beantwoord

afwijzen claim geld terug bij vertraging

• 14 oktober 2015
  • 6 reacties
  • 194 Bekeken

Ik kreeg bericht dat mijn claim van 1 oktober 2015 is afgewezen. Dat vind ik vreemd.
De trein van 06:15 van zwolle naar lelystad is te laat vertrokken, waardoor in lelystad de aansluiting op de trein naar amsterdam reeds vertrokken was, waardoor ik een half uur moest wachten. Toch is de claim afgewezen. Dit vind ik vreemd. Graag een toelichting. Betreft claim 40983698
icon

Beste antwoord door Sivan NS 20 oktober 2015, 11:29

Goedemorgen Rob, en nog van harte welkom op het forum.

Ik heb je claim even bekeken.

Volgens onze gegevens is de trein van 06.15 vertrokken om 06.17. Deze kwam aan om 06.49, dus 9 minuten later. De overstap van 06.44 red je dan inderdaad niet. Als je die van 06.57 dan neemt, zou je om 07.50 aankomen. Je zou oorspronkelijk om 07.23 aankomen. Nu ben je 27 minuten later gearriveerd, hetgeen betekent dat je geen recht hebt op Geld terug bij vertraging.
Bekijk origineel

6 reacties

NS kijkt bij het berekenen van de reistijd en vertraging altijd naar de snelste reisoptie. Als je in Lelystad, in plaats van een half uur op de Intercity te wachten, in de eerstvolgende Sprinter naar Amsterdam Centraal was gestapt, was de vertraging in reistijd kleiner dan een half uur geweest. Hierdoor heb je geen recht op geld terug bij vertraging. Maar wellicht dat een van de actieve NS'ers in dit forum je toch kan helpen.
Kijkt de NS dan ook of Sr plaats is in een sprinter? Bovendien had de sprinter ook vertraging
Voor zover ik kan nagaan had de Sprinter geen vertraging. NS kijkt niet of er plaats was in de Sprinter.

Volgens onze gegevens is de trein van 06.15 vertrokken om 06.17. Deze kwam aan om 06.49, dus 9 minuten later. De overstap van 06.44 red je dan inderdaad niet. Als je die van 06.57 dan neemt, zou je om 07.50 aankomen. Je zou oorspronkelijk om 07.23 aankomen. Nu ben je 27 minuten later gearriveerd, hetgeen betekent dat je geen recht hebt op Geld terug bij vertraging.

De sprinter van 6:57 had bij aankomst ook vertraging, dus die 27 minuten geldt alleen bij stipte aankomst.
Inmiddels heb ik weer 2 andere afwijzingen gehad voor andere vertragingen van een half uur. Het lijkt erop dat claims tegenwoordig standaard worden afgewezen in plaats van deze goed uit te zoeken. Ik had een half uur vertraging en heb dus recht op vergoeding.
Claims via Mijn NS worden niet handmatig bekeken, maar vanuit het systeem op basis van de optimale reisroute beoordeeld. Ben je het niet eens met een claim, dan mag je altijd een bezwaar indienen. De claim wordt dan wel door een collega beoordeeld en behandeld.

Jij zou om 06.15 vertrekken en om 07.23 aankomen. Jij bent om 07.50 aangekomen. Ook al is de sprinter later vertrokken, je uiteindelijke vertraging valt onder de 30 minuten.

Reageer