beantwoord

24 uur wachten voor declaratie Vertraging

• 5 september 2017
  • 40 reacties
  • 1623 Bekeken

Reputatie 2
De laatste tijden weinig vertraging gehad. Nu zie ik dat ik 24 uur moet wachten voor het invoeren van een declaratie bij vertraging. Nu moet ik een extra administratie voeren. Waarom is dat nodig?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 september 2017, 11:49

Het is inderdaad minder flexibel, dat ben ik met je eens Jelle. We hanteren deze speling echter bewust, omdat er op een aantal plekken paaltjes uitgelezen moeten worden. Deze staan op plekken waar ze niet in directe verbinding kunnen staan met de database.
Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hypothese: er zijn nog steeds paaltjes die alleen maar af en toe worden uitgelezen. Die info heb je in de back office nodig.
Reputatie 2
@keuzereiziger:
Zeker. Die informative heb je in de back office nodig, maar tot voor 2 maanden was deze informative bij dezelfde logistieke voorzieningen op de betreffende stations na 2 uur beschikbaar. Nu staat dit getal van 24 (uur) standard in een informatieschermpje. Daarmee moet men besloten hebben het gehele proces minder flexibel en daarmee klantvriendelijk te maken.
Het is inderdaad minder flexibel, dat ben ik met je eens Jelle. We hanteren deze speling echter bewust, omdat er op een aantal plekken paaltjes uitgelezen moeten worden. Deze staan op plekken waar ze niet in directe verbinding kunnen staan met de database.
Reputatie 2
Ik heb te maken met de poortjes in Rotterdam en Deventer. Die waren tot voor twee maanden modern genoeg om binnen 2 uur de gegevens door te sturen. Dat zal nu niet veranderd zijn.

Bovendien moet je nu een eigen administratie bijhouden, met het risico dat je het vergeet op te voeren.
Dat zal toch niet de bedoeling zijn van deze regeling.

Ik zal
Reputatie 2
Probeer nu een claim op te voeren, maar krijg een foutmelding (zie bijlage). Is dit systeem al in productie? Het oogt behoorlijk instabiel.
Reputatie 7
Heb je al contact gezocht met onze Klantenservice (telefonisch per 030 7515155 of via Twitter of Facebook) om te kijken of er niet een incheck gemist is? Dit zou namelijk de reis ontraceerbaar maken voor ons systeem, en behoeft het een paar mensenogen om dit goed te verwerken.
Badge +3
Er was de afgelopen dagen een storing in het declareren via Mijn NS.

Deze zou inmiddels opgelost moeten zijn, maar ik denk dat ze gekozen hebben voor de veilige weg en daarom (tijdelijk) die 24 uur aanhouden.

Dat is dan een fallback oplossing of workaround, maar beter dan helemaal niets.

Zie ook dit topic voor wat meer info.

En anders is er natuurlijk de klantenservice. Succes!
Reputatie 2
@Thomas NS:
Met het in- en uitchecken is niets misgegaan. Het is meer het system zelf dat de fouten veroorzaakt.
Uit de reacties lijkt me dat deze functie geen topprioriteit heeft. Het is eerder een proeftuin dan een gedegen administratief systeem. Ik heb de indruk dat er allerlei nieuwe en oude softwarecomponenten aan elkaar gekoppeld worden en dat het eindresultaat niet lekker 'praat' met de verschillende browserversies die in omloop zijn bij NS-reizigers.
Dat valt wel mee. Er zijn slechts een aantal plekken waarbij de checkpalen geen direct contact kunnen leggen met de database. Ik heb je feedback echter wel doorgezet naar ICT en zij geven aan dat de fix inmiddels op de backlog staat.
Reputatie 2
@klaas-jan.
Ik heb nog een volgende bevinding: Ik moet een tijd invullen (zie bijlage). Er wordt niet aangegeven om welke tijd het hier gaat: de aankomst- of de vertrektijd. Het lijkt me dat het om de aankomsttijd gaat, maar volgens de output is het de vertrektijd. Daarmee is deze declaratie niets meer waard. Ik vraag me af: Worden deze functies bij oplevering intern wel getest? Of wordt dit aan de klanten overgelaten?
Het gaat hier om de vertrektijd Jelle. Goed dat je feedback levert op het formulier. Ik heb zelf het idee dat die vrij duidelijk is, maar het is altijd waardevol dat er eens iemand met een vers paar ogen naar kijkt.
Reputatie 2
Dag,
Kan iemand de (vertrek)tijd in mijn claim (vastgelegd onder claimnummer 600144972) wijzigen naar 16.05 uur?

Alvast bedankt!
Dat kan ik helaas niet doen. Je kan het beste de claim opnieuw indienen. claim ...972 zal automatisch afgewezen worden.
Reputatie 2
Dat is niet mogelijk. Ik krijg de melding: U heeft al een claim voor deze reis ingediend
Ah vervelend. Dan kun je het beste wachten tot je de afwijzinigsmail krijgt van de claim met foutieve tijd die je hebt ingediend. Vervolgens kun je op die afwijzingsmail reageren met de juiste tijd en de claim laten herzien.
Reputatie 2
@Annewil NS:
Bedankt voor je antwoord. Ik zie dat een afwijzing verstuurd wordt via nsonline@ns.nl. Is dit een 'echt' of een no-reply emailadres? Zitten hier dus mensen achter?
jellek
Jazeker, een reply op de afwijzingsmail komt terecht in een mailbox die wordt behandeld door medewerkers van NS Klantenservice.
Het wordt mij uit dit topic nog altijd niet duidelijk.

Het is de bedoeling dat 24 hour timeout nodig blijft voor een claim kan worden ingediend? Of wordt dit opgelost dat onmiddelijk na de vertraging een claim in te dienen is?

Dag hoor, ik ga niet een claim in mijn agenda zetten om in te voeren omdat NS het niet als prioriteit ziet om het onmiddelijk indienen mogelijk te maken, wat is dat voor bedrijfsissue wat een klantprobleem wordt gemaakt dat niet 'alle checkpalen direct contact kunnen leggen met de database'. Drogreden ook dat dit de reden is dat onmiddelijk indienen dan niet mogelijk is. De werkelijke redenen kunnen bijvoorbeeld zijn: het levert NS geen geld op, het is daarom niet interessant of er is een ander technische probleem waardoor er niet een spoedige oplossing zal komen...
Reputatie 2
@Annewil NS:
Ik weet niet hoe of waarom, maar mijn declaratie is al in eerste instantie goedgekeurd. Dat verwondert me dan weer in positieve zin.
@sz1rnbegjyx2v De reden is werkelijk dat niet alle check in/uit-gegevens direct beschikbaar zijn in de backend. De huidige opzet van het systeem is vrij ouderwets en gebaseerd op de data op de kaart zelf. Poortjes/paaltjes en andere apparatuur sturen eens in de zoveel tijd de verzamelde informatie door. Voor de meeste paaltjes/poortjes heeft men de interval daarvoor erg laag gezet, waardoor de informatie in principe binnen enkele minuten beschikbaar is. In bepaalde gevallen is dat niet mogelijk. Vaak zijn het bijvoorbeeld mobiele paaltjes (werkzaamheden e.d.) waarbij de mobiele verbinding instabiel is, storingen in de dataverbinding, gejatte paaltjes, et cetera.
Reputatie 2
Ik voer zojuist een nieuwe declaratie in. Maar ik krijg dezelfde fout als 21 dagen geleden (zie hierboven):
"Het systeem is momenteel niet in staat om te beoordelen of u een claim kunt indienen voor deze transactie. Probeer het later nog eens. "
Toen werd gezegd dat dezelfde fout opgelost was. Is er toen goed getest? Is er sprake van regressie? Wanneer wordt dit system nauw eindelijk een keer stabiel en gebruikersvriendelijk? Graag een reactie!
Reputatie 7
Uiteraard is dit goed getest, maar het kan geen kwaad om dit nogmaals onder de aandacht te brengen. Overigens is deze storing nog steeds bekend bij ze. Excuses voor het ongemak. Mijn advies is de melding honoreren en de claim later nogmaals proberen door te voeren.
Reputatie 2
Je verhaal is niet volledig. In de tussentijd heb ik wel een andere declarative in kunnen dienen.

Overigens vind ik dat dergelijke fouten zich niet voor mogen doen. Je geeft een reis vrij voor het invoeren van een declaratie. De i stond niet meer bij de reis van gisteravond en dat krijg je deze fout.Dit kun je simple en gebruikersvriendelijker oplossen.
Reputatie 2
Later op de avond probeer ik nu aan te loggen op https://www.ns.nl/selfservice/ voor het opvoeren van mijn declaratie. Dat lukt nu helemaal niet. Zie het scherm in de bijlage Je zult maar een declaratie op willen voeren. Dat is best wel lastig in 2017.
@sz1rnbegjyx2v ... waarbij de mobiele verbinding instabiel is, storingen in de dataverbinding, gejatte paaltjes, et cetera.
Bedankt voor de reactie!
Oke, als dit de echte reden is.
Is het zo dat je toch een aanvraag geld terug bij vertraging soms nog niet kunt indienen ook al is de transactie te zien in MijnNS/ov-chipkaart.nl? Weet iemand dit?

Ik zit vaak op het puntje van mijn stoel als ik een link volg van Henk_NL, heel vaak iets wat ik nog niet wist en ik zeer interessant/nieuw vind, zo ook van de gejatte paal, bedankt daarvoor!

Ik wil vanalles over die gejatte paal zeggen maar dan wordt mijn reactie heel lang:P

Reageer