beantwoord

Afwijzing claim Geld terug bij vertraging (60100****)

• 1 november 2019
  • 30 reacties
  • 771 Bekeken

Kan iemand mij vertellen waarom de NS geen vertraging heeft kunnen constateren. Zondag 27 oktober had ik 23:23 vanuit Schiphol 23:52 in Roosendaal moeten zijn, maar in werkelijkheid was ik er rond 01:10 omdat ik de overstap heb gemist door een vertraging die pas werd aangegeven na de vertrektijd. Vervolgens is de reden van afwijzing dat er geen of onvoldoende vertraging is geconstateerd. Ligt het aan mij of is degene die mijn aanvraag behandeld heeft incompetent!?

icon

Beste antwoord door Slidestops 1 november 2019, 12:22

Die aanvraag wordt beoordeeld door een computer. Daar komen soms alternatieven uit die in de realiteit niet te halen zijn. Bijvoorbeeld als u al in de trein zit, dan er een andere trein met een gunstigere tijd wel zou vertrekken vanaf Schiphol.

U kunt gewoon reageren op de afwijzingsmail, iemand van de klantenservice kijkt dan naar uw claim, inclusief uw begeleidend schrijven, en kan de claim alsnog goedkeuren.

U maakt trouwens volgens mij ook ergens een foutje in uw bericht, of ik lees hem verkeerd; het is onmogelijk om om 23.23 te vertrekken vanaf Schiphol en al om 23.53 in Roosendaal te zijn

Bekijk origineel

30 reacties

Badge +3

Dit (vorige pagina, reactie op deze) ging om een ICd (900) maar ik vind het al heel wat dat mensen die tussen Den Haag en Eindhoven (1100) reizen ook gewoon vanaf 15 minuten GTbV mogen claimen. 

Some lose, some win… en alles kan beter natuurlijk! In een ander topic vroeg iemand zich al af waar de NS al die miljoenen vandaan haalt voor de HSL claims !? :joy:

Psst, niet verder vertellen (fake news spoof) maar dat doen ze onder andere door die lastige mensen met een fiets €7,50 te laten betalen i.p.v. € 6,90. En natuurlijk door de kosten van grafitti verwijderen (€ 120,- per m²) op de daders te gaan verhalen.. 

Jup, het is tegenwoordig veelal geen minutenwerk meer gelukkig, maar er is een grijs gebiedje. De data is immers op basis van spoorbezettingen e.d.

Overigens heb ik ook de reactie van Sivan gevonden die ik zojuist nog niet kon vinden, waarin ze aangeeft dat NS altijd een kleine marge in het voordeel van de klant aan zal houden:

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/wel-30-minuten-vertraging-geen-geld-terug-19809#post119293

Reputatie 6
Badge +2

De vertragingsregistratie zal (momenteel) nooit exact kloppen. 

Die viel me laatst op in Utrecht, waarbij de geregistreerde aankomsttijd 20 tot 30 seconden later was dan het tijdstip waarop ik al op het perron stond.

Kwam goed uit voor gtbv, bleven 16 seconden over in mijn voordeel. 😁 Het kan dus in je voordeel of nadeel uitpakken

Inmiddels begrijp ik hoe het zit blijft voor mij de grote vraag wie ijkt het systeem van prorail en welke derde onafhankelijke partij ziet hier op toe?

De vertragingsregistratie zal (momenteel) nooit exact kloppen. In de loop der jaren en met de uitfasering van bepaalde oudere systemen is de kwaliteit omhoog gegaan, maar zolang niet exact bekend is wanneer de deuren zijn ontgrendeld blijft er altijd een grijs gebiedje.

Inmiddels begrijp ik hoe het zit blijft voor mij de grote vraag wie ijkt het systeem van prorail en welke derde onafhankelijke partij ziet hier op toe?

Het zal wel beleving zijn maar voor mijn gevoel zijn kloppen de punctualiteitscijfers vwbt de hsl absoluut niet 

Badge +3

Het systeem houdt geen rekening met je werkelijke in/uitchecktijden, maar gebruikt deze alleen om te kijken of je op het door jouw aangegeven traject rond die tijd met vertraagde treinen te maken had, en wat dan de eerst mogelijke aankomsttijd was om op je bestemming te zijn.

Als dat 14 minuten was en jijzelf er vervolgens nog een minuut of twee over doet om naar een poortje of paaltje te lopen dan telt dat niet mee.

Wel bijzonder dat als ik om 8.58 inchecken ik geen gebruik kan maken van het daluren tarief 

Dat kan je wel. Er geldt 5 minuten speling in het voordeel van de reiziger. Dus inchecken vanaf 8:55:00 geeft je daluren tarief.

Wel bijzonder dat als ik om 8.58 inchecken ik geen gebruik kan maken van het daluren tarief 

Ah ok. Had ik beter moeten lezen. Maar dan is het inderdaad geen 15 minuten vertraging.

Het gaat om deze rit: https://treinposities.nl/ritinfo/20191129/974 . De check-uit was om 23:30:01 zoals in zijn/haar eerste post te lezen is.

Blijft jammer dat je blijft aangeven dat je 15 minuten vetraging had. Maar niet aangeeft wat je exacte uitcheck tijd was., zodat we een beeld kunnen vormen hoe realistisch het is dat je wel 15 minuten vertraging hebt.

Daar gaat het niet over. 

Ik had een kwartier vertraging maar volgens jullie niet te controleren systeem was dit 14 minuten 

Geachte heer Schoester,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Allereerst mijn excuses voor de late beantwoording. U geeft aan het niet eens te zijn met de afwijzing van uw claim omdat u wel degelijk 15 minuten vertraging zou hebben ondervonden destijds.

Naar aanleiding van uw reactie heb ik de claim nogmaals bekeken en zie ik geen reden om deze te herzien. Hoewel u om 23:30:01 uur heeft uitgecheckt, een kwartier later dan beoogd, is de betreffende trein met 14 minuten vertraging aangekomen op station Breda. Daardoor is het minimum van 15 minuten niet behaald en zal ik de claim niet alsnog toekennen. Mijn excuses voor het ongemak.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ns hanteert een eigen systeem om vertragingen te registreren (de slager keurt zijn eigen vlees). 

Nu snap ik ook hoe de ns aan zijn punctualiteitscijfers komt

Toevallig heb ik persoonlijk deze claim in behandeling genomen. Zoals meerdere users aangeven is 14 minuten geen 15 minuten. De vertraging wordt bekeken a.h.v. het vertrek en de aankomst van de trein, niet het moment van in- en uitchecken van de reiziger. Het in- en uitchecken van de reiziger moet inzichtelijk zijn om te bevestigen dat de rit daadwerkelijk gemaakt is, niet om de hoeveelheid vertraging te constateren. Ik had de claim uit coulance best goed kunnen keuren, maar waar ligt de grens? Als 14 minuten vertraging ook uit coulance genoeg is waarom niet 13? Of 12? Het is lullig dat je geen geld terug krijgt a.h.v. een minuut verschil in vertraging, maar de grens moet ergens getrokken worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Logisch toch de passagiers belazeren de kluit terwijl de ns keurig op tijd rijd

14 minuten vertraging is geen 15 minuten. Dat u met uitstappen, naar het paaltje/poortje lopen en uitchecken boven de 15 minuten komt betekent niet dat de trein meer dan 15 minuten vertraging heeft gehad.

Logisch toch de passagiers belazeren de kluit terwijl de ns keurig op tijd rijd

Reputatie 5
Badge +1

De registratie door de OV-chipkaart kan niet als bepalend genomen worden, omdat zoals ik al eerder zei, je dan expres enkele minuten later kan uitchecken waardoor je wel 'vertraging' op bent gelopen terwijl dat niet zo was. 

Reputatie 6
Badge +2

Om 15 minuten vertraging te hebben gehad zou de trein om 23:30 aangekomen moeten zijn in Breda. Als u inderdaad om 23:30:01 heeft uitgecheckt, dan lijkt de informatie van ProRail dat de trein om 23:29 aangekomen is gewoon te kloppen en dat is helaas een minuut te weinig.

Ja en daar onder vertraging geregistreerd door het ov kaart systeem maar niet welke bepalend is.

Maar natuurlijk is het logisch dat het systeem van prorail als juist wordt aangenomen toch?

Vandaar die mooie punctualiteitscijfers ik begrijp het helemaal 

Reputatie 5
Badge +1

De vertraging die door ProRail wordt geregistreerd is terug te vinden in o.a. de reisplanner, maar ook bijvoorbeeld hier.

In de Voorwaarden Toeslag en Geld terug bij vertraging bij  de Intercity direct  en Intercity   Den Haag -Eindhoven (HSL) van NS staat dit:

6.  Onder  vertraging in  de  zin van  deze GTBV-regeling  wordt  verstaan  een door  de Railverkeersleiding  (ProRail)  vastgestelde  en  geregistreerde  afwijking  van  de dienstregeling  van  de  Intercity  direct  of  Intercity  Den  Haag  –  Eindhoven  (HSL) waardoor  u ten  minste  15 minuten  later  arriveert  op  uw  bestemmingsstation.

Reputatie 6
Badge +2

Dit is iemand anders :wink:

Ik kwam er al niet uit hoe Schiphol-Roosendaal Amsterdam Centraal-Breda werd. Gelukkig let jij wel goed op. 😶

Als het zo fijn is op het perron dat ik daar lekker ga wachten om  10 euro binnen te harken

Gewoon de trein op tijd laten rijden dan heb je ook geen gezeur van klanten

Reputatie 7
Badge +3

U wilde om 23:23 van Schiphol naar Roosendaal met aankomsttijd 00:30 uur?

Uit de tekst van de afwijzing lijkt het alsof u heeft uit- (en in-?)gecheckt in Breda. Klopt dat?

Dit is iemand anders :wink:

Ik kan niets in de algemene voorwaarden lezen over de weging van beide systemen. 

Aangezien ik geen inzage heb in het systeem van prorail lijkt het me tamelijk dubieus een verzoek op basis van deze "feiten" af te wijzen. 

Ik ben van Amsterdam Centraal naar Breda gegaan had een kwartier vertraging bij aankomst volgens mijn horloge, de ns klok en mijn ov kaart.

Reputatie 5
Badge +1

Ik kan begrijpen dat het vervelend voor u is dat de trein net niet de 15 minuten vertraging heeft gehaald, maar anders kan ik ook een kwartier op het station gaan staan en roepen dat ik 15 minuten vertraging heb

14 minuten is toch echt geen 15 minuten helaas. 

Het registreren van de vertraging gebeurt overigens door de railverkeersleiding (ProRail) en niet door NS zelf. 

Reageer