beantwoord

Afgewezen claim bij uitgevallen trein

Ik reisde op 12 februari van Groningen naar Schiphol. De trein is weliswaar op tijd vertrokken maar gestrand in Meppel vanwege een zelfmoord bij Zwolle. Ik ben met 4 uur vertaging aangekomen op de plaats van bestemming en toch is mijn claim afgewezen. Hoe kan dat?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 1 april 2016, 09:48

Hoi Aimée. Bedankt voor je toelichting. Vervelend dat je zo lang hebt moeten wachten. Ik heb je claim alsnog goedgekeurd.

Hopelijk verloopt je volgende reis prettiger!
Bekijk origineel

19 reacties

Hallo Veld! Welkom op het NS serviceforum.

Zou je het claimnummer kunnen vermelden? Dan kijk ik dit voor je na!
Hallo Veld! Welkom op het NS serviceforum.

Zou je het claimnummer kunnen vermelden? Dan kijk ik dit voor je na!

Betreft claimnummer 41120172
Hoi Veld.

Je claimt Groningen - Meppel, niet Groningen - Schiphol. Dit omdat je via Mijn NS claimt en je dan alleen kunt opgeven wat in je reistransacties te zien is.

Hoe is jouw reis precies verlopen?
Ik heb iets dergelijks aan de hand gehad, mijn reis op 26 februari jl vertrok op tijd om 09:18hr van Eindhoven naar Schiphol gaan, echter in Den Bosch zijn we gestrand en moesten we allen de trein verlaten. Omdat ik een vliegtuig moest halen heb ik direct op het perron overlegd met een NS medewerker welke alternatieven er waren met de trein, dat bleek geen enkele te zijn, dus was ik genoodzaakt de taxi te nemen.
Ik heb daarom zojuist op MijnNS een claim ingediend (nr. 4112 9670) echter daarbij kan ik dus niet aangeven wat mijn eindbestemming had moeten zijn, dus niet Den Bosch maar Schiphol. De gemaakte taxi kosten à Euro 232,95 kan ik ook nergens aangeven in de claim, desgewenst kan ik het bonnetje wel toesturen uiteraard.
Hoi Travelmountains. Ik begrijp dat je vanwege je vlucht ervoor koos ander vervoer te nemen, maar dit valt wel onder je eigen keuze. De kosten voor de taxi kunnen wij niet vergoeden.

Hoe laat ging jouw vlucht?
Hoi Travelmountains. Ik begrijp dat je vanwege je vlucht ervoor koos ander vervoer te nemen, maar dit valt wel onder je eigen keuze. De kosten voor de taxi kunnen wij niet vergoeden.

Hoe laat ging jouw vlucht?

Hoi Sivan,
Wat ik ook had besloten, dat is altijd een eigen keuze uiteraard.
Mijn internationale vlucht vertrok om 13:20, en er waren geen alternatieven bij de NS om op tijd, 2 uur voor vertrek, te kunnen inchecken voor die vlucht. Bij een "no-show" had ik een nieuw ticket à Euro 3.764,- moeten kopen.
Dus ik denk dat het voor de NS uiteindelijk gunstiger is de taxi claim te overwegen, of had ik nog andere opties volgens de NS?
Jouw trein zou normaal gesproken aankomen om 10.42 op Schiphol. Op de website van Schiphol wordt het volgende advies gegeven:
"Als algemene richtlijn adviseren wij de volgende inchecktijden: bestemming buiten Europa minimaal 3 uur voor de vertrektijd."

Jij zou 2 uur en 38 minuten speling hebben.

Ik zie inderdaad dat jouw trein is gestrand op Den Bosch, om 09.36. Het duurde even voordat de treinen vanaf daar weer naar Schiphol reden. Je claim zal ik zodoende goedkeuren. Zoals gezegd kunnen aanvullende kosten (zoals taxikosten) niet door ons worden vergoed.

Je zou inderdaad met de NS-medewerker kunnen overleggen wat het slimst was geweest. Eventueel had er vanuit NS een taxi ingezet kunnen worden. Het advies was dat reizigers tussen Eindhoven en Schiphol Airport konden reizen via Rotterdam C. Mocht je geen enkel advies hebben gekregen, kun je altijd proberen de taxikosten alsnog terug te krijgen, via een brief of contactformulier naar mijn collega's bij de afdeling Claims.
Reputatie 7
Badge +4
Het is helaas voor u zo dat NS niet aansprakelijk is bij vervolgschade, wat u mogelijk veronderstelt. Wat NS u kan vergoeden zijn hooguit de kosten van de reis met NS. De kosten voor een taxi of een andere vlucht hoeven niet te worden vergoed en dat gebeurt ook niet. NS hoeft niet af te wegen wat gunstiger is. De kosten voor het treinkaartje speelt voor NS een rol. Een taxi die u zelf neemt zonder toestemming van NS, is voor uw eigen rekening net als de kosten voor een vlucht. Taxikosten worden in krepeergevallen nog wel eens vergoed maar het is geen recht. De marge op Schiphol is ruim genomen, als u wat later komt, kunt u echt nog wel mee in de praktijk. U had het wel taxivergoeding gekregen als de conducteur u daar vooraf toestemming voor had gegeven.
Het is helaas voor u zo dat NS niet aansprakelijk is bij vervolgschade, wat u mogelijk veronderstelt. Wat NS u kan vergoeden zijn hooguit de kosten van de reis met NS. De kosten voor een taxi of een andere vlucht hoeven niet te worden vergoed en dat gebeurt ook niet. NS hoeft niet af te wegen wat gunstiger is. De kosten voor het treinkaartje speelt voor NS een rol. Een taxi die u zelf neemt zonder toestemming van NS, is voor uw eigen rekening net als de kosten voor een vlucht. Taxikosten worden in krepeergevallen nog wel eens vergoed maar het is geen recht. U had het wel gekregen als de conducteur u daar toestemming voor had gegeven.

Dankjewel Sivan & Thom voor jullie reacties,
Ik heb zoals reeds vermeld overlegd met een NS medewerker, maar die zag ook geen andere alternatief dan een taxi te nemen, en hij wees me nog waar deze geparkeerd stonden op station Den Bosch, en attendeerde mij er daarnaast nog op dat ik de kosten hiervan moest proberen te claimen.
Ik vraag me trouwens ook af in hoeverre reizigers toestemming aan een conducteur zouden vragen om een taxi te nemen als ze daarmee hun vlucht kunnen halen, of überhaupt op de hoogte zijn van die procedure.
Enfin, jullie geven al aan dat de taxi kosten niet zullen worden vergoed, ik zal me daarbij neer moeten leggen.
Sivan geeft wel aan dat de claim is goedgekeurd, is er dan wel een vorm van compensatie, en zo ja wat is die dan?
Hoi Travelmountains. Ik heb de claim goedgekeurd voor het stukje dat je met de trein hebt gereisd. Je hebt geen afgekocht reisrecht dus meer dan dat traject kan ik niet vergoeden. Een aanvullende compensatie kan ik je helaas ook niet bieden, maar zoals gezegd raad ik je aan het toch te proberen via een brief of e-mail. Wellicht dat een collega je alsnog tegemoet kan komen. Succes!
Hoi Travelmountains. Ik heb de claim goedgekeurd voor het stukje dat je met de trein hebt gereisd. Je hebt geen afgekocht reisrecht dus meer dan dat traject kan ik niet vergoeden. Een aanvullende compensatie kan ik je helaas ook niet bieden, maar zoals gezegd raad ik je aan het toch te proberen via een brief of e-mail. Wellicht dat een collega je alsnog tegemoet kan komen. Succes!

Beste Sivan, heb je voor mij een email adres? Via het contact formulier iets versturen werkt niet helaas.
Wat lukt er precies niet via het contactformulier?
Wat lukt er precies niet via het contactformulier?
De knop "Verstuur" werkt niet
Dit zou te maken kunnen hebben met je internet browser. Zou je eens een andere kunnen proberen?
Dit zou te maken kunnen hebben met je internet browser. Zou je eens een andere kunnen proberen?

Gebruikte Firefox, dat blijkt niet te werken, IE wel
Top! Fijn om te lezen dat het gelukt is.
Beste Sivan of collega, Ik ben ingecheckt op Groningen met de intentie naar Schiphol te reizen. Voor Zwolle eindigde de reis vanwege de zelfmoord en is de trein omgeleid naar Meppel. Daar hebben we op bussen moeten wachten. Bedoeling was Groningen-Schiphol maar werd ongevraagd Groningen-Meppel en vandaar verder met uren vertraging. Ik claim het traject Groningen- Meppel omdat ik na anderhalf uur wachten me heb op laten halen per auto. Hopelijk zo duidelijk. Groet, Aimée
Hoi Aimée. Bedankt voor je toelichting. Vervelend dat je zo lang hebt moeten wachten. Ik heb je claim alsnog goedgekeurd.

Hopelijk verloopt je volgende reis prettiger!
Bedankt Sivan!

Reageer