beantwoord

Afwijzing geld terug bij vertraging

  • 3 mei 2016
  • 1 reactie
  • 76 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Bijzonder weer zo'n afwijzing. Op 18 april van A'dam Lelylaan naar Rotterdam proberen te reizen, op Den Haag Holland Spoor krijgen alle reizigers te horen dat de trein niet verder rijdt. Er zijn geen alternatieven treinen of NS-bussen naar Rotterdam. Via veel omwegen en dus andere vervoerders met een uur vertraging in Rotterdam aangekomen. Zijn er nog trucs om compensatie te krijgen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 3 mei 2016, 15:06

Claims voor Geld terug bij vertraging worden in principe door een computer beoordeeld. De computer kijkt daarbij alleen naar de stations waar u hebt in- en uitgecheckt. Als u bijvoorbeeld bij NS uitgecheckt hebt in Den Haag en nu een claim hebt ingediend voor Amsterdam Lelylaan - Den Haag Holland Spoor, dan constateert de computer dat er op dat traject geen vertraging was en wijst hij uw claim vervolgens af. De computer weet immers niet dat u naar Rotterdam wilde. In zulke gevallen kunt u daarom het beste met een papieren formulier een claim indienen en een begeleidende brief met uitleg bijvoegen. Zulke claims worden door een persoon afgehandeld.

Verder is het bij verstoringen aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. In principe hoeft u zo geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen. NS vergoedt daarom niet de kosten die u met zelfgekozen alternatief vervoer gemaakt hebt.

U schrijft dat er voor uw reis geen alternatieve treinen naar Rotterdam Centraal waren, maar volgens mij had u in dit geval naar Den Haag Centraal kunnen reizen en vervolgens via Gouda naar Rotterdam. Het omreisadvies voor reizigers tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal was ook om via Gouda te reizen. Dat levert ongetwijfeld een behoorlijke extra reistijd op, maar daarna had u wel een beroep kunnen doen op de regeling Geld terug bij vertraging.

Hoe hebt u nu gereisd en welke kosten zou u vergoed willen zien? Hebt u bijvoorbeeld een abonnement waardoor u al voor uw treinreis betaald hebt? In dat geval zijn er nog wel mogelijkheden voor compensatie. Als u op saldo wilde reizen en nu dus niet betaald hebt voor uw hele reis, dan schat ik het minder optimistisch in. Misschien kunt u de ritprijs voor het wel gereisde deel nog wel terugkrijgen, mits u daadwerkelijk kunt aantonen dat u naar Rotterdam gereisd bent met alternatief vervoer. De kosten voor dat alternatief vervoer zullen in ieder geval niet vergoed worden.

Om te zien wat er nog mogelijk is, raad ik u aan direct contact op te nemen met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3
Claims voor Geld terug bij vertraging worden in principe door een computer beoordeeld. De computer kijkt daarbij alleen naar de stations waar u hebt in- en uitgecheckt. Als u bijvoorbeeld bij NS uitgecheckt hebt in Den Haag en nu een claim hebt ingediend voor Amsterdam Lelylaan - Den Haag Holland Spoor, dan constateert de computer dat er op dat traject geen vertraging was en wijst hij uw claim vervolgens af. De computer weet immers niet dat u naar Rotterdam wilde. In zulke gevallen kunt u daarom het beste met een papieren formulier een claim indienen en een begeleidende brief met uitleg bijvoegen. Zulke claims worden door een persoon afgehandeld.

Verder is het bij verstoringen aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. In principe hoeft u zo geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen. NS vergoedt daarom niet de kosten die u met zelfgekozen alternatief vervoer gemaakt hebt.

U schrijft dat er voor uw reis geen alternatieve treinen naar Rotterdam Centraal waren, maar volgens mij had u in dit geval naar Den Haag Centraal kunnen reizen en vervolgens via Gouda naar Rotterdam. Het omreisadvies voor reizigers tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal was ook om via Gouda te reizen. Dat levert ongetwijfeld een behoorlijke extra reistijd op, maar daarna had u wel een beroep kunnen doen op de regeling Geld terug bij vertraging.

Hoe hebt u nu gereisd en welke kosten zou u vergoed willen zien? Hebt u bijvoorbeeld een abonnement waardoor u al voor uw treinreis betaald hebt? In dat geval zijn er nog wel mogelijkheden voor compensatie. Als u op saldo wilde reizen en nu dus niet betaald hebt voor uw hele reis, dan schat ik het minder optimistisch in. Misschien kunt u de ritprijs voor het wel gereisde deel nog wel terugkrijgen, mits u daadwerkelijk kunt aantonen dat u naar Rotterdam gereisd bent met alternatief vervoer. De kosten voor dat alternatief vervoer zullen in ieder geval niet vergoed worden.

Om te zien wat er nog mogelijk is, raad ik u aan direct contact op te nemen met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Reageer