beantwoord

Aanvullende Geld terug bij Vertraging bij lange vertraging

Reputatie 1
Op dit moment mits je met de ICD gereist hebt kan je claimen als de vertraging > 15 min is of als de vertraging > 30 min. Het maakt dan niet uit of de vertraging 31 min is of meer dan 2 a 3 uur. Ik zou graag zien dat als de vertraging echt meer dan 2 uur is dat de vergoeding hoger wordt (de uitschieter was een keer 5 uur vertraging). Je hebt hogere kn. Gister heb ik meer dan 3 uur overgedaan tussen Amsterdam en Rotterdam en ik heb zelf koffie gekocht en ben naar de wc gegaan maar deze kn worden niet vergoed en dat vind ik niet echt eerlijk. Het maakt best wel uit in wat je nodig hebt als de vetraging maar 35 min is of meer dan 2 uur.

Daarnaast vind ik het niet netjes als bijna niets rijd (grote sein storing op Rotterdam Centraal) dat er eindelijk een trein naar Rotterdam Alexander gaat welke op het bord stond van 18:05 (naar Groningen) met + 5 later + 10 en er werd omgeroepen dat deze trein echt zou rijden en dat op perron 13 een lege ic staat maar dat we wachten tot een andere ic arriveert op 14. Continue stond de trein op het bord en dan weer niet en eindelijk komt deze binnen rijden ik denk met + 15 en voordat iedereen er uit is en weer in zit ben je zo weer 10 min verder dat ineens de trein van 18:20 (naar Utrecht wat niet op het bord stond, stond echt op het bord als de 18:05) is geworden en dat er heel leuk omgeroepen wordt dat we maar enkele minuten vertraging hebben. Zeg dan niets maar zeg in ieder geval niet enkele miniuten vertraging. Mensen staan niet voor hun lol uren te wachten. Het valt me op dat het vaker voorkomt dat wanneer treinen gecanceld worden en dat er eindelijk weer wat treinen rijden dat er gezegd wordt we zijn maar een paar minuten te laat vertrokken. In de beleving van de klant tellen cancel treinen gewoon mee met de vertraging. Ik kan in dit soort gevallen heel goed begrijpen (ik keur het niet goed) dat mensen nogal agressief reageren naar een conducteur.die deze onzin zegt. Zeg dan alleen sorry voor de vertraging maar gelukkig kunnen we nog wel vertrekken maar niet enkele minuten te laat vertrokken.

Daarnaast wordt er ook omgeroepen de vertraging neemt af, zeg dit alleen als daadwerkelijk de vetraging af neemt. Nu wordt dit omgeroepen en dan weet ik uit ervaring dat het 9 van de 10 keer betekend dat de eerst volgende treinen allemaal gecanceld zijn. In mijn beleving neemt de vertraging dan alleen maar toe ipv af.

Let dus op wat er omgeroepen wordt zowel door de speaker als door de conducteur. Dit kan veel agressie veroorzaken.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 mei 2019, 11:44

Om met je eerste opmerking te beginnen carol van den meiracker, het krijgen van extra restitutie bij een langdurige vertraging, moet ik je helaas teleurstellen. Er zal geen aanvullende restitutie komen. De huidige restitutie voldoet aan de afspraken en wetten die er betrekking op hebben en NS zal geen extra restitutie geven bij langdurige vertraging.

Voor wat betreft je tweede punt begrijp ik je helemaal. De vertraging die wordt genoemd, het is maar enkele minuten, is op basis van de vertraging voor die specifieke rit, voor jou als reiziger kan de vertraging vele malen langer zijn. Ik snap dat je van mening bent dat de machinist/conducteur dit mee moeten nemen in hun berichtgeving. Wellicht kan @Loes hier iets zinnigs over zeggen, zeker de beweegreden is wellicht interessant om te weten. Voor wat betreft de omroep op het station, ik begrijp dat je daar correcte informatie van ons verwacht. Ik ga dit melden en vragen om verbetering.
Bekijk origineel

6 reacties

Om met je eerste opmerking te beginnen carol van den meiracker, het krijgen van extra restitutie bij een langdurige vertraging, moet ik je helaas teleurstellen. Er zal geen aanvullende restitutie komen. De huidige restitutie voldoet aan de afspraken en wetten die er betrekking op hebben en NS zal geen extra restitutie geven bij langdurige vertraging.

Voor wat betreft je tweede punt begrijp ik je helemaal. De vertraging die wordt genoemd, het is maar enkele minuten, is op basis van de vertraging voor die specifieke rit, voor jou als reiziger kan de vertraging vele malen langer zijn. Ik snap dat je van mening bent dat de machinist/conducteur dit mee moeten nemen in hun berichtgeving. Wellicht kan @Loes hier iets zinnigs over zeggen, zeker de beweegreden is wellicht interessant om te weten. Voor wat betreft de omroep op het station, ik begrijp dat je daar correcte informatie van ons verwacht. Ik ga dit melden en vragen om verbetering.
Ik zat gisteren in dezelfde ellende. De seinstoring bij Rotterdam Centraal.
Ik had zelf een heel andere uitdaging, ik moest met een sprinter van Den Haag Centraal naar Dordrecht ineens wachten op Rijswijk op meer informatie. Ik kom er daar achter dat in de trein de handmatige omroep niet werkt. Ik mocht naar Delft en daar keren. De borden bleven een intercity naar Dordrecht aangeven, chaos is dan compleet. Een collega van Veiligheid en Service die op weg naar huis was, heeft mij geholpen. Was super.
Vervolgens hoop ik maar snel info te krijgen hoe te reizen en wat de opties zijn.
Als ik dan in een trein kom, die daarna als eerste doormag, moet je keuzes maken in je omroep. De eerste Intercity van Den Haag naar Eindhoven, die de 2e trein over de hsl ging naar Breda hebben daar collega's ook keuzes gemaakt in de omroep. Je weet dat je gestrande reizigers mee hebt, maar je weet ook dat je reizigers bij je hebt, die geen benul hebben gehad van de problemen. Daarom kies je er toch voor als conducteur om de info over de vertrekvertraging bij je eigen rit te houden. Zelf geef ik dan aan wat de oorzaak kan zijn of is, waarom het extra druk is en wat de verwachting is voor reizigers. Het is onmogelijk om alle vertraagde reizigers in een omroep mee te nemen, want je kan niet iedereen tevreden stellen, ook niet na zo'n fikse verstoring. In die betreffende Intercity die door mocht, heb ik nog een omroep overgenomen van de collega's en ook de normale rittijd aangehouden. Ik was blij dat we ondanks de overvolle trein toch zijn gaan rijden.

De agressie onder reizigers ontstaat vaak als de omroep het niet doet, ik heb me in Delft een lading shit over me heen gekregen om u tegen te zeggen. Toch waren de meeste reizigers rustig en respectvol. Ik weet op die momenten dat ik niet iedereen te vriend kan houden en het enige wat ik kan doen, is excuses aanbieden. Ook al krijg ik 100x dezelfde vraag, meer dan dat kan ik niet doen.

Laatst heb ik ook 2 reizigers in de trein gehad met ruim een uur vertraging. Als personeel wist ik nergens van af, ook logisch, want je kan niet alles bijhouden voor het gehele land. Dan krijg je een overkil aan informatie. Zo heb ik ook reizigers in de trein gehad, die 3 uur gestrand zaten in een trein, voor ze eruit mochten. Dat weet je pas als je er midden inzit of als je daar van hoort.

Het is een afweging die je maakt voor je omroep en ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb weten te geven over waarom we bepaalde keuzes maken. We kunnen het gewoonweg niet voor iedereen goed doen, ook niet qua omroep en als de omroep in me trein naar behoren werkt, merk ik vaak toch op dat de meeste reizigers daar juist niet agressief van worden. Eerlijk en openheid voor zover dat lukt.
Reputatie 7
Badge +2
Ik zou het ook niet terecht vinden wanneer er meer dan 100% van de rit zou worden vergoed. NS vergoedt geen gevolgschade en je krijgt in zo'n situatie 100% van de ritprijs vergoedt. Maar dan wil je nog meer terug dan je rit kost?? Vaak (ok niet altijd) wordt er bij grote storingen wel gratis koffie aangeboden.

En de informatie in dit soort verstoringen is inderdaad niet altijd optimaal. Het zal in zo'n geval ook voor NS niet makkelijk zijn om alles direct te overzien.

Zelf ging ik van Delft via Den Haag HS naar De Vink. In Delft had ik een sprinter (welke had jij @Loes?, ik zat in de 305052), op HS eruit om over te stappen op een IC. TB14 gaf voor de IC Lelystad van 17.18 spoor 6 aan, daar stond toen wel een trein, maar wel Niet instappen op de TBP's. Na een minuutje of 5 - 6 rent er opeens een groep weer de trap af en blijkt die trein van spoor 1 te gaan. Viel uiteindelijk dus wel mee, maar je gaat wel van het ene perron naar het andere. Waarom ging de trein van spoor 6 bv niet naar Lelystaan of waarom was niet eerder bekend dat de IC Lelystad van 1 ging? Dan was ik gelijk naar het juiste perron gegaan.
@Momo

Ik had geloof ik de 305152, ik was bijgestuurd voor de IC 1165 vertrek om 17.17 uur te gvc en die werd gecanceld. Ik zag op GV weleen trein die op Niet Instappen stond, terwijl er op spoor 3 een IC naar Amsterdam stond.
Reputatie 7
Badge +3
@carol van den meiracker
U voorstel komt er op neer dat u meer vergoeding wil dan de prijs van uw treinkaartje, wat in feite betekent dat U via de achterdeur vervolgschade wil claimen. Vervolgschade is echter bij wet uitgesloten en daar is een goede reden voor en dat is iedere extra schadevergoeding uiteindelijk links- of rechtsom door de overige reizigers via hogere tarieven opgehoest moet worden want NS mag nu eenmaal geen geld bijdrukken. Bij het vergoeden van vervolgschade zouden de kosten van de schadevergoedingen tot buitensporige hoogte kunnen stijgen.
Reputatie 7
Badge +2
Dan zat je er als het goed is eentje voor me @Loes
Die met Niet instappen op 6 is volgens mij later de 302265 geworden, die had ik net zo goed kunnen nemen aangezien ik later op Laan nog een +20 voor de 6352 had. Achteraf had ik ook met de 305052 door kunnen gaan naar Gvc.
Uiteindelijk had ik dus maar 20 minuten vertraging.

Maar er werd wel gemeld om gebruik te maken van de Haagse tram tussen Den Haag Centraal en Delft, terwijl er hier dus wel sprinters reden.

Reageer