Skip to main content

Afwijzing Geld terug bij vertraging (opnieuw)


Opnieuw is een (andere) claim van mij afgewezen. Inmiddels weet ik dat dit een geautomatiseerd proces is waar wel eens iets misgaat. Gelukkig begin ik gepokt en gemazeld te raken en zal weer een reply doen op mijn afwijzing. Wel vraag ik mij af hoeveel mensen ten onrechte geen geld terugkrijgen terwijl ze er wel op hebben. Mijn vrouw kreeg kortgeleden, na een afwijzing, te horen dat de ‘ervaren’ vertraging niet bekend was in het systeem. Gelukkig wees @Robert B mij op de site rijdendetreinen.nl waar de geschiedenis terug is te lezen.

 

11 reacties

........Wel vraag ik mij af hoeveel mensen ten onrechte geen geld terugkrijgen terwijl ze er wel op hebben.....

Daar zal de NS wel geen statistieken over bijhouden. Anderzijds schat ik zo in dat de groep reizigers welke helemaal geen GTBV aanvraag doet veel groter is.

 

Anderzijds schat ik zo in dat de groep reizigers welke helemaal geen GTBV aanvraag doet veel groter is.

Ik had eerder al gehoord dat er een kleine groep van hele fanatieke geldterugvragers is maar dat het gros van de reizigers nooit van deze regeling gebruik maakt.

Reputatie 7
Badge

 

Anderzijds schat ik zo in dat de groep reizigers welke helemaal geen GTBV aanvraag doet veel groter is.

Ik had eerder al gehoord dat er een kleine groep van hele fanatieke geldterugvragers is maar dat het gros van de reizigers nooit van deze regeling gebruik maakt.

Het is natuurlijk ook heel gek dat je zelf je geld terug moet vragen en dat dus moet weten. Andere bedrijven betalen je netjes op eigen initiatief terug als ze niet hebben geleverd waar je voor hebt betaald.

Reputatie 7
Badge +3

 

Anderzijds schat ik zo in dat de groep reizigers welke helemaal geen GTBV aanvraag doet veel groter is.

Ik had eerder al gehoord dat er een kleine groep van hele fanatieke geldterugvragers is maar dat het gros van de reizigers nooit van deze regeling gebruik maakt.

Het is natuurlijk ook heel gek dat je zelf je geld terug moet vragen en dat dus moet weten. Andere bedrijven betalen je netjes op eigen initiatief terug als ze niet hebben geleverd waar je voor hebt betaald.

Welke andere bedrijven?

Automatisch terugbetalen van vertragingen zal vanwege privacy niet mogen.

 

Reputatie 7
Badge

 

Anderzijds schat ik zo in dat de groep reizigers welke helemaal geen GTBV aanvraag doet veel groter is.

Ik had eerder al gehoord dat er een kleine groep van hele fanatieke geldterugvragers is maar dat het gros van de reizigers nooit van deze regeling gebruik maakt.

Het is natuurlijk ook heel gek dat je zelf je geld terug moet vragen en dat dus moet weten. Andere bedrijven betalen je netjes op eigen initiatief terug als ze niet hebben geleverd waar je voor hebt betaald.

Welke andere bedrijven?

Automatisch terugbetalen van vertragingen zal vanwege privacy niet mogen.

 

Die smoes van NS is volkomen flauwekul. Bij het afsluiten van NS Flex heb ik zelf expliciet toestemming gegeven om mijn persoonsgegevens te verwerken voor het (juist!) factureren van mijn reizen.

Bijvoorbeeld bol.com stort je geld netjes zelf terug als een product opeens niet meer geleverd kan worden. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld een klusjesman die niet op komt dagen. Volgens mij is het vrij uniek voor vertragingen in de vervoersector dat je zelf moet vragen om terugbetaling van een vooruitbetaalde niet geleverde dienst.

Badge +3

Het is natuurlijk ook heel gek dat je zelf je geld terug moet vragen en dat dus moet weten. Andere bedrijven betalen je netjes op eigen initiatief terug als ze niet hebben geleverd waar je voor hebt betaald.

Oh? Vertel dat eens aan MyWheels (aangemeld en 5 betalingen gedaan van 1 cent tot 17 euro maar geen auto kunnen huren). Zit al maanden te wachten op een reactie (of geld terug).

Reputatie 7
Badge +3

Het privacy-argument slaat nergens op. Maar het is natuurlijk wel lastig vergelijken. Bol weet dat er bij jou iets niet geleverd kan worden. Een energiemaatschappij of internetprovider weet dat er bij jou een storing was. Dan kunnen ze dat automatisch compenseren. NS weet natuurlijk niet wie er in welke trein zit en hoeveel vertraging je hebt opgelopen. Zelfs al zouden ze de in- en uitcheckgegevens gaan analyseren is dat een vrijwel onmogelijke opgave.

Reputatie 7
Badge

Zelfs al zouden ze de in- en uitcheckgegevens gaan analyseren is dat een vrijwel onmogelijke opgave.

Hoezo? Zoveel opties zijn er op de meeste trajecten niet met een inchecktijd, het gegeven dat je een trein moet nemen die binnen een halfuur daarna gepland was te vertrekken en een uitchecktijd.

Als iemand twee uur langer over een traject heeft gedaan dan mogelijk was geweest normaal en een trein rond die tijd daar twee uur stil heeft gestaan, is de kans dat die persoon in die trein zat toch echt wel heel groot. Vind je 100%? Vast niet? Kun je heel, heel veel vinden? Vast wel. En bij twijfel kun je ook nog proactief vragen hoe het zat natuurlijk.

Of biedt aan (en vraag toestemming) om de data van mensen hun smartphone hiervoor te gebruiken als ze dat willen. De NS app waarop ik toch al ingelogd ben met mijn account weet al precies in welke trein ik zit.

Eenvoudiger was natuurlijk inchecken bij het betreden van een voertuig geweest zoals in bus en tram, maar er zijn vast goede redenen geweest om dat in metro en trein anders te doen.

Reputatie 7
Badge

Het is natuurlijk ook heel gek dat je zelf je geld terug moet vragen en dat dus moet weten. Andere bedrijven betalen je netjes op eigen initiatief terug als ze niet hebben geleverd waar je voor hebt betaald.

Oh? Vertel dat eens aan MyWheels (aangemeld en 5 betalingen gedaan van 1 cent tot 17 euro maar geen auto kunnen huren). Zit al maanden te wachten op een reactie (of geld terug).

Dat vind ik ook heel slecht dan eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo? Zoveel opties zijn er op de meeste trajecten niet met een inchecktijd, het gegeven dat je een trein moet nemen die binnen een halfuur daarna gepland was te vertrekken en een uitchecktijd.

Het zal in een beperkt aantal gevallen ook echt wel kunnen. Maar als ik naar m'n eigen reisgedrag kijk, maar misschien ben ik wel een uitzondering, wordt het toch lastig. Als ik een overstap heb ga ik vaak even wat eten, drinken, roken, etc. waardoor ik vaak niet de eerstvolgende aansluiting neem, maar een trein later. Bij de meeste van mijn reizen heb ik meerdere overstappen. Ik zou het knap vinden als een geautomatiseerd systeem mijn eventuele vertraging kan berekenen.

 

Badge +3

Bij de meeste van mijn reizen heb ik meerdere overstappen. Ik zou het knap vinden als een geautomatiseerd systeem mijn eventuele vertraging kan berekenen.

Dat lukt inderdaad niet zonder een stukje AI.

En al helemaal niet als je van Haarlem via Leiden naar Steenwijk wilde, ten eerste je overstap mist en vervolgens in Zwolle de trein uitgezet wordt, omdat er een paar uur geen treinen ri. Leeuwarden gaan..

En je dus maar besluit om een paar uur Zwolle in te gaan. Why not, er rijdt toch niets.

Volgens het systeem eindigde je reis dan in Zwolle (met alsnog recht op GTbV wegens gemiste overstap in Leiden vanuit Haarlem)…

Het systeem (incheck Haarlem) weet totaal echt niets over jouw geplande reis Haarlem - Steenwijk (en hoe je die dan alsnog met NS gemaakt hebt.

Ja bestemming bereikt want er is een uitcheck 😅 GTbV claim? Terecht!

Reageer