beantwoord

1 uur en 10 minuten vast gezeten in een trein

• 17 februari 2020
  • 3 reacties
  • 312 Bekeken

Gisteren (zondag 16-1) vertrok ik vanaf Haarlem Spaarnwoude om 11:00 uur vol goede moed richting Middelburg: mijn moeder was namelijk jarig en gaf een high tea om 15:00 uur. Blijkbaar reed de rechtstreekse intercity richting Vlissingen niet vanaf Haarlem, dus koos ik voor de reisoptie via Amsterdam. Dit betekende wel 3x overstappen, maar om 14:30 zou ik op Middelburg aankomen. Van Haarlem Spaarnwoude naar Sloterdijk en van Sloterdijk naar Schiphol ging dit goed. Ik reis overigens met 40% korting (studentenreisproduct, korting in het weekend).

Echter, had ik eenmaal op Schiphol beter niet in de Intercity richting Den Haag centraal kunnen stappen. Deze trein vertrok als ik het goed zeg om 11:57 uur. Na enkele minuten in deze trein te zitten viel het mij op dat we wel erg langzaam reden. Niet veel later stonden we stil: er was een technisch probleem. Later bleek er dat een hogesnelheidstrein voor ons een aanrijding gehad te hebben: we konden niet verder. Vervelende situatie en ik snap dat ook de NS hier niets aan kan doen. Uiteindelijk hebben we echter ruim een uur vast gestaan om vervolgens terug te gaan richting Schiphol. Ondertussen waren de meeste treinen uitgevallen: ik kon op zijn vroegst nog om 16:30 uur in Middelburg komen. U zal begrijpen dat dit geen zin meer had: de high tea was tegen die tijd toch al zo goed als voorbij. 

Om 13:10 uur stond ik weer op Schiphol: goed, dan maar terug naar huis. Dit bleek dan ook weer niet zo makkelijk: zelfs van Schiphol reden er geen treinen meer naar Amsterdam centraal. Dus moest ik de bus pakken. Uiteindelijk was om om 16:20 uur (!!!!!) thuis. 

Nou wordt je door de conducteur en iedereen erop gewezen dat je je geld kan terugvragen bij vertraging. Nu zit het alleen zo: met de trein ben ik slechts 2,16 euro (Haarlem Spaarnwoude - Amsterdam Sloterdijk) + 1,62 euro (Amsterdam Sloterdijk - Schiphol) kwijt geweest. Ik moest namelijk op Amsterdam Sloterdijk kort uitchecken om nog een leuke verjaardagskaart voor mijn moeders verjaardag scoren. Dit bedrag is te weinig om volgense de voorwaarden van geld terugvragen bij vertraging van de NS je geld daadwerkelijk terug te krijgen. Dat vind ik dan nog niet eens zo erg, maar omdat er dus nog amper treinen gingen moest ik met de bus terug naar Haarlem: hier heb ik niet alleen bijna 2,5 uur over gedaan, maar dit heeft me ook 1,18 euro (Schiphol - Schiphol knooppunt Noord) + 3,29 euro (Schiphol Knooppunt Noord - Haarlem station - Haarlem, Prinses Beatrixplein) gekost. Dit geld kan ik niet terugvragen, omdat dit een andere vervoerder is geweest dan NS: echter, als ik geen uur had vast gezeten in de trein, was ik gewoon doorgereisd naar Middelburg, had ik mijn moeder haar verjaardagscadeautje gegeven, taart gegeten en vooral die kosten in de bus nooit hoeven maken.

Kort samengevat: gisteren ben ik dus bijna 5 uur onderweg geweest, ben ik 8,25 euro kwijt geweest en heb ik Leiden Centraal nog niet eens gezien én heb ik de verjaardag van mijn moeder gemist. U zal begrijpen dat ik behoorlijk chagrijnig was. Ik wil hierbij overigens wel hebben gezegd dat ik begrijp dat een aanrijding met een persoon iets is waar de NS geen invloed op heeft, maar ik vind de voorwaarden van het geld terug vragen bij vertraging erg belabberd bij de NS. 

icon

Beste antwoord door Denice NS 17 februari 2020, 11:57

Hi J. de Vries. Welkom bij de Community!

Pfff, wat een dag zeg! Ontzettend balen natuurlijk dat je de high tea van je moeder hebt gemist en urenlang onderweg bent geweest om uiteindelijk weer thuis te kunnen komen. 

Ik wil graag kijken of ik in dit geval wat voor je kan betekenen want zo te lezen zijn de bedragen inderdaad te laag om in aanmerking te komen voor Geld Terug bij Vertraging. En de kosten voor de bus komen daar ook niet voor in aanmerking. Wil je mij via een privébericht voorzien van je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en OV-chipkaartnummer?

Bekijk origineel

3 reacties

Hi J. de Vries. Welkom bij de Community!

Pfff, wat een dag zeg! Ontzettend balen natuurlijk dat je de high tea van je moeder hebt gemist en urenlang onderweg bent geweest om uiteindelijk weer thuis te kunnen komen. 

Ik wil graag kijken of ik in dit geval wat voor je kan betekenen want zo te lezen zijn de bedragen inderdaad te laag om in aanmerking te komen voor Geld Terug bij Vertraging. En de kosten voor de bus komen daar ook niet voor in aanmerking. Wil je mij via een privébericht voorzien van je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en OV-chipkaartnummer?

Reputatie 5
Badge

Er zijn naast die van vertraging OOK nog EUropese regels die uiterst slecht bekend zijn bij NS en die je toestaan in een dgl. geval GRATIS terug te reizen en de hele betaalde som terug te krijgen-maar die zijn uiteraard gebaseerd op kaartje vooraf kopen, zoals dat de klassieke gang van zaken is. Dit is al eerder hier benoemd en het is/blijft onduidelijk of daarbij ook die MIN. bedragen eigenlijk wel gelden.

Inmiddels zijn we er via een privébericht over eens geworden dat J. de Vries alle reiskosten van afgelopen zondag terugkrijgt aangezien ze de verjaardag van haar moeder heeft moeten missen en ook nog ontzettend lang heeft gedaan om überhaupt weer thuis te kunnen komen.

Reageer