beantwoord

19 januari compensatie?

• 24 januari 2018
  • 18 reacties
  • 416 Bekeken

Op 19 januari miste ik weer mijn Transavia vlucht van Eindhoven AirPort
Vanaf Amsterdam Amstel was ik twaalf uur onder weg naar Eindhoven AirPort en kwam amper iets verder dan Driebergen.
Na uren in een pannekoekenhuis gezeten te hebben, de bus genomen naar Utrecht Centraal. Ook daar uren, uren gewacht. Maar NS zette geen bussen in en uiteindelijk heb ik een vriend moeten bellen om me op te halen terug naar Amsterdam.
Los van de consumpties en de kosten van mijn vriend, kostte dit ritje om de kerk me 20€ aan OV. Uiteraard miste ik mn Transavia vlucht, voor de tweede dag op een rij...
icon

Beste antwoord door Thomas NS 26 januari 2018, 18:12

Hallo Sascha en welkom op het NS Serviceforum.

Excuses dat er zo laat een reactie van een moderator komt. Er ging iets fout in het versturen van de oorspronkelijke reactie.

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, was 18 januari een vreemde dag voor NS. Het komt niet vaak voor dat NS voor zo'n lange periode het treinverkeer heeft moeten staken. Dit was allemaal in het belang van de veiligheid van onze reizigers en niet een gemakkelijke beslissing. Er is gekeken naar opties voor vervangend vervoer, maar dit was (zeker in de loop van de middag) niet mogelijk, omdat er dan te veel bussen nodig zouden zijn geweest. Alleen al om Utrecht Centraal te voorzien van bussen voor elk traject kom je al op 60 bussen per uur uit. Hierin kon geen voorkeursbehandeling gegeven worden. Daarnaast was het ook niet veilig voor de bussen om te rijden met dit noodweer.

Gelukkig zie ik terug in dit topic dat Geld Terug Bij Vertraging is aangeraden. Daar kun je in dit geval zeker aanspraak op maken. Deze dag staat bekend in het systeem, waarbij ik verwacht dat jou claim met een positief antwoord zal worden afgehandeld. Excuses uiteraard voor deze dag, maar NS heeft zich hierin moeten beroepen op overmacht, wat in mijn optiek logisch lijkt. Dat maakt jouw reis niet goed, want het zal een vervelende dag geweest zijn.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik maak u niet vrolijk, maar NS is nooit verantwoordelijk voor vervolgschade - en daar is hier sprake van. U kunt wel een beroep doen om Geld terug bij vertraging als het gaat om het NS-deel. Letterlijk klopt GTBV niet, maar het werkt voor de stormdag goed in de praktijk.
Reputatie 7
Badge
Eindhoven AirPort is trouwens wel erg ver van Amsterdam Amstel hoor 🙂 En er gaat helaas ook geen trein naar Eindhoven AirPort toe, dat maakt het wel erg lastig ook.
Schiphol heeft tenminste nog een treinstation en is een stuk makkelijker te bereiken.
Reputatie 7
Badge
Op 19 januari miste ik weer mijn Transavia vlucht van Eindhoven AirPort. Vanaf Amsterdam Amstel was ik twaalf uur onder weg naar Eindhoven AirPort en kwam amper iets verder dan Driebergen.Na uren in een pannekoekenhuis gezeten te hebben, de bus genomen naar Utrecht Centraal. Ook daar uren, uren gewacht. Maar NS zette geen bussen in en uiteindelijk heb ik een vriend moeten bellen om me op te halen terug naar Amsterdam.Los van de consumpties en de kosten van mijn vriend, kostte dit ritje om de kerk me 20€ aan OV. Uiteraard miste ik mn Transavia vlucht, voor de tweede dag op een rij...
Uw verzoek verbaast me. ^|^ en klinkt niet als waarheid.

Allereerst ligt Driebergen niet op de route naar Eindhoven. Kan best gezellige uren-uren zijn geweest in het Pannenkoekenhuis, where ever it me be, maar u zat toch op de verkeerde route en plaats. De treinen tussen A-Amstel en Eindhoven reden 19 januari jl. wél elk half uur https://www.ovtijden.com/avtdag/ASA/20180119

Bovendien, op 19 januari jl vloog Transavia alleen 's morgens vroeg vanaf Eindhoven Airport.3 vluchten tussen 7.00 en 7.45 uur. Bij tijdig 2 uur tevoren inchecken had u dat nooit met de trein kunnen halen, zelfs niet uit Utrecht of 's-Hertogenbosch. Die vluchten zijn volgens https://www.flightstats.com/v2/flight-tracker/departing/EIN/2018/1/19/6/HV op normale tijd vertrokken.

Tot slot uw zin: "Uiteraard miste ik mn Transavia vlucht, voor de tweede dag op een rij.".... Dat de Transavia vlucht naar Innsbrück van 18 januari 11:45 door de storm is vervallen, moet u niet aan NS verwijten. Ook niet dat de trein naar Eindhoven niet reed. Als u voor vertrek uit Amsterdam (ca 9:30) de NS-reisplanner had gecheckt, had u kunnen weten dat vanaf de ochtend het treinverkeer tussen Utrecht en Eindhoven door stremming onmogelijk was.

Mocht u op station Amsterdam Amstel zijn ingecheckt met uw OV chipcard, en niet meer hebben uitgecheckt, of ergens onderweg hebben uitgecheckt, dan krijgt u die kosten van NS retour via de GeldTerugBijVertraging regeling. U dient daarbij te vermelden dat u onderweg was naar Eindhoven airport, en het werkt sneller daarbij een kopie van de vliegticket voegen.
Reputatie 7
Badge
Ach dat is ook zo ja. Driebergen Zeist is helemaal niet de richting van Eindhoven inderdaad. Driebergen Zeist is juist de richting van Nijmegen.
Ik kwam zonder problemen op Utrecht Centraal. Daar verviel een na een elke trein richting Eindhoven en ik kreeg het advies via Nijmegen te reizen omdat de route via Den Bosch geblokkeerd BLEEF.
Die route loopt via Driebergen. Even voorbij Driebergen viel een boom op het spoor en na enige tijd reden we terug naar Driebergen. Tegenover het station is een pannenkoeken UI's en het station jent geen wachtruimte!
De vlucht naar Praag zou om 12.25 vertrekken en bleef volgens Transavia op schema. Niet waar, hij vertrok om circa 17.00 uur maar toen zat ik al weer een paar uur op Utrecht Centraal.
Heren niet te vroeg oordelen!
Reputatie 7
Badge
Ik kwam zonder problemen op Utrecht Centraal. Daar verviel een na een elke trein richting Eindhoven en ik kreeg het advies via Nijmegen te reizen omdat de route via Den Bosch geblokkeerd BLEEF. Die route loopt via Driebergen. Even voorbij Driebergen viel een boom op het spoor en na enige tijd reden we terug naar Driebergen. Tegenover het station is een pannenkoeken UI's en het station jent geen wachtruimte!
De vlucht naar Praag zou om 12.25 vertrekken en bleef volgens Transavia op schema. Niet waar, hij vertrok om circa 17.00 uur maar toen zat ik al weer een paar uur op Utrecht Centraal.

U heeft het dus nu over 18 januari, en niet over 19 januari??? Wat bedoelt u dan met "voor de tweede dag op een rij... "
Op 18 januari vloog Transavia – HV 5235 gepland 12:35 naar Praag. Op 19 januari niet.https://forum.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/19-januari-compensatie-44259#
En er was 18 januari 9.30 tot 19 uur tussen Utrecht en Eindhoven geen treinverkeer mogelijk. Dat stond al vanaf 9.30 uur aangegeven in de reisplanner en op stations:
Tussen 's-Hertogenbosch en Geldermalsen rijden er geen treinen door stormschade.
Het is nog niet bekend hoe lang dit zal duren.18 jan. 2018 09:35

De trein van 9:03 was de laatste die uit Utrecht vertrok. Die deed er overigens lang over.

Zoals hierboven al vermeld is, is NS niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor gevolgschade. Als de trein helemaal niet rijdt, is het aan u om vervangend vervoer te kiezen als u een vlucht moet halen. Ik heb dat de 18e ook gedaan, toen ik 18:05 aankwam op Eindhoven Airport.
Reputatie 7
Badge

Heren niet te vroeg oordelen!

Nou ja, Klant_Jac vooral. 😛 Ik zelf niet zozeer hoor.
Op 17 januari zou Ik naar Praag vliegen omstreeks 12.30
Maar Transavia vervroegde de vlucht naar 7.00 uur. Daarop boekje Ik de vlucht op 18 januari de dag van de Štorm. Toen il incheckte om 9.00 op Amsterdam Amstel kon Ik Volgens de NS doorbin Utrecht over te stáppen Eindhoven nog bereiken. Eenmaal in Utrecht was de enige mogelijkheden víš Nijmegen.
Ik verwijt de NS de Štorm niet. Maar wel dat zij vijf uur na het wonder van de Štorm geen enkele bus hebben ingeschakeld. Dat is grote knulligheid.
Moeten dus duizenden reizigers INDVDUEEL vervangend vervoer regelen omdat de NS dít niet wil regelen?
Reputatie 7
Badge +4
Het hele treinverkeer lag plat. De infrastructuur van het treinverkeer is bij extreem weer nu eenmaal erg kwetsbaar in verhouding. Er zijn domweg niet genoeg bussen beschikbaar in Nederland om dat aantal reizigers zelfs maar voor een werkbaar deel te compenseren.

NS had zich op overmacht kunnen beroepen, deed dat niet, dus handelt het in verhouding netjes af. Een beroep op volwassenheid en zelfredzaamheid werkte ook in veel gevallen. Alle overlast hoeft niet vergoed te worden.
Zeker Ik was niet de enige reiziger op Utrecht centraal.
Maar men had Toch wel de moeite kunnen nemen de bussen die wel beschikbaar waren in te zetten. Dat kan je (Volgens de NS zelf) in twee uur geregeld hebben.
Reputatie 7
Badge
Ik ben het wel met Thom eens dat die storm inderdaad wel echt gewoon overmacht was natuurlijk he. 🙂 Bovendien bleek die storm uiteindelijk veel heftiger te zijn dan eerder werd verwacht.
Aan de andere kant begrijp ik ook wel weer jouw frustratie hoor Saschapraha, Gelukkig zijn Transavia vluchten meestal niet erg duur. Dat is dan tenminste nog een schrale troost.
Reputatie 7
Badge
Op 17 januari zou Ik naar Praag vliegen omstreeks 12.30
Maar Transavia vervroegde de vlucht naar 7.00 uur. Daarop boekje Ik de vlucht op 18 januari 12.45 de dag van de Štorm. Toen il incheckte om 9.00 op Amsterdam Amstel kon Ik Volgens de NS doorbin Utrecht over te stáppen Eindhoven nog bereiken. Dat is grote knulligheid.

Beste Saschapraha , als u een vlucht van 12:45 wilt halen, moet u niet pas vertrekken om 9 uur vanaf Amsterdam Amstel. Zeker niet als er de dag tevoren al een stormwaarschuwing is gegeven.
Ook zonder storm was u bij incheck om 9:00 uur pas om 10:25 uur met de trein in Eindhoven aangekomen, en daar had u nog de bus 400 naar de luchthaven moeten nemen. Aankomst zonder storm 10.50. U bent dan al niet meer binnen de 2 uur tevoren inchecktijd van Transavia. U heeft geen enkele reservetijd genomen, terwijl er voor storm en vertragingen is gewaarschuwd.
En als u onderweg vastloopt in Driebergen, gaat u niet een vriend of taxi bellen om uw vlucht te halen?
Wat is nu knulligheid?

Uw hele verhaal komt ongeloofwaardig over.
Niet te snel oordelen. Misschien is Saschapraha wel 'frequent flyer' of Tranavia-personeel en hoeft pas kort van tevoren in te checken.

De frustratie snap ik best. Voordat je vertrekt, zie je online dat je trein rijdt. Eenmaal onderweg gaat het fout, maar er blijven alternatieve reisopties open. Tegen de tijd dat die opties ook uitvallen en er niets meer rijdt, ben je uren verder. Je hebt je vlucht dan al ruimschoots gemist.

De NS is coulant met GTBV, ook voor 18 jan is mijn ervaring. Dat kan met de link die Thom hierboven postte. Als het vanuit je NS account niet lukt dan lukt het vast wel met de tweede knop "Aanvraag zonder Mijn NS". Er kijkt dan namelijk een persoon naar i.p.v. de computer.
Reputatie 7
Badge
Niet te snel oordelen. Misschien is Saschapraha wel 'frequent flyer' of Tranavia-personeel en hoeft pas kort van tevoren in te checken.
TS beschuldigt NS van "knulligheid" als er door stormschade geen bussen voor duizenden reizigers klaar staan. Ik ben geen NS-fan, maar zet de uitspraak wel in de juiste context: Bij normale omstandigheden is 9.13 vertrek van Ams-Amstel de laatste veilige mogelijkheid om Eindhoven-Airport binnen de gestelde incheck-marge te halen. Er moet dan onderweg geen vertraging zijn, en je moet de aansluitende bus niet missen. Ook al ben je Frequent Flyer, voor de budgetvluchten zoals Transavia, is een half uur later aankomen volledig eigen risico want je merkt pas ter plekke hoeveel tijd er nodig is voor binnenkomen, inchecken, veiligheidscontrole en gate-closing. Bij Eindhoven Airport valt dat soms mee, maar door bouwwerkzaamheden en capaciteitsgebrek ook vaak tegen.
Transavia crew heeft haar eigen vervoer, als openbaar vervoer niet lukt.

Voor de stormdag 18 januari was de dag tevoren een gewijzigde dienstregeling aangekondigd waarin de rechtstreekse IC van 9:13 uit Amstel is vervallen (NS heeft daarover woensdagmiddag 17 januari e-mails, web- en persberichten rondgestuurd:
Op donderdag 18 januari rijden we uit voorzorg een aangepaste dienstregeling vanwege de verwachte zware storm. Voor NS en ProRail is het belangrijk dat u zo veilig en betrouwbaar mogelijk kunt reizen met de trein, ook als het slecht weer is. Daarom kiezen we ervoor om de dienstregeling aan te passen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen.
Wat betekent dit voor u?
Er rijden morgen minder treinen dan op een gewone werkdag. Op de meeste plekken in Nederland rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier of elke tien minuten. Ook zijn er aanpassingen op de trajecten tussen Den Haag – Rotterdam – Dordrecht – Breda. Uw reis kan langer duren, soms met extra overstappen en het kan drukker zijn in de trein, vooral tijdens de spits.
Ga goed geïnformeerd op reis!
Ondanks de aangepaste dienstregeling kunnen zich nog steeds verstoringen voordoen. De NS Reisplanner wordt in de avonduren bijgewerkt met de meest actuele reisinformatie voor de volgende dag. Wij adviseren u om de weerberichten goed in de gaten te houden en kort voor vertrek uw reis te plannen op ns.nl of met de Reisplanner Xtra app.

Saschapraha had dus sowieso eerder dan 9 uur per trein moeten vertrekken om op de normale geplande last-minute tijd in Eindhoven aan te komen (om de aansluitende bus te halen). Had Saschapraha dat gedaan, dan was TS ook (met 2x overstappen en vertraagd) in Eindhoven aangekomen, en tegen 12 uur op de luchthaven gearriveerd. Inmiddels was het vertrek van de vlucht uitgesteld van 12:45 tot ca 17 uur (wat rond 12 uur ook op de website van Eindhoven Airport stond), maar goed. Dat was dan 5 uur wachten op Eindhoven Airport geweest, maar uiteindelijk wel vertrek naar Praag.
Je kan NS van alles verwijten, en je kunt mega claims indienen, maar kijk bij "knulligheid" ook naar je eigen (re)acties.
Ik was goed voorbereid en keek
Konstant op Ns site en heb Transavia die ich tend ook drie keer gebeld. Ok been de NS ook niet kwalijk dat Ik de Vlucht modest missen ondadat ik 8 uur eerder de trein instapte.
Maar dat Er geen Enkel vervoer was van Utrecht naar Amsterdam vijf uur nadat de storm m volkomen
Over was en de sneclweg vrij, dan zou je tochhet ontslag van betrokkenen verwachten.
Reputatie 7
Badge
...Maar dat Er geen Enkel vervoer was van Utrecht naar Amsterdam vijf uur nadat de storm m volkomencOver was en de sneclweg vrij.
dat ben ik helemaal met u eens. Toen ik op Eindhoven Airport aankwam, was de storm al voorbij, en reed er geen NS bus of trein. Helaas dus taxi naar huis. Op eigen kosten.
Reputatie 7
Hallo Sascha en welkom op het NS Serviceforum.

Excuses dat er zo laat een reactie van een moderator komt. Er ging iets fout in het versturen van de oorspronkelijke reactie.

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, was 18 januari een vreemde dag voor NS. Het komt niet vaak voor dat NS voor zo'n lange periode het treinverkeer heeft moeten staken. Dit was allemaal in het belang van de veiligheid van onze reizigers en niet een gemakkelijke beslissing. Er is gekeken naar opties voor vervangend vervoer, maar dit was (zeker in de loop van de middag) niet mogelijk, omdat er dan te veel bussen nodig zouden zijn geweest. Alleen al om Utrecht Centraal te voorzien van bussen voor elk traject kom je al op 60 bussen per uur uit. Hierin kon geen voorkeursbehandeling gegeven worden. Daarnaast was het ook niet veilig voor de bussen om te rijden met dit noodweer.

Gelukkig zie ik terug in dit topic dat Geld Terug Bij Vertraging is aangeraden. Daar kun je in dit geval zeker aanspraak op maken. Deze dag staat bekend in het systeem, waarbij ik verwacht dat jou claim met een positief antwoord zal worden afgehandeld. Excuses uiteraard voor deze dag, maar NS heeft zich hierin moeten beroepen op overmacht, wat in mijn optiek logisch lijkt. Dat maakt jouw reis niet goed, want het zal een vervelende dag geweest zijn.

Reageer