Zwolle-Leeuwarden Dienstregeling 2017



Toon eerste bericht

141 reacties

Is het al bekend of de 2de sprinter Leeuwarden-Meppel aan de dienstregeling wordt toegevoegd en de haltes Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega hun IC verbinding verliezen? Dat zowel de IC Leeuwarden-Rotterdam en IC Leeuwarden-Den Haag CS enkel nog stoppen te Heerenveen, Steenwijk en Meppel.

Even uit m'n hoofd zit dat nog niet in de dienstregeling 2017. Als het niet was omdat er geen treinen meer bij passen op Zwolle-Herfte aansluiting (daar waar het spoor naar Emmen afsplitst) dan had het iets te maken met de stroomvoorziening. Ik zal later eens kijken of ik er iets over terug kan vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Dank voor alle toelichtingen. Het is mij geheel duidelijk.

Het is weer typisch Nederlandse schrieperigheid. Kapitalen uitgeven aan nieuwe infrastructuur en meteen een nieuw knelpunt creëren.
Reputatie 7
Badge +4
Edit: De wachttijd is elf minuten. Het lijkt me een van de langste bij een doorgaande trein in Nederland.
De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.

Het is deels een gevolg van doorgeschoten veiligheidsmaatregelen, waarvoor ik weinig begrip kan opbrengen.


Kun je dat wat nader toelichten? Om welke veiligheidsmaatregelen gaat het?


Richting de IJsselbrug rijden er na de knoop 4 treinen achter elkaar aan: IC Lelystad (3 min) IC Amersfoort (3min) Sp Amersfoort (4 min) Sp Lelystad. Tussen het vertrek van de eerste en laatste trein in die richting zit dus 10 minuten. Een alternatief was geweest om de sporen tussen station Zwolle en Hattemerbroek aansluiting (het begin van de Hanzelijn) als twee keer enkelspoor te gebruiken: één voor treinen van en naar de Hanzelijn en één voor treinen van en naar de Veluwelijn. Dan kunnen de IC's tegelijk vertrekken en vervolgens de beide sprinters ook en dan hoeft er nog maar 3 minuten te zitten tussen het vertrek van de eerste en de laatste trein in die richting. Voor de aankomst uit die richting geldt natuurlijk precies hetzelfde. De wachttijd waar Thom het over heeft was daarmee in beide richtingen 3 minuten korter geweest zonder noemenswaardige extra kosten. Echter vond men het niet veilig om afwisselend in beide richtingen gebruik te maken van hetzelfde spoor.
Reputatie 7
Badge +3
De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.

Het is deels een gevolg van doorgeschoten veiligheidsmaatregelen, waarvoor ik weinig begrip kan opbrengen.


Kun je dat wat nader toelichten? Om welke veiligheidsmaatregelen gaat het?
De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.

Het is deels een gevolg van doorgeschoten veiligheidsmaatregelen, waarvoor ik weinig begrip kan opbrengen.
Reputatie 7
Badge +4
De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.
Reputatie 7
Badge +3
@GroeneRuiter
Voor een nonstop verbinding Zwolle-Leeuwarden zijn er veel te weinig reizigers.
Reputatie 5
Badge
@Thom Dat is ook correct. Dan ook metname Heerenveen gezien het grote busstation. In Drenthe heb je dat minder, daarom rijdt hij zo veel door. Toch zijn weinig stops voor de reistijd richting het hoge noorden wel gunstig. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Groningen kent een stop in Assen en die moet zonder meer blijven. Steenwijk en Heerenveen zijn te belangrijk omdat ze dienen als verbindingsknooppunt. Het belang van deze plaatsen is veel groter dan het aantal inwoners.
Reputatie 5
Badge
@Thom Dat zeker! Ze hadden richting Leeuwarden hetzelfde systeem als richting Groningen moeten instellen... Voor mijn part rijden ze gewoon meteen door naar Leeuwarden.
Reputatie 7
Badge +4
Twee intercity's per uur met Heerenveen en Steenwijk zou mooi zijn
Reputatie 5
Badge
@Thom Meppel heeft nog potentie gezien deze stad overstappen kan bieden voor reizigers uit Hoogeveen en Beilen. Grou is niet eens een "City" te noemen en heeft nauwelijks bus verbindingen en dergelijke. (1 buslijn die Ma-Vr elk uur rijdt)
Reputatie 7
Badge +4
Meppel noemde ik ook niet en dat is nog enigszins een stad, zeker in vergelijking met Grou, wel met het mooiste theehuis van Nederland maar niet meer dan duizend instappers.
Reputatie 5
Badge
@Thom Op de site http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2017/2017:_ook_meer_treinen_in_noord-nederland-147413 staat dat deze stations wel worden overgeslagen en er 2 sprinters komen, maar dat het nog niet zeker is. Verder heb ik hier niks meer over gehoord en was dus benieuwd. Wil je wel dat Grou-Jirnsum nog een City is? 😉 Deze noem je namelijk niet. Trouwens, Arriva mag ook wel eens een echte sneltrein naar Emmen introduceren.

Dank voor je bericht!
Reputatie 7
Badge +4
Dit zijn de adviezen maar het document geeft niet ten volle een antwoord op je vragen:

https://www.rover.nl/images/pdf/Locov_2016-58225_advies_dienstregeling_2017_1.pdf

Een advies is geen definitief besluit. Twee intercity's die Wolvega en Akkrum niet als een city beschouwen, zou wel mooi zijn. Als iets niet genoemd is, speelt het ook niet echt mee.

Reageer