Zwolle-Leeuwarden Dienstregeling 2017

Reputatie 5
Badge
Is het al bekend of de 2de sprinter Leeuwarden-Meppel aan de dienstregeling wordt toegevoegd en de haltes Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega hun IC verbinding verliezen? Dat zowel de IC Leeuwarden-Rotterdam en IC Leeuwarden-Den Haag CS enkel nog stoppen te Heerenveen, Steenwijk en Meppel.

141 reacties

Reputatie 4
4 treinen per uur zouden dacht ik deels gefinancieerd worden door de provincie. En zeker de treinen net in de daluren zitten soms echt vol.
Ik kan me gezien het aantal reizigers buiten de studentenspitsen voorstellen dat NS eist dat die vierde trein door de Provincie wordt betaald. Wat daarbij zeker ook speelt is dat NS het als zwaar gezichtsverlies zal beschouwen als ze zelf rechtstreeks treinen bij Arriva zouden moeten inhuren.

De elektricteitsbeperking was tot nu toe natuurlijk een mooie smoes voor NS om die vierde trein tegen te houden, maar door de gezamelijke aktie van Provincie en Arriva is dat argument weggevallen.
Reputatie 5
Badge
@Ik Spoor Hij zou volgens mij ook worden betaald door de Provincie. En NS had beloofd met die trein te komen, maar probeert er dus tussenuit te kruipen. Met de elektriciteits beperking.
Reputatie 5
Badge
Is er al meer bekend over de 4de trein?
Reputatie 6
Badge +1
NS heeft zelf ook dieseltreinen, maar wil blijkbaar liever GTW's huren van Arriva:
http://www.ovpro.nl/trein/2016/09/15/ns-wil-tijdelijk-dieseltreinen-huren-van-arriva-voor-friesland/
Reputatie 7
Badge +3
NS stopt met de elektrificatie van de lijnen rond Zwolle eind volgend jaar met het laatste dieselvervoer. Omdat de dieseloplossing voor Zwolle-Leeuwarden voor jaren zal gelden is het dus logischer de extra dienst door Arriva te laten rijden.

Omdat Arriva zowel trein als personeel zou leveren is er ook nog het voordeel dat deze treinen met eenmansbediening kunnen rijden wat de kosten binnen de perken houdt.
Omdat Arriva zowel trein als personeel zou leveren is er ook nog het voordeel dat deze treinen met eenmansbediening kunnen rijden wat de kosten binnen de perken houdt.

Wat staat NS in de weg om in eigen materieel eenmansbediening in te voeren? - Een paar kleine technische aanpassingen en de FNV?
Reputatie 7
Badge +3
@pe_pe
Het is zeer oneconomisch om een apart minisetje van 4 of 5 stellen aan te houden. Nedtrain moet daar dan een aparte onderhoudslijn voor diesels overeind houden waarbij gezien de leeftijd de onderdelen-voorziening ook steeds problematischer wordt. Bij Arriva gaat het daarentegen mee in de grote noordelijke meute. De treinen van Arriva zijn ook zuiniger en veel moderner (airco).

Verder speelt natuurlijk het probleem met de door de vakbonden verplichte vaste conducteurs zeker omdat 4 treinen per uur op dit traject financieel toch al erg twijfelachtig is.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens blijkt uit de in Hafas aangemelde dienstregeling dat er voor 2017 niets verandert vergeleken met nu.
Reputatie 6
Badge +1
Ik weet niet alles hoor, maar wordt NS ook niet in de HRN concessie verplicht conducteurs te laten rijden? Dan zouden er ook mensen mee moeten rijden in door Arriva in opdracht van NS gereden treinen...
Ik doelde niet eens specifiek op de buffels. (Onderdelen niet meer verkrijgbaar? Grapje hoop ik? - Dat ding is net zo oud als de VIRM, binnen de NS-vloot is alleen SLT nieuwer. De eerste indienststelling van een GTW was in hetzelfde jaar als de Buffel, dus het technisch basisontwerp is van dezelfde periode.)

De algemene reden is de dus de vakbondsbemoeienis. Gaan die wel akkoord met Arriva als onderaannemer, of gaan er dan weer een paar conducteurs een ochtendje geen kaartjes knippen?
Ik weet niet alles hoor, maar wordt NS ook niet in de HRN concessie verplicht conducteurs te laten rijden?

Nee. In heel de HRN-concessie komt het woord conducteur zelfs maar één keer voor. "Trefkans conducteur" is een prestatie-indicator, maar er is geen verplichting er op elke trein een of meer in te zetten.
Reputatie 7
Badge +3
@pe_pe
De vakbonden hebben bij Arriva nauwelijks invloed.
@pe_pe
De vakbonden hebben bij Arriva nauwelijks invloed.

Als ze moeilijk gaan doen, is dat natuurlijk tegenover NS: Een onderaannemer inhuren met markt-conforme arbeidsvoorwaarden... Ik kan me zo voorstellen dat men dat bestempelt als een poging de CAO te ontduiken en eenmansbediening in te voeren.
Reputatie 7
Badge +3
Busbedrijven werken ook met goedkopere onderaannemers denk aan TCR, Juin, etc.
Reputatie 7
Badge +3
Verder is markt-conform niet hetzelfde als NS - voorwaarden.
Verder is markt-conform niet hetzelfde als NS - voorwaarden.
Die opmerking sloeg op de arbeidsvoorwaarden bij Arriva.
Reputatie 1
Wanneer trekken ze die lijn niet door Zwolle, waarom tot aan Meppel?
Scheelt ook met overstappen in Meppel.
Reputatie 6
Badge +1
Wanneer trekken ze die lijn niet door Zwolle, waarom tot aan Meppel?
Scheelt ook met overstappen in Meppel.

Dat is nu precies de vraag waar dit topic over gaat: of deze trein (die nu Leeuwarden-Meppel 1x per uur rijdt) volgend jaar zal gaan doorrijden naar Zwolle, en 2x per uur zal gaan rijden. Maar het antwoord lijkt dus 'voorlopig niet'.
Reputatie 7
Badge +3
@Johnny2014
4x per uur Zwolle-Leeuwarden betekent dat je tussen Zwolle en Herfte 12 treinen per uur krijgt die dan ook nog gelijkvloers moeten kruisen en dat gaat dus niet passen.
Reputatie 7
Badge +3
@Keuzereiziger
Voor 2017 verandert er sowieso niets, zie Hafas.
Reputatie 6
Badge +1
@Keuzereiziger
Voor 2017 verandert er sowieso niets, zie Hafas.

Hafas is toch niet definitief? De capaciteitsverdeling is nog niet helemaal afgerond, dus de dienstregeling is nog niet defintief. Natuurlijk is het erg onwaarschijnlijk dat de trein wel gaat rijden, dat geef ik toe.
Reputatie 4

Hafas is toch niet definitief? De capaciteitsverdeling is nog niet helemaal afgerond, dus de dienstregeling is nog niet defintief. Natuurlijk is het erg onwaarschijnlijk dat de trein wel gaat rijden, dat geef ik toe.

De definitieve capaciteitsverdeling wordt jaarlijks in augustus vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders nog kleine wijzigingen doorgeven mits die binnen het capaciteitsplan passen. In dit stadium is de kans op veranderingen dus minimaal geworden. Neem maar aan dat wat er nu in Hafas staat het wel is.
Reputatie 4
4x per uur Zwolle-Leeuwarden betekent dat je tussen Zwolle en Herfte 12 treinen per uur krijgt die dan ook nog gelijkvloers moeten kruisen en dat gaat dus niet passen.
In principe is dit op te lossen door de sprinters Zwolle-Groningen/Leeuwarden in Meppel te koppelen c.q te ontkoppelen. Uiteraard geeft dat wel een vertraging van een minuut of 5. Verder kost dat NS weer de inzet van extra ICMs en al helemaal als er vanuit Leeuwarden 2 sprinters en 2 IC's moeten gaan rijden.

Persoonlijk vermoed ik dat voor NS met de huidige dienstregelingkosten voor Zwolle-Leeuwarden de grens is bereikt, al springt de provincie Friesland hoog of laag. Iedere verdere uitbreiding zal volledig voor rekening van de provincie komen.

Een betere (en financieel haalbare) oplossing lijkt me dat NS zich beperkt tot 2x per uur een IC Zwolle-Meppel-Steenwijk-Heerenveen-Leeuwarden. Arriva zou dan daarnaast 2x per uur een sprinter Steenwijk-Leeuwarden kunnen laten rijden. Door de sprinters uit het HRN te halen (net als met de Limburgse sprinters) is die extra sprinterdienst tegen beperkte extra kosten (vergeleken met de huidige situatie) te realiseren.
We zijn in gesprek met Arriva over de tijdelijke huur van enkele dieseltreinen die ingezet moeten worden op het traject tussen Meppel/Zwolle en Leeuwarden. Dit is wellicht een tijdelijke oplossing. In 2012 konden we nog niet voorzien dat de stroomcapaciteit onvoldoende was om met vier elektrische treinen te gaan rijden.
Reputatie 1
We zijn in gesprek met Arriva over de tijdelijke huur van enkele dieseltreinen die ingezet moeten worden op het traject tussen Meppel/Zwolle en Leeuwarden. Dit is wellicht een tijdelijke oplossing. In 2012 konden we nog niet voorzien dat de stroomcapaciteit onvoldoende was om met vier elektrische treinen te gaan rijden.

duurt wel lang zo'n gesprek, het is al bijna 2017 en nog steeds verbetering vanuit het friese land naar het zuiden en vica versa.
Als je in den haag woont, kan je wel 6 x in het uur naar rotterdam. woon je in Akkrum kan je een uur wachten als je de trein net een minuut te laat bent op het station. Prijs van het abonnement blijft hetzelfde als degene die in den haag woont.

Reageer