Zwolle-Leeuwarden Dienstregeling 2017


Reputatie 5
Badge
Is het al bekend of de 2de sprinter Leeuwarden-Meppel aan de dienstregeling wordt toegevoegd en de haltes Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega hun IC verbinding verliezen? Dat zowel de IC Leeuwarden-Rotterdam en IC Leeuwarden-Den Haag CS enkel nog stoppen te Heerenveen, Steenwijk en Meppel.

141 reacties

De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.

Het is deels een gevolg van doorgeschoten veiligheidsmaatregelen, waarvoor ik weinig begrip kan opbrengen.


Kun je dat wat nader toelichten? Om welke veiligheidsmaatregelen gaat het?


Richting de IJsselbrug rijden er na de knoop 4 treinen achter elkaar aan: IC Lelystad (3 min) IC Amersfoort (3min) Sp Amersfoort (4 min) Sp Lelystad. Tussen het vertrek van de eerste en laatste trein in die richting zit dus 10 minuten. Een alternatief was geweest om de sporen tussen station Zwolle en Hattemerbroek aansluiting (het begin van de Hanzelijn) als twee keer enkelspoor te gebruiken: één voor treinen van en naar de Hanzelijn en één voor treinen van en naar de Veluwelijn. Dan kunnen de IC's tegelijk vertrekken en vervolgens de beide sprinters ook en dan hoeft er nog maar 3 minuten te zitten tussen het vertrek van de eerste en de laatste trein in die richting. Voor de aankomst uit die richting geldt natuurlijk precies hetzelfde. De wachttijd waar Thom het over heeft was daarmee in beide richtingen 3 minuten korter geweest zonder noemenswaardige extra kosten. Echter vond men het niet veilig om afwisselend in beide richtingen gebruik te maken van hetzelfde spoor.
Wanneer de organisator van een evenement bij ons aanklopt kijken we altijd wat de mogelijkheden zijn wat betreft extra treininzet. Dat staat wat mij betreft volledig los van het nieuws dat er voorlopig geen extra treinen tussen Leeuwarden en Zwolle gaan rijden.
Reputatie 5
Badge
@Klaas-JanNS Spijtig te horen dat het niet doorgaat dit jaar. Het zou namelijk vooral voor de reizigers uit Leeuwarden en Heerenveen een goede reistijdswinst kunnen betekenen. Grou en Akkrum liggen in de middle of nowhere. Het is en blijft gelukkig niet zo erg als Zeeuwse lijn. 🙂
Reputatie 5
Badge
@Tamzin Ja, het is minder druk dan naar Groningen en heb eigenlijk liever gezien dat het een Systeem zou zijn met 1x/uur een Sprinter Leeuwarden-Meppel en 2x per uur een snelle IC. Of een vier treinen systeem. Het is gewoon vervelend als je vanuit Leeuwarden die gehuchten aan moet doen. 😉 Je kan natuurlijk ook zeggen dat rond de spits 1 IC nog overal stopt en in de daluren/weekend hij doorrijdt.
http://www.destentor.nl/snelle-extra-trein-tussen-zwolle-en-leeuwarden-komt-niet-1.6296650,

"Volgens NS is er momenteel te weinig hoogspanning op het traject om een extra trein in te kunnen vlechten".

Duidelijk antwoord dus.


Te weinig hoogspanning ... Daar heeft iemand bijles natuurkunde nodig, en dan doel ik niet alleen op het feit dat de bovenleiding daar gewoon op middenspanning staat.

Dat verhaal van die verkochte dieseltreinen in het artikel is ook kolder. De Wadlopers zijn verkocht, ja, maar de overtollige Buffels raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Reputatie 5
Badge
@ReWa Ze willen deze treinen op de sprinter naar Meppel inzetten. Dat is een rit van 50 min. Bijv. Arnhem-Winterswijk duurt langer. Dus het materieel is geschikt.
Reputatie 7
Badge +4
Dit zijn de adviezen maar het document geeft niet ten volle een antwoord op je vragen:

https://www.rover.nl/images/pdf/Locov_2016-58225_advies_dienstregeling_2017_1.pdf

Een advies is geen definitief besluit. Twee intercity's die Wolvega en Akkrum niet als een city beschouwen, zou wel mooi zijn. Als iets niet genoemd is, speelt het ook niet echt mee.
Reputatie 5
Badge
@Thom Op de site http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2017/2017:_ook_meer_treinen_in_noord-nederland-147413 staat dat deze stations wel worden overgeslagen en er 2 sprinters komen, maar dat het nog niet zeker is. Verder heb ik hier niks meer over gehoord en was dus benieuwd. Wil je wel dat Grou-Jirnsum nog een City is? 😉 Deze noem je namelijk niet. Trouwens, Arriva mag ook wel eens een echte sneltrein naar Emmen introduceren.

Dank voor je bericht!
Reputatie 7
Badge +4
Meppel noemde ik ook niet en dat is nog enigszins een stad, zeker in vergelijking met Grou, wel met het mooiste theehuis van Nederland maar niet meer dan duizend instappers.
Reputatie 5
Badge
@Thom Meppel heeft nog potentie gezien deze stad overstappen kan bieden voor reizigers uit Hoogeveen en Beilen. Grou is niet eens een "City" te noemen en heeft nauwelijks bus verbindingen en dergelijke. (1 buslijn die Ma-Vr elk uur rijdt)
Reputatie 7
Badge +4
Twee intercity's per uur met Heerenveen en Steenwijk zou mooi zijn
Reputatie 5
Badge
@Thom Dat zeker! Ze hadden richting Leeuwarden hetzelfde systeem als richting Groningen moeten instellen... Voor mijn part rijden ze gewoon meteen door naar Leeuwarden.
Reputatie 7
Badge +4
Groningen kent een stop in Assen en die moet zonder meer blijven. Steenwijk en Heerenveen zijn te belangrijk omdat ze dienen als verbindingsknooppunt. Het belang van deze plaatsen is veel groter dan het aantal inwoners.
Reputatie 5
Badge
@Thom Dat is ook correct. Dan ook metname Heerenveen gezien het grote busstation. In Drenthe heb je dat minder, daarom rijdt hij zo veel door. Toch zijn weinig stops voor de reistijd richting het hoge noorden wel gunstig. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@GroeneRuiter
Voor een nonstop verbinding Zwolle-Leeuwarden zijn er veel te weinig reizigers.
Reputatie 7
Badge +4
De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.
De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.

Het is deels een gevolg van doorgeschoten veiligheidsmaatregelen, waarvoor ik weinig begrip kan opbrengen.
Badge +3
De 12 minuten wachttijd in Zwolle verminderen levert meer op, al begrijp ik dat er voor gekozen wordt.

Het is deels een gevolg van doorgeschoten veiligheidsmaatregelen, waarvoor ik weinig begrip kan opbrengen.


Kun je dat wat nader toelichten? Om welke veiligheidsmaatregelen gaat het?
Reputatie 7
Badge +4
Edit: De wachttijd is elf minuten. Het lijkt me een van de langste bij een doorgaande trein in Nederland.
Badge +3
Dank voor alle toelichtingen. Het is mij geheel duidelijk.

Het is weer typisch Nederlandse schrieperigheid. Kapitalen uitgeven aan nieuwe infrastructuur en meteen een nieuw knelpunt creëren.
Is het al bekend of de 2de sprinter Leeuwarden-Meppel aan de dienstregeling wordt toegevoegd en de haltes Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega hun IC verbinding verliezen? Dat zowel de IC Leeuwarden-Rotterdam en IC Leeuwarden-Den Haag CS enkel nog stoppen te Heerenveen, Steenwijk en Meppel.

Even uit m'n hoofd zit dat nog niet in de dienstregeling 2017. Als het niet was omdat er geen treinen meer bij passen op Zwolle-Herfte aansluiting (daar waar het spoor naar Emmen afsplitst) dan had het iets te maken met de stroomvoorziening. Ik zal later eens kijken of ik er iets over terug kan vinden.
Reputatie 4
Drie of vier treinen per uur hangt inderdaad op de stroomvoorziening op het traject Meppel-Leeuwarden. Op zich vreemd want je praat over vier vrije korte treinen per uur.

Overigens kun je je afvragen of vier treinen per uur buiten spits niet wat veel is gezien het toch vaak erg magere reizigersaanbod.
Badge +3
Wanneer men in de jaren negentig van de vorige eeuw was begonnen met de ombouw van het net naar 25kV waren deze knelpunten in de stroomvoorziening al lang opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
Is die 25kV je hobby of zo?
Badge +3
Geen hobby, wel interesse. Ik volgde deze discussie al in de jaren tachtig en iedere keer blijkt dat allerlei problemen die er nu zijn met het Nederlandse spoorwegnet, terug te voeren zijn op slechte besluiten uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Het kan helemaal geen kwaad daar af en toe bij stil te staan. Als men toen was begonnen, was heel Nederland in een jaar of twintig omgebouwd en hadden we nu geen discussies over de stroomvoorziening tussen Meppel en Herfte aansluiting.

Het is overigens nog steeds niet te laat om met de ombouw te beginnen. Maar hoe langer er gewacht wordt, hoe minder snel de voordelen worden terugverdiend. En het is natuurlijk een beetje treurigstemmend dat nu er sinds twintig jaar weer eens elektrificatieprojecten zijn in Nederland (Zwolle - Wierden, Zwolle -Kampen, Maaslijn) die natuurlijk weer worden uitgevoerd op het inefficiënte 1500V).

Reageer