beantwoord

Aanpassen ritprijs

• 31 August 2021
  • 23 reacties
  • 249 Bekeken

Vorige week gereisd vanaf Schiphol naar Leeuwarden. Om 14:24 ingecheckt op Schiphol. Helaas moesten we vanaf Meppel met een bus verder vanwege een defecte spoorbrug tussen Meppel en Steenwijk. De communicatie hierover was slecht, aangezien de bus naar steenwijk, wolvega en heerenveen ging. Onduidelijk of er vanaf Steenwijk al wel weer treinen gingen. Ook over het in- en uitchecken werd niks gecommuniceerd. Omdat iedereen op Meppel uitcheckte heb ik dit ook gedaan en bij Heerenveen weer ingecheckt. Toen reisde ik inmiddels echter al in de spits en dus is de ritprijs in totaal duurder uitgevallen. Ik heb al een claim voor de vertraging ingediend, maar ik denk dat ik slechts 50% van de ritprijs vergoed zal krijgen. Ik heb gechat en gebeld erover, maar helaas geen hulpvaardige mensen getroffen die de ritprijs willen aanpassen. Mij lijkt het onhandig als ik straks reactie krijg op de claim en NS dan pas weet dat het bedrag niet klopt. Hoe kan je NS mailen of ervoor zorgen dat de ritprijs alsnog kloppend wordt gemaakt? 

icon

Beste antwoord door Momo 31 August 2021, 11:25

TS heeft precies zo gehandeld als werd aangegeven bij bij de wijziging “van rit naar reis”. Onderstaand werd toen door modarator Sivan aangegeven. Ik zou de klantenservice dit maar eens onder de neus wrijven.

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt NS niet mailen. Chatten via Klantenservice kan wel, U kunt overigens op een eventuele afwijzing reageren, dan kijkt een mens er naar in plaats van een computer en wordt het veelal wel opgelost. Als u de verstoring aangeeft, kunnen ze dat direct zien en ingrijpen. De eerstelijnsbeoordeling van de computer kan dat niet.

U had beter kunnen uitchecken aan het eind van uw reis, maar daar is niks meer aan te doen. Het is ook wel voor te stellen dat u dat in Meppel deed maar de reis wordt dan fout berekend, Als u het niet had gedaan was GTBV ook makkelijker geweest. Het is goed recht te zetten als u het in de reply uitlegt.

Het is soms een gedoe maar the way the cookie crumbles.

Reputatie 6

Ik neem aan dat TS gewoon op Leeuwarden heeft uitgecheckt staan ook poortjes. Probleem is dat zij dus in de spits heeft moeten inchecken wat normaliter dus niet was gebeurd. Indien Mariska90 met dalvrij reist bijvoorbeeld dient zij m.i. alle kosten die op deze dag in rekening zijn gebracht, vergoed te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

TS heeft precies zo gehandeld als werd aangegeven bij bij de wijziging “van rit naar reis”. Onderstaand werd toen door modarator Sivan aangegeven. Ik zou de klantenservice dit maar eens onder de neus wrijven.

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

Bedankt voor de reacties! Wat Thom aangeeft geven ze per chat en telefoon ook aan, alleen ik vind het wat onhandig dat ze dan nu eigenlijk met incorrecte informatie de restitutie gaan berekenen en je op deze berekening weer een paar weken moet wachten. 

In de trein werd niks aangegeven of je wel of niet moest uitchecken op Meppel, maar iedereen deed het en dus volgde ik ook maar. Om Heerenveen station op te komen moet je ook wel inchecken en geen idee wat er gebeurt als je al eens ingecheckt bent en je ergens weer wilt inchecken. Op Leeuwarden uiteraard weer uitgecheckt.

Het zou handig zijn als de klantenservice meteen de ritprijs aanpast als je daarover chat en belt. Vervolgens kan de claim vanwege voor GTBV dan correct worden berekend. Minder rompslomp, maar helaas kiezen ze voor de lange adem van de klant. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat TS gewoon op Leeuwarden heeft uitgecheckt staan ook poortjes. Probleem is dat zij dus in de spits heeft moeten inchecken wat normaliter dus niet was gebeurd. Indien Mariska90 met dalvrij reist bijvoorbeeld dient zij m.i. alle kosten die op deze dag in rekening zijn gebracht, vergoed te krijgen.

Daar staat tegenover dat TS zwart gereisd heeft van Meppel naar Heerenveen. Afhankelijk van het type vervoersbewijs zal ook dat dan weer verrekend worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Wat begrijp je niet aan “Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein." (Deze slechtlopende zin letterlijk geciteerd. De strekking is duidelijk.)

Klopt ik heb dat gedeelte 'zwart gereisd’, maar doordat ik met dal oorspronkelijk incheckte en later dus wel in het hogere tarief zat is de totale ritprijs duurder dan dat het gehele traject zou moeten zijn. Zodoende hoort NS het naar mijn inziens aan te passen naar wat ik normaliter voor het traject zou horen te betalen. Ik wacht het antwoord op de claim over een aantal weken wel af en zal het dan nogmaals aankaarten. Jammer dat zij bij het indienen van de claim voor GTBV niet een open veld hebben waarbij je zoiets kan aangeven zodat ze alles in 1 keer kunnen verwerken. Het lijkt mij dat ik niet de eerste klant ben waarbij de ritprijs door omstandigheden niet meer klopt. 

Reputatie 6

Daar staat tegenover dat TS zwart gereisd heeft van Meppel naar Heerenveen. Afhankelijk van het type vervoersbewijs zal ook dat dan weer verrekend worden.

Ik vind dit nogal een bewering Zwart reizen. TS heeft uitgecheckt op Meppel zoals het normaal ook hoort en is met de NS bus verder gegaan. Hier was sprake van een calamiteit en de reactie zoals Momo aangeeft klopt volgens mij gewoon geheel. Er is door het ontbreken van paaltjes bij de bus in dit geval geen sprake van zwart reizen. NS heeft ook zoals TS al heeft aangegeven nagelaten om goede instructies te geven.

Op onze website staat het volgende: 

Kan ik gratis reizen in een NS-bus als mijn trein niet rijdt?
Nee, dat kan niet. Maak je gebruik van vervangend vervoer met een NS-bus, dan heb je een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reis je dan net zoals met de trein. Je checkt in bij het instappen in de bus en je checkt uit bij het uitstappen van de bus. Begint of eindigt je reis met een treinrit, dan check je ook in en uit op het vertrek- en aankomststation.

Begint je reis met de trein, dan check je in op je vertrekstation. Uitchecken doe je op het station van je eindbestemming of waar je overstapt op de vervangende NS-bus om je reis te vervolgen. Je checkt vervolgens in bij de beginhalte van de NS-bus en weer uit bij het verlaten van de bus. Dit geldt ook in omgekeerde richting.

Reis je eerst met de NS-bus, dan check je in- en uit bij de begin- en eindhalte. Vervolg je je reis met de trein, dan check je opnieuw in- en uit op het vertrek- en aankomststation.

In dit geval had Mariska-90 niet moeten uitchecken in Meppel, maar gewoon in Leeuwarden. Als ze een claim via het formulier indient kan ze via een reply aangeven wat er precies is gebeurd en zullen wij daar rekening mee houden.

Badge +3

Klopt ik heb dat gedeelte 'zwart gereisd’

Nee, dat heb je dus niet want bij plotselinge verstoringen (defecte brug) is vervangend busvervoer gratis.

Er staat in het artikel (beste antwoord) dat @Momo noemde ook iets over evacuaties, en dat treinpersoneel je dan (bijv. in een weiland) zal uitchecken en verder vervoeren? Dat kan volgens mij helemaal niet, maar goed… 

Hoe dan ook kan je terecht bij de Klantenservice indien je extra kosten voor (gemiste of dubbele) in/uitchecks hebt gemaakt als je ergens ‘gestrand’ bent.

Ik duik er nog even wat dieper in. Mijn stukje gaat over werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval had Mariska-90 niet moeten uitchecken in Meppel, maar gewoon in Leeuwarden. 

Maar dat gaat dus niet want na het stuk met de NS bus ging de reis verder per trein vanaf Heerenveen. Daar staan poortjes, dus om het station binnen te komen moet je weer inchecken. Als je dan nog ingecheckt bent omdat je in Meppel niet uitgecheckt hebt, heb je voor het eerste deel van de reis een incheck zonder uitcheck waardoor het instaptarief berekend wordt. Dat kun je dan ook wel weer laten corrigeren maar dan heb je alsnog in Heerenveen een nieuwe incheck in de spits en dus geen korting meer. 

Bij bussen die met werkzaamheden worden ingezet is het simpeler, want dan staan er als het goed bij de bussen mobiele paaltjes en kun je bij overstappen van trein naar bus en bus naar trein daar in of uitchecken.

Jammer dat er op de website wel staat over hoe in of uit te checken bij werkzaamheden maar niet bij storingen. 

Je hebt helemaal gelijk, Momo. Ik kan intern het volgende erover vinden:

• Verstoring
    • Bij een calamiteit is het vervangend busvervoer gratis. U hoeft dan niet in of uit te checken bij de NS-bus. Reist u voor of na deze busreis met de trein, dan checkt u in of uit op het station zoals u gewend bent.

Ik zie dat dit ook niet duidelijk op onze website staat. Ik heb een mail verstuurd naar de afdeling om dit op onze website te laten plaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

Mocht die info op de website geplaatst worden dan lijkt me de tekst van Sivan over de mogelijke extra kosten en teruggaveook wenselijk. De tekst die bij jullie intern staat is in dat opzicht niet volledig.

Badge +3

• Verstoring
    • Bij een calamiteit is het vervangend busvervoer gratis. U hoeft dan niet in of uit te checken bij de NS-bus. Reist u voor of na deze busreis met de trein, dan checkt u in of uit op het station zoals u gewend bent.

Check, precies dat!

En dan weet de Klantenservice vervolgens wel raad met gemiste of dubbele inchecks (stel dat TS niet uitgecheckt was in Meppel, of juist wel uitgecheckt en Heerenveen geen poortjes zou hebben, dus losse uitcheck in Leeuwarden).

De reiziger in kwestie heeft dus niets verkeerd gedaan.

Ik kan niet alles wat intern staat communiceren, maar ik zal het aankaarten zodat het wel duidelijk op de website komt te staan. Ik heb het verzoek althans doorgezet.

Badge

• Verstoring

Ik zie dat dit ook niet duidelijk op onze website staat. Ik heb een mail verstuurd naar de afdeling om dit op onze website te laten plaatsen.

Toch zou het gewoon makkelijker zijn als er bij een verstoring hetzelfde geldt als bij werkzaamheden. Bij een verstoring zou er dan de optie zijn V&S bij een open poortje neer te zetten en de mensen naar de bus gewoon door te laten lopen zonder uitchecken en de mensen het station in te controleren d.m.v. het controle apparaat welke V&S hebben.

Dit zou het stukken vereenvoudigen richting de reizigers toe, 2 verschillende werkwijzes is gewoon erg verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou het zeker een stuk eenvoudiger maken, maar dat is niet waar NS voor heeft gekozen. 

Het is makkelijker en duidelijker voor de reiziger en eenvoudiger voor de berekening van de prijs van de reis. Nu valt de reis in meerdere gedeeltjes uiteen, het 1e deel waar normaal is in en uitgecheckt, een deel gratis met de bus en een 2e deel met de trein, waarvoor na meer dan 35 minuten geen langeafstandskorting meer geldt en die ook nog tegen een ander tarief kan zijn berekend. 

Reputatie 7
Badge +3

Is dat zoveel makkelijker? Er is toch niet altijd V&S bij een verstoring? En volgens mij zijn die mobiele palen ook niet 1, 2, 3 geregeld en ingesteld. Dus moeten mensen die daar hun reis beginnen eerst het station in om op een perron in te checken en vervolgens weer terug naar de plek van de bussen, enz., enz.

Badge

Is dat zoveel makkelijker? Er is toch niet altijd V&S bij een verstoring? En volgens mij zijn die mobiele palen ook niet 1, 2, 3 geregeld en ingesteld. Dus moeten mensen die daar hun reis beginnen eerst het station in om op een perron in te checken en vervolgens weer terug naar de plek van de bussen, enz., enz.

V&S worden vaak naar de plek van de verstoring gestuurd om reizigers te begeleiden en anders zou je dit nog bij andere medewerkers kunnen neerleggen.  De mobiele palen zijn geen optie bij een verstoring.

Maar door te kiezen voor 1 werkwijze zou het veel duidelijker moeten zijn naar reizigers toe (en uiteindelijk ook personeel) want het is gewoon verwarrend met 2 werkwijzen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar het is voor reizigers dan juist niet één werkwijze. Je bent bij werkzaamheden gewend, als er op een gedeelte bussen rijden, te moeten uitchecken bij de trein en inchecken bij de bus. Nu moet je bij verstoringen ook uitchecken, er kan alleen niet ingecheckt worden bij de bus. In jouw voorbeeld moet je niet uitchecken en toevallig zien dat er een poortje is open gezet. Op een beetje groot station mis je dat natuurlijk zo. En als er geen poortjes zijn, check je uit op het perron, loopt naar de bus, komt erachter dat je ingecheckt had moeten blijven, moet weer terug, enz.
Als je je reis begint of eindigt met de bus, kun je bij werkzaamheden uitchecken bij de bus en naar huis. Bij verstoringen kun je nu ook de bus uit en naar huis. In jouw voorbeeld moet je dan juist eerst weer het station in om in- of uit te checken.

Het is alleen bij het (achteraf) berekenen van de ritprijs makkelijker, maar ik denk niet voor de reis zelf.

ps Forum doet weer erg raar met het bewerken van reacties. Ik kom steeds in een oude versie van de tekst terecht, terwijl er een nieuwere gepubliceerd staat :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Het is sowieso al anders, omdat je bij een storing geen mobiele paaltjes hebt bij de bussen. Het wekt verwarring bij reizigers dat ze niet ingecheckt zijn in de bus, en dus gratis reizen.

Maar welke werkwijze er ook gehanteerd wordt, het moet voor reizigers wel duidelijk zijn hoe men moet handelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Tip aan de moderator om dit topic flink op te ruimen en alleen relevante informatie over het gebruik van de OV-chipkaart bij een niet-geplande verstoring van de treindienst te laten staan.

Reageer