Absurd standpunt NS m.b.t. restitutie staking 28 mei

• 20 augustus 2019
  • 98 reacties
  • 2900 Bekeken

Toon eerste bericht

98 reacties

Reputatie 4
Toch echt een geweldige eyeopener van @Thom . Realiseer mij nu pas echt dat alle kosten en gemiste opbrengsten van NS uiteindelijk allemaal op ons eigen bordje terecht komen.

Wij moeten dus niet enkel de strijd aanbinden tegen de zwartrijder en/of claimende (graaiende) reiziger, maar, nog veel belangrijker, tegen de veel te weinig betalende reiziger.

Weg dus met al die veel te goedkope actiekaartjes en recreatie-abonnementen, niemand meer met welke korting dan ook in de spits en e-tickets, hoe onmenselijk ook, inderdaad nooit restitueren.

Niet alleen kost deze dwaze subsidiering mij vaak een zitplaats maar bovenal kost het mij, zoals het mij nu duidelijk is geworden ook bakken vol met geld.
Reputatie 7
Badge +3
U trekt het nou in het belachelijke, maar er zijn inderdaad veel (vaste) reizigers, die die actiekaartjes e.d. liever vandaag dan morgen zien verdwijnen.
U trekt het nou in het belachelijke, maar er zijn inderdaad veel (vaste) reizigers, die die actiekaartjes e.d. liever vandaag dan morgen zien verdwijnen.

Meestal zijn die klagers degenen die zelf een abonnement tegen stunttarief hebben dat wordt gefinancierd door de groep reizigers die door Thom als graaiers worden neergezet wanneer zij compensatie willen voor niet geleverde diensten.
Badge +3
Er is natuurlijk wel een nuance aan te brengen voor de specifieke stakingsdag van 28 mei. Er was een landelijke werkonderbreking aangekondigd om te staken over de voornemens van de Nederlandse regering om de pensioenleeftijd te verhogen. In dit specifieke geval kan NS zich natuurlijk beroepen op overmacht dat het personeel er niet was om de treinen te rijden.

Dat is een andere kwestie dan Ryanair waar de stakingen een direct arbeidsconflict met de werkgever betroffen.

@nieuwhier
Er bestaan geen abonnementen tegen stunttarieven. Sommigen zien de OV-studentenkaart als een abonnement tegen een stunttarief maar in feite is het voor de studenten gedwongen winkelnering.
@nieuwhier
Er bestaan geen abonnementen tegen stunttarieven. Sommigen zien de OV-studentenkaart als een abonnement tegen een stunttarief maar in feite is het voor de studenten gedwongen winkelnering.

Als ik mijn abonnement wil upgraden naar 1e klas, dan kost me dat 68 procent extra (en moet ik noodgedwongen ook alle niet afgekochte reizen tegen het veel hogere eersteklasabonnement maken, want ns mag zichzelf heel flex vinden, bij de abonnementen voor forenzen zijn ze zo flexibel als een loden pijp).
Bij Dal Vrij en Weekend Vrij is de upgrade naar de 1e klas respectievelijk 27 of 18 procent.
Als dat al geen stunttarieven zijn, wat dan wel?
Reputatie 6
Dat is yield management.
(omdat het in andere topics zo cool is om totaal ongepaste vergelijkingen met de luchtvaart te maken).
Reputatie 4
Yield management zie ik er (nog) niet in. NS gaat er, zo te zien, vanuit dat een oneindige capaciteit ter beschikking staat.
Reputatie 6
Er is natuurlijk wel een nuance aan te brengen voor de specifieke stakingsdag van 28 mei. Er was een landelijke werkonderbreking aangekondigd om te staken over de voornemens van de Nederlandse regering om de pensioenleeftijd te verhogen. In dit specifieke geval kan NS zich natuurlijk beroepen op overmacht dat het personeel er niet was om de treinen te rijden.

Dat is een andere kwestie dan Ryanair waar de stakingen een direct arbeidsconflict met de werkgever betroffen.

OK, dat is inderdaad ook waar.

Er lopen hier echter twee dingen door elkaar:

• Is de werkgever verplicht voor de schade op te draaien als de werknemers niet leveren ? Meestal wel, maar je hebt gelijk met je nuance hierboven. Daarentegen heeft de NS voor zichzelf al 'ja' gekozen, want ze vergoeden wel degelijk abonnementhouders voor die dag (indien ze hebben gecheckt).
  • Mag de werkgever van zijn klant verwachten, dat die komt opdraven, terwijl het duidelijk is, dat de treinen niet rijden ? Nou neen... dat is nogal absurd. Een niet te verdedigen pesterijtje.
De dienst is betaald en de dienst is niet geleverd. Dat is bewezen, met of zonder check.

Als de SNCB nou zo iets uithaalt... die heeft tegenwoordig de minimale dienstregeling, dus het zou zo maar kunnen, dat je trein rijdt tijdens een staking.
Dan zouden ze van de reiziger wel kunnen verlangen om toch tenminste een poging te ondernemen. Of de SNCF: idem. Bij de NS was het echter volledig duidelijk: geen treinen. Nergens.
Badge +3
De staking was ook nog eens ruim van te voren aangekondigd. In alle redelijkheid mag je dan verwachten dat mensen de tijd hebben om alternatieven te regelen. Hoe vervelend, lastig en duur dat ook is. En nog een keer extra lastig omdat het stad- en streekvervoer ook niet reed.

Ik vind het wel te billijken dat alleen reizigers met afgekocht reisrecht een compensatie krijgen. Zij hadden immers betaald voor een prestatie die niet geleverd is.
Reputatie 7
Badge +3
@nieuwhier

Maar wel gedwongen winkelnering tegen een afbraaktarief en dat op drukste tijden.
Reputatie 7
Badge +3

Als ik mijn abonnement wil upgraden naar 1e klas, dan kost me dat 68 procent extra (en moet ik noodgedwongen ook alle niet afgekochte reizen tegen het veel hogere eersteklasabonnement maken, want ns mag zichzelf heel flex vinden, bij de abonnementen voor forenzen zijn ze zo flexibel als een loden pijp).
Bij Dal Vrij en Weekend Vrij is de upgrade naar de 1e klas respectievelijk 27 of 18 procent.

In het weekend is er nauwelijks vraag naar eerste klas, doordeweeks wel omdat er dan zakelijke reizigers zijn die hun kosten kunnen declareren bij de baas. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Badge +3

@nieuwhier

Maar wel gedwongen winkelnering tegen een afbraaktarief en dat op drukste tijden.

Dat is een andere kwestie. Vooralsnog is de OV-studentenkaart voor de vervoerders een bijzonder prettige vaste stroom van inkomsten.
Reputatie 4

In het weekend is er nauwelijks vraag naar eerste klas, doordeweeks wel omdat er dan zakelijke reizigers zijn die hun kosten kunnen declareren bij de baas. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Precies. Door een gebrek aan vraag (in het verleden) worden stunt-/dumpprijzen gehanteerd.
Badge +3
@BrunoEst
Dus toch een soort van yield management. Op slappe tijden wordt de eerste klas tegen dumpprijzen aangeboden.
@BrunoEst
Dus toch een soort van yield management. Op slappe tijden wordt de eerste klas tegen dumpprijzen aangeboden.

Ook goed, dan noemen we het geen stunttarieven maar dumpprijzen.
Reputatie 4
@BrunoEst

Als je enkel het toepassen van een prijsdifferentiatie Yield management wil noemen dan kan dat natuurlijk. Uiteindelijk probeer je ook daarmee de “yield” te vergroten. Zelf zou ik dat echter niet meer dan een klassiek, star prijsbeleid willen noemen.

Het is in ieder geval niet het Yield management waarnaar @wsm in zijn, naar eigen zeggen, ongepaste vergelijking verwees. Bij het Yield management dat wij kennen uit bijv. de luchtvaartsector, het hotelwezen en de Thalys/Eurostar komt veel meer kijken.

Maar goed, je zou het ene ook als een geperfectioneerde vorm van het andere kunnen zien of het andere als de oerversie van het ene.🙂
Badge +3
Yield management is niets anders dan opbrengstmaximalisatie per stoel. Het ene systeem is geavanceerder dan het andere. Maar het principe blijft hetzelfde: lege stoelen heen en weer rijden of vliegen levert niets op.

Het knelpunt zit altijd in het volgende probleem. Je wilt als vervoerder niet dat de reizigers die veel betalen voor een stoel gaan zitten wachten op een aanbieding voor diezelfde stoel. Maar NS heeft wel degelijk een punt wanneer ze op rustige zaterdagen en zondagen hun stoelen in de eerste klas tegen afbraakprijzen aanbieden. Die stoelen zouden anders de hele dag leeg heen en weer rijden. Maar het is wel een erg cru systeem.

Het zou veel geavanceerder kunnen door bijvoorbeeld de druktemelder te koppelen aan de prijzen en kortingen. Wanneer een trein niet druk is zou je abonnementhouders een bericht kunnen sturen dat ze extra voordelig in de eerste klas kunnen reizen. Het prettigste is natuurlijk dat je dat als abonnementhouder te horen krijgt voordat je incheckt.
Reputatie 7
Badge
Heren en Dames,

Gaat het nog over de staking, of zijn de bekende discussiepunten weer eens uit de kast gehaald?
Reputatie 4
@iMark

Je geeft met veel bravoure een te eenvoudige en deels onjuiste omschrijving van Yield management. Daar zul je toch nog even verder op moeten studeren.

Het probleem is dat de kwestie van de dumpprijzen zich niet beperkt tot de 1e klas en ook niet tot het weekend.

De “geavanceerde” oplossing voor de 1e klas zal onder de huidige omstandigheden nooit kunnen werken. Dit om de doodeenvoudige reden dat de druktemelder geen voorspellend vermogen bezit.
Reputatie 5
Feit is dat U er hier niet uit zult komen. De Regels van NS zijn duidelijk, U had naar het station moeten gaan om daar in- en uit te checken. Hoe kan NS anders controleren dat U wel de intentie had om met de trein te reizen? Voor hetzelfde geld had U een vrije dag of was het een planmatige thuiswerkreisdag.

Het is even de vraag hoeveel moeite U er in wilt steken, ik kan me Uw standpunt namelijk goed voorstellen en beschik zelf ook niet over voldoende intellectuele flexibiliteit om de bovenstaande bullshit-redenering voor zoete koek te slikken.

Mocht U zich er in willen vastbijten:
-> https://www.ovombudsman.nl/-> https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/openbaar-vervoer/
Of anders is http://voorbeterov.nl/ ook altijd wel voor een relletje te vinden. Ze zijn ook erg actief op twitter.

De NS maakte dit pas bekend na de stakingsdag en daarvoor roepen ze vooral dat je niet naar het station moest komen. Dus zo duidelijk was het die dag niet.
De NS maakte dit pas bekend na de stakingsdag en daarvoor roepen ze vooral dat je niet naar het station moest komen. Dus zo duidelijk was het die dag niet.

Degenen die dat bedacht hebben zullen wel een presentje hebben gekregen, uiterst lucratieve communicatiestrategie.
Reputatie 6
@Lies87 bedankt voor de toevoeging, dat was mij ontgaan. Triest dat NS op zo'n abjecte wijze met haar vaste klanten omgaat.

Zoals ik al aangaf heb ik zelf ook grote moeite om allerlei NS-bullshit-redeneringen te accepteren.
Reputatie 6
Badge
https://www.ovpro.nl/bus/2019/08/21/ombudsman-reiziger-staat-in-kou-bij-vertraging-of-rituitval/

In dit artikel van vandaag staat onderaan ook iets over de staking.
Reputatie 5
@ZomaarEenReiziger ik heb uiteindelijk wel een vergoeding gekregen toen ik een betoog met dezelfde strekking als jouw reacties hier, inclusief verwijzingen naar het BW heb opgestuurd. Als je wilt, stuur ik je mijn tekst door en kun je daar wat achtergrond uit kopiëren voor jouw klacht. Hopelijk neemt NS jou dan ook serieus en krijg jij dan ook gewoon een vergoeding.
Reputatie 3
@ZomaarEenReiziger ik heb uiteindelijk wel een vergoeding gekregen toen ik een betoog met dezelfde strekking als jouw reacties hier, inclusief verwijzingen naar het BW heb opgestuurd. Als je wilt, stuur ik je mijn tekst door en kun je daar wat achtergrond uit kopiëren voor jouw klacht. Hopelijk neemt NS jou dan ook serieus en krijg jij dan ook gewoon een vergoeding.

Bedankt voor het aanbod. Daar maak ik graag gebruik van!

Reageer