Skip to main content

Weinig aan toe te voegen. 
Het was netjes geweest als we het nieuws hier te horen hadden gekregen van NS. Helaas moest ik het in de krant lezen: https://www.volkskrant.nl/economie/ns-vertrekt-van-x-toon-op-platform-is-verhard~b555a33f/

Wist niet dat deze info ook al publiekelijk bekend was. Er is wel een berichtje in het superusers-hoekje geplaatst. Floor NS geeft daarin aan dat de moderators ermee bezig zijn en er op korte termijn meer informatie komt.

Zou het erg jammer vinden als het helemaal stopt. Misschien kan het in een andere vorm toch verder, eventueel zonder NS-moderatie. Maar denk dat we maar even moeten wachten op meer informatie. Hopelijk komt die snel, 1 juni is al bijna.

Toch wel bijzonder dat NS besluit de community weg te doeken, gratis service lijkt me ideaal voor een bedrijf 🙄.

Ik las het vandaag ook en vroeg me ook af welk probleem er wordt opgelost door deze community op te heffen. Opmerkelijk verder:

De NS zal de informatie uit het forum gebruiken om zijn chatbot te trainen.

Mag dat wel?

Zou het erg jammer vinden als het helemaal stopt. Misschien kan het in een andere vorm toch verder, eventueel zonder NS-moderatie. Maar denk dat we maar even moeten wachten op meer informatie. Hopelijk komt die snel, 1 juni is al bijna.

Een forum zonder moderatie zie ik niet snel gebeuren. Wat wel zou kunnen, is dat er gewoon een team van vrijwillige moderators wordt gevormd, dan is het helemaal lekker goedkoop voor NS.

We zijn praktisch gezien toch al een vrijwillige bijdrage aan het leveren, dan kan een vrijwillige moderator er ook nog wel bij...

Ik laat hierbij weten dat ik geen toestemming geef om mijn berichten te gebruiken voor het trainen van de chatbot. Het auteursrecht op mijn bijdragen ligt bij mij, niet bij de NS. Dat dit een openbaar platform is, betekent niet dat mijn bijdragen eigendom worden van de NS. Op dezelfde manier rust auteursrecht op nos.nl. Ik verzoek de NS mijn 1070 berichten van dit forum te verwijderen voor 1 juni.

Mag dat wel?

Het lijkt mij van wel, aangezien dit een openbare pagina is. Het ligt er natuurlijk wel aan wat er allemaal gebruikt wordt om de chatbot te trainen, er dwarrelt hier vast ook wat persoonlijke informatie rond...

Ik vraag me ook af hoe dat gaat nadat het forum is gesloten en er geen informatie meer uitgehaald kan worden. De informatie die de chatbot heeft, raakt na verloop van tijd verouderd en zal dus veranderd moeten worden. Dat is toch helemaal niet efficiënt?

Iedereen kan toch zelf domein registreren, phpbb eropzetten en verder gaan? Of je kunt op Reddit iets starten?

Iedereen kan toch zelf domein registreren, phpbb eropzetten en verder gaan? Of je kunt op Reddit iets starten?

Dat zou best kunnen, maar ik denk niet dat je dat onder de naam van NS mag doen.

Vrijwillige moderators? Met welk gezag mogen die modereren? En wie bemiddelt er bij een conflict met een moderator?

Vrijwillige moderators? Met welk gezag mogen die modereren? En wie bemiddelt er bij een conflict met een moderator?

De andere moderators 😊, Ik denk dat als je de superusers allemaal moderator zou maken er vrij weinig mis kan gaan.

Joh, het is maar een idee, zo lang het forum maar niet ten einde komt...

Wij als moderators balen ook van de beslissing om de Community te sluiten. Wat reeds is aangegeven aan de super users deel ik ook nog even hier: wij komen zo snel mogelijk hierop terug zodra we meer informatie kunnen delen. 

Wat enorm zonde! Ik heb veel op dit forum geleerd over allerlei spoorzaken, vind het ook leuk om mensen te helpen met antwoorden én om aan discussies deel te nemen, zelf mijn vragen te stellen over het hoe en waarom van bepaalde dingen. Ik lees geen reden van opheffen, alleen een zakelijke mededeling. Is dit ook een geldkwestie?

Opvallend is altijd wel geweest dat er een kleine groep dagelijkse vaste gebruikers/reageerders is en dat deze groep niet groter wordt. Een miljoen reizigers per dag, en percentueel zo weinig verschillende bezoekers. 

NS zou veel meer met deze community moeten doen, er actiever mee zijn, meer uitbouwen. En veel beter benoemen waar het voor dient, zodat er geen reizigers op af komen die denken dat ze met de klantenservice communiceren.

Een chatbot, daar zit ik niet op te wachten. Is dat de toekomst van deze wereld? Ik wil contact en reacties met en vanuit echte mensen. Ik wil ook niet dat mijn berichten gebruikt worden als training voor “bots”. 

Ik las het vandaag ook en vroeg me ook af welk probleem er wordt opgelost door deze community op te heffen. Opmerkelijk verder:

Mag dat wel?

Goed dat jij dat vraagt. In ieder geval niet gepersoniliseerd lijkt mij.

En wie haalt na 1 juni al die verwijzingen na X weg? En de berichten van hen die niet willen dat ze door de chatbot of AI gebruikt worden?

Ik lees geen reden van opheffen, alleen een zakelijke mededeling. Is dit ook een geldkwestie?

Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. Het is hier geen X. Het aantal reacties dat niet door de beugel kan vind ik erg klein. Dat maakt dit ook een prettige community.
Het lijkt me ook geen enorme kostenpost voor NS. De moderators zijn volgens mij ondertussen ook gewoon aan het werk op de klanteNService. Het modereren is echt geen fulltime job.
Daarnaast is het voor NS ook een waardevolle bron van nuttige input, lijkt me. Ik ga echt de klanteNService niet bellen als ik een foutje op de site o.i.d. zie.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de kosten van de database enzovoort te hoog worden, maar je kan ook de forum gewoon een beetje opschonen mocht dat het geval zijn.

Misschien worden kritische reacties ook als onprettig beschouwd? Dan snap ik wel dat men deze community kwikt zou willen. Dat zou echter natuurlijk geen goed teken zijn.

Zonde hoor, was altijd een goudmijn aan informatie en een mooie plek om het gesprek aan te kunnen ook met mensen van NS, en dan bedoel ik vooral juist ook de gewone medewefkers die hier vrijwillig actief zijn (geweest) en niet alleen de moderators.

Wikipedia werkt al behoorlijk lang behoorlijk goed met vrijwel alleen elkaar controlerende vrijwillige moderators.

Wikipedia is geen commercieel bedrijf met allerlei belangen en (over)gevoeligheden. 

De situatie doet me erg denken aan het opdoeken van het eigen forum door TomTom. Daar konden consumenten terecht met vragen en problemen. Ze werden geholpen door andere forumleden of door medewerkers van TomTom. Het forum is van de ene op de andere dag offline gehaald en ook het archief is niet meer te raadplegen. Er is nog wel een alternatief forum gerund door vrijwilligers. Maar medewerkers van TomTom vertonen zich daar niet.

Ik las het vandaag ook en vroeg me ook af welk probleem er wordt opgelost door deze community op te heffen. 

Ik denk een bezuiniging.

Het zal ongetwijfeld een bezuiniging zijn. Daarnaast kan het opheffen van de community ook bewust beleid zijn om de vuile was minder eenvoudig vindbaar te maken. In een community als deze worden tips en trucs uitgewisseld hoe te handelen bij vragen en problemen met NS. Wellicht zit NS er helemaal niet meer op te wachten dat reizigers op deze manier wijzer worden.

Daarnaast kan het opheffen van de community ook bewust beleid zijn om de vuile was minder eenvoudig vindbaar te maken. In een community als deze worden tips en trucs uitgewisseld hoe te handelen bij vragen en problemen met NS. Wellicht zit NS er helemaal niet meer op te wachten dat reizigers op deze manier wijzer worden.

Iets dergelijks kwam ook in me op. Zo worden hier de soms jaren aanslepende IT-problemen van NS pijnlijk duidelijk blootgelegd.

Ehm, echt? Dat kan toch niet waar zijn. 

Er moet wel een heel goede reden zijn om al die kennis, kunde, deskundigheid, expertise enz zomaar op te doeken. Ik kan er geen bedenken. Dit is kennisvernietiging van de bovenste plank.

Zonde voor al die welwillende en behulpzame reageerders en moderators hier. Ook de mensen uit “het veld”. Ik heb veel geleerd van al die bijdragen.

Helaas weten we niet wie dit besluit heeft genomen en om wat voor redenen. Ik hoop oprecht dat ze dit besluit heroverwegen en er van terug komen.

Het zal ongetwijfeld een bezuiniging zijn. Daarnaast kan het opheffen van de community ook bewust beleid zijn om de vuile was minder eenvoudig vindbaar te maken. In een community als deze worden tips en trucs uitgewisseld hoe te handelen bij vragen en problemen met NS. Wellicht zit NS er helemaal niet meer op te wachten dat reizigers op deze manier wijzer worden.

Het zou me niets verbazen, maar als dit echt waar is, dan is het ronduit schandalig.

In plaats van de problemen aan te pakken, worden juist de mensen die ze benoemen het zwijgen opgelegd.

De enige platforms waar hier straks nog iets publiekelijk over gezegd kan worden zijn Facebook en Instagram.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de kosten van de database enzovoort te hoog worden, maar je kan ook de forum gewoon een beetje opschonen mocht dat het geval zijn.

Het forum niet door NS gehost, en ook zijn grote databases technisch en financieel geen probleem. We zien het het hebben over een aantal gigabytes. 

Ik laat hierbij weten dat ik geen toestemming geef om mijn berichten te gebruiken voor het trainen van de chatbot. Het auteursrecht op mijn bijdragen ligt bij mij, niet bij de NS. Dat dit een openbaar platform is, betekent niet dat mijn bijdragen eigendom worden van de NS. Op dezelfde manier rust auteursrecht op nos.nl. Ik verzoek de NS mijn 1070 berichten van dit forum te verwijderen voor 1 juni.

Fijn, maar daar gelden speciale procedures voor. En daarnaast hoeven ze niet niet aan te voldoen omdat dit de integriteit van forumonderwerpen aantast. Anonimiseren kan uiteraard wel. 

Reageer