beantwoord

Als de trein vertraging heeft kun je restitutie krijgen. Geldt dit ook voor een spoordeelkaartje?

• 10 maart 2016
  • 7 reacties
  • 212 Bekeken

Het leek zo'n leuke aanbieding: Dagretour naar jouw favoriete stad + tijdschrift bij AKO voor maar € 21. Met een upgrade naar de eerste klas erbij € 28,50 en dan een korting voor de nieuwsbrief klanten erbij voor €24,--Precies leuk en lekker relaxed om de voetbalwedstrijd van ons nichtje in Assen te gaan bekijken. Daarom kochten we zo'n kaartje. We dachten nog, als we vroeg weggaan, dan zijn we om 12.17 uur in Assen, ruimschoots op tijd voor de wedstrijd die om 14.30 start.

Natuurlijk van te voren de route planner geraadpleegd en gezien dat er werkzaamheden waren tussen Hoogeveen en Assen, maar dat was geen probleem want er werden bussen ingezet en we zouden vroeg genoeg zijn.

Zo vertrokken wij dus op zaterdag 5 maart richting Assen. Op Utrecht CS ging het al mis. De trein van 10.20 uur richting Leeuwarden reed opeens niet wegens gebrek aan materiaal (volgens de condusteur) en we moesten de trein van 10.50 richting Hoogeveen nemen. Doordat er treinen uitgevallen waren, zat deze trein bomvol. Zo vol dat mensen met een 2e klas kaartje ook 1e klas mochten zitten. Dag plaatsje, niks relaxed! Nergens een conducteur te bekennen, want die konden er niet door. In Amersfoort weigerde de machinist verder te rijden omdat de trein te vol was. Er werd omgeroepen dat er mensen op de balkonnen stonden en dat dat gevaarlijk was. De machinist voegde er aan toe dat deze trein geen veevervoer was en dat hij niet ging rijden voordat de balkonnen leeg zouden zijn. Of dat gebeurd is, weet ik niet want waar wij stonden konden wij dat niet zien. Wij stonden klem tussen de anderen. Ik weet wel dat wij daar ook een minuut of 15/20 stilgestaan hebben. Wat een ramp. Inmiddels hadden wij gehoord dat de bovenleiding tussen Zwolle en Meppel kapot was en dat dat de oorzaak was van alle problemen. Aangekomen in Zwolle stapten wij, tezamen met honderden andere mensen uit en wat bleek: er stond één bus klaar. Het gevolg was een lange wachtrij! In Meppel bleek er weer een rij te zijn en dan zouden we in Hoogeveen weer in de bus moeten. Zou daar het daar weer één bus met lange wachtrij worden? Het was inmiddels al over enen en we begonnen ons zorgen te maken of we de wedstrijd van ons nichtje wel zouden halen.Dus, hoe naar het ook is om anderen te moeten lastig vallen, toch maar de familie in Assen gebeld, die ons in Meppel met de auto zijn komen oppikken.

Dankzij onze familie waren we gelukkig nog net op tijd voor de wedstrijd en hoefden wij ons nichtje niet teleur te stellen, maar ik hoef u vast niet uit te leggen dat dit een hele nare ervaring voor ons was. Iemand zei tegen ons dat je via de ns site restitutie kunt krijgen bij vertraging en het leek me wel aardig om dat geld aan mijn familie te geven als benzine geld, maar geldt dit dan ook voor een kaartje gekocht bij de spoordeelwinkel?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 10 maart 2016, 17:39

Welkom op het NS Serviceforum Mimmie. Wat een verhaal! Die dag was inderdaad niet onze beste dag. Naast de werkzaamheden ook nog eens een defecte bovenleiding en dan ook nog de voorgeschiedenis in Utrecht en Amersfoort. Zou je mij een privébericht willen sturen met NAW-gegevens? Dan ga ik op zoek naar een passende tegemoetkoming. Daarnaast kun je eventueel nog gebruik maken van de regeling die Thom beschrijft.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Al met al inderdaad een nare toestand. U kunt de regeling hier bekijken. In uw situatie valt het onder actiekaartjes. Daar is een regeling voor die wel iets afwijkt. Bij een uur vertraging wordt de helft vergoed en bij meer dan een half uur tot een uur, een vierde deel.

Let er wel op dat de vertraging wordt gebaseerd op de reisplanner, waarbij u dus rekening moet houden met de geplande werkzaamheden op die dag. NS is niet verantwoordelijk voor vervolgschade.

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1453303941416/content/assets/ns-nl/klantenservice/tabel-geld-terug-bij-vertraging-jan2016.pdf
Welkom op het NS Serviceforum Mimmie. Wat een verhaal! Die dag was inderdaad niet onze beste dag. Naast de werkzaamheden ook nog eens een defecte bovenleiding en dan ook nog de voorgeschiedenis in Utrecht en Amersfoort. Zou je mij een privébericht willen sturen met NAW-gegevens? Dan ga ik op zoek naar een passende tegemoetkoming. Daarnaast kun je eventueel nog gebruik maken van de regeling die Thom beschrijft.
Al met al inderdaad een nare toestand. U kunt de regeling hier bekijken. In uw situatie valt het onder actiekaartjes. Daar is een regeling voor die wel iets afwijkt. Bij een uur vertraging wordt de helft vergoed en bij meer dan een half uur tot een uur, een vierde deel.

Let er wel op dat de vertraging wordt gebaseerd op de reisplanner, waarbij u dus rekening moet houden met de geplande werkzaamheden op die dag. NS is niet verantwoordelijk voor vervolgschade.

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1453303941416/content/assets/ns-nl/klantenservice/tabel-geld-terug-bij-vertraging-jan2016.pdf

Hallo Thom. Ik wilde je toch even laten weten dat geld teruggave niet gaat lukken, omdat de spoordeelwinkel met e-tickets werkt, die geen 12 of 14 cijferig nummer hebben, waardoor je ze niet in het systeem kunt invoeren.
Reputatie 7
Badge +4
Dank, dat was me niet bekend. Ik wil toch even uitzoeken hoe dat zit. Ik raad je wel aan een privébericht aan Klaas-Jan te sturen. Klik op Klaas-Jan boven zijn pasfoto. Die kan nog wel eens iets voor je regelen.

Heb je deze informatie van de Klantenservice? KJ stelt namelijk iets anders en die is doorgaans goed op de hoogte. Het kan te maken hebben met het feit dat het een combinatieaanbod is.
Dank, dat was me niet bekend. Ik wil toch even uitzoeken hoe dat zit. Ik raad je wel aan een privébericht aan Klaas-Jan te sturen. Klik op Klaas-Jan boven zijn pasfoto. Die kan nog wel eens iets voor je regelen.

Heb je deze informatie van de Klantenservice? KJ stelt namelijk iets anders en die is doorgaans goed op de hoogte. Het kan te maken hebben met het feit dat het een combinatieaanbod is.

Ik heb al contact gehad met Klaas Jan en die is zeer vriendelijk geweest: ik mag de reis opnieuw maken. Hij verwees ook naar de restitutie optie. Ik had dat echter al geprobeerd voordat ik op dit forum inlogde en zag toen dat je geen aanvraag tot restitutie kunt doen zonder 12 of 14 cijferig nummer en dat kon ik op mijn e ticket nergens vinden.Vandaar dat mijn vraag ook was of er restitutie mogelijk was voor een spoordeel kaartje. Ik ben echter heel blij met mijn vervangende tickets en ook het gehoord worden doet een mens goed!
Reputatie 4
Badge

Hallo Thom. Ik wilde je toch even laten weten dat geld teruggave niet gaat lukken, omdat de spoordeelwinkel met e-tickets werkt, die geen 12 of 14 cijferig nummer hebben, waardoor je ze niet in het systeem kunt invoeren.

Om in het vervolg GTBV te claimen met een e-ticket moet je een papieren formulier bestellen of afhalen op het station. Alleen wanneer je met een OV-chipkaart (14 cijfers) of een Eenmalige chipkaart (12 cijfers) reist kan het digitaal.
Wellicht goed om dat nog even te vermelden; wanneer je vertraging hebt gehad en je reisde met een eticket / actiekaart Spoordeelwinkel o.i.d. dan kun je online een formulier aanvragen.

Reageer