Skip to main content
beantwoord

uitchecken met e-ticket

• Op het juiste spoor

Vandaag een keer met trein van wijchen naar Rotterdam Blaak gegaan, Bij het verlaten van station R’dam Blaak wat mijn eindbestemming dus was ging het poortje niet open bij het scannen van mijn e-ticket. Melding was dat het e-ticket niet geldig was maar dat lijkt me stug want het ticket is voor deze dag en eindbestemming Rotterdam Blaak.

Beste antwoord door Erryt NS

Hallo bonr en welkom bij de NS Community,

Dat is wel erg vreemd. Deze melding zou je dan niet mogen krijgen. Behalve dat een poortje wel bepaald of een e-ticket geldig is of niet is de rest van het antwoord van rvdborgt wel correct. Je kan door op de i-knop te drukken contact met ons krijgen om het poortje alsnog te laten openen.

Bekijk origineel

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 15 april 2025

Wat was het voor soort e-ticket en wat rond welke tijd probeerde je het poortje te openen?

• Op het juiste spoor
  • 15 april 2025

normaal 1e klas e-ticket. was rond half 10 vanmorgen

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 15 april 2025
bonr schreef:

normaal 1e klas e-ticket. was rond half 10 vanmorgen

Dat had geen enkel probleem mogen zijn.

Gelukkig bepaalt het poortje niet of een ticket geldig is. Je kunt altijd door een poortje komen door op de i-knop te drukken.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 15 april 2025

Hallo bonr en welkom bij de NS Community,

Dat is wel erg vreemd. Deze melding zou je dan niet mogen krijgen. Behalve dat een poortje wel bepaald of een e-ticket geldig is of niet is de rest van het antwoord van rvdborgt wel correct. Je kan door op de i-knop te drukken contact met ons krijgen om het poortje alsnog te laten openen.

• Op het juiste spoor
  • 15 april 2025

Ja, is ook wel gelukt, maar is gewoon k*t dat t niet werkt zoals zou moeten.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 15 april 2025

Dat ben ik het met je eens. Wellicht was er een kleine storing gaande.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 15 april 2025

Met E-tickets kun je alleen de poortjes gebruiken waar ‘scan ticket’ op staat. Dat zijn meestal de buitense poortjes. Lukt het niet, dan kun je contact opnemen met de infopaal en vragen of men het poortje wilt openen.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 15 april 2025
Erryt NS schreef:

Dat is wel erg vreemd. Deze melding zou je dan niet mogen krijgen. Behalve dat een poortje wel bepaald of een e-ticket geldig is of niet

Nee, dat bepaalt het poortje echt niet. De voorwaarden zijn bepalend. Er zijn genoeg gevallen waarbij het poortje geldige tickets weigert. Zelfs als het niet defect is. Denk bv. aan gevallen waarbij je het niet gepubliceerde maximale aantal poortpassages hebt overschreden, of tickets waarvoor NS al van tevoren heeft besloten dat die de poortjes niet mogen openen. En wie weet heeft ​@bonr ook zo'n geval gevonden.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 15 april 2025

De poortjes zijn zo ingesteld dat ze kunnen controleren of de ticket geldig is of niet. Het kan helaas wel eens voorkomen dat een poortje onterecht een ticket weigert, maar in dat geval kan je de i-knop dus gebruiken.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 15 april 2025
Erryt NS schreef:

De poortjes zijn zo ingesteld dat ze kunnen controleren of de ticket geldig is of niet. Het kan helaas wel eens voorkomen dat een poortje onterecht een ticket weigert, maar in dat geval kan je de i-knop dus gebruiken.

De poortjes kunnen het theoretisch gezien misschien wel, maar ze doen dat niet altijd en dat is in bepaalde gevallen bewust zo ingesteld door NS. Dus wat ik al schreef is correct: de poortjes bepalen niet of een ticket geldig is. Dat is immers een bewuste keuze van NS.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 15 april 2025

Ik snap je punt even niet dat wij bewust onze poortjes instellen dat ze niet correct de e-tickets beoordelen. Waar en wanneer is dat het geval geweest?

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 15 april 2025
Erryt NS schreef:

Ik snap je punt even niet dat wij bewust onze poortjes instellen dat ze niet correct de e-tickets beoordelen. Waar en wanneer is dat het geval geweest?

Een paar voorbeelden:

• Met een e-ticket kun je maar een bepaald aantal keren en/of een beperkte tijd een poortje openen. De precieze beperkingen zijn niet gepubliceerd, maar er zijn meerdere discussies over geweest n.a.v. mensen die daarmee te maken kregen.
  • Ook met een papieren Interrail kun je maar een beperkt aantal keren een poortje openen.
  • Een internationaal ticket van België via Nederland naar Duitsland (of omgekeerd) wordt door de poortjes bewust geweigerd, alhoewel de geldigheid via Nederland duidelijk in de QR-code staat.

De genoemde tickets zijn gewoon geldig.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 15 april 2025

Was het geen uitcheckpoging bij de metro door met de zilveren trap om hoog te gaan? 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Een poortje kan e-tickets weigeren als het om daluren tickets gaat waarmee je in de spits wilt inchecken (dus bijv. Samenreistickets of Jongeren Dagkaart).

Maar een simpel voltarief 1e klas e-ticket Wijchen - Blaak en dan rond half 10 uitchecken moet natuurlijk gewoon werken.

Denk dat ​@Raymond123 wel eens gelijk kan hebben, en dat het een RET poortje was.

@MoDe poortjes zonder e-ticket scanner geven natuurlijk geen melding ‘niet geldig’ 🤣

Reageer