat een creatieve oplossing te bedenken, zoals het inzetten van dieseltreinen.


Wat het infrastructuur betreft denk ik eerder of de huidige infrastructuur momenteel aan de eisen voldoet om 4 treinen per uur te laten rijden.

Ik denk eerder dat de problemen vooral zitten tussen Zwolle en Meppel, omdat hier ook de treinen van/naar Groningen gebruik van maken.

Ik denk eerder aan de keuze of het überhaupt rendabel voor een 4e trein.

Ik denk eerder dat er gekeken moet worden of de sprinter andere vertrektijden kan krijgen om een strakke 30 minutendienst te krijgen met de intercity die ook elk station stopt i.p.v. het huidige 20/40.

Of de Zeeuwse Variant, 2x per uur een trein om de 30 minuten haalbaar is blijft nog de vraag.
De belangrijkste vragen zijn:

Belangrijkste vraag:
-Is het gunstig om de intercity vanuit Zwolle 2x per uur te laten stoppen op alle tussengelegen stations.
a: ja
b: nee.

Is het antwoord nee dan komt de volgende vraag. Wat is namelijk de reden?
a: Reizigers willen wat de intercity (momenteel 1x per uur) die niet overal stopt houden zoals die is, dus niet de reistijd verhogen.
b: Onrendabel.

Opmerkingen: de Sprinter Zwolle - Leeuwarden rijdt alleen doordeweeks. Als deze trein nu dagelijks had gereden zoals voorheen het geval was op zowel de Zeeuwse lijn als Zwolle - Groningen is het maken van de keuze eigenlijk makkelijker.

In België bestaat er een andere dienstregeling dan in Nederland.
-Weekdienstregeling (doordeweeks.
-Weekenddienstregeling.
Dienstregeling tijdens het weekend kan anders zijn da doordeweeks met o.a. minder treinen, afwijkende bestemming en mogelijk nog meer afwijkingen.

Misschien kunnen ze zoiets in Friesland invoeren voor het spoorlijn Zwolle - Leeuwarden, maar het kan ook verwarring opleveren als de situatie in het weekend anders is dan in het weekend.

Wat heel Nederland betreft zou het ook fijn zijn als bepaalde treinen op sommige stations alleen doordeweeks stoppen of slechts tijdens de spits en deze in het weekend en evt. buiten de spitsuren het station overslaan omdat deze dan onrendabel voor de trein zijn. Denk bijvoorbeeld belangrijke stations voor studenten of drukke stations voor forenzen.
Reputatie 6
Badge
Grote vraag is nu waarom de 4e trein er niet komt.

"NS ziet geen mogelijkheden" luidt het bericht.

Bedeoelen ze dan: NS denk dat ze niet rendabel een 4e trein kunnen laten rijden ondanks de subsidie van de provincie Friesland.

OF

NS denk dat de infrastructuur (voeding via de bovenleiding) niet geschikt is om permanent 4 treinen per uur te laten rijden en men is niet in staat een creatieve oplossing te bedenken, zoals het inzetten van dieseltreinen.
Reputatie 1
@Tamzin Ja, het is minder druk dan naar Groningen en heb eigenlijk liever gezien dat het een Systeem zou zijn met 1x/uur een Sprinter Leeuwarden-Meppel en 2x per uur een snelle IC. Of een vier treinen systeem. Het is gewoon vervelend als je vanuit Leeuwarden die gehuchten aan moet doen. 😉 Je kan natuurlijk ook zeggen dat rond de spits 1 IC nog overal stopt en in de daluren/weekend hij doorrijdt.

Helemaal eens.
De mensen hebben nu al geluk dat er 2x (ondanks de verspreiding raar is met 20/40 verhouding) treinen rijden die overal stoppen.

Ook denk ik dat 2 intercity's per uur en slechts 1x per uur een sprinter en vervolgens nader te bepalen welke trein in de spits extra stopt (2x per uur sprinter of van 1 van de intercity's de keuze maken om op alle stations te gaan stoppen terwijl de andere intercity alsnog slechts op enkele stations stopt).

Ik ken de situatie wat het aantal reizigers in Friesland (of moet ik Fryslân zeggen?) minder is dan reizigers van/naar Groningen.

Het zijn beide dunbevolkte gebieden maar Groningen (stad) is een belangrijke universiteitsstad die veel studenten aantrekt, zelfs uit Zwolle.

Zeeland is zelf op enkele kleine steden na dunbevolkt en moet het vooral van de toeristen en dagjesmensen voor het strand hebben.

Ik heb er begrip voor waarom de NS enkele jaren geleden zowel op het traject Zwolle - Groningen als op de Zeeuwse lijn hun keuzes hebben gemaakt.

Welke keuze NS maakt voor de trein naar Leeuwarden weet ik niet en laat ik aan NS nodig.
In het minst gunstige geval kiest NS voor de Zeeuwse variant die niet veel uitmaakt voor de reiziger voor de kleine stations en een betere spreiding van om de 30 minuten een trein die overal stopt. Nadeel is dat de reiziger die bijv. van Zwolle naar Leeuwarden 9 minuten langer in de trein zit. (9 min. is namelijk het verschil in reistijd tussen de 2 intercity's in de huidige dienstregeling)

Ik maak zelden gebruik van de trein naar Leeuwarden en laat de keuze hierdoor liever over aan de NS.

Mogelijk kunnen jullie hier met ideeën komen. Zelf ben ik een treinreiziger dus kan ik er eigenlijk weinig mee doen. Gelukkig zijn hier op de forums ook medewerkers van NS. Waarschijnlijk kunnen ze iets met jullie ideeën wat doen. In het gunstige geval helpt u ze mee met het verbeteren van de dienstregeling.

1 groot verschil: 1 voordeel voor u zelf kan een nadeel voor een ander zijn, dus er wordt waarschijnlijk ook op gelet of alle ideeën op zich wel haalbaar zijn.
Reputatie 5
Badge
@iMark Wat mij betreft zou de situatie zo moeten zijn dat de reizigers uit Grou, Akkrum en Wolvega op Meppel of Heerenveen een snelle overstap hebben op een Intercity naar de Randstad en verder. Je hebt voor deze diensten (Op de huidige IC Lwd-Rotterdam na, deze is ook na Zwolle nog vrij druk) echt geen lange treinen nodig. Misschien alleen net na 9.00 gezien de kortingskaartjes.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin Ja, het is minder druk dan naar Groningen en heb eigenlijk liever gezien dat het een Systeem zou zijn met 1x/uur een Sprinter Leeuwarden-Meppel en 2x per uur een snelle IC. Of een vier treinen systeem. Het is gewoon vervelend als je vanuit Leeuwarden die gehuchten aan moet doen. 😉 Je kan natuurlijk ook zeggen dat rond de spits 1 IC nog overal stopt en in de daluren/weekend hij doorrijdt.
Ik vraag me ook af of er voldoende reizigers zijn om 2 IC's en 2 Sprinters te rechtvaardigen. Misschien zou je eerder moeten denken aan 2 korte IC's en 1 Sprinter. Een goede halfuursverbinding van Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk (en misschien Meppel) naar Zwolle en de Randstad is misschien wel te rechtvaardigen, zeker op drukke momenten van de dag.
Reputatie 7
Badge +3
Dat klopt maar relevant is natuurlijk wel dat bij extra inzet voor evenementen de stroomvoorziening kennelijk geen issue is.
Er zijn altijd verschillen tussen wat kan en wat mag. Er zit altijd een veilige marge rondom wat technisch kan, anders zou de dienstregeling bij het minste of geringste instorten.

In het verleden werd de dienstregeling rond Utrecht Centraal zo gepland dat er niet gelijktijdig 4 IC's vertrokken. Dat trok te veel stroom tegelijk. Een zoveelste nadeel van 1500V.
Reputatie 5
Badge
@Tamzin Ja, het is minder druk dan naar Groningen en heb eigenlijk liever gezien dat het een Systeem zou zijn met 1x/uur een Sprinter Leeuwarden-Meppel en 2x per uur een snelle IC. Of een vier treinen systeem. Het is gewoon vervelend als je vanuit Leeuwarden die gehuchten aan moet doen. 😉 Je kan natuurlijk ook zeggen dat rond de spits 1 IC nog overal stopt en in de daluren/weekend hij doorrijdt.
Reputatie 7
Badge +3
@michael.hunen.3
Het verschil is wel dat de lijnen naar Leeuwarden en Vlissingen maar de helft van de reizigers trekken van die naar Groningen. Vier keer per uur naar Leeuwarden is gezien het aantal reizigers op dit moment niet reëel.
Dat klopt maar relevant is natuurlijk wel dat bij extra inzet voor evenementen de stroomvoorziening kennelijk geen issue is.
Er zijn altijd verschillen tussen wat kan en wat mag. Er zit altijd een veilige marge rondom wat technisch kan, anders zou de dienstregeling bij het minste of geringste instorten. Bij tijdelijke dingen is het vaak eenvoudiger om toestemming te krijgen voor iets wat eigenlijk net onder de norm is maar technisch nog wel net kan dan bij structurele dingen.
Reputatie 1
@Klaas-JanNS Spijtig te horen dat het niet doorgaat dit jaar. Het zou namelijk vooral voor de reizigers uit Leeuwarden en Heerenveen een goede reistijdswinst kunnen betekenen. Grou en Akkrum liggen in de middle of nowhere. Het is en blijft gelukkig niet zo erg als Zeeuwse lijn. :)

Graag reageer ik op enkele berichten.

Evenementenvervoer:
Bij evenementen kan er met de organisator worden afgesproken voor diverse mogelijkheden:
-Langere treinen
-Extra treinen (gewoon extra treinen en/of frequentieverhoging)
-In het geval dat er in de avond / zondag frequentie verlaging is: deze te laten vervallen en de ''dagfrequentie'' aanhouden zodat de trein niet 1x maar 2x per uur rijdt.
-Gewijzigde dienstregeling in het voordeel van het traject zelf: (andere tijden en/of knippen van lange trajecten in deeltrajecten zodat het resterende deel gewoon is).

Zeeuwse lijn:
Voorheen 1x per uur intercity en 1x per uur Sprinter op Roosendaal -Vlissingen.
de intercity van Amsterdam Centraal (tegenwoordig uit Lelystad) rijdt voortaan 2x per uur en er is besloten om ook tussen Roosendaal en Vlissingen 2x te rijden en op alle stations vanaf Roosendaal te stoppen.
Voortaan rijdt er tussen Roosendaal en Vlissingen 2x per uur een intercity die op alle stations stopt.
Vroeger werd er gedreigd met sluiting van sprinterstations omdat er weinig reizigers van gebruik maken maar dat is gelukkig niet doorgegaan.

Zwolle - Groningen:
Voorheen:
1x per uur intercity die alleen in Assen stopt
1x per uur intercity die op alle stations stopt (op het traject Zwolle-Groningen)
1x per uur Sprinter Zwolle - Groningen.

Tegenwoordig:
2x per uur intercity die alleen in Assen stopt
2x per uur sprinter die overal stopt.
Omdat reizigers in Hoogeveen protesteren dat de intercity niet meer in Hoogeveen stopt is dit met minstens 1 jaar uitgesteld, maar alsnog ingegaan.

Zwolle - Leeuwarden
1x per uur (tussen Zwolle en Leeuwarden) op alle stations.
1x per uur: stopt alleen in Steenwijk en Heerenveen.
1x per uur: doordeweeks Meppel - Leeuwarden (voorheen spits Wolvega - Leeuwarden)

Aanpassen zoals dat met Zwolle - Groningen is gebeurd is mogelijk het beste maar ik weet niet of dit momenteel haalbaar is.

Ik bedoel dan:
2x Intercity Zwolle - Leeuwarden die alleen stopt in Meppel, Steenwijk en Heerenveen (Meppel nieuw)
2x Sprinter Zwolle of Meppel - Leeuwarden

Het is aan de NS om te kijken wat haalbaar is.

*IC naar Leeuwarden en Groningen komen uit Rotterdam en Den Haag en neem aan dat dit ook in de toekomst zou blijven, maar heb dit voor de duidelijkheid even weggelaten om zo aan te geven dat het om het traject Zwolle - Leeuwarden en Zwolle - Groningen gaat.

Reageer