Zwolle-Leeuwarden Dienstregeling 2017


Reputatie 5
Badge
Is het al bekend of de 2de sprinter Leeuwarden-Meppel aan de dienstregeling wordt toegevoegd en de haltes Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega hun IC verbinding verliezen? Dat zowel de IC Leeuwarden-Rotterdam en IC Leeuwarden-Den Haag CS enkel nog stoppen te Heerenveen, Steenwijk en Meppel.

141 reacties

Inmiddels is bekend geworden dat het nog niet zo zeker is dat er per december 2017 een vierde trein gaat rijden.

http://www.lc.nl/friesland/Vierde-trein-tussen-Leeuwarden-en-Meppel-pas-in-2018-21850334.html

En verder:
De NS zoekt samen met de Noordelijke provincies, gemeente Leeuwarden, het ROCOV Fryslân en het 0V Consumentenplatvorm Drenthe naar een betere dienstregeling tussen Leeuwarden en Meppel. Het streven is om een betere dienstregeling met drie treinen in te voeren vanaf februari 2017.
Reputatie 5
Badge
@NL Rail Ik heb het gehoord, jammer dat dat eruit komt terwijl de afspraken 4 jaar geleden gemaakt zijn.
Er is duidelijkheid vierde trein met een jaar uitgesteld!
NS gaat nog een jaar lang aanmodderen in Friesland :@

http://www.lc.nl/friesland/Vierde-trein-Leeuwarden-Zwolle-rijdt-vanaf-december-2017-21787767.html
Die 2021 is onder de voorwaarde dat dan de uitbouw van de splitsing bij Herfte gereed is.

Klopt, heb vernomen dat de voorbereidingen op papier zijn begonnen.
Reputatie 7
Badge +3
Die 2021 is onder de voorwaarde dat dan de uitbouw van de splitsing bij Herfte gereed is.
@Frank Visser
Er is ook nog een finencieel probleempje. NS wil die vierde trein niet op eigen kosten rijden dus er moet ook nog een sponsor gestrikt worden.


In 2012 zijn er afspraken gemaakt met de provincie Friesland, er is ook afgesproken dat de sprinters Leeuwarden - Meppel vanaf 2021 gaan door rijden naar Zwolle.
De provincie Friesland heeft al gedreigd met juridische stappen tegen de NS.
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/676017-gedeputeerde-kramer-houdt-vast-aan-vierde-trein-naar-zwolle
Reputatie 2
@Frank Visser
Er is ook nog een finencieel probleempje. NS wil die vierde trein niet op eigen kosten rijden dus er moet ook nog een sponsor gestrikt worden.

Wij hebben hierover al afspraken met de Provincie gemaakt. Zodra de infrastructuur geschikt is, wilt NS hier 4 x p/u gaan rijden!
Reputatie 7
Badge +3
@Frank Visser
Er is ook nog een finencieel probleempje. NS wil die vierde trein niet op eigen kosten rijden dus er moet ook nog een sponsor gestrikt worden.
Reputatie 3
De plannen daarvoor zijn nog helemaal niet concreet.

In december zou een vierde trein tussen Leeuwarden en Meppel gaan rijden. Dit wordt nog niet gerealiseerd. Het baanvak is op dit moment niet geschikt voor 4 treinen per uur, hiervoor moet een structurele oplossing door ProRail gerealiseerd worden in de tractie- en energievoorziening. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Voor de periode tot de stroomvoorziening op orde is, zoekt NS naar een tijdelijke oplossing met vier treinen. Daarbij wordt ook gekeken naar tijdelijke inzet van dieseltreinen. Hierover verwachten we binnenkort meer duidelijkheid.
Reputatie 7
Badge +3
De plannen daarvoor zijn nog helemaal niet concreet.
Zo de reisplanner te bekijken zijn de 4 treinen per uur er nog niet per 11 december 2016.
Reputatie 7
Badge +3
Buien de Randstad hebbende meeste kleine stations op zondag en in de avond een uurdienst.
Reputatie 5
Badge
@Keuzereiziger Mag ik je corrigeren? Er rijdt 1x/uur een IC naar Den Haag en Leeuwarden. Deze wordt doordeweeks aangevuld door een Sprinter naar Meppel. In het weekend zou je echt een uur moeten wachten als je hem mist.
Reputatie 7
Badge +3
@Johnny2014
Eventuele verbeteringen gaan nog wel een tijdje duren. Los van de vraag of NS wel echt wil moet ook de Provincie Friesland de rekening willen betalen. Waarbij ik betwijfel of de Provincie zich wel realiseert hoe hoog die kosten wel niet zijn. Je mag blij zijn als erin 2018 al iets verandert.
Reputatie 6
Badge +1
Als je in den haag woont, kan je wel 6 x in het uur naar rotterdam. woon je in Akkrum kan je een uur wachten als je de trein net een minuut te laat bent op het station. Prijs van het abonnement blijft hetzelfde als degene die in den haag woont.

In Akkrum rijdt 2x per uur een trein, 1x per uur de IC van/naar Rotterdam en 1x per uur de sprinter van/naar Meppel.
De exploitatiekosten van het feit dat jij een ritje met de trein maakt blijft ook iedere kilometer hetzelfde, of je de km nu in Friesland of in de Randstad reist.
Reputatie 1
We zijn in gesprek met Arriva over de tijdelijke huur van enkele dieseltreinen die ingezet moeten worden op het traject tussen Meppel/Zwolle en Leeuwarden. Dit is wellicht een tijdelijke oplossing. In 2012 konden we nog niet voorzien dat de stroomcapaciteit onvoldoende was om met vier elektrische treinen te gaan rijden.

duurt wel lang zo'n gesprek, het is al bijna 2017 en nog steeds verbetering vanuit het friese land naar het zuiden en vica versa.
Als je in den haag woont, kan je wel 6 x in het uur naar rotterdam. woon je in Akkrum kan je een uur wachten als je de trein net een minuut te laat bent op het station. Prijs van het abonnement blijft hetzelfde als degene die in den haag woont.
We zijn in gesprek met Arriva over de tijdelijke huur van enkele dieseltreinen die ingezet moeten worden op het traject tussen Meppel/Zwolle en Leeuwarden. Dit is wellicht een tijdelijke oplossing. In 2012 konden we nog niet voorzien dat de stroomcapaciteit onvoldoende was om met vier elektrische treinen te gaan rijden.
Reputatie 4
4x per uur Zwolle-Leeuwarden betekent dat je tussen Zwolle en Herfte 12 treinen per uur krijgt die dan ook nog gelijkvloers moeten kruisen en dat gaat dus niet passen.
In principe is dit op te lossen door de sprinters Zwolle-Groningen/Leeuwarden in Meppel te koppelen c.q te ontkoppelen. Uiteraard geeft dat wel een vertraging van een minuut of 5. Verder kost dat NS weer de inzet van extra ICMs en al helemaal als er vanuit Leeuwarden 2 sprinters en 2 IC's moeten gaan rijden.

Persoonlijk vermoed ik dat voor NS met de huidige dienstregelingkosten voor Zwolle-Leeuwarden de grens is bereikt, al springt de provincie Friesland hoog of laag. Iedere verdere uitbreiding zal volledig voor rekening van de provincie komen.

Een betere (en financieel haalbare) oplossing lijkt me dat NS zich beperkt tot 2x per uur een IC Zwolle-Meppel-Steenwijk-Heerenveen-Leeuwarden. Arriva zou dan daarnaast 2x per uur een sprinter Steenwijk-Leeuwarden kunnen laten rijden. Door de sprinters uit het HRN te halen (net als met de Limburgse sprinters) is die extra sprinterdienst tegen beperkte extra kosten (vergeleken met de huidige situatie) te realiseren.
Reputatie 4

Hafas is toch niet definitief? De capaciteitsverdeling is nog niet helemaal afgerond, dus de dienstregeling is nog niet defintief. Natuurlijk is het erg onwaarschijnlijk dat de trein wel gaat rijden, dat geef ik toe.

De definitieve capaciteitsverdeling wordt jaarlijks in augustus vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders nog kleine wijzigingen doorgeven mits die binnen het capaciteitsplan passen. In dit stadium is de kans op veranderingen dus minimaal geworden. Neem maar aan dat wat er nu in Hafas staat het wel is.
Reputatie 6
Badge +1
@Keuzereiziger
Voor 2017 verandert er sowieso niets, zie Hafas.


Hafas is toch niet definitief? De capaciteitsverdeling is nog niet helemaal afgerond, dus de dienstregeling is nog niet defintief. Natuurlijk is het erg onwaarschijnlijk dat de trein wel gaat rijden, dat geef ik toe.
Reputatie 7
Badge +3
@Keuzereiziger
Voor 2017 verandert er sowieso niets, zie Hafas.
Reputatie 7
Badge +3
@Johnny2014
4x per uur Zwolle-Leeuwarden betekent dat je tussen Zwolle en Herfte 12 treinen per uur krijgt die dan ook nog gelijkvloers moeten kruisen en dat gaat dus niet passen.
Reputatie 6
Badge +1
Wanneer trekken ze die lijn niet door Zwolle, waarom tot aan Meppel?
Scheelt ook met overstappen in Meppel.


Dat is nu precies de vraag waar dit topic over gaat: of deze trein (die nu Leeuwarden-Meppel 1x per uur rijdt) volgend jaar zal gaan doorrijden naar Zwolle, en 2x per uur zal gaan rijden. Maar het antwoord lijkt dus 'voorlopig niet'.
Reputatie 1
Wanneer trekken ze die lijn niet door Zwolle, waarom tot aan Meppel?
Scheelt ook met overstappen in Meppel.

Reageer