beantwoord

Afwijzing restitutie na meer dan 3 uur vertraging

• 17 april 2017
  • 1 reactie
  • 205 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste Forum leden,

Afgelopen woensdag probeerde ik van Lelystad Centrum naar Amsterdam Zuid te reizen met de intercity van 11.56. Aangekomen op het station kocht ik een eerste klas kaartje (retour). Ik maak geen gebruik van een OV chipkaart. Net nadat ik in de trein plaatsnam gebeurde er op het station een ongeluk waardoor het gehele treinverkeer stil kwam te liggen.

Na zo'n 30 minuten werd dit duidelijk, en heb ik besloten de auto te nemen naar de plaats van bestemming. Uiteraard heb ik dezelfde dag restitutie gevraagd omdat de NS immers de dienst niet had verleend die ik gekocht had.

Het antwoord van de NS was hierop:

---
Wij hebben uw aanvraag voor Geld terug bij vertraging met als reisdatum 12 april 2017 en claimnummer 600019695 behandeld. Wij vinden het vervelend dat u vertraging heeft ervaren tijdens uw reis.
In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Op basis van de door u opgegeven reisgegevens hebben wij geen of onvoldoende vertraging geconstateerd. U heeft recht op restitutie bij vertraging vanaf 30 minuten, of vanaf 15 minuten indien u met de Intercity direct reisde. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.

---

Nu is mijn vraag, hoeft de NS geen geld terug te geven wanneer zij de gehele dienst niet verlenen?
icon

Beste antwoord door Momo 17 april 2017, 13:03

Uw claim zal zijn afgewezen omdat u geen geldige in-en uitcheck heeft, aangezien u met de auto bent gegaan heeft u niet uitgecheckt op Amsterdam Zuid.U kunt hierdoor niet aantonen dat u gebruik makend van de trein meer dan 60 minuten vertraging had. Volgens artikel 6.1 van de NS AVR, mogelijkheid 3 kunt u wel terugbetaling vragen van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. Hiervoor kunt u contact opnemen net de klantenservice.

6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig
(60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij
een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die
door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een
vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het
nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het
originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw
originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor
een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig
was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet
inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling
van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid
bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling
zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de
procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer
betaalt u uw gebruikelijke belkosten)
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3
Uw claim zal zijn afgewezen omdat u geen geldige in-en uitcheck heeft, aangezien u met de auto bent gegaan heeft u niet uitgecheckt op Amsterdam Zuid.U kunt hierdoor niet aantonen dat u gebruik makend van de trein meer dan 60 minuten vertraging had. Volgens artikel 6.1 van de NS AVR, mogelijkheid 3 kunt u wel terugbetaling vragen van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. Hiervoor kunt u contact opnemen net de klantenservice.

6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig
(60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij
een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die
door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een
vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het
nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het
originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw
originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor
een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig
was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet
inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling
van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid
bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling
zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de
procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer
betaalt u uw gebruikelijke belkosten)

Reageer