beantwoord

Afwijzing claim Geld terug bij vertraging

• 26 November 2015
  • 5 reacties
  • 133 Bekeken

Dit bericht kreeg ik als reactie op mijn claim.

Wij hebben uw aanvraag voor 'Geld terug bij vertraging' met als reisdatum 2 november 2015 ontvangen en geregistreerd onder claimnummer 41028145. Allereerst onze excuses voor de vertraging die u tijdens uw reis heeft opgelopen.
In de regeling ‘Geld terug bij vertraging’ zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Hierin is aangegeven dat de uit te keren vergoeding minimaal € 2,30 moet bedragen. Het aan u uit te keren bedrag valt onder deze grens of u heeft met een kosteloos verstrekt vervoerbewijs gereisd. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.

Dus eigenlijk wordt er gezegd; je moet meer dan 60 minuten vertraging hebben want het bedrag wat je krijgt voor 30-59 min is te laag om uit te keren. Dit is natuurlijk erg raar.

Ik heb op het forum gekeken en hierop staan verschillende berichten dat zij de bedragen van 2.20 wel terug gekregen hebben. Hoe zit dit? Waarom kan iemand met een studenten ov wel terug krijgen maar iemand die iedere maand een vasttraject betaald niet?

Graag wil ik weten wat hier de achterliggende gedachten van zijn EN wat het bedrag zou zijn wat ik officieel terug hoor te krijgen (dit werd namelijk niet in de email vermeld. Dit bedrag zou ik dan toch graag terug willen krijgen.

Alvast bedankt voor het antwoord.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 November 2015, 12:58

Bekijk origineel

5 reacties

Het minimumbedrag is jaren €2,20 geweest en is inmiddels verhoogd naar €2,30. NS is verplicht om vertragingen te vergoeden en mag daarbij een drempelbedrag hanteren, dus dat doen ze ook. Daarbij wordt die drempel voor elke reis afzonderlijk gehanteerd, al heb je dagelijks een vertraging die net niet boven dat bedrag uit komt. De gedachte achter die drempel is dat de administratieve kosten in de tijd dat dat drempelbedrag werd bedacht relatief hoog zouden zijn geweest voor lagere bedragen.

Dat leidt inderdaad tot het merkwaardige effect dat je bij een lange reis maar weinig vertraging hoeft te hebben om voor een vergoeding in aanmerking te komen en bij een korte reis juist een lange vertraging moet hebben. Bijvoorbeeld voor een reis van een half uur tweede klas op basis van een kortingsabonnement buiten de spits komt dat neer op minimaal een uur vertraging.
Hoi Irene. Heb je links naar topics waarin dit wordt aangegeven? Het minimum van een claim moet inderdaad € 2.30 zijn. De Europese regelgeving heeft dit minimum gezet op € 4.00, maar NS is hier bewust onder gaan zitten. Bedragen onder dit bedrag worden afgewezen door NS.

Edit: Pe_pe was net wat sneller :-)
Dit begrijp ik, dit heb ik op de andere topic items ook gelezen. Heel fijn van de NS maar je hebt er eigenlijk nog steeds niets aan.

Heb je ook nog antwoorden op mijn andere vragen??
Hoi Irene.

Ik ga graag alsnog in op alle vragen:
- Ik heb op het forum gekeken en hierop staan verschillende berichten dat zij de bedragen van 2.20 wel terug gekregen hebben. Hoe zit dit?
Hier hoopte ik eigenlijk op een antwoord van jou. Zou je mij alsnog deze berichten willen geven? Ik kijk graag met je mee.
- Waarom kan iemand met een studenten ov wel terug krijgen maar iemand die iedere maand een vasttraject betaald niet?
De Studentenkaart vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Voor de NS is deze waarde sinds begin dit jaar gesteld op € 1160.00, waarbij de vergoeding bij een half uur vertraging op het 500-ste deel komt. Jij hebt gereisd op je traject, en wij berekenen dan de ritprijs van die reis.
- EN wat het bedrag zou zijn wat ik officieel terug hoor te krijgen (dit werd namelijk niet in de email vermeld. Jouw ritprijs zou € 3.90 zijn, de helft daarvan is € 1.95. Zoals aangegeven is het niet mogelijk dit alsnog te ontvangen.
Irene, heb jij die topics nog voor mij?

Reageer